eva44
door eva44 Feb 19, 2007 om 18:17
Computers & telefonie

Nieuwe gsm haalt lang niet de opgegeven standby-tijd

Ik heb sinds 3 week een nieuwe Samsung E900. Standby zou hij tot 220uur moeten kunnen. Maar de batterij heeft het nog nooit langer dan max.72uur kunnen volhouden;dan is ie al weer leeg. Iemand vertelde mij dat dat waarsch. komt als je veel fotoos en filmpjes maakt. Dan is de batt. eerder leeg. Ik kan me hier wel iets bij voorstellen, maar ik maak maar incidenteel wat fotoos en filmpjes al helemaal niet. Als ik de mp3 gebruik is ie zelfs al na 24uur leeg! Dit vind ik wel een heel groot verschil met de opgegeven standby-tijd.Volgens Rinkel.nl (waar ik hem heb gekocht), valt dit probleem onder de garantie en kan ik hem gewoon naar ze opsturen. Maar ik lees hier zóveel ellende-verhalen over teruggestuurde mobieltjes, dat ik er huiverig voor ben.Is zelf een nieuwe batterij kopen niet veel minder omslachtig? En mijn vraag is: Klopt het dat als je al die mogelijkheden van je mobiel gebruikt, de batterij wel zo heel veel sneller leeg is? Ik vind dit nl wel een erg groot verschil. En erg ongemakkelijk: hij hangt  zo wel heel vaak aan de lader.

vr. groet, Eva.

894 20 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 19, 2007 om 18:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

 standby betekend het toestel staat aan maar wordt verder niet gebruikt. Als je bijvoorbeeld filmpjes maakt gebruikt hij aanzienlijk meer stroom. Zo ook met foto's maken en bellen.

ve
door verwijderd - Feb 19, 2007 om 18:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Overigens is 24 uur wel erg kort.

ve
door verwijderd - Feb 19, 2007 om 18:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ter aanvulling op krook: heb je allerlei extra opties uitgezet?
- bleutooth
- infrarood
- eventueel wifi (wireless/draadloos)
- loopt er niet continu een grps/internetverbinding?

Afhankelijk van de soft- en hardware kan het afspelen van mp3's de accu  'leegtrekken' zeker wanneer het apparaat hard moet rekenen (weinig werkgeheugen, trage processor) is dit zo gebeurd. (en er moet eea gerekend worden om een mp3 normaal af te kunnen spelen). een samsung e900 is niet zozeer bedoeld als multimediabeest, maar als gsm waar je heeeeel af en toe een mp3tje mee afspeelt of een foto eme maakt. Wil je een ipod/digicam/gsm combi, dan moet je toch aan een pda of smartphone denken. Die beginnen, zonder abbo, bij een euro of 500 (de normaal presterende)

Bram

ve
door verwijderd - Feb 19, 2007 om 18:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Eva,

Zoals de specificaties al zeggen geldt die 220 uur alleen in de 'standby' stand, dus alleen als het apparaat ingeschakeld is en er verder helemaal niets mee gedaan wordt.
Elke actie die je er mee doet, of het nu bellen, foto's nemen of muziek beluisteren is zal die tijd drastisch inkorten.

<Offtopic>
Overigens begrijp ik eerlijk gezegd niet waarom mensen een telefoon gebruiken als mp3-speler. De kwaliteit van het geluid is maar matig, de opslagcapaciteit is gering en de accu is al gauw leeg. Koop gewoon een mp3-speler als je graag naar muziek luistert, daar heb je véél meer plezier van.
</Offtopic>

Het opgegeven maximum heb ik overigens nog nooit met een mobiel gehaald, maar als je er 10% vanaf haalt moet dat toch zeker mogelijk zijn. In jou geval zou ik dus zeggen, opladen, er verder helemaal niets mee doen en dan zou de accu het een dag of acht uit moeten houden. Als het beduidend minder is zou ik er mee terug gaan naar de winkel.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Feb 19, 2007 om 18:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

bram vraagt; "loopt er niet continue een grps/internetverbining?"

