tu
door tulpje Dec 15, 2008 om 15:59
Computers & telefonie

Pc doet raar

hallo experts

een vriend van mij heeft een pc gekocht met windows xp. er was iemand bij hem die per ongeluk de stekker uit de pc gehaald heeft terwijl hij aan stond en daarna er weer in gedaan. nu is het geval dat windows soms niet op wil starten maar ook zeker niet af wil sluiten. dan blijft het blauwe scherm staan met de instellingen worden opgeslagen. ook internet doet het niet ( reageert niet ) en ook msn niet. waar kan dit aan liggen? iemand goede tips? namens die vriend van mij alvast bedankt!

1158 22 Rapporteer

johanpc
door johanpc - Dec 15, 2008 om 16:16
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Heb je al een systeem herstel uitgevoerd?

sleutelaar
door sleutelaar - Dec 15, 2008 om 16:19
249 Antwoorden / 20 Vragen

Hallo Tulpje

Heb je systeem herstel al gedaan?dat zou ik als eerste eens proberen

succes

tu
door tulpje - Dec 15, 2008 om 16:19
69 Antwoorden / 53 Vragen

ja ook al gedaan naar verschillende data maar ook dat helpt niet. kan het zijn dat de internet kaart ( of mischien wel windows )een opdonder heeft gehad doordat meteen weer het stroom erop is gezet?

alfons
door alfons - Dec 15, 2008 om 16:25
22 Antwoorden / 6 Vragen

Wat ook nog wel eens wil helpen: Stekker er nogmaals uithalen (met pc uit), paar minuten wachten en daarna de stekker er weer in, daarna gewoon opstarten.  Succes

johanpc
door johanpc - Dec 15, 2008 om 16:26
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Heb je een winxp installatie cdrom.

Doe die er in en start de computer opnieuw op.

Kies in het scherm dat dan komt de optie R van recovery, als de komputer dan klaar is type exit.

tu
door tulpje - Dec 15, 2008 om 16:28
69 Antwoorden / 53 Vragen

nee helaas heeft hij die er niet bij gekregen.

johanpc
door johanpc - Dec 15, 2008 om 16:28
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Kijk ook even naar de topic Kan besturingssysteem niet laden, bij de uitleg van collega GSM.

johanpc
door johanpc - Dec 15, 2008 om 16:29
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Is die pc in een winkel gekocht?

tu
door tulpje - Dec 15, 2008 om 16:32
69 Antwoorden / 53 Vragen

ja de pc is in een winkel gekocht. maar diegene maakt dus zelf pc's en verkoopt ze voor weinig. hij is er al mee terug geweest en die man zei dat het door bepaalde software kwam maar dat leek me heel erg sterk want die software stond al op de pc voordat die stekker eruit gehaald was en toen ging alles goed. na dit akkefietje zijn de problemen begonnen

sleutelaar
door sleutelaar - Dec 15, 2008 om 16:42
249 Antwoorden / 20 Vragen

Hoi Tulpje

Klik op start  menu start openen

stap 2

klik op help en ondersteuning. het venster help en ondersteuning opent

hier zijn diverse mogelijkheden ,laat er maar eens een probleem oplosser komen

succes

johanpc
door johanpc - Dec 15, 2008 om 16:42
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Dan heeft die winkel een pc verkocht met winxp maar zonder licentie of begrijp ik dat verkeerd?

Zit er een winxp sticker op de pc zoniet dan is er dus door die winkel een pc met iligale windows versie verkocht vrees ik.

Er hoort namelijk altijd een winxp cdrom of recovery cdrom te worden geleverd bij elke verkochte nieuwe pc.

johanpc
door johanpc - Dec 15, 2008 om 16:44
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb ook jaren pc's verkocht die ik zelf bouwde maar wel altijd met originele windows cdrom en licentie.

tu
door tulpje - Dec 15, 2008 om 16:44
69 Antwoorden / 53 Vragen

er zit wel een stikker op.  kan ik het ook doen met een recovery cd van iemand anders of is dat weer iets anders

johanpc
door johanpc - Dec 15, 2008 om 17:21
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Dat is dus een verdomd waardeloze winkel als die je wel een pc verkoopt zonder besturings herstel software.

