elenay
door elenay Nov 5, 2010 om 21:25
Computers & telefonie

Pretium intimideerd ouderen.

Beste collegae,

Mijn buurvrouw van 86 jaar werd gebeld door Pretium. Altijd wimpelt ze verkopers af, maar nu was ze moe en om van het geintimideer af te komen had ze gezegd van, " ik heb hier nu geen tijd voor, stuurt u anders maar uw informatie naar me toe, dan lees ik het thuis wel rustig door."

En nu hebben ze haar een abonnement gestuurd met een bedenktijd. Als ze niet reageerd zit ze eraan vast.

Nu heb ik alles met haar vanavond doorgesproken en ze zegt van, "Ja maar, ik heb toch nergens voor getekend. Dus dan kunnen ze dat toch niet doen. En ik hoef toch ook helemaal niet te reageren?"

Als ze dat 0900 nr wel zou bellen, heeft ze natuurlijk nog geen bewijs, maar Pretium heeft toch ook geen bewijs, of zie ik dat nu verkeerd?

Mijn oude buufje is net helemaal van slag naar bed gegaan en ik denk van, wat moet ik hier nu mee?

Moet zij nu kosten maken, omdat Pretium
bewust ouderen ongevraagd abonnee maakt, zoals ik van Tros Radar dit artikel heb afgehaald?:
==================================

"Dan Pretium zelf. Wat een vieze smerige bende is dat. Ik zal me niet snel negatief uitlaten over andere providers, want daar is het een vrije markt voor. Dat klanten van elkaar overgenomen worden prima, dat is voor de consument ook goed en blijven de prijzen intressant voor de consument.

Maar pretium gaat echt haar boekje te buiten. Hoewel andere providers en ook wij, enkele mensen in dienst hebben die geen hart hebben. Maar pretium is zo marktgericht en kopen gewoon nummers op van oude mensen en dan onder valse voorwenselen de klant overnemen. Zum kotsen. Deze figuren beseffen totaal niet in wat voor ellende dat ze deze mensen storten, te gek voor woorden.

En ik vind dat personen die zich hier schuldig aan maken op staande voet ontslagen worden of vergunning afgenomen worden. En dan maakt het me niet uit of je voor KPN, Ziggo, UPC werkt of PRETIUM heet."

Bedankt alvast, collegiale groet Elenay

1106 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 5, 2010 om 21:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Read, ik heb even deze link gelezen met jouw antwoord, maar het is toch van de zotte, dat die vrouw al dit werk moet doen om van Pretium af te komen en dat kan ze niet eens, dus mag ik dat doen.

Kassa

ve
door verwijderd - Nov 5, 2010 om 21:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

@elenay

Ook een telefonische overeenkomst is bindend. Bovendien is er geen info-map toegezonden, maar gelijk een abonnement. Pretium en niets doen ... op zijn beloop laten ... geeft alleen maar meer sorres.

Ik zou mevrouw adviseren toch maar te annuleren.
Pluspunt is: mevrouw is boven de 70, bedenktijd is langer dan die ene week.
Meen nu in haar geval: 3 maanden

Zou toch zorgen dat ze er zo gauw mogelijk van af komt, en misschien haar telefoon laten blokken voor dit soort telefoontjes?
Is nog steeds geen goede combinatie: Pretium en onze oudere medemens!

ve
door verwijderd - Nov 5, 2010 om 21:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

kiran schreef op vrijdag 5 nov 2010, 21:37: @elenay

Ook een telefonische overeenkomst is bindend. Bovendien is er geen info-map toegezonden, maar gelijk een abonnement. Pretium en niets doen ... op zijn beloop laten ... geeft alleen maar meer sorres.

Ik zou mevrouw adviseren toch maar te annuleren.
Pluspunt is: mevrouw is boven de 70, bedenktijd is langer dan die ene week.
Meen nu in haar geval: 3 maanden

Zou toch zorgen dat ze er zo gauw mogelijk van af komt, en misschien haar telefoon laten blokken voor dit soort telefoontjes?
Is nog steeds geen goede combinatie: Pretium en onze oudere medemens!

Bedankt Kiran, maar dat is het punt, er is geen telefonische overeenkomst!

Ze heeft alleen maar gezegd dat ze de informatie kunnen opsturen, niet dat ze ja heeft gezegd en een abonnement wil.

Dus moet ze het dan nog opzeggen?

En dat moet dan natuurlijk ook nog eens aangetekend, nou moet niet gekker worden met Pretium. Dan kunnen ze iedereen wel een map toesturen en als ze niet reageren, dan zijn ze klant.

