Rosmar
door Rosmar Nov 4, 2020 om 15:02
Computers & telefonie

Opzegging XS4All niet mogelijk bij verhuizing naar verpleeghuis

Hoi,

Mijn vader is onlangs in een verpleeghuis vanwege Parkinsons en dementie. Wij konden alle contracten opzeggen, behalve bij XS4All, waar hij al zeker 25 jaar een internetabonnement had. Door een verhuizing nog geen twee jaar geleden naar een kleine woning dichtbij mijn zus (mantelzorg), is een nieuw contract aangemaakt. Door de verhuizing naar het verpleeghuis, is er geen mogelijkheid het abonnement mee te nemen, het verpleeghuis heeft een eigen aansluiting, bovendien is mijn vader niet meer in staat de computer te gebruiken.

XS4All stelt dat wij nog een jaar moeten blijven betalen, omdat mijn vader wilsbekwaam was bij het afsluiten. Dat was hij inderdaad zo'n 25 jaar geleden. Telefonisch werd, tot mijn onsteltenis, zelfs aangeboden dat wij de televisie mochten opzeggen, tenzij we het internet met nóg een jaar verlengden.

Ik heb daarop toch nog een brief gestuurd, maar daarop volgde een standaard afwijzing. Xs4All's motto is "Goede service, erekwestie", maar na 25 jaar trouw klant te zijn, wordt mijn vader toch gehouden aan zijn contract waar hij niks meer aan heeft.

Is dat goede service? Is dit in de wet zo geregeld?

Met vriendelijke groet,

Marco

5953 16 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 4, 2020 om 15:12
7190 Antwoorden / 3 Vragen

Uit deze link;
Wilt u een overeenkomst opzeggen voordat de contractperiode geëindigd is, dan kan dit alleen met instemming van XS4ALL. Zegt u voortijdig uw contract op, dan kunnen wij abonnementsgelden voor de resterende periode van uw contract in rekening brengen.
https://www.xs4all.nl/service/administratie/administratie/annuleren-of-opzeggen/

Topantwoord

sw
door swat1500 - Nov 4, 2020 om 15:28
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Ja de Wet zegt contract is contract alleen onredelijke bedingen welke zijn opgenomen in een contract kunnen onder omstandigheden niet verbindend zijn.
Echter als in het contract niet is opgenomen dat opname in een verpleeghuis grond voor ontbinding geeft dan staat de provider in zijn recht. Wellicht kunt u in de voorwaarden iets vinden over het niet kunnen leveren op het nieuwe adres en of dat wellicht grond voor ontbinding geeft.
Vraag is ook of uw vader formeel nog ingeschreven blijft op het oude adres.
Blijft de provider bij zijn standpunt dan zult u moeten procederen. De vraag is of die kosten opwegen tegen de kosten van de afkoop van het contract.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Nov 4, 2020 om 15:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waarom bij die verhuizing weer een nieuw tweejarig contract afgesloten?

pino123
door pino123 Nov 6, 2020 om 13:38
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Omdat misschien op dat moment geen sprake was van dit ziektebeeld.

gj
door gjtm - Nov 4, 2020 om 15:41
15 Antwoorden / Vragen

Na mijn weten heeft XS4ALL al een paar jaar alleen nog maar 1 jaar contracten. Kan het mis hebben, maar heb anderhalf jaar geleden zelf nog naar XS4ALL als provier gekeken en zag alleen maar jaar contracten.
En je geeft aan dat contract bijna 2 jaar geleden is afgesloten, maar je moet het nog een 1 jaar aanhouden, dan zou je een contract van 3 jaar hebben. Betreft dit een zakelijk contract?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 4, 2020 om 16:36
16850 Antwoorden / 202 Vragen

Volgens deze info is de reguliere contrctduur 12 maanden en kan dat dan worden opgezegd. https://www.internetten.nl/internet/xs4all/basis-12maanden-xs4all  en dan mogelijk wel 1 maand voor einddatum. Het wordt dan bij niet opzeggen steeds weer verlengd voor 1 jaar en ik heb de indruk dat men zich daar bi XS4ALL zich aan wenst te houden. M..a...w dat jaar volmaken en dat is normaliter ook wettelijk toegestaan.
Bij u is echter m.i. wel sprake van een bijzondere situatie en houd die situatie hoe dan ook in dat XS4ALL niet meer kan leveren.

