mgvrkn
door mgvrkn Nov 22, 2020 om 15:57
Computers & telefonie

Printkop schoonmaken

Hallo,
Mijn printer Brother DCP770CW print enkele kleuren slecht.Ik heb hem al verscheidene keren gereinigd ook met speciale reinigingspatronen maar niets helpt.Is er misschien een kenner of herkenner die weet hoe ik de printkop eruit kan halen of de printer openen om de printkop er uit te halen en te reinigen.Heb op internet al gekeken en er is nog een mogelijkheid om met vloeistof en een spuit op de aansluiting te zetten en dan een beetje druk op te bouwen maar dat zie ik nog niet erg zitten i.v.m. een knoeiboel.

Bij voorbaat dank,
mgvrkn

6304 16 Rapporteer

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 22, 2020 om 16:16
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Lekbakje?

Als je veel print of dagelijks aan/uit zet en telkens deze doorspoelde, zit er vaak een bakje in de parkeerstand waar de druppels opgevangen worden. Die zou ik leegpeuteren als je erbij kan. Mij lukte dit niet, dus kleinkinderen even gevraagd!

Een 2e soms is vieze rollen, maar als alleen kleur dit heeft is het opvangbakje. Start printer, trek stekker eruit en hij staat nu in midden. Dan is dat bakje te zien en kun je de klodder weghalen.
99% van de printers worden om deze reden weggedaan, terwijl niet de kop maar het lekbakje vol zit.

mgvrkn
door mgvrkn - Nov 22, 2020 om 17:22
184 Antwoorden / 61 Vragen

Dank voor snelle antwoord ''sommige denken alles beter te weten''

Ik zie er helemaal niets inzitten.Er staat wel een soort borstel voor die erg nat is maar de print kop staat hiervan vrij in ruststand.
Ik denk echt dat de kop eruit moet om schoon te maken maar hoe hè.
Bij de testprint is zwart afwijkend en geel heb ik helemaal niet,maar blauw is helemaak goed en rood is ook afwijkend.

mgvrkn
door mgvrkn - Nov 22, 2020 om 17:28
184 Antwoorden / 61 Vragen

Dank voor snelle antwoord ''sommige denken alles beter te weten''

Ik zie er helemaal niets inzitten.Er staat wel een soort borstel voor die erg nat is maar de print kop staat hiervan vrij in ruststand.
Ik denk echt dat de kop eruit moet om schoon te maken maar hoe hè.
Bij de testprint is zwart afwijkend en geel heb ik helemaal niet,maar blauw is helemaak goed en rood is ook afwijkend.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 22, 2020 om 18:04
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte MGVRKN,

Uw printer is al wat ouder.

Het goedkoopste is kijken op Marktplaats voor een 2ehandse voor onderdelen.

Persoonlijk raad ik u een nieuwe printer aan.

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Nov 22, 2020 om 18:08
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Misschien heb je wat aan dit Youtube kanaal? Printhead Hospital (klik op de rode tekst)

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 23, 2020 om 09:55
16860 Antwoorden / 202 Vragen

@DIUMENGE: bij deze printer is de printop in de cartridge verwerkt.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 22, 2020 om 20:09
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Tijdens het printen zie je de printkop  heen en weer gaan,   in de rust stand na printen zie je deze aan de zijkant zitten.

Daar hoorde lekbakje te zitten...  en zal de printkop telkens vervuilen.
Maar  de inkt cartridge is maar plastic doosje.....

Heb je  deze printer enige tijd zonder cartridge laten staan?
Dan kan er tussen de cartridge en  printkop er  harde inkt komen.
Als leeg eerst neiuwe kopen en dan wisselen....

Maar ik vermoed dat je  na leeg deze verwijderde en pas later erop gezet hebt...

En als je doorprint met lege kan er ook lucht in de printkop komen waardoor deze uitgedroogd raakte, dan is het helaas huisvuil.....
Alleen spoelen met  lege cartridge met  schoonmaak middel en weekje laten weken...  kan soms nog helpen...

mgvrkn
door mgvrkn - Nov 22, 2020 om 20:25
184 Antwoorden / 61 Vragen

Hallo,Diumenge

Ik denk dat ik wel één van die video’s kan gebruiken.
Ga ik in de loop van de week eens goed bekijken.
Is niet zo eenvoudig denk ik.
Toch evenwel bedankt voorzover.
Ik laat nog wel een bericht achter als het lukt.

