jo
door john1948 Nov 2, 2012 om 16:56
Computers & telefonie

Pc traag

Hallo,
Mijn 8 jaar oude pc (windows XP512 mb intern geheugen) is de laatste tijd erg traag. Er zijn geïnstalleerd Avira free antivirus, pc tools firewall plus, trusteer rapport en windows defender.
Zal ik één van de laatste programma's verwijderen, het intern geheugen uitbreiden of een compleet internet security programma kopen of maar een nieuwe pc overwegen ?
We gebruiken de pc voor mail en internet met name google

3037 21 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 2, 2012 om 17:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoelang is het geleden dat Windows is geïnstalleerd?

ve
door verwijderd - Nov 2, 2012 om 17:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Terug naar fabrieksinstellingen? Het is veel werk helemaal als je vergeet een back-up te maken.

ve
door verwijderd - Nov 2, 2012 om 17:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo "lekker is dat":ok ga ervan uit dat de installatie van windows 8/9 jaar geleden (bij aankoop) was.
Hallo zwemmer: Terug naar fabrieksinstellingen lijkt me inderdaad een heel gedoe.
Waar blijven mijn bestanden ?

John1948

ve
door verwijderd - Nov 2, 2012 om 17:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Windows XP is door de vele updates uit z'n jasje gegroeid. Waar voorheen 512 MB voldoende was is nu voor Windows XP minimaal 1024 MB (1 GB) nodig om enigszins efficiënt te kunnen draaien.
Het hangt ook van de processor af of vergroten van het geheugen veel effect zal sorteren.

Heb je een krachtige processor, dan zou ik er nog 512MB bij laten zetten, of de huidige 512 MB vervangen door 1 GB. Windows XP wordt nog maar twee jaar door Microsoft onderhouden, dus tot in 2014. Neem dat dus ook mee in je beslissing.

ve
door verwijderd - Nov 2, 2012 om 18:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo john1948,

Als je als beveiliging alleen bv. Avast Free neemt, dan ben je goed voorzien. Rest er af gooien.
Zou zeker geen internetsecurity gaan kopen!
Geheugen zou je kunnen uitbreiden, dat is wel erg miniem.
Maar let op of je nog wel dezelfde geheugenbankjes kunt krijgen.
Anders bestaande verwijderen en 2 x 1024Mb plaatsen.

Lees ook eens hier ter info.

Suc6

ve
door verwijderd - Nov 2, 2012 om 18:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

ook niet onbelangrijk: wat is de capaciteit van de Hard Disk?
defragmenteren wil ook nog wel eens vruchten afwerpen
en om disk ruimte terug te krijgen wil het ook nog wel eens helpen om schijfopruiming (WINDOWS OPTIE) te doen en herstelpunten, behalve de laatste, te verwijderen
en
hoeveel (zinloze) programma's laadt hij (inmiddels) in het geheugen?

teruggaan naar de fabrieksinstellingen kan altijd nog

ve
door verwijderd - Nov 2, 2012 om 18:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je alle voorgaande tips uitgevoerd hebt (maar bijv. nog niet extra geheugen bijgeplaatst hebt) dan zou je ook nog een hardware reset kunnen proberen. Daarvoor even in het zoekvakje bovenaan intikken: hardware reset, of: zeer traag opstarten pc en naar de vraag met antwoorden van 25 september gaan.
Ik zou in ieder geval ook een back-up maken naar een externe schijf.

ve
door verwijderd - Nov 2, 2012 om 18:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

.....of maar een nieuwe pc overwegen ?......

