ro
door roberta68 Jul 9, 2017 om 12:51
Computers & telefonie

Reparatie van Asus laptop binnen de garantie termijn

Mijn Asus laptop deed het niet meer. De laptop was geen jaar oud, dus de garantie was nog geldig. Contact met Asus reparatie centrum en laptop gestuurd met DHL.
Na een paar dagen heb ik een mail ontvangen. De reparatie was niet onder de garantie en de kosten voor me waren 360 euro incl. BTW en incl. 73 euro voor administratie/onderzoek kosten.
De 73 euro moest ik betalen ook als ik niet akkoord met de reparatie was.
Dus nu heb ik geen laptop, maar wel 73 euro te betalen voor niets. Een ook geen utileg over de reden van de bedrag.
Ik had ervaring met andere laptop merken en NOOIT moest ik betalen als de garantie nog geldig was. Wat moet ik doen? Bedankt

5792 11 Rapporteer

getty
door getty - Jul 9, 2017 om 12:53
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Maar waarom zou het geen garantie zijn, wat geven ze als reden?

ro
door roberta68 - Jul 9, 2017 om 13:01
2 Antwoorden / 1 Vragen

Asus zegt dat vocht een beschadig gemaakt heeft Ik heb de laptop niet in de omgeving van water gebruikt. Gewoon thuis. Ik ben verbaasd dat ik onderzoek kosten moet betalen.

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 9, 2017 om 13:04
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Die €73 zijn de onderzoekkosten, het was beter geweest als u de laptop ter reparatie naar de zaak waar u deze kocht had gebracht.

Cookies
door Cookies - Jul 9, 2017 om 13:16
13336 Antwoorden / 36 Vragen

In de buurt van water kun je een laptop rustig gebruiken zonder dat er wat kapot gaat. Ik vermoed (je bent niet duidelijk) dat het toetsenbord het niet meer (goed) doet? Morsen (en hoeft echt geen volle mok te zijn) met koffie, drank enz. kan inderdaad het toetsenbord beschadigen en dat valt niet onder garantie.

DOOR ROBERTA68 - 9 JUL. 2017 OM 13:01
1 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Asus zegt dat vocht een beschadig gemaakt heeft Ik heb de laptop niet in de omgeving van water gebruikt. Gewoon thuis. Ik ben verbaasd dat ik onderzoek kosten moet betalen.

mathijs_b
door mathijs_b - Jul 9, 2017 om 13:18
641 Antwoorden / 77 Vragen

Garantie is er voor fabrieksfouten. Alle andere mankementen zoals vocht vallen niet onder garantie. Hoe dat vocht erin gekomen is, is niet belangrijk, behalve als het er bij de aankoop al inzat. Maar dan had je het al eerder gemerkt.

ro
door roberta68 - Jul 9, 2017 om 13:45
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor jullie antwoord. De Asus laptop was een soort reserve pc. Ik heb hem in totaal een maand gebruikt en niets is boven de laptop gevallen (thee of koffie). De winkel waar ik de laptop gekocht had vroeg om de laptop naar Asus te sturen. Ik had dezelfde met een andere laptop (van mijn zoon); hardschrift kapot, Media Markt gebeld, naar HP gestuurd en na een week had ik mijn laptop terug met nul kosten.
Ik zie het verschil niet. Sorry.

chris74
door chris74 Jul 9, 2017 om 18:55
564 Antwoorden / 44 Vragen

1) "De winkel waar ik hem heb gekocht vroeg...."

U heeft een koop overeenkomst met die winkel en de garantie mag u dan ook bij hen claimen. Hoe zij dat geregeld krijgen met de fabrikant is hun probleem en niet dat van u.

2) Asus claimt vocht schade... prima, de eiser bewijst! Dus laat zij maar met de bewijzen komen.

