lieflijke
door lieflijke Aug 26, 2011 om 20:02
Computers & telefonie

Pd terugzetten in de tijd

hoe zet ik mijn windows 7 laptop terug in de tijd? ik heb blijkbaar bestanden verwijderd die terug moeten.

via systeemherstel kom ik er niet uit.

met XP bv kun je zelf een tijd aangeven, bv een uur geleden en dan wordt de pc net als een uur geleden.

hoe doe ik dat met windows 7?

het lijkt dat ik nu alleen maar een herstelpunt van NU kan maken, en ik begrijp uit de tekst dat windows zelf ook herstelpunten maakt die ik zou kunnen gebruiken daarvoor, maar ik kan ze niet vinden.

3566 24 Rapporteer

gsm
door gsm - Aug 26, 2011 om 20:13
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Met systeemherstel kan je geen gebruikersbestanden terugzetten op de XP manier.

Bij W7 klik je met de rechtermuisknop op de map waarin je bestanden wil terughalen. Open de Eigenschappen en kies tabblad Vorige versies.
Kies een geschikte vorige versie van de map.

freya
door freya - Aug 26, 2011 om 20:14
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo lieflijke,

Ik weet niet wat voor bestanden je hebt weggegooid, maar als dat b.v. foto's of documenten zijn, dan zul je die met 'systeemherstel' niet terug kunnen halen.

Systeemherstel is een methode waarbij Windows op bepaalde momenten (b.v. bij de installatie van een programma) een backup maakt van systeembestanden instellingen van Windows, zodat je later weer terug zou kunnen in het geval die installatie misgaat. Kortom, bij het maken van een herstelpunt wordt geen backup gemaakt van foto's, documenten, enz.

m.vr.gr. Freya

rj
door rjw - Aug 26, 2011 om 20:31
3371 Antwoorden / 5 Vragen

Apple Mac OS X heeft standaard Time Machine ingebakken om dit soort zaken op te lossen. Windows zal toch ook wel zoiets hebben?

freya
door freya - Aug 26, 2011 om 20:36
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@rjw:

Nee, Windows maakt geen backups van 'data'. Daar zul je als gebruiker zelf iets voor moeten regelen.

Freya

lieflijke
door lieflijke - Aug 26, 2011 om 20:38
153 Antwoorden / 59 Vragen

bedankt voor de reacties, gelukkig heb ik de afbeeldingen elders teruggevonden. pfoei, echt buikpijn.

maar voor nood zou ik graag toch willen weten hoe dat moet.

inderdaad zoals gsm zegt, dat heb ik gevonden maar werkte niet omdat die vorige versies er niet zijn, omdat ze niet wegwaren? werkt dat ook als de in de prullenbak beland en die ook geleegd?
er is geen systeem wat werkt met zelf een punt instellen en daarheen teruggaan?

vrgr. lieflijke

edrick3
door edrick3 - Aug 26, 2011 om 20:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo lieflijke,

Als je per abuis bestanden verwijderd hebt, kun je proberen om deze terug te halen met het programma Recuva.

Suc6

edrick3
door edrick3 - Aug 26, 2011 om 20:47
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@lieflijke,

Een ander programma dat bestanden kan terughalen is PC Inspector File Recovery. Kun je hier downloaden. Let op: de GROENE knop (en NIET de GELE).

Met vr.gr.

lieflijke
door lieflijke - Aug 26, 2011 om 20:49
153 Antwoorden / 59 Vragen

recuva gedownload.

op zulke momenten verlang ik terug naar windows '98... daar kon ik mee lezen en schrijven en hup de pc een uur terugzetten en alles was weer zoals het was....

ps edrick3: volgende week als de kinderen naar school zijn, stort ik me op het modem en wireless in orde maken. ik begrijp dat die sleutel iets is wat ik zelf maak, ik weet niet wat telfort ingevuld heeft, als sleutel, ik heb wel wat gegegd door de telefoon, maar dat kan niet goed verstaan zijn of anders ver"letterd" hoop gewoon over alles heen een eigen sleutel te kunnen maken zonder opgave van oud WW, of slechts de Telfort code

gsm
door gsm - Aug 26, 2011 om 21:49
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=freya schreef op vrijdag 26 aug 2011, 20:14]
bij het maken van een herstelpunt wordt geen backup gemaakt van foto's, documenten, enz.