Mijn wedervraag: euhh....hoe weet ik dat? hoe kan ik dat evt te weten komen?"

groet, Eva

ve
door verwijderd - Feb 19, 2007 om 18:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit verschilt per telefoon, maar pak even de handleiding en zoek naar gprs of internetverbinding. Kijk in je telefoon of daar niets staat/geen verbinding actief is. Voor de rest: dat ding is echt een basicgsm die puur voor bellen is bedoeld, al kost een uurtje bellen je meteen een flink aantal uren standbytijd.

ve
door verwijderd - Feb 19, 2007 om 19:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat die internetverbinding betreft, als je dat niet hebt ingesteld dan zal die verbinding er ook wel niet zijn. Bluetooth en Infrarood is wel iets om even op te letten.

En om nog maar even een paar specificaties te noemen:

- Standby: tot 220 uur.
- Spreektijd: max 3 uur 30 min.

Met andere woorden, 1 uur bellen kost je dus 63 uur 'standby'-tijd!

Freya

ve
door verwijderd - Feb 19, 2007 om 19:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor alle duidelijkheid, als er in de specificaties staat dat de telefoon een standby-tijd heeft van 220 uur en een maximale spreektijd van 3½ uur, dan wil dat niet zeggen dat je er 3½ uur mee kan bellen en dat de telefoon dan 220 uur standby kan staan. Het is het één óf het ander.

Freya

ve
door verwijderd - Feb 19, 2007 om 19:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

jullie zullen me wel een suffie vinden, maarrehh....wat is infrarood? In de -summiere- handleiding staat daar niks over vermeld. De bluetooth en het internet staan idd. wel uit.

@freya <offtopic>:waarom geen 'echte' mp3-speler? Het leek me wel makkelijk om alles in 1 apparaat te hebben. Met zo min mogelijk snoertjes e.d. En of de geluidskwaliteit v.e. mob. slechter is dan v.e. mp3, daar heb ik geen ervaring mee, want heb nooit een echte mp3-speler gehad. Maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. Misschien verwacht ik idd teveel van dit mobieltje.(Ik vond en vind ém nog steeds wel gaaf....) <offtopic>

Wel leuk dat ik zo snel zoveel reacties krijg! Bedankt mensen!

Groet, Eva

ve
door verwijderd - Feb 19, 2007 om 19:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als er geen infrarood of bluetooth in  de handleiding staat dan hoef je je daar niet druk over te maken. Wat betreft een all in one ipod/gsm/multimediading, dat kost je, zie mijn eerste post, minimaal een euro of 500. Een 'standaard'-gsm is bedoeld om te bellen, af en toe een mp3 afspelen is een extraatje. Wanener het ding als een ipod wordt gebruikt kost dit ontzettend veel stroom, simpelweg omdat het ding er niet voor gemaakt is. Hetzelfde geldt voor de fotofunctie

ve
door verwijderd - Feb 19, 2007 om 20:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Over een infraroodverbinding hoef je je inderdaad geen zorgen te maken, dat zit er niet op. En zoals ik al aangaf, laad de accu eens helemaal op en probeer de telefoon eens een week lang niet te gebruiken. (Dat zal vast niet meevallen ;-)) Alleen dan kun je beoordelen of de accu écht 'onder de maat' presteert.

Freya

ve
door verwijderd - Feb 19, 2007 om 23:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je de eerse paar keer dat je de telefoon net had, deze vanzelf uit laten gaan i.p.v. tussentijds op te laden? Is veel beter voor de batterij!

Als je er nu zoveel problemen mee hebt, waarom neem je er dan geen tweede batterij + batterijlader bij?

ve
door verwijderd - Feb 19, 2007 om 23:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

ja, ik heb gelijk vanaf begin de batt. helemaal leeg laten lopen, dus totdat de tel. vanzelf uitging. Zoals ik al schreef, ben ik wat huiverig om 'em op te sturen, ik zit er sterk over te denken er een nieuwe batterij(accu) voor te kopen. Ook al kost me dat natuurlijk geld en zou ik het via de garantie moeten kunnen laten uitzoeken, maar je gelijk hebben is één, je gelijk krijgen is een kunst!