Groet mgvrkn

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 23, 2020 om 09:53
16860 Antwoorden / 202 Vragen

@MGVKRN: het is op zich handiger dat u op antwoorden reageert door rechts onder op het vakje: verberg reacties te klikken waarna een reactie scherm komt en duidelijk is dat u dan reageert op dat verkregen antwoord. Nu kan het ook worden gezien als een antwoord van iemand anders op uw vraag.

Dan mijn reactie die gebaseerd is op eigen ervaringen:.

Een inktbakje in een printer is redelijk eenvoudig leeg te maken door af en toe depppen met keukenpapier dat dan de gelekte inkt opzuigt. Het is enig gepeuter maar 'werkt'.
 Deze printer, ik heb net gekeknen naar de specifacies en ook info van en leverancier van cartridges en daarin ook reuniginsadvies, heeft geen aparte printkop. De printkoppenn zitten inn de afzonderlijke cartridges m.a.w. ieder keer dat u een cartridje vervang vervangt u ook de printkop.  Er zal dus iets anders met de printer aan de hand zijn hetgeen mij lijkt op een ander defect.  (Bron o.a. 1,2,3 inkt) Resultaat met  zoeknaam D-P779DW printkop:

Er zijn geen resultaten voor Brother D-P770DWprintkop

  • Controleer uw spelling of gebruik andere trefwoorden

Ref A: D7C4785A78984FA8BEF5E6240BD0E470 Ref B: AMBEDGE0712 Ref C: 2020-11-23T08:52:15Z)
Daarbij komt ook nog mijn ervariung dat waar ik twee maal een duurdere printer heb gehad met wel aparte printkop (HP) het vervangen van die printkop 'duurder' zou zijn dan vervanging van de printer, in ieder geval ook duurder in relatie tot de leeftijd van de printer. Ik wijs u als andere tip op het gegeven dat er nog met grote regelmaat aanbiedingen zijn van (veel) goekopere printers (waar cartridges bij elkaar duurder ziujn dan de printer zelf) die geruime tijd goed functioneren. U heeft dan geen geknoei terwijl naar mijn mening dat 'geknoei'ook niet tot resltaat zal leiden).

Aanvulling: indien u de door @DIUMENGE gegeven tip benut en u heeft toch gewenst resultaat, laat het dan weten, dan heb ik ook weer iets geleerd.

mgvrkn
door mgvrkn Nov 23, 2020 om 16:48
184 Antwoorden / 61 Vragen

Hallo Heremietkreeft,
Nog bedankt voor de tip maar dat had ik al geprobeerd op die knop te drukken maar hij reageerde niet en nu dus wel?

Deze printer heeft volgens mij wel een aparte printkop want in de inktpatronen zit echt geen printkop.
Dat zou ik toch moeten zien als ik een nieuwe inktpatroon koop of inzet.
Die inktpatronen zitten aan de voorkant en die printkop zit in de midden verweg van de patronen.
Het probleem is al lang maar hij print nog goed zwart/wit.

Ik laat het weten als ik resultaat heb of een nieuwe koop.

Groet,mgvrkn

mgvrkn
door mgvrkn Nov 23, 2020 om 16:50
184 Antwoorden / 61 Vragen

Hallo Heremietkreeft,
Nog bedankt voor de tip maar dat had ik al geprobeerd op die knop te drukken maar hij reageerde niet en nu dus wel?

Deze printer heeft volgens mij wel een aparte printkop want in de inktpatronen zit echt geen printkop.
Dat zou ik toch moeten zien als ik een nieuwe inktpatroon koop of inzet.
Die inktpatronen zitten aan de voorkant en die printkop zit in de midden verweg van de patronen.
Het probleem is al lang maar hij print nog goed zwart/wit.

Ik laat het weten als ik resultaat heb of een nieuwe koop.

