hb
door hboxem Dec 2, 2016 om 14:05
Computers & telefonie

PC na 3 jaar stuk en geen onderdelen

Mag een Lenovo A730  AIO na 3 jaar een kapot moederbord hebben net 1 jaar uit de garantie [ het kan natuurlijk altijd ]
Maar dat Lenovo geen nieuw moederbord kan leveren voor een 3 jaar jonge A730 all in one vinden wij niet oke dat deze na 3 jaar gewoon weggegooid kan worden
Als dit bij al onze 3 computers ook van Lenovo zo gaat kan het nog leuk worden!

3239 8 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Dec 2, 2016 om 14:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Zoals je zelf al aangeeft..... een kapot moederbord kan natuurlijk altijd (en inderdaad....natuurlijk net buiten de garantie).
Chinees spul.
Er zal toch wel een ander vervangend moederbord te leveren zijn? Lijkt me stug dat de compu nu op de schroothoop kan.
Kijk eens hier: https://www.alibaba.com/showroom/motherboard-for-lenovo-a730.html

Ma
door Mat Matheij Dec 4, 2016 om 01:25
986 Antwoorden / 3 Vragen

TOP

edrick3
door edrick3 - Dec 2, 2016 om 14:35
27632 Antwoorden / 85 Vragen
Ma
door Mat Matheij Dec 4, 2016 om 01:28
986 Antwoorden / 3 Vragen

Hier heeft TS iets aan. Moet hij weliswaar nog iemand vinden die hem dat vervangt maar dat moet toch kunnen lukken. TS omschrijft Allinone.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 2, 2016 om 15:51
16888 Antwoorden / 202 Vragen

Nog een tip: er zijn telefoonwinkels waar men ook zeer bedreven is in reparatie van pc's / laptops en/of tablets. M.i. moet er wel degelijk een moederbord te vinden zijn.
Wel een opmerking: uit garantie zijn stelt in de  zin van de consumentenbescherming helemaal niets voor. Een product behoort deugdelijk te zijn en te voldoen aan de verwachtigen die men er aan mag stellen. In het BW 7 vind u aanwijzingen zie:

·          www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

·          http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html

·          http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html

·          http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html

·          http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html

www.consuwijzer.nl

mathijs_b
door mathijs_b - Dec 2, 2016 om 23:53
641 Antwoorden / 78 Vragen

Probleem wordt met nieuw moederbord misschien dat Windows problemen gaat maken met activatie.

Windows gaat denken dat het een andere PC is.

Ma
door Mat Matheij Dec 4, 2016 om 01:22
986 Antwoorden / 3 Vragen

De Pc is slechts drie jaar oud. Geleverd met een bepaald besturingssysteem en verder niets. Een moederboard bevat bij een laptop en allinone alle componenten inclusief in en uitgangen de processor of de processorvoet een onboard videogedeelte en wordt als zodanig geleverd door een van de mogelijk 5 merken die dit soort componenten maken. Het pleit niet voor Lenovo dat dat nu al niet meer leverbaar is echter kun je je ook afvragen hoe het mogelijk is een dergelijk geheel te vernielen.

Wi
door Wil_H - Dec 3, 2016 om 02:00
270 Antwoorden / Vragen

Afschrijvingstermijn van een pc is 3 jaar. Alle grote pc-fabrikanten houden een voorraad reserve-onderdelen aan, maar die dumpen ze meteen op de markt als een bepaalde batch pc's uit de garantie is.
Uw pc is al 1 jaar buiten garantie dus is het logisch dat de fabrikant daar geen onderdelen meer van heeft. Gezien het feit dat de meeste pc's van Lenovo, Dell, Hp en noem ze maar op speciaal gebouwd worden en daarom meestal ook geen standaard-voedingen, kasten en moederbordformaten hebben met een standaard IO-shield zijn deze eigenlijk niet te repareren als één van die onderdelen kapot gaat.
Het is verstandiger om een nieuwe pc-kast en moederbord te kopen en daar het geheugen, cpu, harde schijf etc op over te ( laten) bouwen.
U bent dan goedkoper uit. Het zou me niet verbazen dat de voeding de geest gaat geven zodra u het moederbord heeft vervangen.
Maar ik heb maar net 25 jaar in die business gewerkt dus wat weet ik er nou van....

