jo
door john1948 Sep 11, 2013 om 12:24
Computers & telefonie

Repeater

Hallo,

Mijn zoon woont in een woonvoorziening waar diverse pc's op een router zijn aangesloten, zowel bekabeld als draadloos.Hij heeft een draadloze verbinding(SMC usb adapter)+ een Sitecom repeater om het signaal te versterken.
Moet hij dan via het netwerkcentrum de verbinding met Sitecom selecteren (en niet die van SMC) en daarbij wel
de usb adapter van SMC in de pc laten zitten ?
Alvast bedankt voor de reacties!

633 5 Rapporteer

gsm
door gsm - Sep 11, 2013 om 13:49
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Er zijn twee systemen in omloop, zie ook HIER (klik).

1) De Sitecom repeater (of range extender) gebruikt dezelfde SSID en toegangscode als de modem/router (een kastje, waarschijnlijk ook van SMC).
Let op: De SMC usb adapter is dus niet de router!
In dit geval maakt het niet uit waarmee je verbindt, want de SMC USB adapter maakt automatisch verbinding met het sterkste signaal. Als het signaal van de router sterk genoeg is, zet dan de Sitecom repeater uit.

2) De Sitecom repeater gebruikt een andere SSID en toegangscode als de modem/router.
Nu is het van belang om de SSID van de router te kiezen als het signaal sterk genoeg is en de Sitecom repeater uit te schakelen. Is het signaal van de router te zwak, dan de Sitecom repeater inschakelen en daar verbinding mee maken.

In het algemeen geldt dat de repeater voldoende ontvangst van de router moet hebben en dus niet te ver van de router af mag zijn en dat de repeater zo dicht mogelijk bi de PC (SMC usb adapter) moet zijn.

zw
door zwaardvis - Sep 11, 2013 om 14:33
1525 Antwoorden / 51 Vragen

En verder geldt dat de snelheid via een repeater grofweg de helft is van normaal. Dat komt omdat de radiofunctie dubbel zoveel werk heeft: signaal ontvangen en doorzenden, signaal ontvangen en doorzenden enz. De radiofunctie moet steeds omschakelen tussen 2 verbindingen.

Een mooie elegant oplossing voor behoud van maximale snelheid is een tweede wifi-router bedraad te verbinden met de eerste router. Hij mag dan als Eigen netwerk (DHCP met eigen IP adressen) of als domme switch worden geconfigureerd (eerste router geeft IP adressen uit). Wil of kun je geen kabels trekken tussen de routers, maak dan gebruik van het stroomnet. Met 2 homeplugs kun je 2 apparaten bedraad op elkaar aansluiten via het stopcontact. Heb zo'n constructie deze week ergens aangelegd en dat werkt uitstekend.

zw
door zwaardvis - Sep 11, 2013 om 14:44
1525 Antwoorden / 51 Vragen

O ja, en met homeplugs hoef je de 2e router niet per se binnen het bereik van de eerste router te plaatsen.

jo
door john1948 - Sep 11, 2013 om 20:04
13 Antwoorden / 9 Vragen

Beste GSM en Zwaardvis,

Bedankt voor jullie snelle reacties !
GSM stelt:"Is het signaal van de router te zwak, dan de Sitecom repeater inschakelen en daar verbinding mee maken". Moet in dat geval de SMC adapter in de pc blijven zitten ?
Ik krijg trouwens steeds de meldingen: "SMC heeft geen geldige IP configuratie" en ook: : "Kan geen verbinding maken met het verborgen netwerk SMC maken".
Zou het kunnen dat de SMC adapter beschadigd is ?
Vreemd genoeg geeft het netwerkcentrum aan dat er een verbinding is met Sitecom en de signaalsterkte uitstekend is, die van SMC is redelijk wordt aangegeven.

.

gsm
door gsm - Sep 11, 2013 om 22:09
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Zonder SMC adapter begin je helemaal niks, als de PC geen andere (ingebouwde) WiFi adapter heeft.
De PC heeft de adapter nodig om draadloos te communiceren direct met de SMC router zelf of vai de Sitecom repeater, die dan de verbinding doorgeeft. Dat laatste is wel langzamer dan een directe verbinding van de SMC adapter met de SMC router.