mijnnaamwashaas2345
door mijnnaamwashaas2345 Mar 4, 2020 om 20:25
Computers & telefonie

Oude desktop pc ontmantelen

Ik neem afscheid van mijn trouwe desktop computer. Na 10 jaar is het tijd voor wat anders. Ik heb mijn bestanden en foto's al op een harde schijf gezet. Maar hoe maak ik m'n pc verder 'schoon'? Gewoon alle te verwijderen mappen selecteren en in de prullenbak doen? Wat is de beste manier om een pc leeg te maken?

7592 13 Rapporteer

ju
door juliomariner - Mar 4, 2020 om 20:32
1339 Antwoorden / 2 Vragen

Persoonlijk zou ik bij zo'n oud barrel de harde schijf er uit halen en deze helemaal uit elkaar halen. De resten bij het grof vuil of naar de oud ijzerboer.

diumenge
door diumenge - Mar 4, 2020 om 20:33
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Bij gewoon alles in de prullenbak doen én die legen loop je het risico dat iemand die de harde schijf in bezit krijgt die bestanden kan herstellen.

Veiliger is daarom om grondig te wissen. Er zijn speciale programma's om je harde schijf volledig te wissen, écht goed wissen kan dan wel een tijdje duren. Echter, in je gewone huis, tuin en keuken bestanden is vermoedelijke weinig interesse, dus dan volstaat één keer grondig wissen wel. Dit kan bijvoorbeeld al met CCleaner.

Simpeler en sneller is de harde schijf uit de computer schroeven en met een hamer er een paar goede tikken op geven.

sira
door sira - Mar 4, 2020 om 20:44
2380 Antwoorden / 24 Vragen

Ik haal altijd de harde schijven (en handige magneten) uit mijn afgedankte laptops en desktops en gebruik die met een behuizing als externe opslag. Alles verwijderen hoeft dan niet meer.

tenormin
door tenormin - Mar 4, 2020 om 21:42
16859 Antwoorden / 108 Vragen

U kunt ook, zie Google, met veel plezier en geweld lustig erop los slaan op de oude schijf. Geen mens die dat nog zou kunnen herlezen o.i.d.

Gr
door Grunn1 - Mar 5, 2020 om 00:07
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Toevallig mijn oude desktop afgevoerd.
Haal de harde schijf eruit, is makkelijk te vinden en 1 stekker losmaken de klemmen indrukken en eruit schuiven.
Ach en voor alle zekerheid de interne geheugen banken eruit trekken en doormidden breken, paar seconden werk.
Kniptang erbij en her en der wat draden en condensatoren kapot knippen en afvoeren.

Harde schijf kan je bewaren en eventueel als backup houden als je alles er nog op hebt staan. Terzijne tijd als je hem weg wil doen een nachtje in een bak zout water laten staan, hamertje tik spelen en weggooien.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 5, 2020 om 09:45
16887 Antwoorden / 202 Vragen

In feite is het alleen zinvol om de harde schijf te verwijderen waarmee dan alle gegevens uit de PC zijn verdwenen.
U zou er nog wel eerst een schredder app op los kunnen laten maar dat is toch geen garantie dat er dan ook nooit meer iets op de HDD te vinden zou zijn.

Ik heb dat zelf nu een aantal keren gedaan en van ook een aantal keren de HDD geheel gesloopt.
Alleen prullebak en dan ook die verwijderen is dus geen goede optie. Dat is altijd op een heel eenvoudige wijze te 'recoveren'.

mijnnaamwashaas2345
door mijnnaamwashaas2345 - Mar 6, 2020 om 09:54
34 Antwoorden / 52 Vragen

Dat zijn goede tips zover. Een kennis heeft inmiddels interesse getoond, het is een oude maar nog wel goede computer. Alles staat op 1 schijf.
De uitdaging hierbij is dat ik Windows in tact wil houden zodat die het blijft doen. Is dat een kwestie van herinstalleren? Of kun je én de boel leeghalen én Windows werkzaam houden?

ma
door malty Mar 6, 2020 om 10:19
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Welke windows versie staat er op en heeft u de windows installatieschijfjes van 10 jaar geleden nog?
Ook kan het zijn dat u terug kunt naar de fabrieksinstelling, de installatiebestanden staan dan op een verborgen partitie op de harde schijf.
Kijk in de handleiding of het opstartscherm welke F toets u tijdens starten daarvoor in moet drukken.
Als u een upgrade naar windows 10 hebt gedaan kunt u windows 10 opnieuw 'schoon' installeren waarbij de HD opnieuw geformatteerd gaat worden.
Wanneer de harde schijf meerdere partities heeft b.v. C en D staat windows op C en kunt u de D partitie gewoon helemaal leeg maken en opnieuw formatteren.
Wat me eigenlijk beter lijkt is dat uw kennis de interne harde schijf vervangt door een SSD. Deze zijn niet meer zo duur en hij krijgt een behoorlijke snelheidswinst met de 10 jaar oude computer. Heeft u de de oude HD uit de computer met uw privé bestanden nog en de kennis een beter presterende computer.
Wel even kijken welk type SSD er nodig is.

wimmi20
door wimmi20 - Mar 6, 2020 om 12:48
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Het advies van Diumenge klopt
Wimmi geeft nog een extra tip : als Ccleaner niet op uw computer staat, installeer het dan.
Gooi alles in de prullebak, behalve windows en cleaner, en wel legen die bak.
Start Cleaner, en stel in het menu in : maximaal overschrijven van de harde schijf.
Je kunt namelijk instellen 1 maal of maximaal overschrijven.
Maximaal duurt wel wat langer.

allony
door allony - Mar 6, 2020 om 15:29
12 Antwoorden / 12 Vragen

Onlangs laptop weg gegooid ik heb harde schijf en geheugen verwijderd uit de laptop
mvg

ut
door utrechtenaar - Mar 7, 2020 om 12:45
3 Antwoorden / 0 Vragen

https://www.windows-helpdesk.nl/harde-schijf-wissen/

Uitgebreid artikel met twee aangeraden sofware programma's om gegevens op harde schijven onleesbaar te maken al dan niet met behoud van Windows zelf

ro
door ron503 - Mar 7, 2020 om 13:18
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Om de pc echt schoon te krijgen zou ik de harde schijf formatteren en windows er opnieuw opzetten. Normaliter is bij een voor geinstalleerde pc sprake van drie partities op één schijf systeem en data plus nog een verborgen partitie waar de installatie bestanden op staan. De data partitie kan vanuit windows zelf geformatteerd worden maar om windows opnieuw te installeren zijn meer handelingen nodig. Het kan zijn dat de pc naar fabrieksinstellingen terug gezet kan worden en als dat kan kies voor alle bestanden verwijderen en niet voor installeren met behoud van bestanden.

br
door brui0929 - Mar 8, 2020 om 01:17
639 Antwoorden / 10 Vragen

Bitdefender heeft een tool waarmee de harddisk echt gewist wordt. Deze tool zet nullen en enen op de harddisk.
Maak van belangrijke bestanden eerst een kopie. 1 tweede mogelijkheid is om de harddisk uit de desktop verwijderen en deze in een bracket te plaatsen zo heeft er een 2de externe harddisk bij.