spirou
door spirou Aug 17, 2011 om 21:56
Computers & telefonie

Nieuwe pc kopen

Hallo,

Graag jullie mening waarop ik moet letten bij aankoop
nieuwe pc. De prijs die er tegenover staat, programma's die er bij moeten zijn.

Ik wil een cursus digitale fotografie volgen, de foto's
bewerken enz.

Heb er momenteel veel muziek op staan en luister er naar terwijl ik de kranten lees e.d.

Spirou

13426 60 Rapporteer

birdies
door birdies - Aug 18, 2011 om 06:54
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.......programma's die er bij moeten zijn...........

Programma's zul je er zelf apart bij moeten kopen, staan hooguit wat trial versies van bijv. internetsecurity en MS Office op.

Zou wel een p.c. kopen met aparte videokaart met grafisch geheugen v.a. 512MB (niet video onboard dus) en voldoende geheugen (3 of 4 Gb) en een grote harde schijf (1TB)

raydep
door raydep - Aug 19, 2011 om 12:14
100 Antwoorden / 1 Vragen

Veel software is gratis en legaal verkrijgbaar.

hareut
door hareut - Aug 19, 2011 om 12:30
16 Antwoorden / 4 Vragen

Ik adviseer een windows 7 PC te kopen met de processor bv. intel core i3 met een intern geheugen van 4 gb , daarnaast is een interne harde schijf van 300 tot 500 gb een optie, voor het opslaan van je muziek.
Uitgave ongeveer rond 500 tot 600 euro !

carcassonne
door carcassonne - Aug 19, 2011 om 12:33
29 Antwoorden / 10 Vragen

meschien is dit iets voor u. wordt voor u in elkaar gezet afgeleverd. inclusief os!!.
ik weet niet of u een toetsenbor/muis of scherm nodig hebt. maar met deze pc kan u muziek luisteren en foto bewerking doen.

http://azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product%5B405400%5D=1&product%5B80156%5D=1&product%5B225309%5D=1&product%5B364199%5D=1&product%5B396790%5D=1&product%5B394013%5D=1&product%5B7517%5D=1

we
door weethet - Aug 19, 2011 om 12:34
107 Antwoorden / 2 Vragen

Standaard is de (i)MAc de computer ervoor . Afhankelijk hoe prof je wil bewerken... maar wel veel duurder. De nwe Macs hebben wel snelle intel i3-5-7 processoren.

ah
door ahpriem - Aug 19, 2011 om 12:39
7 Antwoorden / 0 Vragen

Koop een goede PC, b.v. een HP computer, zelf heb ik al een aantal keren mijn
neus gestoten aan een Fujitsu Siemens pc die beslist goed is maar ik zal wel een verkeerde hebben gehad.Om foto's te makennzijn diverse programma's te koop.
Vakantiefoto's stop ik in mappen waar ik geweest ben en later maak ik er een fotoboek van b.v. Het Kruidvat,Hema, myphotobook.nl zijn b.v. goede optie's.
Succes André

aragon
door aragon - Aug 19, 2011 om 12:40
106 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=carcassonne schreef op vrijdag 19 aug 2011, 12:33]meschien is dit iets voor u. wordt voor u in elkaar gezet afgeleverd. inclusief os!!.
ik weet niet of u een toetsenbor/muis of scherm nodig hebt. maar met deze pc kan u muziek luisteren en foto bewerking doen.

http://azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product%5B405400%5D=1&product%5B80156%5D=1&product%5B225309%5D=1&product%5B364199%5D=1&product%5B396790%5D=1&product%5B394013%5D=1&product%5B7517%5D=1

Zeker NIET bij Azerty kopen.
Deze shop pretendeerd bij div. organisaties aangesloten te zijn, navraag leert dat dit niet zo is.
E.a. kan problemen opleveren i.v.m. de garantie.
Dit is op div. computerfora na te lezen.

se
door seashottle2 - Aug 19, 2011 om 12:41
14 Antwoorden / 6 Vragen

Ik kijk al enkele jaren naar deze Kassa site. Er zijn nu en dan goede beantwoorders, maar verreweg de beste en betrouwbaarste is Freya. Ik denk vaak, zou zij (als het een
vrouw is) niet eens bij mij langs willen komen, uiteraard tegen betaling.Zij hoeft niet bang voor mij te zijn, ik ben 82 jaar. Maar zij(?) lijkt mij deskundiger dan veel helpdesks en KPN service figuren.
Maar in ieder geval:mjn complimenten voor haar of hem(?) en de deskundige antwoorden.
seashottle3@kpnmail.nl

pietro1948_54583
door pietro1948_54583 - Aug 19, 2011 om 12:43
16 Antwoorden / 0 Vragen

Onlangs een iMac gekocht na lang twijfelen (i.v.m. overgang van Windows op Apple-software). Ben reuze enthousiast over de enorme snelheid van de Mac. En dat voor ruim 400 euro minder kosten dan de vorige pc (onder Windows XP) die ik 5 jaar geleden heb gekocht. Heel veel basissoftware zit er al standaard op en voor ca. 45 euro heb ik nog de apple-versies van word, excell en powerpoint gedownload. Dat zijn nog eens andere prijzen dan je bij Windows betaalt voor bijv. het Office-pakket.
Een groot voordeel: slechts 1 kabel (alleen de stroomvoorziening). De hele computer zit in het beeldscherm ingebouwd en toetsenbord + muis zijn draadloos. Verder draadloze verbinding met internet en met de printer, dus SUPER.
Enne.... heel snel aan de Apple-software gewend. Slechts sporadisch even iets uitzoeken.

hareut
door hareut - Aug 19, 2011 om 12:44
16 Antwoorden / 4 Vragen

Het gaat niet om de vraag waar die gekocht moet worden . Het gaat om een advies welke PC het beste bij Spirou past !

lemmy
door lemmy - Aug 19, 2011 om 12:44
42 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk eens op http://www.gratissoftwaresite.nl/downloads/fotobewerking/ bijvoorbeeld (via Google is er heel veel te vinden).

Welk pakket jou het beste bevalt is een kwestie van uitproberen. Het uitproberen van trialversies kan geen kwaad. Dan kun je even 'spelen' met het programma en als het bevalt schaf je (tegen betaling) de complete versie aan. Maar zoals gezegd, via Google is er ook veel te vinden. En dan doel ik niet op illegale downloads (hoewel dat natuurlijk een, zij het illegale, mogelijkheid blijft). Er zijn simpelweg te veel (gratis) programma's die voor de gemiddelde gebruiker toereikend zijn om ze allemaal te benoemen. Weet in ieder geval dat er voldoende goedkopere of zelfs gratis alternatieven zijn voor bijvoorbeeld een duur pakket als Adobe Photoshop.

Voor wat de processor betreft: laat de Sempron (AMD) en Celeron (Intel) maar liggen.
Werkgeheugen: 4 Gig. (als je een 32-bits bewerkingsprogramma gebruikt heeft meer werkgeheugen geen zin; dat wordt dan toch niet gebruikt). Indien toch nodig kun je het werkgeheugen nadien relatief eenvoudig uitbreiden.
Gezien de prijzen zou ik gaan voor een harde schijf van 1 TB. Twee schijven is natuurlijk een prima (en naar mijn persoonlijke mening beter) alternatief; eentje voor je besturingssysteem en de 2e voor je foto's en dergelijk. Voordeel is dat je bij een herinstallatie je foto's niet 'overschrijft'
Je videokaart hoeft geen 'state of the art' kaart te zijn; bij het bewerken van foto's zijn je processor en werkgeheugen van belang. De videokaart zorgt er dan alleen voor dat het resultaat op je scherm zichtbaar wordt. Wil je ook zwaar gaan gamen (of video bewerken) dan is het een ander verhaal. In die gevallen wordt de videokaart namelijk wel 'aangesproken'. Ook het lawaai van de koeling zo veel mogelijk te verminderen ga ik zelf altijd voor een 'passief' gekoelde kaart.