Toch wel...
Bij Windows Vista en Windows 7 is systeemherstel slechts een onderdeel van Systeembeveiliging (R-muisknop op Computer en Eigenschappen, Systeembeveiliging.

Met Systeembeveiliging worden de herstelpunten gemaakt, automatisch of handmatig. Het maken van een systeembeviligingspunt duurt vrij lang omdat het een vrij grote backup betreft. Zowel de systeembestanden als ook de gebruikersbetsanden worden bewaard!

Met systeemherstel worden echter alleen de systeembestanden teruggezet.

Met de methode die ik hiervoor al aangaf kunnen wel degelijk de gebruikers bestanden in een gebruikersmap weer teruggezet worden conform de toestand op een eerder tijdstip.

freya
door freya - Aug 26, 2011 om 22:43
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@gsm:

Dat is dan nieuw voor mij. ;-)
Ik ga dit te zijner tijd zeker eens uittesten...

Freya

freya
door freya - Aug 26, 2011 om 23:03
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@gsm:

Overigens, nu ik er zo over nadenk, vraag ik mij dan toch af hoe die 'backup' van data dan wel in zijn werk gaat. Stel ik heb een schijf van 1TB met daarop voor 10GB aan Windows en softwarebestanden plus 500GB aan foto/film/muziek materiaal. Je maakt mij niet wijs dat ik een backup van een weggegooide film kan terughalen als ik deze 'definitief' heb verwijderd.... Ik bedoel maar, als ik iets weggooi, krijg ik de schijfruimte van het betreffende bestand weer terug, dus waar blijft dan die 'backup'?
En als de schijf voor 80% vol is, waar laat Windows dan de backup van alle data als ik 'per ongeluk' alles weggooi?

Freya

gsm
door gsm - Aug 27, 2011 om 14:02
5940 Antwoorden / 47 Vragen

@freya
Hoe het precies werkt weet ik ook (nog) niet.
Wel moet er voldoende ruimte op schijf zijn die ook gereserveerd is voor Systeembeveiliging.
Als het veel en/of grote bestanden betreft die je per ongeluk weggooit, dan zal het denk ik inderdaad moeilijk worden om zonder een echte back-up alles weer terug te zetten. Maar voor een beperkt aantal bestanden die niet al te omvangrijk zijn moet het lukken, afhankelijk van hoe lang geleden de bestanden werden verwijderd. Het is dus denk ik geen vervanging voor een back-up maar een redmiddel in geval van nood. Het werkt ook sneller dan bijvoorbeeld Recuva.

lieflijke
door lieflijke - Aug 27, 2011 om 16:24
153 Antwoorden / 59 Vragen

hoe vaak moet je dan een herstelpunt instellen?
is het niet logischer zoals het eerst ging, zelf een tijdstip bepalen waar je naar terug wilt.
als je elke week een punt maakt, geeft dat nogal grote veranderingen op je pc.
het systeem maakt ook herstelpunten begrijp ik, na veranderingen enz. zijn die ergens zichtbaar en zijn die ook te gebruiken voor systeem herstel?
D stond bij mij uitgeschakeld die heb ik nu ingeschakeld, in systeemherstel.

