denysgoedhart
door denysgoedhart Nov 25, 2012 om 11:42
Computers & telefonie

Overstappen van glasvezel internetprovider naar andere glasvezel internetprovider

Nadat onze jaarcontract afliep bij glasvezel internetprovider Tweak, hebben wij besloten om over te stappen naar XMSnet.

De overstap ging om de volgende reden.
Tijdens de contract periode bij Tweak kregen we een korting mee op het Internet&Bellen abonnement (totaal prijs €45 p/m). Deze korting verviel na de contract periode, maar 4 maanden voor het voorlopen van het contract had Tweak de prijzen verlaagd van haar abonnementen. De totaalprijs van Internet & Bellen kwam nu zonder korting ook uit op €45. Echter wij moesten de volle mep van €67,50 betalen voor het abonnement. Na telefonisch contact blijkt dat de nieuwe prijzen niet voor bestaande klanten gelden, maar alleen voor "nieuwe" klanten of bestaande klanten die een nieuw contract aangaan.

Dus wij besloten om het abonnement af te sluiten en over te stappen naar XMSnet.
Via de e-mail (op 23 oktober) hebben wij een brief met verzoek om opheffing gestuurd aan Tweak en netjes paar dagen later (op 30-10) bericht gehad dat internet per 30-11 afgesloten gaat worden.

Op 23 oktober, heb ik telefonisch via de klantenservice, een nieuw abonnement (internet & Bellen) aangevraagd bij XMSnet.

Een week na aanmelding, bij XMSnet, hebben wij nog steeds geen bevestiging ontvangen en heb ik, op 2 november, weer gebeld met de klantenservice van XMSnet. Daar werd duidelijk dat mijn eerdere telefonische aanmelding niet goed doorgekomen was. Dus hebben we telefonisch opnieuw de aanmeldt procedure doorlopen.

Weer een week later, hebben wij nog steeds geen bevestiging ontvangen. Dus op 9 november heb ik de klantenservice maar weer gebeld met de vraag naar de status van mijn aanmelding. Daar werd gelukkig duidelijk dat mijn aanmelding binnen is, maar deze een foutmelding geeft.

Wat mij toen verteld werd verbaasde mij enorm. Ik ben een bestaande klant op glasvezel bij een andere provider, namelijk Tweak. Tweak heeft de glasvezel lijn, tot de bevestigde datum van 30 november, in gebruik. XMSnet is niet in staat mijn aanmelding te doen voor die tijd. Dus ik moet op 30 november terug bellen om mij opnieuw aan te melden waarmee de doorloop tijd van 20 werkdagen in gaat voor oplevering van de verbinding. Met andere woorden ik zit 4 weken zonder internet. Dit is niet acceptabel aangezien ik internet nodig heb voor mijn werk.

Na telefonisch contact met Tweak bevestingen zij dit verhaal, echter hun proces stageneert niet als een glasvezel lijn in gebruik is. Zij geven de beheerder (Reggefiber) voordat de lijn vrijgegeven is door dat de klant omgeschakeld wordt van een bestaande glasvezel provider naar Tweak. De datum die zij daarbij afgeven aan de beheerder is afgestemd met de klant op basis van de bevestigingsdatum van opheffing bij de "oude" provider en ingangsdatum van het abonnement bij de nieuwe provider. Dit doen zij om te voorkomen dat een klant weken zonder internet zit. Tweak geeft ook aan dat het wel eens kan voorkomen dat een klant enkele dagen zonder internet zit, omdat de planning van de beheerder niet altijd aansluit op de wens van de klant. Tweak geeft aan dat dit geen week hoeft te duren.

Inmiddels hebben wij ook de bevestinging van aanmelding van XMSnet via de post ontvangen. In tweevoud, waarschijnlijk omdat beide aanmeldingen toch in het systeem terecht zijn gekomen.

Ik heb geen begrip voor het huidige omschakelingsproces op glasvezel. Dit was vroeger ook het geval bij ADSL en daar hebben de providers toch van geleerd? Waarom gebeurd er nu precies hetzelfde bij glasvezel?