Hoop dat je hier iets aan hebt. Succes met je cursus in ieder geval! (en het uitzoeken van je nieuwe pc)

di
door digioma - Aug 19, 2011 om 12:51
646 Antwoorden / 29 Vragen

Hoi Spirou,
Ooit basiscursus digitale fotobewerking gevolgd bij een wijkcentrum (heel simpel hoor). Momenteel werk ik graag met Adobe Elements versie 7. Nederlandstalig, duidelijk programma en om het helemaal gemakkelijk te maken heb ik bij Bol.com nog het boek van Scott Kelby voor deze versie gekocht. Ook in het Nederlands. Met een beetje creativiteit en veel oefenen kun je de mooiste bewerkingen maken; vooral met in lagen werken, perspectief corrigeren enz.. Gewoon heel veel proberen en proberen. Let op, als je een Windows 7 met 64 bits koopt, kun je die versie niet meer gebruiken, maar wel Adobe Elements versie 9.
Verder gebruik ik Office voor mail, teksten en Excel voor berekeningen (die 3 zitten in één pakket) Vergeet een goede virusscanner niet.
Mocht je veel foto's hebben dan is het zinvol (back-up) die op te slaan op een externe schijf (overal te koop).
Veel succes van een 68-jarige digi-oma.

jantom
door jantom - Aug 19, 2011 om 13:03
377 Antwoorden / 0 Vragen

Als je computer een Windows 7 - computer zal zijn zit je al goed (genoeg).
Maar neem wel een desktop en een goed scherm (24 inch is erg mooi en tegenwoordig ook niet duur meer).
Het is aan te raden om een grafische kaart in je computer te hebben ~ 512 MB geheugen is voldoende.
Een snelle harde schijf (7200 tpm) van 1 TB is mooi zat en 4GB (maximaal) aan RAM is ook al meer dan voldoende. Een I3-code processor is prachtig. Het hoeft echt niet allemaal zo duur te zijn.
Ik zou zelf ook kiezen voor een rack waarmee je een extra harde schijf in je computer kan zetten en die er ook weer gemakkelijk uit kan. Je kan zo een backup maken van je bestanden en die backup op een andere plaats opbergen. En die schijf hoeft dan ook niet steeds te draaien!

Software is vaak gratis (ook die programma's die je zelf nodig zal hebben) en dat zullen meestal programma's zijn die onder Windows draaien. Er is geen reden (geen reden meer) om een Mac te kopen maar anderen zullen daar heel andere gedachten over hebben.

pa
door palingboer - Aug 19, 2011 om 13:13
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ben erg tevreden met mijn jaar geleden gekochte Asus laptop, type N71JV.
Bijzonder snel i5, 17,5 inch scherm, gedeelde harde schijf.

dr
door droopsnoop - Aug 19, 2011 om 13:14
5 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Wij zijn in ons gezin allemaal Apple aanhangers. Het is duur, maar je hebt dan ook wat. Weet niet of je daar wat aan hebt, maar wij gaan nooit weer terug naar het windows systeem ......

succes .....

rl
door rlangezaalsr - Aug 19, 2011 om 13:14
3 Antwoorden / 2 Vragen

Vraag aan 10 mensen om advies en je krijgt 10 verschillende antwoorden.
Alle kennis over computers, fotobewerkingsprogramma's en digitale fotografie
vind je op internet. In plaats van een cursus te volgen, kun je beter jezelf
wijzer maken via internet. Een voorbeeld: Tik in digitale fotografie en je vind
talloze websites met informatie. Heel veel informatie is gratis. Ga niet af op advies van anderen, overtuig jezelf. Het kost veel moeite en tijd, maar het loont
en maakt je onafhankelijk. Alle begrippen kun je vinden op het net.
Als niet weet wat een diafragma is geeft wikipedia je het antwoord.
Als je jezelf niet kunt informeren via internet kun je beter met je oude
computer verder gaan. Je gebruikt dan toch maar 10 procent van z´n mogelijkheden.Het mooie van de computer met internet is dat alle vragen en adviezen er al inzitten.Je moet net als bij het TV spelletje 2 voor 12, als je het antwoord niet weet zeggen `dat zoeken we op.` Om even op de digitale fotografie terug te komen.
Er is een programma Picasa van Google dat voor beginners een
bewerkings programma heeft en makkelijk te bedienen is.
Je kunt met een digitale camera heel veel opnames maken en weer wissen.
Zo leer je uit ondervinding en dat is heel wat bevredigender als een cursus.
Als dit je allemaal te veel is zoek dan een slim lief neefje of nichtje van plm 8 jaar
die kan je alles voordoen.

ro
door robbyz - Aug 19, 2011 om 14:13
15 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=seashottle2 schreef op vrijdag 19 aug 2011, 12:41]Ik kijk al enkele jaren naar deze Kassa site. Er zijn nu en dan goede beantwoorders, maar verreweg de beste en betrouwbaarste is Freya. Ik denk vaak, zou zij (als het een
vrouw is) niet eens bij mij langs willen komen, uiteraard tegen betaling.Zij hoeft niet bang voor mij te zijn, ik ben 82 jaar. Maar zij(?) lijkt mij deskundiger dan veel helpdesks en KPN service figuren.
Maar in ieder geval:mjn complimenten voor haar of hem(?) en de deskundige antwoorden.
seashottle3@kpnmail.nl

En wat is dan nu je advies voor de vraagsteller? Volgens mij geen want aan bovenstaand heeft vraagsteller werkelijk driemaal niks.

vl
door vladdermuis - Aug 19, 2011 om 14:15
31 Antwoorden / 11 Vragen

Volledig eens met droopsnoop. Wil je geen gezeur en/of toestanden. Altijd zelf mijn PC's gebouwd met goed resultaat maar 2 jaar geleden toch eindelijk ook maar een IMac aangeschaft. Een 21,5" bij Dixons. Nu wederom daar maar ook bij Mediamarkt, met nog een reductie van 100 euro op dit moment. Je hoeft niets meer aan te schaffen en geen grote kast en kabels die in de weg staan. Een verademing. Perfect foto- video- muziekprogramma enz. aanwezig. Het semi professionele foto programma Gimp is gratis te downloaden. Van het Itunes prgramma is een versie te downloaden zonder dat je je creditcard gegevens hoeft te melden. Naar aanleiding van mijn enthousiasme heeft een buurman van mij, ook een fervente PC aanhanger, ook gekozen voor een IMac. In dit geval speelt niet je gevoel of verstand, maar je portemonnee een grote rol. Ik heb er geen spijt van.

ke
door kerstdag - Aug 19, 2011 om 14:51
68 Antwoorden / 9 Vragen

Windows 7 is een goede oplossing. Overigens is Vista volgens mij nergens meer te koop. Voordeel van W7 is dat je er een goede backup mee kunt maken en redelijk snel is. Indien je met meerdere programma's tegelijk wilt werken is het misschien verstandig een quatro procesor maar op zijn minst een dualcore te kopen. Voldoende geheugen maakt je PC ook sneller. Geen 4 maar 8 GB dus. Een goede videokaart is erg belangrijk en zal ook weer de snelheid versnellen. Bijvoorbeeld een NVIDIA GeForce. Harde schijven met 7200 rpm. In dit geval lijkt het mij belangrijk om te zorgen voor een 2e HD waarop je de gegevens opslaat. Lijkt mij ook verstdandig een full HD scherm te nemen welke een resolutie heeft van 1920x1080. Denk in iedergeval aan het volgende. Indien je een nieuwe PC koopt, is het mogelijk dat je de printer, scanner en bepaalde software niet meer aan de praat kunt krijgen omdat er geen drivers meer voor zijn. Hou hier dus rekening mee want dan kan het overstappen naar een andere PC een duur grapje kunnen worden.
Wellicht had het beter geweest om een bedrag te vermelden wat je uit wilt geven voor het vervangen van je PC. Let in ieder geval op dat alles niet altijd meer compatable is en dit geeft dan weer een enorme teleurstelling. Veel succes want het blijft een moeilijke beslissing. Iedereen heeft zo zijn voorkeuren waaraan een PC moet voldoen.