Groet,mgvrkn

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 23, 2020 om 18:04
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Ik moet mogelijk corrigeren nu ik dit zie pag 75: https://download.brother.com/welcome/doc002256/dcp770w_dut_usr.pdf

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 23, 2020 om 18:10
16860 Antwoorden / 202 Vragen

.re

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 23, 2020 om 18:24
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Deze, toevoeging als hyperlink bij bewerken lukte niet: https://download.brother.com/welcome/doc002256/dcp770w_dut_usr.pdf  pag 75!
Ik begreep uit uw vraag dat dit dus niet werkt. Blijft mijn advies. mede gelet op ook de leeftijd, de printer vervangen.

janvink1947
door janvink1947 - Nov 23, 2020 om 11:23
5 Antwoorden / Vragen

De brother machines hoef je helemaal niet te reinigen
Ze hebben zelf een reinigingssysteem,wat automatisch werkt
Je kan hem ook altijd aan laten staan
Die van mij staat al 5 jaar aan zonder problemen

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 24, 2020 om 09:49
16860 Antwoorden / 202 Vragen

@JANVINK1947, heeft u de vraag wel goed gelezen? En ook al gegeven reacties? Het reinigingssysteem werkt bij vraagsteller  niet goed.

audb
door audb - Nov 23, 2020 om 13:39
1668 Antwoorden / 5 Vragen

De Brother DCP770CW is al zo oud dat er helemaal geen onderdelen meer van te krijgen zijn dus het vervangen er van als het al mogelijk is gaat een duur grapje worden.

Waarom? uw printkop is gewoon versleten en ook is de inkt verbruik hoger dan een nieuwe printer die een kleinere spuitmond gebruikt.

Als u veel zwart print ofwel tekst dan is het overwegen waard om een laser printer te kopen en dat hoeft echt geen extreem duure te zijn die zijn al voor zo €83.50 te koop HP LaserJet Pro M15w (Met wifi) of de Kyocera FS-1041 USB van €72.60 (bron hardware.info)

Een kleuren inktjet is al voor een paar tientjes te koop echter hoe goedkoper de printer hoe duurder de inkt daar bij de goedkoopste 2 patronen er in zitten en als een van de kleuren op is dan moet deze geheel worden vervangen dus is een printer met losse kleur patronen het goedkoopst maar als u heel veel print is een eco systeem waar je zelf de inkt kan bij vullen de goedkoopste oplossing was het niet dat de aanschaft van deze printer wel duurder zijn dan een standaard printer met patronen.

Een voorbeeld van de goedkoopste eco printer https://nl.hardware.info/printersall-in-ones.16/epson-ecotank-et-2750.410993 of deze die goedkoper is https://www.123inkt.nl/Epson-EcoTank-L3110-all-in-one-A4-inkjetprinter-met-wifi-3-in-1-C11CG87401-i61794-t755326.html?mkwid=sbnWBP0kN_dc%7Cpcrid%7C413079112462%7Cpkw%7C%7Cpmt%7C%7Cslid%7C%7Cprid%7CPF_831765_8715946652313_C11CG87401&pgrid=92585965564&ptaid=pla-294682000766&gclid=CjwKCAiA2O39BRBjEiwApB2Ikp6pdRGCeLNtXA7DQmYWxzZTMM9tL1OkZvfHYhPUaheWRAPZryYUARoCgYsQAvD_BwE

De prijs van de niet ECO versie is doorgaans zo €50 tot 75 goedkoper maar daar de orginele patronen daarvan ook rond de €20 kosten is dat al snel terug verdiend.

Print u echter weinig dan is het toch nog steeds aan te raden om een printer te kiezen met minimaal 4 kleuren patronnen en wilt u goedkoop uitzijn kies dan voor niet merk patronen.

Zelf heb ik een A3 printer van Brother en in koop de patronnen er voor op Ebay bij een duitse firma maar wel in bulk van meerdere patronnen te gelijk daar de verzendkosten ook hoog zijn.

Wat ook mogelijk is zijn hervulbare patronen of een CISS (wat ingebouwd is bij epson en canon maar die hebben een speciale vul opening) maar die vullen is een knoei werkje

sira
door sira - Nov 23, 2020 om 14:01
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Handleiding Brother DCP-770CW

Ik weet niet hoe veel of misschien hoe weinig u print, maar u zegt dat geel en rood afwijkend printen en zwart helemaal niet.
Zet de cartridges eerst eens een minuut of tien op een schoteltje/bord met een laagje handwarm water. opgedroogde inkt wordt hiermee opgelost. Daarna met keukenpapier voorzichtig droog deppen. Cartridges opnieuw in de printer plaatsen en het reinigingsproces op pagina 75 opvolgen.

brui0929_20654
door brui0929_20654 - Nov 23, 2020 om 14:13
98 Antwoorden / 1 Vragen

Bij 123inkt.nl zijn vervangende inkt cartridges te koop ook voor uw printer.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 23, 2020 om 18:12
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Lijkt mij logisch, cartridges zijn een keer leeg. En kunnen dan worden vervangen door originele (van Brother) of daarvoor geschikte 'dummies'.