lieflijke

gsm
door gsm - Aug 27, 2011 om 21:07
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=lieflijke schreef op zaterdag 27 aug 2011, 16:24]hoe vaak moet je dan een herstelpunt instellen?
is het niet logischer zoals het eerst ging, zelf een tijdstip bepalen waar je naar terug wilt.
als je elke week een punt maakt, geeft dat nogal grote veranderingen op je pc.
het systeem maakt ook herstelpunten begrijp ik, na veranderingen enz. zijn die ergens zichtbaar en zijn die ook te gebruiken voor systeem herstel?
D stond bij mij uitgeschakeld die heb ik nu ingeschakeld, in systeemherstel.

lieflijke
Herstelpunten zijn er alleen voor het herstel in noodgevallen en niet voor regelmatig gebruik. Windows en bepaalde toepassingen maken de herstelpunten automatisch. Soms is het handig om zelf zo'n herstelpunt (via Systeembeveiliging) te maken, wannneer je van plan bent om ingrijpende dingen op de computer te doen.

Windows 7 laat bij Systeemherstel in principe maar één recent herstelpunt zien, maar je kan vragen (via een simpele muisklik) om de andere ook te tonen.
In dat geval "gaat het dus nog steeds zoals het eerst ging"

lieflijke
door lieflijke - Aug 28, 2011 om 13:20
153 Antwoorden / 59 Vragen

GSM:

kun je me aangeven hoe ik dat doe? waar zitten die herstelpunten, zodat ik ze kan aanklikken?

hartstikke bedankt alvast!

lieflijke

edrick3
door edrick3 - Aug 28, 2011 om 13:42
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@lieflijke,

Ben gsm wel niet, maar hier kun je lezen en zien hoe je een herstelpunt terugzet.

Suc6

lieflijke
door lieflijke - Aug 29, 2011 om 10:44
153 Antwoorden / 59 Vragen

irritant, waarom logt kassa steeds uit? maar dat terzijde

edrcik3: op die plek ben ik al meerder malen geweest en ontdek met het gebruik van bovenstaande link die je mij toestuurde, al had ik dat al eerder gezien, dat er geen herstelpunten ZIJN. behalve die ene die ik zelf aangemaakt heb van de week, een uur nadat het probleem zich had voorgedaan.
het lijkt dat er geen herstelpunten aangemaakt worden. dus er valt niets te kiezen. vanaf dat punt kan ik ze alleen zelf aanmaken, maar dat is dus altijd een punt NA het probleem en niet er voor. snap je?
is er iets te doen aan de aanmaak van herstelpunten?

vrgr. lieflijke

edrick3
door edrick3 - Aug 29, 2011 om 11:04
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@lieflijke,

Heb je wel goed gekeken of onderaan een ander herstelpunt selecteren aangevinkt staat nádat je op 'Deze computer naar een eerdere toestand herstellen' gedrukt hebt?

Mochten er inderdaad (nog) geen automatische herstelpunten aangemaakt worden - wat normaal gesproken elke dag automatisch gebeurt -, dan moet je eens kijken of het wel ingeschakeld staat voor je schijf:

U kunt systeembeveiliging niet inschakelen voor een schijf die is geformatteerd met een van de bestandssystemen FAT of FAT32.

1. Open Systeem door te klikken op de knop Start, met de rechtermuisknop te klikken op Computer en vervolgens te klikken op Eigenschappen.
2. Klik in het linkerdeelvenster op Systeembeveiliging. Als u om het beheerderswachtwoord of een bevestiging wordt gevraagd, typt u het wachtwoord of een bevestiging.
3. Klik onder Beveiligingsinstellingen op de gewenste schijf en klik vervolgens op Configureren.
4.Ga op een van de volgende manieren te werk:
* Als u systeeminstellingen en eerdere versies van bestanden wilt kunnen herstellen, klikt u op Systeeminstellingen en vroegere bestandsversies herstellen.
* Als u alleen eerdere versies van bestanden wilt kunnen herstellen, klikt u op Alleen vroegere bestandsversies herstellen.
5. Klik op OK en klik vervolgens nogmaals op OK.