mvanessen
door mvanessen - Aug 19, 2011 om 15:10
26 Antwoorden / 5 Vragen

Koop alsjeblieft een Imac, daar zit alles al in wat je nodig hebt.
Alles wat je nodig hebt voor film, muziek en fotografie, alles is aanwezig dus extra software heb je niet nodig.
Eens een Apple, nooit weer een Microsoftsysteem.
Er gaat een wereld voor je open.

rj
door rjw - Aug 19, 2011 om 15:15
3277 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=mvanessen schreef op vrijdag 19 aug 2011, 15:10]Koop alsjeblieft een Imac, daar zit alles al in wat je nodig hebt.
Alles wat je nodig hebt voor film, muziek en fotografie, alles is aanwezig dus extra software heb je niet nodig.
Eens een Apple, nooit weer een Microsoftsysteem.
Er gaat een wereld voor je open.

Precies. En laat je niet gekmaken door mensen die zeggen dat het zo duur is: stel een andere PC samen van een ander A-merk met DEZELFDE specificaties, dus ook het scherm, als een iMac en het zal erg tegenvallen om goedkoper uit te komen.

Ik heb zelf pas de goedkoopste iMac gekocht en die is al perfect voor fotografietoepassingen en muziek. En als je slim bent koop je voor 69 euro Aperture en je kan 99% van je foto's zonder problemen ver- en bewerken.

raydep
door raydep - Aug 19, 2011 om 15:16
100 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=robbyz schreef op vrijdag 19 aug 2011, 14:13][quote=seashottle2 schreef op vrijdag 19 aug 2011, 12:41]Ik kijk al enkele jaren naar deze Kassa site. Er zijn nu en dan goede beantwoorders, maar verreweg de beste en betrouwbaarste is Freya. Ik denk vaak, zou zij (als het een
vrouw is) niet eens bij mij langs willen komen, uiteraard tegen betaling.Zij hoeft niet bang voor mij te zijn, ik ben 82 jaar. Maar zij(?) lijkt mij deskundiger dan veel helpdesks en KPN service figuren.
Maar in ieder geval:mjn complimenten voor haar of hem(?) en de deskundige antwoorden.
seashottle3@kpnmail.nl

En wat is dan nu je advies voor de vraagsteller? Volgens mij geen want aan bovenstaand heeft vraagsteller werkelijk driemaal niks.

Nou en ?

jantom
door jantom - Aug 19, 2011 om 15:25
377 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begin te geloven dat hier een strijd plaatsvindt tussen Windows en Apple.
Alsof Apple het antwoord is op de vraag.
Ik heb hier en daar een rode duim uitgedeeld want dit is niet in de haak.

Windows is zeker vandaag de dag een goed besturingssysteem (maar met een bedenkelijk verleden); er is veel software voor.
Aan vragensteller: kijk naar de inhoud van de adviezen en niet naar de rode duimen.

ke
door kerstdag - Aug 19, 2011 om 15:33
68 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=jantom schreef op vrijdag 19 aug 2011, 15:25]Ik begin te geloven dat hier een strijd plaatsvindt tussen Windows en Apple.
Alsof Apple het antwoord is op de vraag.
Ik heb hier en daar een rode duim uitgedeeld want dit is niet in de haak.

Windows is zeker vandaag de dag een goed besturingssysteem (maar met een bedenkelijk verleden); er is veel software voor.
Aan vragensteller: kijk naar de inhoud van de adviezen en niet naar de rode duimen.

Alles is prima hoor. Laat duidelijk zijn dat Apple een redelijk stabiel besturingssysteem heeft en dit is al jaren oud. Helaas moet je er wel een paar honderd Euries meer voor neerleggen. Zelfs alle fabrikanten willen niet samenwerken met Apple en dit is meer dan triest want dan kun je niet jouw favoriete progje even op je PC zetten.

vandenberg66
door vandenberg66 - Aug 19, 2011 om 15:40
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=spirou schreef op woensdag 17 aug 2011, 21:56]Hallo,

Graag jullie mening waarop ik moet letten bij aankoop
nieuwe pc.

Zorg er bovenal voor dat de SERVICE goed is van het bedrijf waar je koopt.

Ga dus vooral NIET naar DELL want de verkopers daar zijn ZEER ONDESKUNDIG en bovendien onbehulpzaam. Voor je het weet het je de verkeerde PC omdat er weer een nieuw onwetend knulletje is of je krijgt een onbehulpzame,verveelde verkoper die vooral snel van je af wilt.

ke
door kerstdag - Aug 19, 2011 om 15:44
68 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=vandenberg66 schreef op vrijdag 19 aug 2011, 15:40][quote=spirou schreef op woensdag 17 aug 2011, 21:56]Hallo,

Graag jullie mening waarop ik moet letten bij aankoop
nieuwe pc.

Zorg er bovenal voor dat de SERVICE goed is van het bedrijf waar je koopt.

Ga dus vooral NIET naar DELL want de verkopers daar zijn ZEER ONDESKUNDIG en bovendien onbehulpzaam. Voor je het weet het je de verkeerde PC omdat er weer een nieuw onwetend knulletje is of je krijgt een onbehulpzame,verveelde verkoper die vooral snel van je af wilt.

Wat krijg ik een vieze smaak als ik aan DELL computers denkt. Nagenoeg alles in geintregeerd in het moederboord en hier kun je immers niets mee.

er
door erve0134 - Aug 19, 2011 om 15:50
2 Antwoorden / 3 Vragen

De antwoorden op de vragen inzake de pc zijn al afdoende beantwoord. Bovendien heb ik daar geen kaas van gegeten. Wel heb ik een goede tip voor een gratis en prima fotocursus voor Photoshop Elements. Kijk een op Seniorenweb van Belgie. Bij de zogenpoemde mailgroepen kunt u zich aanmelden voor de mailgroep van photoshop.. U krigt daarna toegang tot lessen. Elke les moet of kunt u insturen naar de mentoren. Hetenige door mij ondervonden naddel is het ontvangen van alle mailtjes van de collega-cursisten. Daarom adviseer ik u een ander emailadrs te gebruiken dan uw gebruikelijke. Bijvoorbeeld een hotmail of google email.