3060 19 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Nov 25, 2012 om 14:53
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Kinder ziekte'? Het zijn allemaal leveranciers die orgineel geen thuishaven hebben alleen een telefoniste die alles doorgeeft en de provider niet eens een kantoor heeft maar alles alleen per telefoon werkt zo als zo veel bedrijven die dit doen, die via internet werken.Ze zijn een doorgeef luik.

jpm
door jpm - Nov 27, 2012 om 10:00
821 Antwoorden / 28 Vragen

Als ik het goed begrijp is uw probleem wellicht opgelost, maar zekerheid kan ik daarover niet uit uw verhaal 'peuren'. Glasvezeltechnologie is nog zo nieuw dat waarschijnlijk heel weinig mensen van glasvezelprovider naar een andere glasvezelprovider omschakelen, waardoor aanbieders nog niet veel ervaring zullen hebben in het overnemen van elkaars klanten. Beide klanten zullen zelf niet deze ervaring hebben met ADSL klanten o.i.d. Hopelijk gaat het eind van deze maand helemaal goed komen.

denysgoedhart
door denysgoedhart - Nov 27, 2012 om 22:59
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jpm schreef op dinsdag 27 nov 2012, 10:00]Als ik het goed begrijp is uw probleem wellicht opgelost, maar zekerheid kan ik daarover niet uit uw verhaal 'peuren'. Glasvezeltechnologie is nog zo nieuw dat waarschijnlijk heel weinig mensen van glasvezelprovider naar een andere glasvezelprovider omschakelen, waardoor aanbieders nog niet veel ervaring zullen hebben in het overnemen van elkaars klanten. Beide klanten zullen zelf niet deze ervaring hebben met ADSL klanten o.i.d. Hopelijk gaat het eind van deze maand helemaal goed komen.

Onze problemen zijn helaas nog steeds niet opgelost. Vanaf 30 november komen wij 4 weken zonder internet te zitten, als ik XMS mag geloven. Echt absurd. We blijven hopen dat het anders wordt. Ik laat het zeker even weten zodra we weer internet hebben.

Neemt niet weg dat de gang van zaken erg vreemd is.
Glasvezel mag dan als medium wel nieuw zijn, maar de glasvezel internet serviceproviders hebben ook al ervaring op het gebied van ADSL met overnemen van klanten. Denk aan KPN en XS4All.

webcare xms
door webcare xms - Nov 29, 2012 om 10:53
12 Antwoorden / 0 Vragen

Beste meneer Goedhart,

Wij kijken graag of wij de oplevering voor u kunnen versnellen. Wilt u ons dit bericht sturen met uw adresgegevens? U kunt ons bereiken via webcare@xmsnet.nl.

Met vriendelijke groet,
Sophie
XMS Webcare

valerius-2
door valerius-2 - Nov 29, 2012 om 14:49
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=webcare xms schreef op donderdag 29 nov 2012, 10:53]Beste meneer Goedhart,

Wij kijken graag of wij de oplevering voor u kunnen versnellen. Wilt u ons dit bericht sturen met uw adresgegevens? U kunt ons bereiken via webcare@xmsnet.nl.

Met vriendelijke groet,
Sophie
XMS Webcare

Het helpt alweer via deze site, goed dat ze alsnog met u in overleg gaan.geef even een berichtje dat er toch nog wat berijkt is.Op dit topic als antwoord.

sweeterlake
door sweeterlake - Nov 30, 2012 om 00:55
468 Antwoorden / 16 Vragen

U zit dus, vanaf vandaag, met een glasvezelnetverbindingsgat van 20 dagen!

hd
door hdegilde - Dec 9, 2012 om 14:52
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik maak nu precies hetzelfde mee. Ik zit al ruim 2 jaar bij XMS en wil overstappen naar een andere provider omdat ik niet meer mee mocht doen aan een actie voor een recorder. Na enig zoeken kwam ik op een aanbieding van Concepts uit. Bij XMS heb ik een opzegtermijn van 1 maand dus ik zou snel over kunnen stappen. Voor de zekerheid nog maar even gebeld met Concepts en die zeggen doodleuk dat ze de activering van het nieuwe abonnement pas in kunnen plannen als XMS de lijn heeft vrijgegeven en dit is de datum waarop het abonnement eindigt. Dit houdt in dat we 4 - 6 weken geen diensten kunnen afnemen en dus geen TV, internet en telefoon hebben.
Dit kan toch niet waar zijn. Eenmaal overgestapt naar een glasvezelprovider zit je er voor je leven aan vast.

Het lijkt mij tijd worden voor Kassa en misschien ook we de NMA, om hier iets aan te gaan doen.

sweeterlake
door sweeterlake - Dec 10, 2012 om 03:33
468 Antwoorden / 16 Vragen

[quote=hdegilde schreef op zondag 9 dec 2012, 14:52]Ik maak nu precies hetzelfde mee. Ik zit al ruim 2 jaar bij XMS en wil overstappen naar een andere provider omdat ik niet meer mee mocht doen aan een actie voor een recorder. Na enig zoeken kwam ik op een aanbieding van Concepts uit. Bij XMS heb ik een opzegtermijn van 1 maand dus ik zou snel over kunnen stappen. Voor de zekerheid nog maar even gebeld met Concepts en die zeggen doodleuk dat ze de activering van het nieuwe abonnement pas in kunnen plannen als XMS de lijn heeft vrijgegeven en dit is de datum waarop het abonnement eindigt. Dit houdt in dat we 4 - 6 weken geen diensten kunnen afnemen en dus geen TV, internet en telefoon hebben.
Dit kan toch niet waar zijn. Eenmaal overgestapt naar een glasvezelprovider zit je er voor je leven aan vast.