Topantwoord

bo
door boldiecoos - Nov 23, 2020 om 14:19
1 Antwoorden / Vragen

Helaas is het schoonmaken/herstellen van de printfuncties geen nette klus.
Ik heb zelf een vergelijkbare printer (MFC-J880DW) op deze manier schoongemaakt.
Het is een oplossing met ammoniak en gedestileerd water wat met een injectiespuit in het kanaal waar de cartridge op aansluit.
Om de voorkomen dat het een janboel wordt, moet onder de printkop bij uitgeschakelde printer een cleaning tissue gelegd worden (let op: is geen gewone tissue, maar een scheurbestendige). deze vangt de inkt op. Door heen en weer te bewegen met de injectiespuit wordt al het vuil eruit "gewassen". Dit herhalen voor alle aansluitingen (dus geen 1 overslaan). Hierna de normale inkcartridges plaatsen en diverse testprints draaien, totdat alles er weer goed uitziet (vergeet niet eerst de tissue te verwijderen, voordat je de printer weer inschakelt).

Werkt echt goed, maar je moet er wel een flink deel van de dag voor uittrekken.........

Wat specifiekere uitleg (vertaald uit het engels):

DIY-methode

Gebruik seringe om verbinding te maken met de inkjet-inktinlaten

Schonere mix:
90% gedeminiraliseerd water
10% ammoniak

als (nog niet getest) alternatief:
70% gedemineraliseerd water
30% alcohol

houd de stroom aan
selecteer een testafdruk en trek de stekker uit het stopcontact zodra de printkop de parkeerplaats verlaat (links of rechts)
beweeg het hoofd zachtjes ...
Bescherm het printbed met een stevige papieren handdoek onder de printkop
verwijder alle inktpatronen
voeg vloeistofmengsel in elk kanaal in (schone batch voor elk kanaal)
zuigen uit en in
Controleer na 5 cycli of de kleur voor elke kleur zichtbaar is op keukenpapier
laat de vloeistof ongeveer 2 minuten intrekken (gewoon doorgaan is voldoende voor alle kleuren)
als alle ok zuigkanalen leeg zijn
verwijder papieren handdoek
schoon printbed
plaats inktpatronen
testafdruk tot alles ok is

mgvrkn
door mgvrkn Nov 28, 2020 om 17:18
184 Antwoorden / 61 Vragen

Hallo Boldiecoos,

Nog bedankt voor uw antwoordt.
Ik heb het de afgelopen week eerst nog een keer geprobeerd om met de reinigingspatronen te reinigen en een dag of 3 laten weken met die vloeistof er in maar heeft niet veel effect gehad.
Toen dacht ik om het dan maar te proberen zoals u heeft gezegd maar ik krijg onder die printkop geen tissue want de ruimte hiervoor is maar enkele millimeters.
Is dat scheurbestendige papier dunner en stijver en is dat gewoon te koop bij een drogist oid?
Ik wil het eigenlijk nog niet opgeven.

MVG mgvrkn

mgvrkn
door mgvrkn Dec 23, 2020 om 20:21
184 Antwoorden / 61 Vragen

Beste Boldicoos

Ik heb het intussen zo’n 4 tot 5 maal gedaan zoals u heeft geschreven maar helaas is het niet veel beter geworden.Zwart is slechter geworden,rood is ook niet best,geel is goed (dus beter geworden) en blauw is ook goed.Alles bij elkaar is het geen succes.Ik denk dat ik het zo zachtjes aan ga opgeven want ik weet nu niet meer wat ik nog meer kan doen.
Die tissue heb ik een andere oplossing voor bedacht n.l. inlegkruisjes.
Daar zijn ze ook voor te gebruiken :)
Die kon ik mooi pasknippen en zijn lekker stevig om ze onder de printkop te leggen en nemen ook veel vloeistof op.
Misschien heeft u nog wat aan deze tip.
Ik zie het nog even aan en dan ga ik maar op zoek naar een nieuwe printer.
Nog bedankt voor zover.
Groet mgvrkn