Bedankt, alle mensen, voor jullie reacties.

groet, Eva

<offtopic> hoe krijg ik zo'n plaatje (avator?als ik het goed heb?) bij mijn naam? <  >

ve
door verwijderd - Feb 19, 2007 om 23:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Let wel, wat is 'gelijk' in dit geval. Het apparaat doet hoogstwaarschijnlijk wat het moet doen, maar is niet bedoeld voor intensief gebruik. Deze gsm is een leuk modeaccesoire en goed voor af en toe een belletje. Wordt het toestel intensiever gebruikt dan kan eventueel een sterkere accu uitkomst bieden (hoger aantal milliampere)

Een avatar krijgt U door naar mijn pagina->mijn profiel->bladeren te gaan en daar een plaatje te kiezen op Uw pc. Kies hierna 'bewaar'

ve
door verwijderd - Feb 20, 2007 om 13:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even wat verdere uitleg:

Die 220 uur is een opgave van de fabrikant. Die meten dit in de meest optimale condities mogelijk (of liever gezegd: ze rekenen het uit). Dergelijke condities zal een normale sterveling NIET halen. Je moet de telefoon bij wijze van spreken in een zendmast hangen en er verder nog niet eens naar kijken om de 220 uur te halen.

Bij normaal gebruik moet een telefoon het een dag of 3 volhouden. Gebruik je zaken als de MP3-speler, dan trek je de batterij inderdaad een stuk sneller leeg. Andere batterijslurpers zijn: bellen, bluetooth (dus ook: bellen via een bluetooth carkit of headset), camera, MP3-speler en het kleurenscherm.

Een nieuwe batterij kopen is niet direct aan te raden. Het kan namelijk best zijn dat het probleem in het toestel zelf zit. Denk aan ee bug in de software waardoor de batterij snel wordt leeggetrokken, een chip die onverhoopt meer energie opslurpt dan de bedoeling is, etc. Ik zou hem dus gewoon opsturen.

Je moet alleen bang zijn voor opsturen als je toestel (hard) is gevallen of nat is geworden. Mocht dat neit het geval zijn, is het gewoon garantie!

ve
door verwijderd - Feb 20, 2007 om 13:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij een Li-Ion is dat helemaal niet ter sprake.

Wel is belangrijk bijv...

Als u de telefoon in u zak heeft en de ontvangst valt weg, zal de telefoon frequent gaan zoken naar een connectie, dit kost erg veel stroom.
Elke keer openen en kijken, display, kost erg veel stroom. MP3 zeker met luid volume kost erg veel stroom.

Die 220 zult u dus nooit halen. Dit is onder de meest ultieme condities.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2007 om 14:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ook belangrijk is, is hoe ver u van de zendmast zit. Een telefoon, doet om de 5 á 10 minuten een "location update". Dat is soms te horen als u hem naast een speaker legt. Even heel kort een treintje rara geluiden van pak weg 4-6 seconden.
Als u bv. in een betonnen gebouw woont, en de telefoon ligt niet bij het raam, en de zendmast is ver (landelijk gebied), dan moet uw telefoon op maximaal vermogen (1 of 2 watt) uitzenden om de mast te "bereiken". En dát kost energie. Als de mast dichtbij staat (met name in grote steden), dan is het uitgestraalde vermogen heel klein (en spaart dus de batterij.

En ja, standby is gewoon volledig opladen, en laten liggen. NIETS ermee doen. Geen gesprekken ontvangen, en niet op het dispaly kijken (verlichting gaat aan ---dus batterij extra belast etc....)

ve
door verwijderd - Feb 20, 2007 om 14:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een opmerking die misschien niet relevant is, maar accu's en batterijen zijn temperatuur gevoelig  in je jaszak bij koud weer zal de accu aan capaciteit inleveren en dat is meer dan je zou denken weet ik uit ervaring.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2007 om 14:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Eva,

Standby 220 uur zonder opladen. Dat moet zeker kunnen. Ben zelf in bezit van Sony Ericsson P910i en als ik hier geen klap mee doe, dan trekt hij dit ook wel (9 dagen). Ik beschouw mezelf als normale gebruiker: wat bellen, wat SMS-en, af en toe een fotootje en verdomd als het niet waar is: na drie, vier dagen moet ik hem soms weer opladen.

Met andere woorden, wat jij beschrijft acht ik volkomen normaal.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Apr 17, 2007 om 23:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb net 3 dagen de samsung E900  heb de batterij goed opgeladen  moet hem 2x perdag opladen en ik doe er echt niets geks mee je ziet hem leeg lopen de batterij  en ik heb nog een vraag omdat we het toch over de samsung E900 hebben  als ik een smsje krijg of ik hoor alleen geluid of alleen tril  gaat dit niet samen als iemand me belt wel  heb ik tril en geluid