Of hij heeft je een tweedehans computer verkocht met de sticker van iemand anders.

hij moet je echter in iedergeval een herstel cd leveren.

tu
door tulpje - Dec 15, 2008 om 17:23
69 Antwoorden / 53 Vragen

ok dan zal ik dat aan die vriend doorgeven dat ie een herstel cd moet gaan halen daar. maar ikzelf heb laatst een laptop met vista erop gekocht en heb daar ook geen herstel cd bij gekregen. wel vertelde ze me in de winkel dat ik een recovery dvd moest branden en daar niet te lang mee moest wachten. mijn pc is xp en daar heb ik het ook niet bij gekregen. mijn pc en laptop zijn overigens niet in dezelfde winkel gekocht als waar mijn vriend hem vandaan heeft hoor

johanpc
door johanpc - Dec 15, 2008 om 17:32
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Inderdaad de recovery files kunnen ook op de harde schijf staan maar dan werd dat wel gezegd en krijg je advies daar een dvd van temaken , dat doet de makro ook met bulk partijen.

hans

gsm
door gsm - Dec 15, 2008 om 17:33
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Je kunt, wanneer de PC wel opgestart is, een schijfcontrole uitvoeren.
Open Deze Computer (op het bureaublad of in het Start-menu).
Klik met de rechter muisknop op de C:  schijf.
Klik op Eigenschappen
Kies tabblad Extra
Klik op Nu controleren...
Vink het bovenste hokje (Fouten automatisch corrigeren)
Klik OK
Antwoord met J (Ja) en Enter op de vraag of het controleren na de herstart van de PC gedaan moet worden.

Herstart de PC en laat de schijfcontrole de harde schijf repareren.
Wanneer het klaar is wordt Windows vanzelf weer gestart.

GSM

tu
door tulpje - Dec 15, 2008 om 17:40
69 Antwoorden / 53 Vragen

@ gsm ik zal het tegen hem zeggen spreek hem straks toch ff. ik laat je wel weten of het geholpen heeft

johanpc
door johanpc - Dec 15, 2008 om 17:46
1379 Antwoorden / 2 Vragen

@GSM

Top dat je reageert ik had al geschreven de ze bij dat topic moesten kijken waar  had gereageerd met ongeveer zo'n probleem.

hans

dirck
door dirck - Dec 15, 2008 om 17:53
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Je kan eerst ook proberen of een Schijfcontrole het probleem misschien oplost.

Het kan ook zijn dat de Recovery op een aparte partitie staat of dat de Recovery map verborgen is op de C:schijf.

Om te kijken of het wel degelijk om een illegale XP gaat, zou je even naar de Microsoft site toe kunnen gaan om daar Windows XP te valideren. (de computer van je vriend)
www.microsoft.com/genuine/default.aspx?displaylang=nl

Groet, Dirck

Ps: het is natuurlijk nooit goed om een computer op deze manier uit te schakelen en meteen weer in te schakelen, maar opzich moet het geen problemen opleveren, mits je ongeveer 10 seconden wacht  voordat je de computer weer inschakeld. (ook vanwege de draaiende onderdelen die eerst stil moeten staan)

tu
door tulpje - Dec 15, 2008 om 20:57
69 Antwoorden / 53 Vragen

nou gsm mijn vriend heeft het geprobeerd maar het heeft helaas niet geholpen. in ieder geval bedankt voor je reactie

gsm
door gsm - Dec 15, 2008 om 22:10
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Opmerking (Off topic):
Dit is tevens een test met Google Chrome V1
Resultaat:
De knop Antwoord geven van kassa functioneert niet (net als bij Opera)
Verder krijg je standaard deze rare serif lettertekens, wat trouwens eenvoudig te wijzigen is. Verder afgehandeld met Firefox!
---------------------------------------------------------------------------------------------

Kijk eens in de event viewer logbestanden.
Misschien dat je daar wijzer wordt.

Klik met de rechter muisknop op (Deze)Computer.
Klik daarna op Beheren
Klik op het + teken naast Logboeken
Klik op Systeem
Open alle rood gemerkte logs en probeer die te interpreteren. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de harde schijf een opdoffer heeft gehad en dat er dus veel diskfouten in de log staan.

Probeer ook alle partities (behalve C:) te controleren op de hiervoor aangegeven manier.

GSM