Het lijkt mij tijd worden voor Kassa en misschien ook we de NMA, om hier iets aan te gaan doen.

Zodra u weet dat de overeenkomst tussen u en XMS op datum wordt of is beëindigd, dan moet het voor de nieuwe provider geen probleem zijn om op de genoemde beëindigingsdatum de glasvezellijn per die datum gelijktijdig over te nemen van XMS, middels een korte onderbreking.

Telefoonnummers worden ook overgenomen?

denysgoedhart
door denysgoedhart - Dec 12, 2012 om 21:13
5 Antwoorden / 1 Vragen

Uiteindelijk hebben we tot vandaag, hoe toevallig 12-12-12, internet verbinding gehad. De telefoon verbinding was wel per 30-11 afgesloten. Volgens mij heeft de netbeheerder vandaag de lijn eindelijk gedeactiveerd waardoor we nu helemaal geen internet meer hebben.

Dus het aanvraag proces bij XMS kan starten. Hopelijk kan XMS het proces versnellen en de periode zonder internet beperken. We wachten af...

denysgoedhart
door denysgoedhart - Dec 12, 2012 om 21:22
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hdegilde schreef op zondag 9 dec 2012, 14:52]Ik maak nu precies hetzelfde mee. Ik zit al ruim 2 jaar bij XMS en wil overstappen naar een andere provider omdat ik niet meer mee mocht doen aan een actie voor een recorder. Na enig zoeken kwam ik op een aanbieding van Concepts uit. Bij XMS heb ik een opzegtermijn van 1 maand dus ik zou snel over kunnen stappen. Voor de zekerheid nog maar even gebeld met Concepts en die zeggen doodleuk dat ze de activering van het nieuwe abonnement pas in kunnen plannen als XMS de lijn heeft vrijgegeven en dit is de datum waarop het abonnement eindigt. Dit houdt in dat we 4 - 6 weken geen diensten kunnen afnemen en dus geen TV, internet en telefoon hebben.
Dit kan toch niet waar zijn. Eenmaal overgestapt naar een glasvezelprovider zit je er voor je leven aan vast.

Het lijkt mij tijd worden voor Kassa en misschien ook we de NMA, om hier iets aan te gaan doen.

Ah gelukkig ben ik niet de enige. Kon ook niet anders....
Meer mensen zullen volgen.

Let op, de lijn is niet vrijgegeven als uw abonnement eindigt bij XMS. Op dat moment zal XMS een opdracht plaatsen bij de glasvezelbeheerder om de lijn te deactiveren. Dit wordt vervolgens ingepland bij de glasvezelbeheerder, waardoor het enkele weken kan duren voordat de lijn daadwerkelijk vrijgegeven is.

In mijn geval heeft het 13 dagen geduurd nadat mijn abonnement op 30-11 beeindigd was bij Tweak. Daarna gaat de termijn van 4 - 6 weken nog eens in bij uw nieuwe provider.

Helemaal mee eens, dit is zeker iets voor Kassa en/of de NMA. Hopelijk wordt dit probleem snel aangepakt.

Succes met de overstap.

denysgoedhart
door denysgoedhart - Dec 13, 2012 om 11:17
5 Antwoorden / 1 Vragen

Zucht...de lijn blijkt nog niet vrij te zijn gemaakt. De diensten van Tweak zijn wel gestopt.

Na een telefoontje richting Tweak kreeg ik te horen dat de lijn ook bij de netbeheerder Reggefiber vrij is. Na contact met Reggefiber blijkt dit dus niet het geval te zijn.

Tevens kreeg ik bij Reggefiber te horen dat er een "migratie verzoek" procedure bestaat bij de verschillende glasvezel internet service providers. Bij een dergelijk verzoek zal de nieuwe glasvezel internet service provider afspraken maken met de oude glasvezel internet service provider over de migratie datum. In dat geval zal, volgens Reggefiber, de klant ten hoogste slechts één dag zonder internet komen te zitten.

Blijkbaar is het dus wel mogelijk om "soepel" over te gaan van de ene glasvezel internet service provider naar de andere.

