ro
door ron530 Jul 17, 2013 om 16:29
Computers & telefonie

Pc upgraden

Hoi experts, mijn pc is wel weer aan een upgrade toe ik denk daarbij niet aan de processor maar meer over het plaatsen van meer geheugen en een SSD schijf van tenminste 128 Gb voor het besturingssysteem.
De huidige configuratie bestaat uit 4Gb geheugen in één slot en een schijf van 500Gb met drie partities, systeem, data en de verborgen recovery partitie.
Ik had het volgende in gedachte, geheugen naar 8 Gb verhogen en het systeem volledig op de SSD schijf te zetten daarna de 500Gb harde schijf samen te voegen tot een data schijf zonder de recovery partitie te vernielen.
Wie kan me tips geven hoe ik dat het beste aan kan pakken.

M.v.g. Ron.

4895 27 Rapporteer

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jul 17, 2013 om 20:53
4299 Antwoorden / 5 Vragen

4gb extra geheugen heeft niet veel zin, kijk er maar eens na hoe vaak je nu het geheugen volledig in gebruik hebt.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Jul 17, 2013 om 20:56
937 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op woensdag 17 jul 2013, 20:53]4gb extra geheugen heeft niet veel zin, kijk er maar eens na hoe vaak je nu het geheugen volledig in gebruik hebt.

aantal tabbladen open en je zit zo in totaal over 4 GB, omdat je extra ruimte in je ram hebt kun je ook het pagefile uitzetten, en dat scheelt veel snelheid.

ik zou wel minsten 256 GB nemen, want 128 Gb zit toch aardig snel vol met wat programma's en alle windows updates :)

ro
door ron530 - Jul 18, 2013 om 17:49
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Bedankt voor de tips zover, het systeem is Win 7 64 bits, de processor is een I3 2,6 mhz dualcore.
Opzich is de pc niet traag voor de toepassingen die ik gebruik, en hoeft dus geen hoogstandje te worden. Zelf zat ik ook aan de Samsung SSD 840/128 Gb te denken aangezien de huidige systeemschijf na een jaar gebruik 64 Gb ruimte in neemt. Wat betreft het geheugen zit ik nog in dubio want aan overkill aan geheugen zit ik ook niet te wachten. Nadeel is wel dat het moederbord enkel gelijke geheugens aankan en daarom 4 Gb extra bijplaatsen de goedkoopste oplossing is. Wat is wijsheid qua geheugen?

gsm
door gsm - Jul 18, 2013 om 20:59
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=ron530 schreef op donderdag 18 jul 2013, 17:49]Wat is wijsheid qua geheugen?

Laat het zo.

Mocht je toch het geheugen willen vervangen gebruik dan als het kan dezelfde onderdelen of 2 x 4 GB.

Let op:

De onderdelen op het moederbord (vooral het geheugen) zijn zeer gevoelig voor ontladingen van statische elektriciteit. Zelfs al lijkt er geen vuiltje aan de lucht, dan kan toch nog de kwaliteit van de onderdelen gedegradeerd zijn na onoordeelkundig onderhoud, zonder preventieve maatregelen.

vr1944
door vr1944 - Jul 19, 2013 om 12:11
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Je denkt niet aan een processor , maar dat is toch de enige manier om je PC echt te versnellen . Met genoemde SSD en 4 gb uitbreiding boek je wat tijdwinst qua opstarten van de PC,maar de I 3 blijft een trage processor .Bovendien is de kans groot dat je PC niet 100% geschikt is voor een SSD HDJe recovery partitie werkt waarschijnlijk niet meer . Je dus hebt recovery disk's of een image van je systeem nodig om het systeem weer de in fabrieksstand te zetten.

bestespellen
door bestespellen - Jul 19, 2013 om 12:29
46 Antwoorden / 13 Vragen

SSD is de beste optie, ga dan alleen voor de goedkopere Plextor, want het snelheidsverschil ga je echt niet merken. Zie voor prijzen http://tweakers.net/pricewatch/318259/plextor-px-128m5s-128gb.html. Het overzetten is een naar karweitje, maar is slechts eenmalig. Een volledig schone installatie van Windows is natuurlijk altijd aan te raden omdat dat ook altijd een snelheidsverhoging met zich mee brengt. Recoverypartitie kun je voor zover ik weet gewoon laten zitten; als je dan problemen hebt, koppel je alleen de SSD even af van je pc.

