ja
door janam Dec 24, 2022 om 13:03
Computers & telefonie

Problemen DigiD.

Om mijn DigiD app te activeren moet Ik een ID check uitvoeren.
Ik heb echter zo'n lezer niet op mijn telefoon.
Iemand anders met wel zo'n lezer kan je helpen.
Na 5 pogingen nog niks.
Dan maar een nieuwe DigiD app aanvragen om te kunnen starten met een nieuwe gebruikersnaam en nieuw wachtwoord.
Mijn 2 kennissen controleren en schrijven dit op. Na een paar dagen ontvang ik mijn activeringscode. Maar die werkt niet. Inschakelen van de helpdesk heeft geen zin, want deze mensen kunnen niet lezen. Als je schrijft dat hun instructies niet werken,dan krijg je weer dezelfde instructies. Weer nieuwe DigiD app aangevraagd met nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord. Weer door mijn 2 kennissen laten controleren en opschrijven. Na een paar dagen ontvang ik de nieuwe activeringscode. Maar ook die werkt niet. Dan maar mbv mijn gebruikersnaam en wachtwoord. Gebruikersnaam en wachtwoord komen niet overeen. Dus weer opnieuw. Dat kan niet voor 1 januari, want u hebt al 2x aangevraagd. Ik raak gestoord. Heeft iemand ook zo'n ervaring of ben ik te dom???

8374 15 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 24, 2022 om 13:27
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Is ere bij u een openbare bibliotheek in dse buurt waar menb u kan helpen? Zie dit: https://www.digid.nl/hulp/  en/of jkent u dit: https://digihulp.nl/digihulplijn/

O
verigens begrijp ik niet wat u bedoelt met 'ik heb echter niet zo'nlezer op de telefoon'wat voor lezer bedpelt u. Voor het hebben van de digidapp op mij gsm heb ik geen lezer nodig.  Of bedoelt u een QR scan die ook eenvoudig is op te halen via googlepay of apple store. Zie ook nog dit: https://www.uwv.nl/particulieren/overige-onderwerpen/veilig-inloggen-met-digid/detail/inloggen-via-de-digid-app

ja
door janam Dec 24, 2022 om 13:43
6 Antwoorden / 9 Vragen

NFC lezer.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 24, 2022 om 14:11
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Een NFC lezer voor DiGiD??? Een NFC lezer is bedoeld om bijv. betaalkaarten te lezen!.https://nfcw.nl/blog/wat-is-een-nfc-lezer-en-wat-kan-je-ermee/ U wilt dus kennelijk iets benutten dat helemaal niet nodig is en dus ook zeker voor de DiGiD app niet zal werken.

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 24, 2022 om 13:44
7194 Antwoorden / 3 Vragen
ja
door janam Dec 24, 2022 om 13:49
6 Antwoorden / 9 Vragen

Ik heb al alle instructies van DigiD uitgevoerd.
Adviezen van anderen, opnieuw gebruikersnaam en wachtwoord, nieuwe activeringscode, niks werkt.
Het zal wel aan mij liggen.

sira
door sira Dec 24, 2022 om 14:44
2346 Antwoorden / 24 Vragen

Nuttige link.
Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit een id-check heb moeten doen. Is die id-check er altijd geweest (en laat mijn geheugen me in de steek) of is die check van de laatste jaren

sjjoppy
door sjjoppy Dec 24, 2022 om 14:52
7194 Antwoorden / 3 Vragen

Ook ik heb dit nog nooit bij de hand gehad, heb op internet gegrasduind om TS tegemoet te komen en leer daardoor wat ik mis.:)

gerbera
door gerbera Dec 24, 2022 om 21:40
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Heb onlangs de app geactiveerd en wordt er om een id-check gevraagd. Dit doe je door je telefoon op je paspoort, ID kaart en of rijbewijs te leggen waarmee de chip in je ID bewijs wordt gelezen. Hetzelfde moet ook als je tegenwoordig je bank app (ING) installeerd. Daarvoor heb je NFC nodig die bij de meeste telefoons is ingebouwd maar niet bij de TS.