De vraag is nu waarom ik daar bij Reggefiber van moet horen en de glasvezel internet service providers hier over hebben gezwegen.

Dit heb ik uiteraard ook bij XMS nagevraagd en het blijkt te kloppen. Echter ik heb zelf de opzegging gedaan bij Tweak en daarmee kan een dergelijke procedure niet meer uitgevoerd worden.

Ik denk wat is nou de moeite dat XMS gezamelijk met Tweak even een afspraak maakt voor migratie, alles in het belang van de klant. Nu ben ik de tussenpersoon die ervoor moet zorgen dat Tweak zijn afspraken na komt en dat XMS de aanmelding kan starten. Lekker klantvriendelijk.

Er zit niets anders op dan afwachten.....

denysgoedhart
door denysgoedhart - Jan 17, 2013 om 15:00
5 Antwoorden / 1 Vragen

Het is eindelijk zo ver....we hebben weer internet!

Op 30 november opgezegd bij Tweak
Op 18 december definitief geen internet meer.
Op 4 januari was de lijn eindelijk vrijgegeven
Op 16 januari hebben we dan eindelijk internet via XMS.

XMS heeft het voor elkaar gekregen om binnen 10/11 dagen een internet verbinding te realiseren.
Bedankt daarvoor!

Uiteindelijk heeft het proces bijna een maand geduurd, zoals voorspeld, maar dit was vooral te danken aan Tweak en de deactivering van de lijn door Reggefiber.

Neemt niet weg dat het probleem van overstappen van de ene Glasvezel Internetprovider naar de andere niet soepel verloopt. Hier mag zeker aandacht aan gegeven worden.

wi
door wim westeneng - Jan 18, 2013 om 20:33
2 Antwoorden / 0 Vragen

wim westeneng

Wij hebben vanaf 19 Oktober 2012 een kompleet glasvezel abonnement bij XMS.
We zijn echter vanaf oktober al bezig met portering van ons telefoonnummer en dat wil maar niet lukken. Volgens XMS zat er een fout in hun systeem, sorry voor het ongemak maar wanneer het opgelost is weten ze nog steeds niet. 14 jan. 2013 kregen we eindelijk een mail waarin stond dat 18 jan. 2013 om 12.00 uur de portering geregeld werd. Na 3 maanden mag dat wel een keer!! Maar wat schetst onze verbazing? Vandaag vanaf 12.00 uur hebben we helemaal geen telefoon meer. Dus mobiel naar XMS gebeld (15 minuten wachttijd vinden ze heel gewoon) zit er nog steeds dezelfde foutmelding in hun systeem maar het tijdelijke nummer is ook geblokkeerd. Ik heb dus gevraagd of ze dan in ieder geval het tijdelijke nummer weer willen deblokkeren maar dat kan niet want dat is te veel werk! En wanneer het opgelost is kunnen ze nog steeds niet zeggen. We zitten dus misschien wel 4 weken zonder telefoon. Is er iemand die kan zeggen hoe we deze onmacht kunnen doorbreken? Misschien weet kassa raad?

webcare xms
door webcare xms - Jan 21, 2013 om 09:36
12 Antwoorden / 0 Vragen

Beste meneer Westeneng,

Wij kijken graag of wij iets voor u kunnen doen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat u niet meer telefonisch bereikbaar bent. Wilt u ons een e-mail sturen? U kunt ons bereiken op webcare@xmsnet.nl. Zet daarin nogmaals uw verhaal en uw adresgegevens.

Wij horen graag van u.

Met vriendelijke groet,
Sophie
XMS Webcare

wi
door wim westeneng - Feb 5, 2013 om 21:33
2 Antwoorden / 0 Vragen

Bijna 2 weken en een aantal telefoon gesprekken verder ( met altijd een wachttijd van 10 minuten of meer ) zijn we nog niets opgeschoten we zijn nog steeds afhankelijk van onze mobiel omdat op 18 januari ons telefoonnummer geporteerd zou worden, het nummer wat we te leen hadden van xms is die dag wel afgesloten maar door een technische fout is het porteren van ons eigen telefoonnummer niet goed gegaan.
Op 18 januari hebben we gelijk contact gehad met xms maar ze konden niet zeggen wanneer het probleem op gelost zou zijn.
We zijn nu 2 weken verder en al vanaf 19 oktober bezig om het telefoonnummer geporteerd te krijgen
maar je krijgt op je klachten mails geen eerlijk antwoord alleen excuses nu heb ik vorige week nogmaals een klachten mail verstuurd en werk ik op mijn mobiel gebeld en ingesproken dat het probleem aan onze eigen modem ligt dat ik contact op moest nemen met de klantenservice om een afspraak te maken met een monteur.
Bel ik vrijdag naar de klantenservice krijg ik een mevrouw aan de telefoon die mij nadat ik mijn verhaal heb gedaan verteld het ligt niet aan u modem het ligt mij ons, de 2 lijn wordt in geschakeld ze komt er ook niet uit en zegt dat ze het gaat bespreken met de persoon die boven haar staat.
Ze zegt dat ze er bij mij op terug komt, heb nu 1 week verder nog niets gehoord.