ro
door ronny530 - Nov 24, 2020 om 13:28
2784 Antwoorden / 41 Vragen

De printkop is niet demontabel want als dat zo zou zijn zouder er vervangers voor te koop zijn. Als reinigingspatronen de verstopping niet verhelpen dan is de printer die in 2008 op de markt gekomen is hoe jammer dan ook einde oefening. Zelf de printer open schroeven en de printkop verwijderen heeft geen enkele zin want de printkop is onlosmakelijk met de snaar verbonden en voorzien van elektronica die de doorlating van de inkt bepaald.

mgvrkn
door mgvrkn Nov 28, 2020 om 17:24
184 Antwoorden / 61 Vragen

Hallo Ronny530

Nog bedankt voor uw antwoordt.
Weet u zeker dat de printkop niet demontabel is want dan kan ik die oplossing wel vergeten.
Op  youtube staat een vergelijkbare printer van Brother die wel demontabel is?

MVG mgvrkn

gsm
door gsm - Dec 5, 2020 om 11:49
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Bij deze Brother printers komt het regelmatig voor dat niet originele inktpatronen teveel speling aan de bovenzijde hebben en daardoor soms niet voldoende goed aansluiten op het inktkanaal naar de printkop. Hierdoor wordt de betreffende kleur slecht of helemaal niet geprint.

Je kunt speling in de bevestiging gemakkelijk constateren:
Het klepje voor de inktpatronen aan de rechter voorkant openen.
Duw met je vinger tegen de onderkant van een patroon met de kleur die slecht wordt afgedrukt.
Als de patroon heel iets naar binnen geduwd kan worden en bij loslaten weer terug komt, dan zit die patroon te losjes tegen het inktkanaal.

Een eenvoudige oplossing is om de overtollige ruimte tussen de bovenkant van de patroon en de sleuf waar de patroon in zit op te vullen met een houtje of tot een bruikbare dikte opgerold stukje printpapier. De voorkant van de patroon wordt zo omlaag geduwd en de onderkant gaat hierdoor naar achteren voor een betere aansluiting op het inktkanaal naar de printkop.

Je zult merken dat na enkele mislukte afdrukken, of na een printkop reiniging, de kleur weer normaal kan worden afgedrukt.

mgvrkn
door mgvrkn Dec 5, 2020 om 16:18
184 Antwoorden / 61 Vragen

Hallo GSM,
Bedankt voor het meedenken

Het probleem met slechte afdrukken is al langer maar wordt steeds erger.Dit had ik al met nagevulde originele inktpatronen.De inktpatronen zitten opgesloten met een speciaal kliksysteem.Dat moet ik eerst los maken en dan trekt dat extra klepje de patroon mee.Hier zit geen ruimte op als ik er tegen drukt.Ik wil het nog een keer proberen op de manier zoals @BOLDIECOOS adviseerde maar zover was ik nog niet.Het heeft nog mijn volle aandacht want ik geef het nog niet op.

Groet,mgvrkn

gsm
door gsm Dec 7, 2020 om 10:40
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Heel goed dat je het nog niet opgeeft. Belangrijk is of de aansluiting van de patroon op het inktkanaal voldoende is. Desnoods de opening van de inktpatroon iets opvullen met absorberend materiaal, zoals bijvoorbeeld een plukje van een wattenstaafje. Het gaat er om dat de inkt goed kan worden overgedragen. De printkop kan natuurlijk ook nog versleten of verstopt zijn. Zelf heb ik bij een Brother printer nog geen defecte printkop meegemaakt, wel bij een HP printer en enkele Canon printers. Succes er mee.

mgvrkn
door mgvrkn - Dec 24, 2020 om 17:48
184 Antwoorden / 61 Vragen

Hallo,

Allemaal bedankt voor de antwoorden en suggesties.
Het heeft tot nu toe niet echt geholpen en ik denk dat ik het maar op geef en ga uitkijken naar een andere printer.
Zie reacties bij Boldicoos.
Het geel is beter geworden,blauw is ook goed maar het zwart is slechter geworden en het rood is ook niet helemaal goed.

Groet,mgvrkn