Veel succes

vliegenderob
door vliegenderob - Aug 19, 2011 om 15:56
292 Antwoorden / 1 Vragen

Als je er genoeg verstand van hebt zou je hier de vraag niet stellen dus ga ik er vanuit dat je dat niet hebt. Houdt wer rekening mee dat ook hier adviezen gegeven worden doer lezers die er niet zoveelo, maar voor eigen gebruik, voldoende verstanmd van hebben.
Ik werk af en toe in een winkel en repareer daar hoodszakelijk P.C.'s met hardware problemen. Mijn ervaring is dat je het beste naar een winkel in de buurt kunt gaan, een praatje maken en als de winkel en het personeel je daar aanstaan om er daar één te kopen. Een goede winkel is herkenbaar aan het éérst aan jou vragen wat je precies met de computer wilt doen en dan naar één zoeken die aan jouw eisen voldoet, dat kan een PC zijn die in de aanbiedingt is, meestal echter en dat geldt voor alle aanbieding, is er een reden voor die aanbieding, goedkoop ingekocht, vraagje af waarom, overjarig, in hoeverre, enz. Goede nazorg bij een zaak in de buurt spaart een hoop ergenis, ellende en verzendkosten uit. Laat je door een echte deskundige adviseren. Vaak zetten ze ook de nodige gratis programma's er voor je op, geheel legaal ook nog! En je kunt nog eens langskomen als je een software vraagje hebt.

an
door annie van es - Aug 19, 2011 om 16:05
53 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=digioma schreef op vrijdag 19 aug 2011, 12:51]Hoi Spirou,
Ooit basiscursus digitale fotobewerking gevolgd bij een wijkcentrum (heel simpel hoor). Momenteel werk ik graag met Adobe Elements versie 7. Nederlandstalig, duidelijk programma en om het helemaal gemakkelijk te maken heb ik bij Bol.com nog het boek van Scott Kelby voor deze versie gekocht. Ook in het Nederlands. Met een beetje creativiteit en veel oefenen kun je de mooiste bewerkingen maken; vooral met in lagen werken, perspectief corrigeren enz.. Gewoon heel veel proberen en proberen. Let op, als je een Windows 7 met 64 bits koopt, kun je die versie niet meer gebruiken, maar wel Adobe Elements versie 9.
Verder gebruik ik Office voor mail, teksten en Excel voor berekeningen (die 3 zitten in één pakket) Vergeet een goede virusscanner niet.
Mocht je veel foto's hebben dan is het zinvol (back-up) die op te slaan op een externe schijf (overal te koop).
Veel succes van een 68-jarige digi-oma.
Digioma, mag ik weten wel boek je bij Bol.com gekocht heeft, er staan er van Scott Kelby meerdere op. Ik heb wel Adobe 8, maar vind de beschrijving daarvan slecht.

1paul
door 1paul - Aug 19, 2011 om 16:23
3169 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=vliegenderob schreef op vrijdag 19 aug 2011, 15:56]Als je er genoeg verstand van hebt zou je hier de vraag niet stellen dus ga ik er vanuit dat je dat niet hebt. Houdt wer rekening mee dat ook hier adviezen gegeven worden doer lezers die er niet zoveelo, maar voor eigen gebruik, voldoende verstanmd van hebben.
Ik werk af en toe in een winkel en repareer daar hoodszakelijk P.C.'s met hardware problemen. Mijn ervaring is dat je het beste naar een winkel in de buurt kunt gaan, een praatje maken en als de winkel en het personeel je daar aanstaan om er daar één te kopen. Een goede winkel is herkenbaar aan het éérst aan jou vragen wat je precies met de computer wilt doen en dan naar één zoeken die aan jouw eisen voldoet, dat kan een PC zijn die in de aanbiedingt is, meestal echter en dat geldt voor alle aanbieding, is er een reden voor die aanbieding, goedkoop ingekocht, vraagje af waarom, overjarig, in hoeverre, enz. Goede nazorg bij een zaak in de buurt spaart een hoop ergenis, ellende en verzendkosten uit. Laat je door een echte deskundige adviseren. Vaak zetten ze ook de nodige gratis programma's er voor je op, geheel legaal ook nog! En je kunt nog eens langskomen als je een software vraagje hebt.

Helemaal mee eens, qua software kun je ook denken aan ubuntu, gratis makkelijk en alle programma's die je nodig hebt ook gratis...

wimmi20
door wimmi20 - Aug 19, 2011 om 23:30
2154 Antwoorden / 7 Vragen

[Carcasonne,

wat een ontzettend handige link geeft u op.
Ik hoop dat u de ondertoon proeft.
.............................................................................

Nog veel interessanter is de inbreng van Seashottle2.
Hij steekt Freya een veer in de raid vanwege het deskundige antwoord.
Maar Freya heeft helemaal niet bijgedragen aan dit onderwerp.
Wat nog leuker is : zijn e-mail adres is seashottle3, wat is er in hemelsnaam met seashottle1 gebeurd ?
RaRa.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

quote=carcassonne schreef op vrijdag 19 aug 2011, 12:33]meschien is dit iets voor u. wordt voor u in elkaar gezet afgeleverd. inclusief os!!.
ik weet niet of u een toetsenbor/muis of scherm nodig hebt. maar met deze pc kan u muziek luisteren en foto bewerking doen.

http://azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product%5B405400%5D=1&product%5B80156%5D=1&product%5B225309%5D=1&product%5B364199%5D=1&product%5B396790%5D=1&product%5B394013%5D=1&product%5B7517%5D=1

mayoni
door mayoni - Aug 20, 2011 om 03:43
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Spirou,

Als ik jou was, zou ik een iMac kopen... Daarin kun je allerlei programma's tegelijk laten lopen zonder dat 'ie op tilt slaat. Foto's bewerken gaat snel en goed - bevriende fotografen van me hebben express een iMac gekocht, omdat je daarmee zo geweldig kunt photoshoppen, films bewerken en snel schakelen tussen de verschillende programma's die je tegelijkertijd aan hebt staan.

Zeer gebruiksvriendelijk. Een vriend zei me toen ik overstapte van Windows naar een Appeltje: "Een Windows-computer moet je helpen om joú te helpen en een Mac helpt je...". En omdat je op een MAC geen last hebt van virussen, en b.v. de namen ("voorkeuren" i.p.v. "instellingen" en "Finder" i.p.v "Windows Verkenner", geluidjes en kleuren mede door kinderen zijn bedacht, werkt het ook met een hele prettige energie. Je kunt gratis updaten. Ik kan wel een pagina vullen met wat er allemaal kan...

Inderdaad computer, scherm en CD/DVD speler ineen en geruisloos. Je kunt, indien gewenst, een (heel fijn en licht) toetsenbord mét draad erbij nemen en ook een muis met een draad. Dit is een stuk rustiger voor je cellen (ik krijg van draadloos altijd pijn in m'n hand en arm enzo) en kan fijner werken.

Komt met allerlei programma's, zoals iPhoto en ook iTunes zit er standaard op - heeft ook allerlei radiozenders from all over the world. Met een pakket Adobe Creative Suit (CS3 of 4) heb je Photoshop, Flash, Illustrator, After Effects, Dreamweaver en meer.

Je kunt van tevoren in een Apple winkel kijken, voelen en uitproberen :-)

Zo, wat een pleidooi... Maar ik werk zelf aan van alles tegelijkertijd – websites, foto's, mail, enz., heb 16 programma's lopen (op de balk, dus onmiddellijk oproepbaar) en wel 36 schermpjes (6 op het bureaublad en 30 op de balk) open en ondertussen dit bericht plaatsen... haha, het is echt een superding!

Succes met je aankoop en kies wijs...
Zonnige groeten uit Eindhoven

P.S. Ik kom net iets tegen over het verschil in termen en gebruik in Finder en Windows Verkenner op http://www.dropamacatme.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=1111&Itemid=174

spirou
door spirou - Aug 20, 2011 om 08:11
16 Antwoorden / 10 Vragen

Dag allemaal,

Bedankt voor jullie enthousiasme mijn vraag te beantwoorden en zéér goede tips.

Zal eens kijken op Google wat ze allemaal aanbieden van software. Een
on-line cursus volgen? dan zit je trouwens maar in je eentje ;-) Les volgen samen met andere senioren is ook een vorm van sociaal contact en het pintje nadien zéér gezellig.