i3 is overigens helemaal niet traag en tenzij je gamer of photoshopper bent haalt het niets uit om te upgraden naar een i5 resp. i7. RAM-upgrade zal niet veel uitmaken maar voor een paar tientjes blijft het altijd het overwegen waard. Let er dan wel op dat je precies dezelfde soort RAM koopt als die al in je pc zit.

vr1944
door vr1944 - Jul 19, 2013 om 12:50
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Zonder SSD schijf met besturing in je PC valt er nog weinig te recoveren . Je moet rekening houden met regelmatig vastlopers en blue screens. Zorg ervoor dat de laatste firmware geinstalleerd is op je SSD.. Systeem recovery disk's zetten vaak ook de (verborgen ) partities terug op de SSD.

ro
door ron530 - Jul 19, 2013 om 14:10
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik ben al veel wijzer geworden, het moederbord (Intel DH61BE) is uitgebreid genoeg om wat ik wil te realiseren. Ik plaats een identiek geheugen van 4 Gb bij en een SSD schijf. De huidige schijf die in twee zichtbare partities is opgedeeld moet dan een grote data schijf worden en de verborgen recovery partitie benaderbaar blijven voor de schone installatie als de herstel dvd daartoe verwijst.

h19l49
door h19l49 - Jul 19, 2013 om 16:53
121 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom zet je er geen 2e harde schijf bij ipv een SSD?, uiteraard is een SSD sneller maar is dat nu echt belangrijk?, voor de prijs van die SSD heb je wel een harde schijf van 2 TB.
Een SSD is wel de toekomst maar nog véél te prijzig en dat je een SSD niet te vaak moet beschrijven is nog steeds een fabeltje zolang het niet bewezen is.
Het geheugen opkrikken naar 8 Gb is een optie als je dat echt nodig hebt, voor alleen internetten en verdere simpele dingen zou je aan 4 Gb genoeg moeten hebben zeker als er ook nog een losse videokaart met eigen geheugen in zit.

ro
door ron530 - Jul 19, 2013 om 17:03
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik ben overstag gegaan en heb de Samsung SSD en een passend geheugen besteld. Al met al kost het wel wat maar als niemand er in mee gaat blijft een upgrade te duur. Dat was ook de instake van mijn vraag de SSD schijf stond vast maar de overkill aan geheugen was het probleem.

vr1944
door vr1944 - Jul 19, 2013 om 22:52
1210 Antwoorden / 5 Vragen

De prestatie van een PC wordt bepaald door de zwakste component in dit geval is dat de instap I3 processor .Het plaatsen van een andere HD dus ook het plaatsen van een 2TB en/of geheugen zal daar weinig aan veranderen en heeft dus weinig zin. Succes met de installatie.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Jul 19, 2013 om 23:29
937 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=vr1944 schreef op vrijdag 19 jul 2013, 22:52]De prestatie van een PC wordt bepaald door de zwakste component in dit geval is dat de instap I3 processor .Het plaatsen van een andere HD dus ook het plaatsen van een 2TB en/of geheugen zal daar weinig aan veranderen en heeft dus weinig zin. Succes met de installatie.

De bottleneck hoef hem niet in de cpu te zitten, het is net waar je hem sneller wilt laten worden, opstart tijden en laadtijden van programma's worden veel korter met een SSD, daar heeft een CPU niet zo veel "last van" en kan een dual core 2,6GHz prima draaien. Je kan er zelf met gemak mee gamen, want een game kan toch maar op één core tegelijkertijd werken en dan is je GPU weer van belang. Alleen "old school" rekenen belast de CPU, de rest wordt tegenwoordig in het RAM geparkeerd ( 8 GB kan het dus makkelijk waard zijn ) en de meeste taken worden door de GPU afgehandeld omdat vooral grafisch alles zwaarder is geworden.