Ik zou zowel de winkel als de fabrikant schiftelijk in gebreke stellen en hun vriendelijk doch dringend verzoeken de laptop voor u in orde te maken. Mocht u er dan niet uitkomen dan desnoods uw rechtsbijstand verzekering inschakelen mocht u die hebben.

alfatrion
door alfatrion - Jul 9, 2017 om 13:55
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Het lijkt er op dat je slachtoffer bent geweest van een valse verklaring. Dit komt voor en is ook al aan de orde geweest bij consumenten programma's.
Je kan de onderzoekskosten onder protest betalen en dan het product zelf laten onderzoeken. Daarna zou je naar een geschillencommissie of de rechter kunnen.

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 9, 2017 om 13:59
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Dat klinkt fair, we lezen het hier heel vaak, vochtschade. Het lijkt of reparatiediensten zich makkelijk er vanaf willen maken.
Een beetje bewijs zou mooi zijn maar ook moeilijk aan te leveren, je weet nooit of de foto van jouw laptop is.

tenormin
door tenormin Jul 9, 2017 om 19:56
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Net als @diewilil, de vochtschade komt te veel voor om waar te zijn. Zo achterlijk is de consument nu ook weer niet. Alleen bij het woord "gratis", maar dat is hier niet aan de orde.

tijger1
door tijger1 Jul 10, 2017 om 00:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En is er geen vochtschade, dan zorgen ze daar wel even voor.

re
door red1 - Jul 10, 2017 om 16:10
329 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas , dat zeggen ze altijd "vocht" dat doen ze expres zodat het hun niks kost

crewmember
door crewmember - Jul 10, 2017 om 16:18
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan de garantie voortaan beter via het bedrijf waar je de laptop hebt gekocht en niet via ASUS spelen. Dan kunnen zij eventueel met Asus in conclaaf gaan over deze ongein.

Verder is schade afgedaan als vochtschade een veel gehoorde klacht bij elektronica reparaties. En is deze ook vaak niet waar. Oftewel reparatiebedrijven als Dynafix claimen dit foutief om reparatiekosten laag te houden, oftewel de vocht verklikkers (Stukjes papier die paars kleuren als er vocht bij komt)  zijn expres of onbewust veel te licht gekozen.

Kassa heeft een aflevering aan dit fenomeen besteed, zoek hem maar op. (Waterschade telefoons)

Wat was precies de klacht met de laptop? We hebben hier eerder succes gehad door te kunnen onderbouwen dat de specifieke klacht niet door water veroorzaakt kan zijn. En tevens foto’s op te vragen van de waterschade.

mo
door mof - Jul 10, 2017 om 16:48
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U had naar de leverancier of webshop moeten gaan, dan had u garantie kunnen claimen. Op electronica zoals laptops heeft u wanneer gekocht binnen de EU 2 jaar garantie, dat moet de leverancier bieden. Eerste half jaar geldt bewijslast voor leverancier, daarma is het aan u te bewijzen dat laptop op correcte wijze is gebruikt.
voor zover ik weet geeft het aan een laptop geen slijtgevoelige onderdelen waarop geen garantie zit. Maar als u naar ASUS bent gegaan en de laptop daar niet direct heeft gekocht hoeft ASUS geen garantie te leveren. Immers, de koopovereenkomst geldt tussen u en de leverancier en niet tussen u en ASUS

ko
door koningbolo - Jul 10, 2017 om 18:29
1 Antwoorden / 0 Vragen

Asus heeft een bijzonder slechte after sales.
Hetzelfde meegemaakt nwe laptop na 3 weken scherm defekt.
ter reparatie aangeboden.
Uw defect valt niet onder de garantie en onderzoek kosten betalen en anders laptop niet terugkrijgen.
rechtsbijstand verzekering ingeschakelt met als eis een nieuwe laptop of geld terug.
Asus weigert.
dagvaarding gestuurt voor kort geding.
Op het laatste moment komt Asus met nieuwe laptop over de brug.

conclusie: koop nooit meer iets van Asus
Waardeloze inferieure kwaliteit en garantieeen lachertje.