ze
door zeyno73 Mar 1, 2005 om 18:12
Computers & telefonie

Ontploffen van de cd

Hoi allemaal,

Mijn neefje heeft kort geleden een hele rare ervaring opgedaan. En dat is dat hij vorig week spelletje wilde indoen in de station, en op een gegeven moment ging die cd zomaar ontploffen! Hoe kan dat?

En sindsdien doet zijn pc niet meer, hij krijgt op zijn scherm een berichtje NTLDR moet geplaats worden , wat betekent dat? Wie kan mij uitleggen wat er aan de hand kan zijn?

397 3 Rapporteer

monkey
door monkey - Mar 1, 2005 om 18:24
52 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,

dat is schrikken! Maar er bestaat gelukkig ook een verklaring voor. Indien cd's bekrast/beschadigd/vervormd door zonnewarmte /anderszins kapot zijn, kunnen ze - op de hele hoge toeren die een cd speler draait - in theorie kapot springen. De nieuwste cd-spelers hebben een enorm hoog toerental, dus daar zal de oorzaak van je probleem liggen.

Voor wat betreft de NTLDR: deze regelt het booten (opstarten) van je machine. Als de cd-rom in de opstartprocedure is meegenomen, maar hij is defect, kan de procedure dus niet worden afgerond. Vandaar de melding!

Dit kan je verhelpen door in de BIOS (als je je pc aanzet, staat er meestal iets van "Press F10 voor setup""of iets dergelijks) je cd-rom uit de opstartprocedure te halen. Laat even weten hoe jouw BIOS eruit ziet als je twijfelt, dan kunnen we het stap voor stap doornemen.

Succes!!

JEroen

ru
door rule - Mar 3, 2005 om 20:04
20 Antwoorden / 0 Vragen

Betreffende de NTLDR. Dit bestand wordt aangeroepen bij het opstarten
van Windows. Als de pc start zal deze meestal eerst naar de cd-rom
kijken, de diskettedrive en tenslotte naar de harde schijf waar windows
op staat. Als de cd-rom niet werkt, zou NTLDR dus gewoon gevonden
moeten worden, aangezien windows op de harde schijf staat. Er zijn 2
mogelijkheden:

1. de harde schijf is kapot

2. De bootsector van de harde schijf is beschadigd.

In het geval van mogelijkheid 2 kun je het volgende doen:

- Start je pc met de Windows installatie CD

- Ga naar de herstelmodus, je komt vervolgens in een opdrachtsprompt

- type: fixboot

- Type: fixmbr

Herstart de pc vervolgens weer, windows zou nu moeten laden.

ijzerbroot
door ijzerbroot - Mar 14, 2005 om 11:48
460 Antwoorden / 6 Vragen

@monkey,

Ooit eens een CD niet netjes in de lade gelegd... Zelfde gekraak, gelukkig zit er nog een "nood-open"knop op die dingen. En dan maar stofzuigen want 't worden deels erg kleine splinters...

BTW: die zelfde speler is het gewoon blijven doen.