Natuurlijk is die I3 niet super snel, maar met een SSD ga je zeker verschil merken. En daarna kan altijd nog gekeken worden naar een I5 of de Intel Core i3 3225 (3.3GHz) welke al een stuk sneller is. Alleen bij meerdere zware processen is een I5 ( of I7 ) echt nodig.

labren
door labren - Jul 19, 2013 om 23:36
862 Antwoorden / 0 Vragen

waarom prik je er gewoon niet een 2de schijf bij van zeg een 200 gb dat kan gewoon zonder dat je je computer hoeft te upgrade

labren
door labren - Jul 19, 2013 om 23:39
862 Antwoorden / 0 Vragen

en geheugen bankjes kan je er gewoon bij prikken in je computer

labren
door labren - Jul 19, 2013 om 23:41
862 Antwoorden / 0 Vragen

of je haalt de oude eruit en zet er een grotere in

vr1944
door vr1944 - Jul 20, 2013 om 10:49
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Intel® Core™ i3-4010U Processor (3M Cache, 1.70 GHz)
Cache 3.0 MB
Kloksnelheid 1,7 GHZ
Aantal kernen 2
Aantal threads 4

Waar je die 2,6-3.0 Ghz vandaan haalt weet ik niet . De tijdwinst van het opstarten van de PC en toepassingen had ik reeds in een eerdere bijdrage vermeld , maar deze tijdwinst is m.i. het installeren van een dure SSD HD niet waard,

De bottleneck hoef hem niet in de cpu te zitten, het is net waar je hem sneller wilt laten worden, opstart tijden en laadtijden van programma's worden veel korter met een SSD, daar heeft een CPU niet zo veel "last van" en kan een dual core 2,6GHz prima draaien. Je kan er zelf met gemak mee gamen, want een game kan toch maar op één core tegelijkertijd werken en dan is je GPU weer van belang. Alleen "old school" rekenen belast de CPU, de rest wordt tegenwoordig in het RAM geparkeerd ( 8 GB kan het dus makkelijk waard zijn ) en de meeste taken worden door de GPU afgehandeld omdat vooral grafisch alles zwaarder is geworden.

Natuurlijk is die I3 niet super snel, maar met een SSD ga je zeker verschil merken. En daarna kan altijd nog gekeken worden naar een I5 of de Intel Core i3 3225 (3.3GHz) welke al een stuk sneller is. Alleen bij meerdere zware processen is een I5 ( of I7 ) echt nodig.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Jul 20, 2013 om 12:01
937 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=vr1944 schreef op zaterdag 20 jul 2013, 10:49]Intel® Core™ i3-4010U Processor (3M Cache, 1.70 GHz)
Cache 3.0 MB
Kloksnelheid 1,7 GHZ
Aantal kernen 2
Aantal threads 4

Waar je die 2,6-3.0 Ghz vandaan haalt weet ik niet . De tijdwinst van het opstarten van de PC en toepassingen had ik reeds in een eerdere bijdrage vermeld , maar deze tijdwinst is m.i. het installeren van een dure SSD HD niet waard,

De bottleneck hoef hem niet in de cpu te zitten, het is net waar je hem sneller wilt laten worden, opstart tijden en laadtijden van programma's worden veel korter met een SSD, daar heeft een CPU niet zo veel "last van" en kan een dual core 2,6GHz prima draaien. Je kan er zelf met gemak mee gamen, want een game kan toch maar op één core tegelijkertijd werken en dan is je GPU weer van belang. Alleen "old school" rekenen belast de CPU, de rest wordt tegenwoordig in het RAM geparkeerd ( 8 GB kan het dus makkelijk waard zijn ) en de meeste taken worden door de GPU afgehandeld omdat vooral grafisch alles zwaarder is geworden.

Natuurlijk is die I3 niet super snel, maar met een SSD ga je zeker verschil merken. En daarna kan altijd nog gekeken worden naar een I5 of de Intel Core i3 3225 (3.3GHz) welke al een stuk sneller is. Alleen bij meerdere zware processen is een I5 ( of I7 ) echt nodig.