Ma
door Mat Matheij Dec 3, 2016 om 23:34
986 Antwoorden / 3 Vragen

NIXDORF Bijvoorbeeld. U zit slechts 25 jaar in de usual dus enz. Maar niet dus. Een Pc moet 5 jaar service kunnen genieten. Jij moet dan wel geen gelopen zeg maar verlopen serie kopen. ALLE pc merken maken gebruik van een random van hoogstens 5 leveranciers van moederborden. Die zijn er bij de vleet. Maar ja u geeft al 25 jaar geen service dus zoals u zegt -wat weet ik er nou van- Citaat.

Wi
door Wil_H Dec 4, 2016 om 13:30
270 Antwoorden / Vragen

En zoals verwacht is er altijd wel iemand die geen apels van peren kan onderscheiden maar die wel groentenboer wil spelen.

Ma
door Mat Matheij - Dec 3, 2016 om 23:28
986 Antwoorden / 3 Vragen

Nee dat mag niet en zou niet moeten kunnen. De vraag is van wie u deze info heeft. Nu is het zo dat het moederbord in principe het centrum is van elke pc of laptop oftewel is het interessant genoeg om dat te vervangen. Er zijn slechts weinigen die dit soort componenten leveren. Zoal ASUS, MSI en een aantal anderen waaraan de GEHELE pc wereld inclusief bijvoorbeeld HP mee werkt. Het kan dus zo zijn dat het bewuste moederbord gefabriceerd door een van bovengenoemden nog leverbaar is. Daarnaast hamert de Consumentenbond erop dat garantie NIET ophoudt bij een EU richtlijn maar een te verwachten levensduur/gebruiksperiode. Die is voor PC's vijf (5) jaar. Probeer eens hun rubriek 'Stekeligheden' ik garandeer niets maar kan succesvol zijn. Voor een allinone is het gestelde des te meer onbegrijpelijk daar dit geheel recent op de markt is gebracht.

Gerry1969
door Gerry1969 - Dec 4, 2016 om 00:50
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@mm,
U gaat aan een aantal zaken voorbij.
A niemand, dus ook Lenovo niet, is verplicht onderdelen na te kunnen leveren. Nog niet een dag na aankoop.
B ts kocht een all in one, de mobo's zijn specifiek voor dit type gemaakt en dus niet te vervangen door iets van een andere leverancier.
Als u een koelvriescombinatie koopt en de vriezer stopt definitief, dan zal het koelgedeelte ook weg moeten.
Koopt u een koelkast en een vriezer dan loopt u niet tegen dit probleem aan.
Een all in one pc is leuk om te zien maar je kunt nooit iets vervangen.

Ma
door Mat Matheij Dec 4, 2016 om 01:10
986 Antwoorden / 3 Vragen

Ik dacht het wordt nu gezellig maar wat een nonsens. U stelt dat geen enkele fabrikant ook maar gedurende een x aantal jaren onderdelen voorradig behoeft te hebben. Dan maar naar AlibabaXpress of zo. Daar komt HP ook vandaan en uw mobile (Niet die van Apple). En in de wegwerpmaatschappij alla T. koopje iets om dat te laten vallen want er is toch geen enkele kans op Garantie en verzekeren is ook optisch bedrog en DYNA Fixtnix de Europese Marslander stort neer (Apeldoorn bellen) en uw Chinese Mobile van zeg 100 Euro doet het nog steeds.

Gerry1969
door Gerry1969 Dec 4, 2016 om 11:30
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Kijkt u de uitzending van gisteren even na. Daarin wordt letterlijk gezegd dat een fabrikant geen verplichting heeft om onderdelen te leveren of op voorraad te houden.
En hoezo komt Hp bij Alibabaexpress vandáan?
U bent echt het spoor bijster. De laatste weken raken uw bijdragen kant noch wal. Als.u dit een onzinnig antwoord vindt lees dan uw reactie hierboven nog eens.

mathijs_b
door mathijs_b - Dec 4, 2016 om 13:25
641 Antwoorden / 78 Vragen

Ik heb twee maal hetzelfde probleem gehad.

Met het moederbord onder de arm naar een PC-shop waar ze zelf de PC's samenstellen en binnen no-time stond ik buiten met een passend bord en processor en geheugen gemonteerd.

Veel borden voor desktop PC's hebben standaard afmetingen.
Zie o.a
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vormfactor_(computer)

Cookies
door Cookies Dec 4, 2016 om 13:31
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Het is geen desktop.