Ag
door Agamemnon Dec 24, 2022 om 22:33
82 Antwoorden / 7 Vragen

Inderdaad. Veel nieuwe apps van overheid en banken gaan er tegenwoordig klakkeloos vanuit dat iedereen over een telefoon met NFC beschikt. Dat blijkt inderdaad ook uit de instructie uit de link:
Schuif dan langzaam met je ID over de achterkant van je telefoon... totdat je verbinding maakt.

Nou ik ken veel mensen, waaronder ik zelf, die een oude en/of goedkope smartphone hebben zonder Near Field Communications. Ook nu nog hebben niet alle telefoons die te koop zijn NFC.

Thecla58
door Thecla58 - Dec 24, 2022 om 13:59
856 Antwoorden / 3 Vragen

Mijn beste,

NFC, heeft, volgens mij, niets te maken met DigiD. Wat je wel op je telefoon moet hebben is een app die QR codes leest. Ik meen met te herinneren dat ik toen ik de app installeerde dat ding moet downloaden.

Mijn tip:
Kijk even of je zo'n QR-reader op je telefoon hebt staan en zo niet dan even een app installeren en het opnieuw proberen.

Weet je zeker dat je geen tikfout gemaakt hebt in de invulschermen in de DigiD app?

Misschien schept dit meer duidelijkheid.
Of anders deze?

ja
door janam Dec 24, 2022 om 14:07
6 Antwoorden / 9 Vragen

Als je een DigiD code hebt,dan kun je inloggen.
Maar dan wordt gevraagd om een ID check. Voor die check heb je een NFC lezer nodig en er zijn mobiele telefoons met zo'n lezer. Maar mijn telefoon niet.
En dan begint de ellende.

rj
door rjw Dec 24, 2022 om 17:43
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Bij de meeste nieuwere telefoons zit een qr reader al in de camera app. Je hebt dan geen aprte qr reader app meer nodig.

Ag
door Agamemnon Dec 24, 2022 om 22:35
82 Antwoorden / 7 Vragen

@RJW, NFC is iets anders dan QR-codes. NFC is onzichtbaar en werkt zoals draadloos betalen met je pinpas.

gerbera
door gerbera - Dec 24, 2022 om 14:41
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Wat u met een een lezer bedoeld maar ik heb onlangs deze app geactiveerd. het enige wat u nodig heeft is een indentiteitsbewijs als daar om gevraagd wordt. U legd uw telefoon op uw ID kaart volgens de instructie (kaart gelijk met de bovenkant) en de rest wijst zich vanzelf. Heeft u een iPhone en gebruikt u een pas dan gewoon in het midden van de pas de phone er overheen schuiven.
Vraag mij af welk merk telefoon u heeft dat het niet werkt.

ja
door janam Dec 24, 2022 om 15:34
6 Antwoorden / 9 Vragen

Realme C25Y 128GB"

gerbera
door gerbera Dec 24, 2022 om 15:57
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Klopt die heeft geen NFC dus kunt u de app niet gebruiken omdat het toestel de identiteitskaart (pas, of rijbewijs) niet kan lezen. Dus wees gerust u bent niet dom, ligt gewoon aan uw telefoon, dat in tegenstelling met @atlas1302 die loopt te kl...en met zijn tel.nr.

atlas1302
door atlas1302 Dec 24, 2022 om 19:07
341 Antwoorden / 13 Vragen

Geachte lezer,

Hartelijk dank voor het aanvragen van uw DigiD. Wij sturen u zo snel mogelijk een brief met activeringscode. Hiermee kunt u uw DigiD activeren. Wanneer u de brief ontvangt, is afhankelijk van de postbezorging in het land waar u woont.