Spirou

sstok
door sstok - Aug 20, 2011 om 11:45
6 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=1paul schreef op vrijdag 19 aug 2011, 16:23][quote=vliegenderob schreef op vrijdag 19 aug 2011, 15:56]Als je er genoeg verstand van hebt zou je hier de vraag niet stellen dus ga ik er vanuit dat je dat niet hebt. Houdt wer rekening mee dat ook hier adviezen gegeven worden doer lezers die er niet zoveelo, maar voor eigen gebruik, voldoende verstanmd van hebben.
Ik werk af en toe in een winkel en repareer daar hoodszakelijk P.C.'s met hardware problemen. Mijn ervaring is dat je het beste naar een winkel in de buurt kunt gaan, een praatje maken en als de winkel en het personeel je daar aanstaan om er daar één te kopen. Een goede winkel is herkenbaar aan het éérst aan jou vragen wat je precies met de computer wilt doen en dan naar één zoeken die aan jouw eisen voldoet, dat kan een PC zijn die in de aanbiedingt is, meestal echter en dat geldt voor alle aanbieding, is er een reden voor die aanbieding, goedkoop ingekocht, vraagje af waarom, overjarig, in hoeverre, enz. Goede nazorg bij een zaak in de buurt spaart een hoop ergenis, ellende en verzendkosten uit. Laat je door een echte deskundige adviseren. Vaak zetten ze ook de nodige gratis programma's er voor je op, geheel legaal ook nog! En je kunt nog eens langskomen als je een software vraagje hebt.

Helemaal mee eens, qua software kun je ook denken aan ubuntu, gratis makkelijk en alle programma's die je nodig hebt ook gratis...

Wacht even! Ubuntu is een Linux besturingssysteem.
Je installeert het dus niet als iets dat je op Windows gebruikt.
Het kan wel naast Windows draaien, maar er zijn grote verschillen vergeleken met Windows.
Zo heb je geen C: Drive meer maar mountpoints als /home voor eigen bestanden.

Het kan wel wennen om er mee te werken, maar is het veel prettiger om iemand in je omgeving te hebben die hier een een beetje ervaring mee heeft. Vooral de laatste editie van Ubuntu is even wennen vanwege de Unity omgeving die zelfs door vaste Ubuntu Linux gebruikers niet altijd even positief is ontvangen.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben zelf Linux systeembeheerder en loop regelmatig op Windows te vervloeken.
Maar als je Windows gewend bent kan het even wenen zijn.
Tip: In de winkel liggen regelmatig Linux Starter, hier kan je met een meegeleverde DVD zelf Linux installeren en experimenteren. Je hebt geen zwaar systeem nodig, in tegendeel het kan zelfs op een Pentium 3 werken! (zolang er genoeg schijfruimte is).

Ik hoor een heleboel mensen termen roepen als Intel I3, AMD Sempron en noem maar op.
Alleen als er echt verstand van hebt is dit van belang, AMD's worden warmer dan Intel maar voor een kant-en-klaar systeem zal je hier minder last van hebben dan dat je zelf iets bouwt.

Eén merk welke absoluut kan afraden is PackerBell (niet HP).
De onkunde waarmee zij zaken doen!!

* Een computer van me tante, drie keer terug geweest voor repartie, zij konden het probleem niet oplossen. Ik kijk er naar. is de kabel naar de harddisk defect (hij heeft het hierna prima gedaan, zelfs nog beter dan direct na aanschaf)
* Een keer bij Kassa in de uitzending. Iemand heeft herhaald aantal keren problemen, krijgt uit eindelijk de computer half gestript terug met een post-it 'Get a live loser'.

Nog maar te zwijgen over de onzinnige specificaties, een laptop met 500GB diskruimte 8GB ram.
En als besturingssysteem Windows 7 Home basic. Plus dat je allemaal onzin software er bij krijgt waarmee je niets mee kan of met zingloosgeweld er weer af moet zien te krijgen.

Acer maakt goed spul voor de prijs, maar de laptops zijn minder.
Gaan meestal na een jaar kapot en vallen letterlijk uit elkaar.

Fujitsu siemens, zelfde verhaal als Acer (spreekt ook uit persoonlijke ervaring).

HP/Compaq, geen klachten. Zeker een aanrader.
Tip: Kijk bij kieskeurig.nl voor goedkoopste winkel.

Dell (alleen zakelijke ervaring), (een server online besteld die verder goed werkt), één keer per telefoon een harddisk geprobeerd te bestellen. Persoon had mijn adres compleet verkeerd, was later niet meer te bereiken.
Dus alleen online bestellen als je er verstand van hebt.

2GB of 4GB, 8GB, 32GB (ja ze bestaan) dit is allemaal afhankelijk van wat je er uiteindelijk mee wilt doen. Photoshop vreet geheugen. Je hebt echt minimaal 4GB nodig wil dit goed kunnen draaien.
Meer is beter, maar niet verplicht.

Harddisk grote, ook zelfde verhaal.
Tenzij je heel DVD's downloaden (wat illegaal is) is 1TB echt overkill!!

Een foto van een gemiddelde camera is zo'n 2 tot 10MB.
Er gaat 1024 MB in 1 GB, en 1024 GB in 1 TB.

Dus met foto van 10 MB kan je '104.857' foto's opslaan.
Alleen bij zogenaamde RAW foto bestanden (vooral bij duren camera's) heb je meer ruimte nodig omdat deze 300 MB per bestand zijn.

Ook muziek bestanden zijn niet zo groot. Alleen FLAC neemt veel ruimte (300 MB per bestand) in maar wordt weinig gebruikt. Een echt grote mp3 is zo'n 20MB (20 minuten).

Een DVD film is 3 GB per bestand.

1TB lijkt misschien mooi, maar heeft als nadeel dat ze erg gevoelig zijn voor crashes.
Een back-up van belangrijke gegevens zou ik niet op de computer zelf bewaren, foto's kan je het beste een kwaliteit CD/DVD braden (dus niet de 3 euro aanbieding van de Aldi) en op een lagere snelheid dan het maximum (3 langzamer dan maximum).

Gegevens die echt goed moeten worden bewaard, kan je het beste extern opslaan.
KPN bied online back-up met onbeperkte ruimte, maar vertrouw er niet blindelings op.
Er is een tijd geleden een enorme software crash geweest.
Zelf maak ik gebruik van Perfect-BackUp.

De videokaart (voor het beeld) is een verhaal apart.
On-board wil zeggen dat de videokaart op het moederboord van de computer is gemonteerd en het geheugen dat hij nodig heeft van je werkgeheugen (RAM) afsnoept. Dit wordt aangeduid met shared video-memory.

Een videokaart met 512MB gedeeld video-geheugen met 4GB ram geeft dus.
3GB en 512MB ram als nettowaarde.

Gamers die veel 3D spellen spelen kiezen liever voor een aparte videokaart omdat deze meestal sneller zijn en ook later kunnen worden vervangen voor een beter exemplaar. Voor Photoshop met simpele foto's bewerken heb je zelfs aan 265MB (gedeeld) video-geheugen nog voldoende. Programma's als Adobe Illustrator hebben wel meer video-geheugen nodig omdat alle elementen in lagen zijn opgebouwd en allemaal apart moeten worden verwerkt.

Foto's bewerken kan van alles betekenen, elementen uitknippen, maskers toepassen, bepaalde effecten toepassen etc. Als je alleen foto's wilt verbeteren is Photoshop (met z'n 600 euro) met misschien wat overkill.
Er zijn tal van programma's (al dan niet gratis) die dit veel makkelijker kunnen en niet zo zwaar zijn.

Een goed alternatief op Photoshop is het gratis programma 'The Gimp'.
http://gimp-win.sourceforge.net/ Je kan hiermee alles wat je ook met Photoshop kan (tot op zekere hoogte).
The Gimp werkt ook op Mac en Linux. En kan in Linux het beste via het pakketbeheer worden geïnstalleerd.