Bron:MS

driemaaldrie
door driemaaldrie - Aug 29, 2011 om 15:06
229 Antwoorden / 15 Vragen

We zijn het er allemaal over eens dat systeemherstel geen persoonlijke bestanden bewaard.
Koop een externe harde schijf ( de grote bepaal je zelf) en schrijf daarop jouw persoonlijke bestanden als een back up.
Betaald zijn daarvoor online voldoende diensten beschikbaar.

lieflijke
door lieflijke - Aug 29, 2011 om 18:26
153 Antwoorden / 59 Vragen

Edrick3: C staat en stond ingeschakeld, D heb ik dit weekend ingeschakeld.

de mogelijkheid tot aanvinken lijkt niet aanwezig nádat ik geklikt heb op 'Deze computer naar een eerdere toestand herstellen' .

ik ga nog eens kijken, tanx so far!

3x3: ja dat is ook logisch, ik heb een usb stick en kijk uit naar een externe harde schijf, er leek een probleem wat er gelukkig niet was, doel is uit te vogelen of een soort van de pc terugzetten in de tijd zoals bij XP nog kan er in W7 ook is. blijkt dat een en ander niet helemaal is zoals t moet zijn, zoals bv die herstelpunten.

lieflijke

door lieflijke - Aug 29, 2011 om 18:43
153 Antwoorden / 59 Vragen

Edrick3: ik he op een andere op gekeken en inderdaad kun je dat aanvinken, ik had dat al eerder wel gezien.
ik heb mijn top aan en uit gezet, maar de herstelpunten blijven weg. er komt een rood kruis dat ze er niet zijn. lijkt dat ze dus niet gemaakt zijn.
schijf C en D zijn nu via configureren ingeschakeld. je zegt dat dat een keer per dag gebeurt? er stonden op de andere top ca 4 herstelpunten. ze bewaren ze niet allemaal, las ik.
ik ga de instellingen vergelijken, tenzij iemand meteen weet hoe ik zorg dat de herstelpunten uberhaupt gemaakt worden.
erg bedankt voor de hulp,info en meedenken, ik waardeer dat enorm! daardoor leer ik de pc/windows beter begrijpen. toen ik begon met '98 zat ik zo ook uren te pielen op zoek naar een bewerking, veel van geleerd. al heb ik liever dat het gewoon werkt!;-)

lieflijke

edrick3
door edrick3 - Aug 29, 2011 om 18:47
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@lieflijke,

OK. Bedankt voor het terugmelden en Suc6.

Met vr.gr.

pe
door peewee22 - Aug 29, 2011 om 19:12
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allemaal,

Een tip. In Windows 7 zit standaard het programma "Back-up maken en terugzetten". Je moet er wel even wat voor doen en het instellen. Dit programma is te vinden onder start >> configuratiescherm. Je kunt instellen wanneer, hoe laat, hoe vaak en van welke bestanden er automatisch een back-up moet worden gemaakt door Windows. Zeg bijvoorbeeld een keer in de week op dinsdag. Ook kun je de maximale grootte van de back-up aangeven (schijfruimte beheer). Het programma maakt ook automatisch een systeemkopie. Het is wel verstandig deze back-up op een externe schijf te plaatsen of op een andere interne schijf. Dus niet op je C-schijf. Als er iets mis gaat, omdat je bestanden hebt verwijderd, kun je met dit programma al je bestanden terugzetten. Voor per ongeluk verwijderde foto's is Recuva inderdaad een van de beste gratis programma's beschikbaar en ook te gebruiken als je per ongeluk foto's op je digitale camera hebt verwijderd.

rj
door rjw - Aug 29, 2011 om 19:17
3371 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=freya schreef op vrijdag 26 aug 2011, 20:36]
@rjw:

Nee, Windows maakt geen backups van 'data'. Daar zul je als gebruiker zelf iets voor moeten regelen.

Freya

Goeie reden om een Mac te kopen dan.....