Waar haal jij dat model cpu dan vandaan, TS zegt zelf een 2,6 GHz dualcore ( typt per ongeluk MHz, maar we snappen het wel ) En er zijn ook I3's welke op ruim 3 GHz draaien. en een SSD help altijd, ongeacht je CPU want veel HDD lezen niet echt bijzonder snel.

de I3 is een serie, en niet een enkel model.

vr1944
door vr1944 - Jul 20, 2013 om 12:37
1210 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=kaasbroodje schreef op zaterdag 20 jul 2013, 12:01][quote=vr1944 schreef op zaterdag 20 jul 2013, 10:49]Intel® Core™ i3-4010U Processor (3M Cache, 1.70 GHz)
Cache 3.0 MB
Kloksnelheid 1,7 GHZ
Aantal kernen 2
Aantal threads 4

TS kan wel meer beweren maar op de site van Intel staan de juiste specs.
Ik ga er vanuit dat TS niet de snellere 4de generatie I 3 in zijn PC heeft zitten .

zie : http://www.intel.nl/content/www/nl/nl/processors/core/core-i3-processor.html

kaasbroodje
door kaasbroodje - Jul 20, 2013 om 13:16
937 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=vr1944 schreef op zaterdag 20 jul 2013, 12:37][quote=kaasbroodje schreef op zaterdag 20 jul 2013, 12:01][quote=vr1944 schreef op zaterdag 20 jul 2013, 10:49]Intel® Core™ i3-4010U Processor (3M Cache, 1.70 GHz)
Cache 3.0 MB
Kloksnelheid 1,7 GHZ
Aantal kernen 2
Aantal threads 4

TS kan wel meer beweren maar op de site van Intel staan de juiste specs.
Ik ga er vanuit dat TS niet de snellere 4de generatie I 3 in zijn PC heeft zitten .

zie : http://www.intel.nl/content/www/nl/nl/processors/core/core-i3-processor.html

Waarom zou TS dat niet kunnen hebben, TS zegt zelf al een 2,6 GHz dualcore.... dus dan moeten we met die specs werken, dat daar dan een verkeerd advies door gegeven zou worden is de verantwoordelijkheid van TS zelf. Overigens is het model cpu waar u het over heeft embedded, en zul je die dus niet tegen komen bij een normale pc... sterker nog, de hele product pagina die jij naar boven haalt is voor mobile device...... en niet voor desktops. Misschien u zelf iets beter in de materie verdiepen?

tot15karakters
door tot15karakters - Jul 20, 2013 om 15:42
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als je naast Windows Ubuntu 12.04 zou nemen kreeg je ook een snellere zondert kosten.
De oude HD als externe en de SSD voor de dagelijkse dingen...

Verder is jou moederbord en processor voldoende voor de meeste toepassingen en bij een lichtere Ubuntu was de 4 gb extra niet nodig geweest.

Er is meer dan de laptop alleen.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Jul 20, 2013 om 15:46
937 Antwoorden / 2 Vragen
ro
door ron530 - Jul 20, 2013 om 16:16
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Vandaag alles binnen gekregen en geïnstalleerd, 4Gb geheugen bij geplaatst en dat was een stuk sneller. De SSD schijf installeren heeft wel aandacht nodig die werkt toch anders dan een HDD. De bijbehorende software van Samsung maakte het klonen van de systeemschijf wel makkelijk dus daar zat het probleem niet echt. De Sata poort kiezen was meer het probleem zomaar een poort kiezen gaat niet werken, de SSD komt in de poort van de HDD en zo schuift de volgorde steeds op. Al met al is de pc een stuk sneller, opstarten en programma's openen gaat super snel.

vr1944
door vr1944 - Jul 20, 2013 om 16:23
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Klopt inderdaad,maar ik ging uit van een laptop processor.Neemt niet weg dat TS zijn beslissing allang heeft genomen een Samsung SSD HD + 4GB geheugen te plaatsen en daar heb ik hem al succes mee gewenst