Zou aan een 8 jaar oude p.c. geen cent meer uitgeven. Iedere goedkope p.c. die je nu koopt, is prima voor een beetje surfen, mailen e.d. Bovendien: nu zijn er nog p.c.'s te koop met Windows 7, dat lijkt veel op Windows XP. Over enkele maanden zijn alleen nog p.c.'s te koop met Windows 8 en of je daar gelukkig mee zult zijn, betwijfel ik ten zeerste.

ve
door verwijderd - Nov 2, 2012 om 19:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Naast het plaatsen van 1 GB geheugen, wat voldoende is voor een goede werking, kun je inderdaad overwegen om Windows Defender te verwijderen. PC-Tools firewall kan er ook af, mits je wel de Windows firewall aan hebt staan. Blijf niet de steeds ouder wordende IE8 gebruiken, maar schakel over op een andere goede internet browser die wel up-to-date gehouden wordt, zoals bijvoorbeeld Firefox of Chrome.

Ik zou zeker niet de zeer goed Avira Antivir scanner zomaar door Avast vervangen, want dat maakt jouw PC weer wat trager en de e-mail scanner van Avast heb je ook niet nodig. Bij Avast loop je bovendien voortdurend een groot risico om de betaalde versie per ongeluk te installeren.

Persoonlijk heb ik het helemaal gehad met zowel Avast als AVG en zal ik het zeker niet aanbevelen zoals, sommigen hier voortdurend doen. Avast is wel een goede scanner, maar loopt regelmatig opzichtig te koop met de betaalde Internet Security.

Ben je niet al te handig met PC's, gooi dan ook Avira eraf en neem gewoon genoegen met het gratis MSE (Microsoft Security Essentials). MSE wordt ook gratis meegeleverd door Microsoft voor Windows 8. Alleen heet het dan, verwarrend genoeg, weer Windows Defender.

ve
door verwijderd - Nov 3, 2012 om 03:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk eens aan voor mail en surfen en vooral Google. Laat Google nou net toevallig een mooi tablet op de markt gebracht hebben. De Nexus 10 is een leuk hebbedingetje met een zeer kleurrijk interface en met de vele handige tooltjes wordt het gieren en brullen met uw ega samen op de bank. Een iPad ?? Nee dat is meer voor de geavanceerde gebruiker.

ve
door verwijderd - Nov 3, 2012 om 09:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om eerlijk te zijn zou ik na die 8 jaar een andere pc kopen, heb zelf ook jaar of 7 met XP gedraaid en sinds een jaar of zo nieuwe pc Windows7, 6GB RAM en Intel i5 processor, dan kom je toch in een andere wereld tov XP en kan ik weer jaren mee vooruit.

ve
door verwijderd - Nov 4, 2012 om 14:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, allemaal bedankt voor de inbreng, met name GSM, ik heb PC tools en Defender verwijderd en de windows firewall geactiveerd.
pc is daardoor weer sneller geworden.

MacWouter lijkt me reclame...

ve
door verwijderd - Nov 4, 2012 om 14:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

john1948 schreef op zondag 4 nov 2012, 14:13: MacWouter lijkt me reclame...

Ach, een advies om een pc door een tablet te vervangen neem ik niet serieus.

Maar zoals gsm al aangaf is het vervangen van het werkgeheugen vaak al voldoende.
Windows XP met SP3 draait niet lekker op een computer met 512MB geheugen.

ve
door verwijderd - Nov 4, 2012 om 16:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

john1948 schreef op vrijdag 2 nov 2012, 17:50: Hallo "lekker is dat":ok ga ervan uit dat de installatie van windows 8/9 jaar geleden (bij aankoop) was.

Dan is het de hoogste tijd om hem te formatteren en een schone installatie te doen van Windows (klinkt moeilijk, is het niet iedereen kan dit). Redelijk gebruikelijk om dit om de 1 a 3 jaar te doen, afhankelijk van het gebruik.

De PC is dan weer supersnel, eventueel met de geopperde extra geheugen je kunt er dan nog prima een aantal jaar mee doen.

ve
door verwijderd - Nov 4, 2012 om 16:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

gsm schreef op vrijdag 2 nov 2012, 19:09: Naast het plaatsen van 1 GB geheugen, wat voldoende is voor een goede werking, kun je inderdaad overwegen om Windows Defender te verwijderen. PC-Tools firewall kan er ook af, mits je wel de Windows firewall aan hebt staan. Blijf niet de steeds ouder wordende IE8 gebruiken, maar schakel over op een andere goede internet browser die wel up-to-date gehouden wordt, zoals bijvoorbeeld Firefox of Chrome.