Waar zijn je rechten nog als consument?

ve
door verwijderd - Nov 5, 2010 om 22:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Liebe Elenay,

Pretium zal stellen dat er wel een overeenkomst is. Zo werkt Pretium en zo werkt de (rammelende) Nederlandse wetgeving.

Buurvrouw heeft een "informatiepakket" ontvangen dat in werkelijkheid een "Welkomstbrief" is. Bij ontvangst van die "Welkomstbrief" heeft zij 7 werkdagen bedenktijd. Als zij de overeenkomst niet met een aangetekende brief MET ontvangstbevestiging afwijst, dan gaat het fout!

In De Telefoongids staan de aanwijzingen hoe te handelen met de bijbehorende voorbeeldbrieven.

Als Buurvrouw de Welkomstbrief nog geen 7 dagen geleden heeft ontvangen: Volg de aanwijzingen voor "Situatie 1".
Is het al langer geleden: Volg dan de aanwijzingen voor "Situatie 5".

Als u de moeite neemt om De Telefoongids geheel door te lezen, dan weet u dat één simpel telefoontje voldoende is om u met heel veel problemen en werk op te zadelen. Zo werkt dat in Nederland.

Gesundheit!
HerrdoktorOetker

ve
door verwijderd - Nov 5, 2010 om 22:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

@elenay

Volgens Pretium is er nu wel een overeenkomst gezien er geen sprake is van een info-map maar gelijk een abonnement. Dus nu de keus: voicelog opvragen, is die er niet .... einde verhaal. [met enig gesteggel]

Kleine kans dat het toch anders in elkaar steekt?
Jij bent niet bij het gesprek aanwezig geweest.
Bedoel ermee te zeggen: heb ook een moeder die soms van die leuke akkevietjes voor mij heeft ... beweert dan: 'heb echt niet Dit of Dat gedaan'.
En soms blijkt achteraf dat de vork heel anders op die steel zit.

Vandaar dat ik zei: beste is gelijk te annuleren. Heb je verder geen gezeur meer.
En ja, kost mevrouw dan een paar euro's. Dat is nu eenmaal het gevolg van "geen Nee gelijk kunnen zeggen". Hard? Ja, tuurlijk ... maar de weg van de minste weerstand is vaak de gemakkelijkste. En 't lesje is gelijk weer eens geleerd.

Aan jullie beide de keus natuurlijk. Maar ik zou annuleren en de telefoon laten blokken.

ve
door verwijderd - Nov 5, 2010 om 22:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt allebei voor de antwoorden.

Ik zit er hier ook over na te denken en ondanks dat ik het van de zotte vind, ga ik toch jullie advies maar opvolgen.

Dat kan betekenen, dat als ze hier nog veel meer van die oudjes deze streek hebben geleverd, ik met weer een pak werk opgezadeld zit.

Ben ik zelf voorzichtig, krijg ik dit.

Tja, ik zal maar vast de brief gaan schrijven, maar één ding kan ik je
wel garanderen. Dit wordt geen NETTE brief, en ook geen vriendelijke groet, haha.....

En jullie worden weer heel hartelijk bedankt, wordt zoals altijd zeer gewaardeerd!

En voor jullie dus wel de hartelijke groetjes, Elenay.

ve
door verwijderd - Nov 7, 2010 om 19:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

De redactie van Kassa gaat het vast nog druk krijgen met dit topic, want Pretium is een grote bedriegersclub. Een en al list en bedrog. De Vara doet het dun in de broek voor die heks van een woordvoerster van Pretium, maar ik lekker niet. Mensen een contract aansmeren die alleen toegezegd hebben een foldertje te ontvangen, dat heet bedrog. Als Pretium straks ook nog op de proppen zou komen met een voicelog waarop het oude mensje "ja" zou hebben geantwoord op de cruciale vragen, dan zou ik echt aangifte doen. Voor nu toch in elk geval maar annuleren.

Druk je buurvrouw (en iedereen die je kent) op het hart om NOOIT in te gaan op wat voor telefonisch aanbod dan ook. Direct de telefoon ophangen.

ve
door verwijderd - Nov 7, 2010 om 20:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag elenay,

Je kunt deze modelbrief gebruiken en aanpassen aan de situatie van jouw buurvrouw.

Modelbrief afwijzing overeenkomst

Stuur dit bedrijfje binnen 7 werkdagen een aangetekende brief met bewijs van ontvangst, waarbij je de hier vogende modelbrief gebruikt:

Model voorbeeldbrief: (zelf naar eigen situatie aanpassen)

Naam en adres van het bedrijf

Eigen Plaats en datum

Onderwerp: de overeenkomst van (datum)

Geachte heer/mevrouw,

Naar aanleiding van de ontvangst van uw overeenkomst de dato XXXX, delen wij u mede geen prijs te stellen op uw diensten.