=kaasbroodje schreef op zaterdag 20 jul 2013, 15:46: het een PC, geen laptop. de Intel DH61BE is een desktop bordje
http://www.intel.com/content/www/us/en/motherboards/desktop-motherboards/desktop-board-dh61be.html

tot15karakters
door tot15karakters - Jul 20, 2013 om 16:27
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Omdat 95% een klaptop heeft.. foutje...
Maar ook op de desktop werkt Ubuntu 12.04 sneller dan Win XP, Vista, 7 of 8terlijk...
Mijn nu op vakantie Netboek krijgt wegens beperkte geheugen en processor, een Atom 2600 dual core... geen Ubuntu maar Lubuntu 12.04, die is nog lichter en sneller en past op elke computer die voor Win 95 of later is gemaakt.

Alleen op de Windows 3.11 Toshiba is deze Lubuntu nog vrij traag.
Deze uit 1994 is zo zeldzaam geworden dat ik die niet eens meer rekende.

Ik wil niet dat iedereen het gaat gebruiken maar Linux Ubuntu of Lubuntu voor de oudere trage bakken is een gratis oplossing voor betrouwbare en snellere PC dan wat er ooit op stond.
Ook diverse XP gebruikers moeten volgend jaar kiezen tussen overgaan op Win 7 of het lastiger Win 8 met minimale eisen die vaak niet gehaald worden dus het kan nog druk worden op het Ubuntu forum die goede ondersteuning bied.
U mist na enkele maanden alleen nog de nadelen van Windows....

gsm
door gsm - Jul 21, 2013 om 09:55
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Meer dan 4 GB heeft alleen zin als je een 64-bit systeem gebruikt. Kijk dus eerst bij de Eigenschappen van de Computer om vast te stellen dat je 64-bit Windows gebruikt en niet de 32-bit versie.

Een goede SSD is de Samsung SSD 840 Pro serie van 128 GB of meer. Daar zit de enigszins in functionaliteit beperkte software voor het overzetten van de harde schijf al bij. Met deze software kun je de schijf aligned indelen, wat erg belangrijk is. Alignen kan achteraf ook met de gratis MiniTool Partition Wizard. Verder heb je voor goede prestaties een SATA controller nodig met AHCI mode.

Nadeel van de SSD is dat je schrijfacties zoveel mogelijk dient te beperken. Defragmenteren heeft trouwens ook geen enkele zin. Het kan bij sommige SSD's voordelig zijn om van 128 GB slechts 120 GB te gebruiken en de overige 8 GB ook niet te partitioneren.

Free versies van Macrium Reflect of Paragon zijn gratis te gebruiken programma's voor het maken van back-up images.

vr1944
door vr1944 - Jul 21, 2013 om 11:04
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Ook diverse XP gebruikers moeten volgend jaar kiezen tussen overgaan op Win 7 of het lastiger Win 8 met minimale eisen die vaak niet gehaald worden dus het kan nog druk worden op het Ubuntu forum die goede ondersteuning bied.

Onzin ,je kunt XP tot in lengte van jaren door gebruiken . Er komen alleen net als voor jouw Windows 3.11 geen updates meer uit.
Wat het gezwam over de amateuristische OS van Ubuntu op jouw museum PC's met de vraag van TS te maken heeft is me een raadsel . Wel knap dat je zonder uitproberen of ervaring weet dat Ubuntu beter werkt dan W 7 W 8 terlijk (wat een grappige grap).

ro
door ron530 - Jul 21, 2013 om 11:41
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Mijn vraag ging inderdaad niet over het besturingsprogramma enkel over upgraden van de hardware. Discussiëren over besturingsprogramma's is leuk maar helemaal geen onderdeel van de vraag. Na het installeren van de SSD en het 4GB extra geheugen kan ik wel stellen dat de boel veel sneller opstart, op de windows prestatie score haal ik een 7.2 qua geheugen en de SSD een 7.7, let wel 7.9 is het hoogst haalbare. Het loont dus zeker de moeite om een standaard systeem up te graden. SSD's zullen in de toekomst veel goedkoper gaan worden en de huidige HHD's gaan vervangen.