Met vriendelijke groet,

DigiD Helpdesk

Bereikbaar op werkdagen van 8:00 - 22:00 uur (Nederlandse tijd)
T 088 123 65 55

Vandaag gewoon even opgelost, dat @gerbera mij voor dombo houdt en vind dat ik loop te kloten, vind ik bizar. Heb melding gemaakt van deze zielige opmerkingen. Wie is @gerbera dan wel!

gerbera
door gerbera Dec 25, 2022 om 11:01
7366 Antwoorden / 14 Vragen

@atlas1302, Diezelfde @gerbera heeft u op 21 dec om 11,30u, onder uw eigen topic, het advies gegeven welke u nu heeft uitgevoerd. Volgens mij had u zichzelf als "dombo" gekwalificeerd in een reactie op @janam en  heb ik dat woord niet gebruikt.

Franske1958
door Franske1958 - Dec 24, 2022 om 14:55
428 Antwoorden / 2 Vragen

"om mijn DigiD app te activeren moet ik een...."
Er is toch ook een mogelijkheid om DigiD te activeren zonder App maar inloggen met SMS controle.
Ik log regelmatig in op deze manier en die werkt hier perfect.  Ik hoop dat inloggen met een SMS code
blijft werken en dat inloggen met een App nooit verplicht gaat worden, aangezien een smartphone voor
mij, en voor velen met mij, een apparaat is waarvan ik waarschijnlijk nooit zal snappen hoe dat ding werkt.

gerbera
door gerbera Dec 24, 2022 om 15:16
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Wees gerust, u logt in op uw computer en dat zal niet veranderen, de app gebruik je op je telefoon☺

Th
door TheView Dec 24, 2022 om 16:14
2 Antwoorden / Vragen

Per 1 januari heb je ee app bijv. ook nodig voor in te loggen bij de Belatingdienst (bijv. aangifte doen) en Mijn.Overheid

gerbera
door gerbera Dec 24, 2022 om 21:47
7366 Antwoorden / 14 Vragen

De app heb je niet nodig met inloggen op de PC/Laptop bij de belastingdienst en mijn overheid, dit blijft gewoon inloggen met DigiD en SMS controle. Wel is er een app beschikbaar voor je mobiel.

Th
door TheView Dec 25, 2022 om 13:36
2 Antwoorden / Vragen

@Gerbera: Per 1 januari is inloggen met SMS bij de overheid niet meer mogelijk

Ke
door Keesje39 Dec 25, 2022 om 15:11
27 Antwoorden / Vragen

@Theview:

Inloggen met alleen gebruikersnaam en wachtwoord binnenkort niet meer mogelijk

Vanaf 30 januari 2023 kunt u bij MijnOverheid alleen nog inloggen met de DigiD app of sms-controle. Dit betekent dat u voortaan altijd uw telefoon nodig heeft bij het inloggen. Zo zijn uw persoonlijke gegevens nog beter beschermd.

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 24, 2022 om 14:55
7194 Antwoorden / 3 Vragen

Een NFC lezer kunt u via de store wel installeren denk ik.

ja
door janam Dec 24, 2022 om 15:31
6 Antwoorden / 9 Vragen

Jammer. Niet dus.

Th
door TheView Dec 24, 2022 om 16:15
2 Antwoorden / Vragen

Telefoon heeft geen NFC chip

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 24, 2022 om 15:33
7194 Antwoorden / 3 Vragen
ja
door janam Dec 24, 2022 om 15:36
6 Antwoorden / 9 Vragen

Ik heb een mobiel.
En dit is via je computer.

Th
door TheView Dec 24, 2022 om 16:12
2 Antwoorden / Vragen

Telefoon heeft geen NFC chip

sjjoppy
door sjjoppy Dec 24, 2022 om 16:17
7194 Antwoorden / 3 Vragen

.

ro
door ronny530 - Dec 25, 2022 om 07:42
2784 Antwoorden / 41 Vragen

De ID check middels een ID bewijs wordt wel degelijk door de NFC chip uitgevoerd maar de ID check kan ook middels een controle sms uitgevoerd worden. Om de extra opties in de DigiD app te gebruiken moet men eerst met gebruiksnaam en wachtwoord ingelogd zijn en dat lukt al niet meer. Het zou kunnen zijn dat de Digid app de nieuwe gebruiksnaam en wachtwoord vanwege veiligheidsmaatregelen niet meer accepteert omdat er met die DigiD app al ingelogd is geweest. Een mogelijke optie is de DigiD app van uw telefoon te verwijderen en opnieuw downloaden en installeren en dan uw nieuwe gebruiksnaam en wachtwoord invullen hopelijk kunt u dan wel weer inloggen.