Ik zou zeker niet de zeer goed Avira Antivir scanner zomaar door Avast vervangen, want dat maakt jouw PC weer wat trager en de e-mail scanner van Avast heb je ook niet nodig. Bij Avast loop je bovendien voortdurend een groot risico om de betaalde versie per ongeluk te installeren.

Persoonlijk heb ik het helemaal gehad met zowel Avast als AVG en zal ik het zeker niet aanbevelen zoals, sommigen hier voortdurend doen. Avast is wel een goede scanner, maar loopt regelmatig opzichtig te koop met de betaalde Internet Security.

Ben je niet al te handig met PC's, gooi dan ook Avira eraf en neem gewoon genoegen met het gratis MSE (Microsoft Security Essentials). MSE wordt ook gratis meegeleverd door Microsoft voor Windows 8. Alleen heet het dan, verwarrend genoeg, weer Windows Defender.

ve
door verwijderd - Nov 4, 2012 om 16:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een schone installatie doen van Windows (advies), hoe pak je dat aan ?

ve
door verwijderd - Nov 4, 2012 om 17:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

john1948 schreef op zondag 4 nov 2012, 16:35: Een schone installatie doen van Windows (advies), hoe pak je dat aan ?

- Maak een back-up van alle belangrijke bestanden/data (denk ook aan mail adressen/favorieten (internet etc.)) van de c-schijf, als het goed is heb je dit standaard al
- Trek je internetkabel uit de PC
- Stop het schijfje met Windows in de PC en zorg dat hij hiermee opstart (eventueel F8 of Del tijdens het starten toetsen)
- Volg de stappen, je krijgt vanzelf ook de optie op de c schijf te formatteren.
- Installeer je beveiligingssoftware (nu kan het kabeltje weer terug de PC in)
- Update nu een aantal keer Windows

Het kost wat tijd, maar je leert er een hoop van en de PC is nu vele malen sneller.

ve
door verwijderd - Nov 4, 2012 om 21:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt !

ve
door verwijderd - Nov 5, 2012 om 03:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

ikbenik schreef op zondag 4 nov 2012, 14:22:
john1948 schreef op zondag 4 nov 2012, 14:13: MacWouter lijkt me reclame...

Ach, een advies om een pc door een tablet te vervangen neem ik niet serieus.

Maar zoals gsm al aangaf is het vervangen van het werkgeheugen vaak al voldoende.
Windows XP met SP3 draait niet lekker op een computer met 512MB geheugen.
.

Iemand het advies geven om meer geheugen te plaatsen terwijl die nog niet eens weet wat het is,dan ben je lekker bezig.

ve
door verwijderd - Nov 5, 2012 om 08:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

macwouter schreef op maandag 5 nov 2012, 03:46:
ikbenik schreef op zondag 4 nov 2012, 14:22:
john1948 schreef op zondag 4 nov 2012, 14:13: MacWouter lijkt me reclame...

Ach, een advies om een pc door een tablet te vervangen neem ik niet serieus.

Maar zoals gsm al aangaf is het vervangen van het werkgeheugen vaak al voldoende.
Windows XP met SP3 draait niet lekker op een computer met 512MB geheugen.
.

Iemand het advies geven om meer geheugen te plaatsen terwijl die nog niet eens weet wat het is,dan ben je lekker bezig.

Wat is dat nu weer voor een kul reactie?

ve
door verwijderd - Nov 5, 2012 om 11:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb niet alles teruggelezen, maar dit laat mij denken aan een verbetering van mijn behoorlijk oude en inmiddels reserve-laptopje dat ineens bijna als een tierelier scheen de draaien nadat ik internet Easy door wifi 50mb had laten vervangen.

Zwemmer