Hopelijk heb je hier wat aan.

sstok
door sstok - Aug 20, 2011 om 11:56
6 Antwoorden / 2 Vragen

Edit: Waarom kan ik mijn bericht niet aanpassen?
Over

Azerty http://tweakers.net/shopreview/6703/azerty.html
http://www.ciao-shopping.nl/Reviews/azerty_nl__667736
http://www.trustpilot.nl/review/www.azerty.nl

Ze zijn overigens wel aangesloten.
http://www.ictwaarborg.nl/leden/azerty/
http://www.keurmerk.info/Leden_Partners?s=azerty
http://www.beshops.org/leden.php (wat een lelijke site)

Alleen bij deze kan ik ze niet vinden.
http://www.thuiswinkelkeurmerk.info/cms/component/option,com_wrapper/Itemid,100/

vliegenderob
door vliegenderob - Aug 20, 2011 om 13:45
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mayoni schreef op zaterdag 20 aug 2011, 03:43]Hoi Spirou,

Als ik jou was, zou ik een iMac kopen...

Dat heb ik ook weleens gehoord maar meestal alleen van mensen die beroepshalve een PC nodig hebben. Ik kom over het algemeen weinig iMac's tegen, behalve dan bij reclamebureau's e.d. Is dit niet net zoiets als een Mercedes kopen om ééns in de week naar de winkel te gaan voor boodschappen?

jantom
door jantom - Aug 20, 2011 om 13:48
377 Antwoorden / 0 Vragen

@vliegenderob

Een goede opmerking - ik steun die.

aragon
door aragon - Aug 20, 2011 om 14:09
106 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=sstok schreef op zaterdag 20 aug 2011, 11:56]Edit: Waarom kan ik mijn bericht niet aanpassen?
Over

Azerty http://tweakers.net/shopreview/6703/azerty.html
http://www.ciao-shopping.nl/Reviews/azerty_nl__667736
http://www.trustpilot.nl/review/www.azerty.nl

Ze zijn overigens wel aangesloten.
http://www.ictwaarborg.nl/leden/azerty/
http://www.keurmerk.info/Leden_Partners?s=azerty
http://www.beshops.org/leden.php (wat een lelijke site)

Alleen bij deze kan ik ze niet vinden.
http://www.thuiswinkelkeurmerk.info/cms/component/option,com_wrapper/Itemid,100/

Ga maar eens telefonisch bij de betreffende organisaties informeren.
Als antwoord zul je dan krijgen dat Azerty bij niemand aangesloten is, maar ze reclameren er wel op hun site mee.
Dit is pure consumentenmisleiding.
Heb dit tot mijn spijt zelf ook moeten ervaren.

sstok
door sstok - Aug 20, 2011 om 14:17
6 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=aragon schreef op zaterdag 20 aug 2011, 14:09][quote=sstok schreef op zaterdag 20 aug 2011, 11:56]Edit: Waarom kan ik mijn bericht niet aanpassen?
Over

Azerty http://tweakers.net/shopreview/6703/azerty.html
http://www.ciao-shopping.nl/Reviews/azerty_nl__667736
http://www.trustpilot.nl/review/www.azerty.nl

Ze zijn overigens wel aangesloten.
http://www.ictwaarborg.nl/leden/azerty/
http://www.keurmerk.info/Leden_Partners?s=azerty
http://www.beshops.org/leden.php (wat een lelijke site)

Alleen bij deze kan ik ze niet vinden.
http://www.thuiswinkelkeurmerk.info/cms/component/option,com_wrapper/Itemid,100/

Ga maar eens telefonisch bij de betreffende organisaties informeren.
Als antwoord zul je dan krijgen dat Azerty bij niemand aangesloten is, maar ze reclameren er wel op hun site mee.
Dit is pure consumentenmisleiding.
Heb dit tot mijn spijt zelf ook moeten ervaren.

Dan moeten zij hun websites is bijwerken want de naam staat wel degelijk vermeld. Vooral ICTwaarborg en http://www.keurmerk.info/Leden_Partners/LidDetails/273?s=1

Ik verdedig Azerty niet of iets maar als ze staan ingeschreven kan je dit niet ontkennen.

to
door tom1944 - Aug 20, 2011 om 17:08
24 Antwoorden / 1 Vragen

Spirou,

Neem een gratis abonnement op de volgende nieuwsbrief:

http://digitalefotografietips.us1.list-manage1.com/track/click?u=bd8b6600cdf1938eb9b073480&id=23c279e0e7&e=4325eb164f

Het is een wekelijkse gratis informatie/nieuwsbrief van Kenneth Verburg (prof. fotograaf) met veel interessante weetjes omtrend digitaal fotograferen.
Je vind er ook interessante tip over bv. fotoboeken maken, fotograferen onder allerlei omstandigheden met mooie voorbeelden.
Kost niets, wel leuk en vakkundige informatie en je kunt ook vragen stellen aan Kenneth.

Tom

ka
door kassaq - Aug 20, 2011 om 18:58
4 Antwoorden / 0 Vragen

ga gewoon naar:
http://www.microsoft.com/nl-nl/windows/laptop-kopen/advies-bij-laptop-kopen.aspx

het gaat wel over laptops maar het filmpje volgend kom je erop wat ook voor een desk computer geldt

sstok
door sstok - Aug 21, 2011 om 10:41
6 Antwoorden / 2 Vragen

Even snel de test gedaan.
En krijgt voor gemiddeld gebruik een laptop van 564 euro als advies.

Dit kan.
a. Veel goedkoper (met een hogere snelheid)
b. Bij twee van mijn opties staat ZerCom (zero competentie) bovenaan!

Toshiba maakt uitstekende laptops, maar heel helaas ook erg prijzig.
Ze gaan langer mee en zijn zeker bestand tegen intensief gebruik op reis, maar voor thuisgebruik is het te duur.

Je kan niet met een paar simpele vragen bepalen wat goed voor iemand is.
Daar zit teveel ruimte en variatie tussen. Als je al iets hebt gevonden, kijk naar een vergelijkbaar iets en zoek zelf wat het goedkoopste is met enige kwaliteit en service.

ZerCom (ze doen hun naam eer aan) is één van grootste idioten in de computer wereld..
http://tweakers.net/shopreview/4230/zercom-computers.html

Me zwager is één keer genaaid met een Mio navigatie systeem.
Op de website stond een bepaald type, welke goed bekend staat in verschillende online reviews, dus besteld en thuis geleverd gekregen. Wat hebben dit stelletje ratten nu gedaan. Ze hebben een ouder type genomen en daar nieuwe software opgezet!!

Nu is dat niet erg maar maak het dan te minsten kenbaar, dit vorige typen pakt minder satellieten en heeft een eeuw nodig om uit eindelijk te werken. Dit heeft heel wat ellende teweeg gebracht. Terugsturen ging niet meer omdat de RMA verkeerd was uitgevoerd.
Als ik toen had geweten wat ik nu weet over consumentenrecht had ik ze kunnen pakken op: Het leveren van een product dat niet aan de gestelde verwachting voldeed.

En een kennis van mij zelfde verhaal, op Tweakers Shopreview worden ze ook wel dozenschuivers genoemd.
Nou, volgens mij zijn zelfs daar nog te dom voor.

wi
door william11 - Aug 21, 2011 om 11:29
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Dat geneuzel over Apple computers....de vraag is geheel anders. Enne een twist over een persoonlijke voorkeur voor een specifieke winkel...wat een onzin allemaal.
Kijk naar het goede antwoord van o.a. Lemmy, daar heb je tenminste iets aan. Momenteel heb je bijvoorbeeld een goede Asus of Acer laptop met een Intel i5 processor, 4GB intern, 500GB. HD en een uitstekende videokaart voor €500,- a €600,-.

Gr.

vliegenderob
door vliegenderob - Aug 21, 2011 om 17:01
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=william11 schreef op zondag 21 aug 2011, 11:29]Hoi,
Dat geneuzel over Apple computers....de vraag is geheel anders. Enne een twist over een persoonlijke voorkeur voor een specifieke winkel...wat een onzin allemaal.

