fr
door freddie48 Mar 7, 2010 om 16:18
Computers & telefonie

Platenspeler element

Ik heb nu een Denon DL 160 MC element in mijn Thorens platenspeler zitten.
Maar als de naald versleten is moet ik naald en element vervangen
wat is een goed MM alternatief in ongeveer dezelde prijs klasse

9692 12 Rapporteer

druifje01
door druifje01 - Mar 7, 2010 om 16:42
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Ik heb niet lang geleden een aandrijfband voor mijn Thorens-pickup via het internet besteld bij een klein bedrijfje waarvan ik de site-naam vergeten ben. Was bijzonder goedkoop en snel geleverd. Zoek: bij grammofoonnaalden of -onderdelen.
Er staat vast wel wat.

sl
door slempie - Mar 8, 2010 om 13:35
58 Antwoorden / 2 Vragen

Namen mogen hier niet genoemd worden maar probeer het eens op de Nederlandse website van een groot Duits postorderbedrijf; in ieder geval hadden ze tot voor kort altijd een goed element in het assortiment zitten.
Of ga anders informeren bij een wat betere Hifi-zaak.
Zoeken op internet doet ook wonderen, zoals druifje al opmerkte.

Succes

fa
door favenmans - Mar 8, 2010 om 13:52
2 Antwoorden / 0 Vragen

Voor zover ik heb na kunnen gaan is er voor de DL 160 MC van DENON geen separate naald te koop. Het beste kun je een MC (moving Coil) element kopen waarbij wel losse naalden in het element kunnen worden vervangen. Ook DENON heeft nog genoeg elementen waar dat wel kan. Anders kun je omzien naar andere elementen leveranciers. PS zoals door anderen gesteld kun je op internet zoeken naar elementen en leveranciers.
Veel succes

erik008
door erik008 - Mar 8, 2010 om 14:17
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Bij veel MC elementen kun je het op laten sturen.
De fabrikant zet er dan een nieuwe naald in.

@favenmans
MC waar je zelf de naald van kunt wisselen ken ik niet.
Bij welk MC element kan dat ?

a3
door a3an - Mar 8, 2010 om 14:24
1 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf heb ik bij 'Correct' in Rotterdam eens een nieuw (alternatief)element voor mijn Philips platenspeler gekocht en gezien dat ze daar een grote variëteit aan naalden en elementen hadden.
Succes.

ha
door habel - Mar 8, 2010 om 14:26
3 Antwoorden / 1 Vragen

hallo Freddie,
kijk eens op onderstaande site, en zoek bij platenspeler elementen, misschien zit jouw element er bij.
www.conrad.nl
groeten habel

erik008
door erik008 - Mar 8, 2010 om 15:02
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Neem eens contact op met de importeur of nog steeds voor een redelijke prijs de naald vervangen.

Penhold BV
Poppenbouwing 58
4191NZ Geldermalsen

wi
door willyensche - Mar 8, 2010 om 15:03
15 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Freddie,

In het duitse blad "Stereoplay" staat een Ortofon Vinyl Master Red met een gelijk aantal punten voor de geluidskwaliteit ( 40 punten) als jouw Denon DL160 , deze kost echter 30 euro minder dan de Denon ( 115 euro ipv 145 euro) . Dit element heeft een "Stereoplay Highlight" . Dit element is in februari 2004 getest en de Denon in december 2000. Er staat ook nog een Audio Technica AT95E in voor slechts 55 euro en maar 2 punten minder in (38) en ook een "Stereoplay Highlight".

Ook in de duitse bladen "Audio" en "Stereo" komt deze Ortofon heel goed uit de test, dus een serieuze aanbeveling, denk ik. Wil je toch iets minder uitgeven dan de Audio Technica misschien. Eventueel kun je op "www.stereoplay.de" nog iets meer erover lezen. Misschien worden deze elementen op "www.ebay.de" een stuk goedkoper aangeboden ?
Succes met jouw zoektocht !

fr
door freddie48 - Mar 8, 2010 om 15:18
7 Antwoorden / 8 Vragen

Bedankt voor jullie reactie dit is goede informatie ga het allemaal verder bekijken

v.
door v.d.wiel - Mar 8, 2010 om 15:20
1 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt niet zomaar een MC -element vervangen door een MM- element. De (voor) versterker moet wel een omschakelbare MC/MM ingang hebben aangezien een MM- element eenveel lagere stroom produceert dan een MC-element. Heeft de versterker dit niet hoef je er niet aan te beginnen. Als dat evt wel gaat dan moet je de pick-up helemaal opnieuw instellen vanwege het andere gewicht van het element.Ook moet je rekening houden met bevestigings mogelijkheden van het element aan de 'kop' van de toonarm. Tenzij je de hele kop vervangt, maar dan moet je weer rekening houden met de 'passing'van kop en toonarm. Effe doen is er dus niet bij. Gewoon allen een MC-naald (in feite naald in naadlhouder) bestellen rekening houdend met de passing in het element.,daar zijn nogal wat varianten van.

groet; W.

wi
door willyensche - Mar 22, 2010 om 19:33
15 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Freddie,

Ik heb hier nog aanvullende informatie , die eventueel nog interessant is voor jou . Op de site van "hifi.nl", berichten van 12 maart, staat ook een multitest van 5 elementen . als de twee besten komen hieruit de Grado Black van 49 euro en de Goldring van 59 euro . De test is van 11-3-2010 . De test heet " Multitest van 5 Budget aftasters ". De gehele test is dus te lezen op genoemde site .

Vd Wiel heeft natuurlijk gelijk , dat je niet zomaar een MC-element kunt vervangen door een MM-element ; ik ging er voor het gemak vanuit, dat je dit al zelf had uitgezocht.

Laat nog even horen wat het uiteindelijk geworden is.

Willyensche

fr
door freddie48 - Mar 24, 2010 om 16:05
7 Antwoorden / 8 Vragen

Dedankt voor alle reacties
Dat je een mc element niet zomaar kan vervangen door een mm element is zeker waar, maar als je nog andere kosten heb aan andere belangrijkere zaken en je hebt daardoor een goed en goed koper alternatief nodig, want het vervangen van een naald met daarbij het hele mc element (toch een duidelijk nadeel van mc) is toch redelijk duurder dan het vervangen van een naald in een mm element dan kies ik toch nu toch voor een mm element.
Heb een aantal merken en types van jullie door gekregen en genoteerd en heb nog geen beslissing genomen.
Eerst nog even de diverse test doornemen
Nogmaals bedankt voor de goed reacties