De wijze waarop u ons heeft benaderd is dermate misleidend geweest, dat er van een rechtsgeldige overeenkomst geen sprake kan zijn.
Zo er al een overeenkomst zou bestaan, dan achten wij deze vatbaar voor vernietiging op grond van dwaling/bedrog (ingevolge BW art. 6:228) alsmede wegens gebrek aan wilsovereenstemming (ingevolge BW 3:2 art. 33).
Op grond hiervan achten wij ons niet gehouden om uw diensten af te nemen.

Wij verzoeken u de overeenkomst te vernietigen, alle correspondentie met ons te staken en onze gegevens uit uw bestanden te verwijderen.

Indien u mij zonder valide grond noodzaakt om rechtsbijstand in te roepen, dan zullen alle daarmee verband houdende kosten ten titel van onrechtmatige daad op U worden verhaald.

Met vriendelijke groet,

(Zet wél je naam onder de brief, maar niet je handtekening)

Of: zet je handtekening op een kruisjesachtergrond of dwars door de adres gegeven. Op die wijze kunnen bedrijven niet knippen en plakken en een vervalste overeenkomst in elkaar knutselen.

Maxiem.

ve
door verwijderd - Nov 8, 2010 om 12:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Read bedankt, maar mijn brief die ik hieronder even zal plaatsen is zaterdag al op de bus gedaan. Aaangetekend met ontvangstbewijs!

En toen ik op het postkantoor was, zei de baliemedewerkster van, alweer een Pretium klacht. We raakten aan de praat en wat bleek.....Pretium had al die ouderen hier benaderd en ook klanten gewonnen, want ook haar moeder hadden ze gebeld en omdat zij als dochter geen zin had om er iets aan te doen, zit haar moeder nu bij Pretium. Mijn buurvrouw had er slapeloze nachten van, dus heb ik gelijk alles voor haar geregeld en zelf die brief naar het postkantoor gebracht en lees verder wat ik in die brief heb geschreven, want ik moet er toch even mijn verontwaardiging in kwijt, dus krijgen ze een tegenrekening. Die mag mijn buurvrouw zelf houden, alhoewel ik haast wel zeker weet dat dit arrogante bedrijf toch niet betaald, maar alleen van anderen geld van hun bankrekening afhaald.

Pretium Telecom,
Antwoordnummer 1118
2000VE Haarlem

Klantnr. 2964864

Onderwerp: Annuleren van het door u opgedrongen abonnement.

Plaats: 5-11-2010

Geachte heer, mevrouw,

Deze brief schrijf ik uit naam van mevrouw H, daar zij 86 jaar is en dit niet meer zelf kan.

U heeft mevr. telefonisch benaderd en tijdens dat gesprek gaf zij u te kennen, moe te zijn en er geen tijd voor te hebben. Om van uw opdringerigheid af te komen vertelde ze u toen, dat u de informatie anders maar moest opsturen, zodat zij dat rustig kon doornemen.
Maar u stuurde haar geen informatie, maar feliciteerde haar gelijk met haar abonnement.
Mevrouw H meldde zich daarop compleet overstuur bij mij, omdat zij ermee bekend is , dat ik op het forum van Vara Kassa werk. En als ik het allemaal op internet zo lees, dan maakt u heel wat slachtoffers onder nietsvermoedende ouderen. Dit vind ik ontoelaatbaar, vandaar dat ik dit nu afhandel voor haar.

Voor de goede orde meld ik u bij deze, dat:

Mevrouw H niks met uw bedrijf te maken wil hebben.
Niet meer door uw bedrijf benaderd wil worden.
En al helemaal GEEN abonnement bij u wil afnemen.

Door uw Aktie heeft u mevrouw H niet alleen slapeloze nachten bezorgd, maar voelde zij zich ook genoodzaakt deze zaak uit handen te geven, zodat zij kosten moest maken.
Ik verzoek u dan ook dringend deze kosten ad € 50,- over te maken op haar bankrekening ........

Heeft u over bovengenoemde nog vragen dan kunt u contact opnemen met: mevr. Elenay......... tel. ..........

Hoogachtend,

=========================================

Zo klip en klaar en ouderen hebben trouwens 3 maanden de tijd read om te reageren. Maar dit is wel echt de omgekeerde wereld en ik snap niet dat dit wettelijk niet anders is geregeld.

Hartelijke groetjes, Elenay