reivi20
door reivi20 - Dec 28, 2022 om 10:55
15 Antwoorden / Vragen

Pas op dat u zich niet door een vreemde persoon laat "helpen".
Uw digiD is uw complete identiteit, men kan daar van alles mee aanvragen.
Laat u helpen via de gemeente, er zijn verschillende  mogelijkheden voor hulp bij uw gemeente.

koekeloer
door koekeloer - Dec 28, 2022 om 11:07
562 Antwoorden / 18 Vragen

U moet nooit uw didgi gegevens met kennissen delen !

john devries
door john devries - Dec 28, 2022 om 11:20
219 Antwoorden / Vragen

Digd en andere hoog beveiligde apps werken niet op oudere telefoons.Dat is waarschijnlijk de oorzaak van het niet kunnen activeren van de code.

Boesta
door Boesta - Dec 28, 2022 om 19:40
27 Antwoorden / Vragen

U hoeft helemaal geen app te installeren om een QR code te lezen. Als u de officiële DigiD app download zit daar een QR code lezer standaard in. U scant de QR code dus met de DigiD app. Ook de per post ontvangen toegangscodes om DigiD te kunnen gebruiken vult u in in de DigiD app.

Het is daardoor juist erg eenvoudig om DigiD te gebruiken.  Komt u er toch niet uit kunt u het best naar een bibiotheek gaan. Daar kunnen ze u (gratis) helpen en leren hoe de DigiD app te gebruiken..

gerbera
door gerbera Dec 29, 2022 om 14:19
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Het probleem is niet de QR code maar het installeren van de app waarbij je de indentiteit moet aantonen d.m.v. je indentiteitsbewijs. En daar zit het probleem bij de TS, deze mist de chip op zijn telefoon om zijn indentiteitsbewijs te kunnen lezen waardoor de app niet geïnstalleerd kan worden.

rinuszwam
door rinuszwam - Dec 29, 2022 om 12:44
19 Antwoorden / 3 Vragen

Nee , dat is niet dom ! Erzijn vele mensen die daarmee niet me om kunnen gaan !! Met name de oudere generatie hebben daarmee vele problemen ! Zelf hen ik ook daarmee problemen , ben overgeschakeld naar een gewone kleine zak telefoon , zonder allelei ongevraagde poespas !!!
Deze maatschappijvorm houd daar geen rekening mee ! met allerlei frustaties én financiele kosten vandien !!

rj
door rjw Dec 29, 2022 om 13:26
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Als we terug gaan naar hoe het vroeger allemaal ging kunnen al die ouderen tot hun 80e (of langer) werken domweg omdat we niet genoeg mensen hebben om alles te doen. We moeten wel automatiseren om dingen gedaan te krijgen.

gerbera
door gerbera Dec 29, 2022 om 14:13
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Ik ben een van die ouderen (80>) en voel mij totaal niet aangesproken, ga nog lekker met de moderne tijd mee. Kwestie van het brein gebruiken en vooral de gebruiksaanwijzingen lezen, kom je ook als oudje een heel eind. Overigens bent u niet verplicht de app op de telefoon te installeren, u kunt gewoon op de pc/laptop inloggen met SMS code.

ca
door cantaclub - Apr 17, 2023 om 14:45
5 Antwoorden / 2 Vragen

Ik en mijn vrouw , hebben maar 1 smartphone,  daar heb ik mijn digid opstaan, welke ik alleen de koppelcode voor mij zelf kan gebruiken voor mijn vrouw gebruik ik dan maar sms code .
Tis lastig 2 verschillende manieren om te kunnen inloggen, maar het is niet anders. alles went.