Ik vind dat je zo niet met klanten omgaat.
Dat je tegemoet komt in de kosten ( ook voor het gebruik van de mobiel waar we nu op aangewezen zijn )
Dat xms er vaart achter zet en de problemen oplost

Ik hoop dat er meer mensen op reageren die ook deze problemen hebben.

he
door henkya - May 24, 2013 om 17:09
1 Antwoorden / 0 Vragen

Zelfde probleem in Meppel. Van KPN-glasvezel naar Vodafone-glasvezel schijnt ook niet te kunnen. Volgens de Vodafonemedewerker eerst naar ADSL en dan weer naar glasvezel. Te zot voor woorden. Alternatief is eerst zelf opzeggen bij KPN en na beeindiging Vodafone laten aansluiten. ...Houd er wel rekening mee dat je een week zonder services zit. Probleem is bij Vodafone bekend en ik zou het moeten voorleggen aan de Opta.

ma
door maicolgerritsen - Aug 9, 2013 om 11:41
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ook ik wilde overstappen van KPN glasvezel naar Lijbrandt glasvezel.
Op 23 mei kreeg ik een welkomsbrief van Lijbrandt waarin ze me welkom heten.
Aangezien ik had gekozen om het abonnement op 22 juli in wilde laten gaan, heb ik er geen aandacht aangeven.
Afgelopen week heb ik gekeken naar mijn orderstatus en ik ontdekte dat er een fout was opgetreden. Ik heb contact opgenomen met lijbrandt. Ze vertelde dat ze niets konden doen omdat ik al een glasvezelabonnement had bij een andere provider. Vandaag (9-8-13) ben ik teruggebeld door Lijbrandt, waarin ze duidelijk maken dat ik eerst mijn huidige abonnement moet opzeggen, en dat ze daarna mij pas konden aansluiten. En dat gaat 5 weken duren. 5 weken geen telefoon, internet en tv. Ik vind dit een vorm van monopolie van de providers.
Ik heb ook al gebeld met consuwijzer over deze gang van zaken, en hierover word ik teruggebeld.

th
door theo_van_son - Aug 17, 2013 om 10:33
2 Antwoorden / 0 Vragen

De soap is nog steeds niet voorbij. Vanwege een zeer nadelige aanpassing van ons abonnement bij KPN wilden we overstappen naar Vodafone. Die gaf aan dat Reggefiber de oorzaak is van vier tot zes weken overstaptermijn. Dus maar gecancelled. Ik bedacht me dat in uiterste noodzaak een downgrade naar ADSL dit internetloze tijdperk zou kunnen overbruggen. Telfort (ook KPN) adviseerde inderdaad om een provider met ASDL en glas te kiezen zodat je na een maand of twee al zou kunnen upgraden. Die is het dus geworden.

ca
door cash-ahh - Oct 16, 2013 om 15:23
1 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf erg ontevreden over dienstverlening van Lijbrandt, wil ik overstappen naar Vodafone (helder productoverzicht, nix ingewikkelds en goeie snelheid). En goed advies: als u overstapt van glasvezel naar glasvezel moet u rekening houden met min. 1 maand geen diensten (tv, tel, internet)... Dit omdat er geen afspraken zijn onderling (mn tussen kpn en vodafone). Eerst moet de lijn 'leeg' zijn en ook echt niet meer worden gebruikt - dan pas kun je een aanvraag indienen en dat duurt lang.

OPLOSSING: tijdelijk terug naar de kabel. Ziggo biedt de mogelijkheid per maand op te zeggen. Je mist dan de 'aanbiedingen' maar start enkele dagen vóór je de glasvezelverbinding verliest met alles in een via de ouwe kabel - die volgens Ziggo/onderzoek nog eens minstens zo snel is als glasvezel...
Modem krijg je gratis in bruikleen, monteur is ook gratis. En als je wilt kun je na enkele maanden alsnog weer soepeltjes over naar een andere glasvezelaanbieder.

Blijft natuurlijk zo dat die clubs het onderling beter moeten afstemmen!! Kassa, doe je best!!