Kijkend naar de reacties op jouw en mijn bijdrage vinden velen het geen onzin! Adviezen in de vorm van neem dit of probeer dat eens, dat is goed, werken heel goed als je in plaats van bruin brood met sesamzaad eens wit zonder wil proberen, al valt er over smaak niet zoveel te twisten. Bij de aanschaf van een duur ingewikkeld apparaat heb ik in mijn 45 jarige ervaring als servicemonteur ontdekt dat een Mercedes met daarachter een slechte dealer, een miskoop is en dat je dan met een Skoda met een goede dealer veel meer plezier hebt. Het antwoord van Lemmy is goed als Spirou er veel verstand van heeft. Als hij dat had dan had hij deze vraag hier nooit gesteld! denk ik. Als hij het verschil en voor en nadelen had willen weten had hij, nogmaals denk ik, wel gevraagd om jullie ervaringen met P.C.'s
De zaak waar ik regelmatig reparaties aan computers doe, adverteert nooit, levert veel aan studenten en draait goed door de mond op mondreclame dat je altijd "even" terug kan komen zonder dat dat betaald moet worden, ook ná de garantietijd. Zelfs kreeg recent een klant nadat hij een paar keer gedonder met een zeven maanden oude laptop had, bij de zoveelste reparatie zonder een cent bij te betalen een nieuw laptop! Voorkeur voor een goede winkel is dus absoluut geen onzin, zelfs de consumentenbond is dat met mij eens! (En ik met hun)
Heb je er echt veel verstand van, zoals sommigen hier, dan pak je de telefoon en kijkt waar je de meeste korting kan krijgen voor een overjarig model. Je kunt hem dan zelf repareren en "upgraden", dan ben je echt heel goedkoop uit!

susanna-p
door susanna-p - Aug 21, 2011 om 17:14
11 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben iemand met een kleine beurs en ben het geheel met die vlieger eens. De eerste vier maanden is mijn laptop twee keer kapot geweest. In de winkel waren ze erg aardig maar daar heb ik niks aan, hij moest steeds opgestuurde worden en was ik hem twee weken en de tweede keer vier weken kwijt. Een programmaatje erop zetten en ook iets anders kostte wél geld, uiteindelijk was ik toch weer meer geld kwijt.

ge
door gerryvd - Aug 22, 2011 om 10:57
2 Antwoorden / 1 Vragen

Computer kopen is een persoonlijke kwestie heb ik na jaren ondervonden. Wat wil je er mee doen en kom je later in gebruik tot nieuwe inzichten, zoals Stamboom bijhouden, films maken, Muziek maken en downloaden.

Lees eerst via Google de file, Welke computer moet ik kopen. Daarna weet je wat er te koop is en met wat adviezen van de verkoper kun je een goede PC aanschaffen. Maar het blijft bij je eigen wensen.

Koop een niet te lichte Computer, Windows7 met Licentie en Installatie DVD. Goede gekochte Anti-Virus en Spyware. En als je draadloos Internet gebruikt beveiligen met Wachtwoord, meer dan 8 karakters en cijfer, letters, groot en klein door elkaar en aparte leestekens, zoals +, $, &, %.

Succes en lees op het Internet !

gerardk
door gerardk - Aug 22, 2011 om 16:29
175 Antwoorden / 8 Vragen

goede gratis software voor tekstverwerking is Open Office - http://nl.openoffice.org/ - en voor foto bewerking Paint - staat al op je windows PC - GIMP (fotoshop clone) - http://www.gratissoftwaresite.nl/downloads/GIMP+fotobewerking - en Picasa van Google - http://picasa.google.nl/ - kom je een heel eind mee.

j.a.de witte
door j.a.de witte - Aug 28, 2011 om 16:58
86 Antwoorden / 6 Vragen

Hi Aragon,

heb op inet gezocht naar "computerfora",maar niets gevonden.

Jammer !

macwouter
door macwouter - Aug 28, 2011 om 18:21
825 Antwoorden / 9 Vragen

Ik zal ook maar een duid in het zakje gooien. Heel compleet en niet duur plus gratis office 11 voor mac torent,s downloaden dvd,s rippen converteren muziek branden hotmail accounts gmail en noem maar op. en heb je niet genoeg kijk dan naar de site van Freemac voor nog meer. En dan heb ik het over de Mac Mini. Geen virus scanner nodig en geen last van het vollopen van je systeem want een mac is zelfreinigend. Geen ccleaner nodig en alles wat je download is vergeleken met Windows 7 snel gevonden. Was getekend........Wouter.

richard83
door richard83 - Aug 28, 2011 om 18:42
386 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=macwouter schreef op zondag 28 aug 2011, 18:21]Ik zal ook maar een duid in het zakje gooien. Heel compleet en niet duur plus gratis office 11 voor mac torent,s downloaden dvd,s rippen converteren muziek branden hotmail accounts gmail en noem maar op. en heb je niet genoeg kijk dan naar de site van Freemac voor nog meer. En dan heb ik het over de Mac Mini. Geen virus scanner nodig en geen last van het vollopen van je systeem want een mac is zelfreinigend. Geen ccleaner nodig en alles wat je download is vergeleken met Windows 7 snel gevonden. Was getekend........Wouter.

Mooi ding zeg. Maar een nadeel is dat er geen dvd/cd/brander in zit.

macwouter
door macwouter - Aug 28, 2011 om 19:20
825 Antwoorden / 9 Vragen

Om de Mac mini beter en sneller te maken ( zie ook de specs) had Steve Jobs meer ruimte nodig. Dvd,s en cd,s vond ie niet meer van deze tijd en mocht je toch iets willen installeren van een dvd dan kun je gebruik maken van de immigratie assistent (schijfhulpprogamma).Heb je nog een andere computer of Mac in je netwerk hangen gebruik dan die Dvd drive of sluit er een goedkopere externe superdrive van Samsung (29 euro) aan. Er zijn op Youtube nog wel betere filmpjes te vinden van de Macmini,maar zie ook deze site.

macwouter
door macwouter - Aug 28, 2011 om 19:43
825 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=richard83 schreef op zondag 28 aug 2011, 18:42][quote=macwouter schreef op zondag 28 aug 2011, 18:21]Ik zal ook maar een duid in het zakje gooien. Heel compleet en niet duur plus gratis office 11 voor mac torent,s downloaden dvd,s rippen converteren muziek branden hotmail accounts gmail en noem maar op. en heb je niet genoeg kijk dan naar de site van Freemac voor nog meer. En dan heb ik het over de Mac Mini. Geen virus scanner nodig en geen last van het vollopen van je systeem want een mac is zelfreinigend. Geen ccleaner nodig en alles wat je download is vergeleken met Windows 7 snel gevonden. Was getekend........Wouter.

Mooi ding zeg. Maar een nadeel is dat er geen dvd/cd/brander in zit.
Poorten, Wi-Fi en Bluetooth. Je hebt goeie connecties.

Veel poorten, klaar voor alles.

Met de nieuwe Thunderbolt-poort kun je tot maximaal zes Thunderbolt-apparaten aansluiten – bijvoorbeeld de nieuwe Apple Thunderbolt Display. En je kunt ook doorlussen naar een Apple LED Cinema Display. Heb je een beeldscherm van een andere fabrikant? Geen probleem. Dan gebruik je de HDMI-poort en de meegeleverde HDMI-naar-DVI-adapter. Je kunt zelfs twee beeldschermen tegelijk aansluiten om nog meer foto's, films en bestanden tegelijk te bekijken.

Dankzij de geïntegreerde sleuf voor SDXC-kaarten is het heel gemakkelijk om al je foto's en video's van je digitale camera over te zetten. En je hebt vier USB 2.0-poorten en één FireWire 800-poort, zodat je al je randapparatuur kunt aansluiten: je toetsenbord, muis, iPod, iPhone, iPad, digitale camera, DV-camcorder, externe harde schijf, printer en ga zo maar door.