Het lijkt mij daarom zinvol dat u uw probleem voorlegt bij https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer of raadpleeg www.juridischloket.nl

Heeft u XS4ALL schriftelijk (aangetekend verzonden) benaderd met de opzegging met daarin ook duidelijk de reden?  (ik neem aan van wel maar vraag het toch voor alle zekerheid.) Als u uitsluitend contact heeft gehad met een helpdesk kan het zijn dat men u daar toch niet goed heeft geïnformeerd en in ieder geval geen 'notie'heeft van het begrip coulance.  Mischien heeft u hier iets aan: https://www.consumentenbond.nl/alles-in-1/klagen-bij-de-internetprovider

marita5
door marita5 - Nov 4, 2020 om 16:38
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Rosmar ,

De voorwaarden :

Artikel 16 Verhuizing

16.1 Indien de Klant verhuist dient hij minimaal één maand van tevoren zijn nieuwe adres aan XS4ALL mede te delen. De Klant kan zijn aansluiting mee laten verhuizen naar zijn nieuwe adres, tenzij sprake is van een verhuizing naar een gebied waar de Dienst niet geleverd kan worden, waaronder het buitenland, of sprake is van andere technische belemmeringen waardoor het verhuizen van de aansluiting niet realiseerbaar is. Uitsluitend de Consument-Klant heeft in dat geval het recht de Overeenkomst tussentijds op te zeggen.

16.2 XS4ALL stelt in overleg met de Klant vast wanneer de verhuizing van de aansluiting zal plaatsvinden. Indien de nieuwe aansluiting op het vastgestelde tijdstip niet werkend wordt opgeleverd, is XS4ALL niet gehouden tot enige schadevergoeding aan de Klant. In dat geval wordt in overleg een nieuw tijdstip voor verhuizing van de aansluiting vastgesteld.

16.3 De Overeenkomst loopt voor, tijdens en na de verhuizing door. De Klant blijft gehouden de vergoedingen als bedoeld in artikel 7 en de kosten die verbonden zijn aan verhuizing van de aansluiting, te betalen. De kosten die redelijkerwijs verbonden zijn aan verhuizing van de aansluiting worden bekend gemaakt op de website van XS4ALL.

Artikel 17 Contractsovername

17.1 De Klant is niet gerechtigd de rechten en verplichtingen uit de Overeenkomst over te dragen aan een derde zonder schriftelijke toestemming van XS4ALL. Aan de toestemming kunnen voorwaarden worden verbonden.

17.2 XS4ALL is gerechtigd haar rechten en verplichtingen uit de Overeenkomst over te dragen aan een derde, indien zulks geschiedt in het kader van een overdracht van (een onderdeel van) de door haar gedreven onderneming.

Voor de volledige voorwaarden , klik op de rode regels .

https://www.xs4all.nl/klant/voorwaarden/

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Nov 4, 2020 om 18:12
1389 Antwoorden / 10 Vragen

16.1,  Deze man verhuisde naar een  locatie waar niet geleverd kan worden dus ontbinden mag...

Meld bij de opzegging deze  voorwaarde 16.1   en daar kan hij dit niet eens ontvangen.
Dementie  hoeft er niet bij,  er is daar  een verbinding van 't huis..

rtroost
door rtroost - Nov 4, 2020 om 17:01
17 Antwoorden / 0 Vragen

Bij een verhuizing krijg je geen nieuw contract, tenzij je ingaat op een aanbod zoals een nieuw modem als de oude nog goed werkt of een bepaalde tijd korting.
Volgens mij is het wel mogelijk om je contract zelf te verlengen, zodat je er weer een jaar aan vast zit. Anders is het na het eerste jaar per maand opzegbaar. Overigens kan alleen de klant zelft opzeggen, tenzij die onder bewind of curatele staat. Dan kan de bewindvoerder opzeggen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 4, 2020 om 19:32
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Rosmar,

Ik raad u aan om via de rechtbank de bewindvoering aan te vragen voor uw vader om dit soort zaken te regelen.

Voor zaken over zorg kunt u het mentorschap aanvragen.

Voor beide soort zaken kunt het curatorschap aanvragen.

sw
door swat1500 - Nov 4, 2020 om 20:21
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Maritas heeft de voorwaarden geciteerd die van kracht zijn bij een verhuizing. U heeft aan dat het verpleeghuis zelf internet aanbied. U vertelt niet of het wel of niet mogelijk is om buiten die aanbieding van het verpleeghuis zelf een internet aansluiting te realiseren. Als dat laatste technisch niet mogelijk is dan zou u, namens uw vader, kunnen beroepen op die grond voor ontbinding.
Als uw vader echter formeel op het oude adres blijft wonen of de oude woning blijft aanhouden is er feitelijk geen verhuizing en staat de provider in zijn recht.

justmeagain
door justmeagain - Nov 4, 2020 om 23:29
623 Antwoorden / 8 Vragen

Maar als XS4ALL wel kan leveren in het verzorgingshuis kan de resterende periode van het contract toch worden uitgediend?

