li
door lijzengakok Jul 15, 2008 om 12:24
Computers & telefonie

Recordable?

Hallo,

Hoe krijg ik mijn CD-R of DVD-R weer leeg om er vervolgens weer wat anders op te branden? Alvast heel erg bedankt.

Groeten Hellen

3737 6 Rapporteer

freya
door freya - Jul 15, 2008 om 12:44
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Hellen,

Dat gaat je ook niet lukken. CD-R, DVD+R en DVD-R schijfjes kun je alléén beschrijven en niet meer wissen. Als je schijfjes weer wilt hergebruiken, koop dan CD-RW, DVD+RW of DVD-RW schijfjes.

m.vr.gr. Freya

ph
door phinder - Jul 15, 2008 om 12:46
433 Antwoorden / 4 Vragen

Hellen,

Helaas, dat is niet mogelijk.

Daar zijn CD-R en DVD-R's niet voor bedoeld.
Deze zijn voor eenmalig gebruik ( 1x branden ) en daarna zijn ze niet nog een keer te beschrijven !
Heb je gekozen voor de optie: niet afronden en is de CD / DVD nog niet helemaal vol, dan kan je er evt. nog wat bij op zetten.. Maar over de oude data heen schrijven is niet mogelijk !

Wil je in het vervolg toch opnieuw over oude data heen schrijven, dan moet je gebruik maken van een CD-RW of een DVD-RW ( rewritable ). Die kun je WEL weer wissen en herbeschrijven ( zijn ook wat duurder ). Kijk wel even goed of je DVD/CD-recorder dit soort CD's en DVD's kan beschrijven en soms ook of je apparatuur waar je op wilt afspelen dit kunnen ( hoewel als het recente apparatuur is, is dit vaak wel ok ).

Gr. Phinder

gsm
door gsm - Jul 15, 2008 om 12:48
5940 Antwoorden / 47 Vragen

CD-R of DVD-R kunnen maar een keer gebrand worden als ze na het branden worden afgesloten. Wel bestaat de mogelijkheid om met branderprogramma's als Nero multisessie toe te passen.
Zolang de CD of DVD nog niet is afgesloten en niet vol is, kan er dan nog weer wat bij op gebrand worden.

Deze R schijven kunnen dus niet leeg gemaakt worden en dus ook niet opnieuw gebrand worden.
Dat kan wel met de duurdere CD-RW en DVD-RW of DVD+RW schijven.
Deze kunnen met een branderprogramma zo'n honderd keer gewist worden, zodat je er telkens wat anders op kunt zetten.

GSM

ro
door rositha - Jul 15, 2008 om 12:50
10 Antwoorden / 0 Vragen

een cd-r en een dvd-r kan u niet leegmaken.  op sommige dvd recorders kunnen wel opnmames van een dvd -r worden gewist ,mits deze niet is gefinaliseerd .dat levert echter geen nieuwe schijfruimte op.  alleen cd -rw,cd+rw, dvd-rw en dvd+ rw schijfjes kunnen herschreven worden. op de comptuter komt dan de mededeling of u de bestaande bestanden wil overschrijven.  op een dvd recorder kan een dvd-rw of dvd+rw schijfje opnieuw geformateerd worden .dan zijn alle oude opnmames weg.

li
door lijzengakok - Jul 15, 2008 om 13:18
2 Antwoorden / 16 Vragen

Allemaal erg bedankt, nu kan ik ophouden met proberen de CD's te wissen. Geweldige snelle reacties.

Groeten Hellen

edwardus
door edwardus - Jul 15, 2008 om 23:48
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Zolang de sessie niet gesloten is kun je ook wissen, maar daarmee gooi je alleen de bestanden weg, de ruimte krijg je er niet mee terug.