Wi-Fi en Bluetooth.

In elke Mac mini is de allernieuwste draadloze 802.11n-technologie ingebouwd.3 Mac mini maakt automatisch verbinding met je Wi-Fi-netwerk, zodat je meteen draadloos kunt internetten, afdrukken en muziek streamen. Ook Bluetooth voor draadloze verbindingen is standaard ingebouwd, zodat je direct verbinding kunt maken met draadloze accessoires, zoals een toetsenbord en muis.

aragon
door aragon - Aug 28, 2011 om 20:20
106 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=j.a.de witte schreef op zondag 28 aug 2011, 16:58]Hi Aragon,

heb op inet gezocht naar "computerfora",maar niets gevonden.

Jammer !

Lees over Azerty maar eens op;
tweakers.net
hardware.info
computertotaal.nl
Daar staat veel over Azerty in.
Verdere info is ook bij de div.consumentenorganisaties verkrijgbaar.

jantom
door jantom - Aug 28, 2011 om 21:49
377 Antwoorden / 0 Vragen

@macwouter

Ik zie dat je wel erg tevreden bent met een Mac-mini. ik zie zelfs dat je je bij de vaststelling van je forumnaam hebt laten inspireren door mac.
Het is de vraag of je mac zo moet pushen. Ik zie de reden helemaal niet zo.
Waarom een Mac? Dat zou een vraag van mij kunnen zijn.

Ik lees: "Dankzij de geïntegreerde sleuf voor SDXC-kaarten is het heel gemakkelijk om al je foto's en video's van je digitale camera over te zetten. En je hebt vier USB 2.0-poorten en één FireWire 800-poort, zodat je al je randapparatuur kunt aansluiten: je toetsenbord, muis, iPod, iPhone, iPad, digitale camera, DV-camcorder, externe harde schijf, printer en ga zo maar door".
Je laat je erg meenemen.
Ik ben nuchter: de nieuwste PC's hebben USB 3.0 en geen FireWire meer. Zo moet het. En kijk eens naar de vraag die we hier ter beantwoording voorgelegd hebben gekregen. Je draaft echt wat te ver door....

macwouter
door macwouter - Aug 28, 2011 om 22:48
825 Antwoorden / 9 Vragen

@ jantom.
Met de wetenschap dat iedereen maar roept dat Mac erg duur is en alleen maar voor de rijke beschikbaar is heb ik voor dit instap model van Mac gekozen (vanaf 599 euro).Als je de specificatie,s leest van dit model vergeleken met een goedkope windowsbak ben je naar mijn inziens toch beter af met een Mac mini. Oke geen USB 3.0 en toch met firewire 800 hoeft op een Mac geen probleem te zijn .Ik had ook deze kunnen presenteren. Ts had ook graag een complete computer waar alles opzit. Ik zal ook de laatste zijn die hier op dit forum over Mac zal beginnen maar ik heb gezien dat er meer Macfanboys hier aanwezig zijn dus wat let mij.Zelf ben ik in bezit van een iMac 20 Lion 649 GB 2.4 GHz intel core 2 duo 4 GB ram van mid 2007. Aangeschaft na het Vista debacle wat volgens mij de meeste switchers heeft opgeleverd. En ik moet zeggen dat ik absoluut niet meer terug wil. Via Virtualbox heb ik ook Ubuntu draaien dat ongeveer hetzelfde werkt zonder crasches of vastlopers. Geen virussen en geen volgelopen systeem. Is een Mac compleet ? Ja is compleet.

jantom
door jantom - Aug 28, 2011 om 23:03
377 Antwoorden / 0 Vragen

@macwouter

Ik ben echt blij dat je met een Mac goed uit bent. Maar schreeuw het niet uit!
Het gaat erom dat je het werk ermee kan doen wat je wilt.
En dat de software voor je Mac sneller kan worden gevonden dan die voor Windows.. Dat kan (is logisch) omdat er voor Windows zoveel meer beschikbaar is.

Je uit negatieve gevoelens over Vista en ik heb drie computers waar Vista uitstekend mee kan omgaan. Dat gezeur over Vista ontgaat mij geheel. Windows 7 werkt gemakkelijker maar het is heel anders van opzet maar is onder de motorkap niet anders dan een wat aangepaste en geupdate Vista.
XP is trouwens ook heel goed.

Het probleem (als dat het is) is dat de meesten Windows gebruiken en waar vind je zo snel een Mac fan? Ze zijn er wel maar...
ik heb ook Ubuntu geprobeerd maar ik wil liever niet meer meerdere computers tegelijk werken en experimenteren is leuk maar komt vaak niet uit.
Succes met je Mac!

vliegenderob
door vliegenderob - Aug 29, 2011 om 00:03
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=j.a.de witte schreef op zondag 28 aug 2011, 16:58]Hi Aragon,
heb op inet gezocht naar "computerfora",maar niets gevonden.
Jammer !

Waarschijnlijk even iets te snel getypt of zo, want als ik het intik krijg ik ruim 64 miljoen hits. Of je hebt even over het hoofd gezien dat computerfora het meervoud is van computerforum, als je dat tikt krijg je ruim 4 miljoen bruikbare hits!

nb
door nbw - Aug 29, 2011 om 02:52
521 Antwoorden / 24 Vragen

Wat een slimme vraag. Echter volgens mij kan niemand hier je een eerlijk oprecht advies geven. Heb een poging gewaagd. Een standaard pc van een 1 merk. Gegevens opgevraagd bij de producent. En daar al ging het mis. Bij grote verkopers gekeken BCC/Mediamarkt etc en enkel maar 1 ding ervaren.Bewust exacte apparaten anders benoemen. Bij de producent was het apparaat K24 genoemd met minieme aanpassing. Terwijl ik de K23 wilde vergelijken. Exact dezelfde machine heet bij elk bedrijf of bij de vergelijkingssites weer anders.

Zou zeggen maak vooral gebruik van Europa en ga met een busje naar 1 van de armste landen van de eu en koop daar in Roemenie 100 pc's exact hetzelfde als bij ons geprijst door de commercie 10x lager. Oud Hollandse VOC-mentaliteit.

Heb je zo een apparaat is er wel een probleem. Namelijk roemeens begrijpen en de taalinstelling veranderen. Maar weer google.

j.a.de witte
door j.a.de witte - Aug 30, 2011 om 00:55
86 Antwoorden / 6 Vragen

Na recent plaatsing van mijn artikel omtrent het bestaan van het HCC.NL

MOET IK CONSTATEREN DAT DE REDACTIE VAN KASSA MIJN ARTIKEL NIET HEEFT TOEGELATEN EN DUS KLAARBLIJKELIJK vernietigd ! !

Heeft KASSA een HEKEL aan HCC.nl !

jantom
door jantom - Aug 30, 2011 om 02:07
377 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=j.a.de witte schreef op dinsdag 30 aug 2011, 00:55]Na recent plaatsing van mijn artikel omtrent het bestaan van het HCC.NL

MOET IK CONSTATEREN DAT DE REDACTIE VAN KASSA MIJN ARTIKEL NIET HEEFT TOEGELATEN EN DUS KLAARBLIJKELIJK vernietigd ! !

Heeft KASSA een HEKEL aan HCC.nl !

Die laatste zin is een vraag en daar hoort een ?-teken bij.
Wie moet er nu een hekel hebben aan HCC.nl? Was uw opmerking echt weggehaald?
Kassa zal HCC zeker niet boycotten. Waarom zou dat moeten gebeuren? Ik ben zelf ook HCC-lid. Het is een heel bekende en grote club van computergebruikers.

Probeer uw opmerkingen nogmaals te plaatsen en zie wat er dan gebeurt.