Als ze er niet kunnen leveren eist u dat ze wel gaan leveren omdat u voor de diensten betaald. Aangezien zij dan niet kunnen leveren, blijven ze in gebreke en kunt u gratis ontbinding aanvragen.

Maar iets in uw verhaal klopt niet, u geeft aan dat XS4ALL uw vader wilsbekwaam vindt, u zegt, ja dat was hij 25 jaar geleden ook toen hij het contract afsloot.
Vervolgens zegt u dat XS4ALL aanbood om tv op te zeggen als Internet een jaar verlengd wordt.
Maar uw vader heeft 25 jaar geleden nooit een tv abonnement af kunnen sluiten bij XS4ALL. Dit is dus van veel recentere datum

mo
door mof - Nov 6, 2020 om 11:33
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als uw vader verhuisd is naar een plaats waargeen aansluiting mogelijk is dan bestaat vaak een hardheidsclausule datu van het contract afkunt. Echter, als het huis van uw vader nog steeds zijn huis is ook al woont hij daar niet meer, dan heeft u pech.

karcsi-bacsi
door karcsi-bacsi - Nov 6, 2020 om 14:06
30 Antwoorden / Vragen

Betaal de abonnement niet, dan zeggen ze van zelf op. Bewaar de schriftelijke opzegging op, dan kunnen ze niet met een deurwaarder dreigen.

Ja
door Janitavfh - Nov 6, 2020 om 15:05
37 Antwoorden / 21 Vragen

In een verzorgings- of verpleeghuis krijgt iedere bewoner een aangepaste en/of opgeknapte kamer, maar u moet zelf ook nog veel ­regelen. Om te beginnen moet u met uw eigen meubelen voor de inrichting zorgen. Het verzorgings­huis zorgt voor aansluitpunten voor telefoon, ­kabeltelevisie en internet, maar niet voor uw abonnementen. De kosten voor het wassen van de ­kleding is voor eigen rekening; deze kunnen flink oplopen. Het kan lang duren voordat de was weer schoon terug is; extra kleding en ondergoed is daarom vaak ­wenselijk (gelabeld, anders raakt het kwijt).

gerbera
door gerbera Nov 6, 2020 om 16:03
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Tussen alle onzin, die niets met de vraag van doen heeft, kan ik u melden dat veel verzorging/verpleeghuizen een eigen  provider hebben waar een abonnement mee is afgesloten. Bewoners kunnen dan d.m.v. het netwerk van het tehuis worden aangesloten op TV, telefoon (inclusief alarm) en internet waarvoor zij maandelijks een bedrag betalen. Omdat de telefoon via die provider gaat is het dan niet mogelijk een abo bij een willekeurige provider te nemen. Dit is alleen mogelijk als een tehuis deze voorzieningen niet heeft en dat zijn er maar weinig.

1paul
door 1paul - Nov 6, 2020 om 15:25
3148 Antwoorden / 0 Vragen

als uw vader toendertijd een 3jarig kontrakt heeft afgesloten ja dan moet u dit betalen anders niet en kunt u gewoon per maand opzeggen, zie ook de link....

https://www.iusmentis.com/zakendoen/consumentenrecht/wetvandam-stilzwijgend-opzeggen-verlengen/#:~:text=Na%20de%20eerste%20stilzwijgende%20verlenging%20mag%20de%20consument%20op%20grond,tóch%20elke%20maand%20worden%20opgezegd.

marijke77
door marijke77 - Nov 6, 2020 om 19:33
158 Antwoorden / 3 Vragen

XS4all bestaat niet eens meer, KPN wilde  XS4ALL écht niet meer als zelfstandige onderneming, en ze gebruiken alleen de naam om klanten te trekken.

rtroost
door rtroost Nov 8, 2020 om 15:04
17 Antwoorden / 0 Vragen

Xs4all bestaat nog steeds en gaat pas in maart 2021 op in KPN. Je kunt nu ook nog klant worden bij XS4all.

gerbera
door gerbera - Nov 8, 2020 om 16:41
7364 Antwoorden / 14 Vragen

U zou bij het verzorgingshuis kunnen informeren hoe e.e.a. daar geregeld is. Vaak hebben ze een abonnement bij een provider en kunnen bewoners, tegen geringe vergoeding, via het huisnetwerk gebruik maken vanTV/radio, telefoon (mogelijk met alarm) en intertnet. Indien dat zo is, is het voor XS4ALL niet mogelijk daar te leveren omdat de provider de telefoonlijn in gebruik heeft welke is aangesloten op de interne centrale van het tehuis.
Op die wijze moet het, volgens mij, dan mogelijk zijn van het contract af te komen.