bosbess
door bosbess Apr 17, 2010 om 22:42
Computers & telefonie

Slaap- en sluimerstand en internet

Als ik de deksel van mijn laptop sluit, komt hij in de slaapstand. Maar sinds kort heb ik, als ik mijn laptop uit slaap- of sluimerstand haal, geen internetverbinding meer. Op geen enkele manier is er dan nog een netwerkverbinding te maken. Alleen als ik de laptop helemaal uitschakel en opnieuw opstart, komt automatisch de netwerkverbinding weer tot stand. Ik vind dit heel vervelend. Is er iets aan te doen? Met de deksel heeft het niets te maken, want het gebeurt ook als ik via de Startknop slaap- of sluimerstand inschakel.

5257 35 Rapporteer

freya
door freya - Apr 17, 2010 om 22:50
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo bosbess,

Dit is een veel voorkomend probleem. Wáár het precies aan ligt kan ik zo niet zeggen, maar soms ontstaan de problemen na een update van b.v. de drivers van de netwerkkaart, WLAN-stick of zelfs een update van Windows zou dit kunnen veroorzaken.

Als het probleem nog niet zolang bestaat, zou je kunnen proberen om hetop te lossen met een systeemherstel.

m.vr.gr. Freya

stacey
door stacey - Apr 17, 2010 om 22:52
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Dat probleem had ik ook, ik startte dan msn op en die deed het natuurlijk niet maar gebruikte dan `probleem oplossen` functie om het weer aan de praat te krijgen, hoef je niet afsluiten/opstarten te doen, maar ik heb die sluimer/slaapstand nu maar uitgeschakeld............waardeloos gedoe.

Zal wel iemand zijn die probleem/oplossing kent, dan hoor ik het ook graag ;-)

Groetjes,

bosbess
door bosbess - Apr 18, 2010 om 07:16
354 Antwoorden / 40 Vragen

Dag Freya en Stacey. Zowel systeemherstel als probleem oplossen heb ik al geprobeerd, maar beide werkten niet. Ik wist toen nog niet, dat na totaal uitschakelen internet weer zou werken. Ik heb toen de provider gebeld. Die kon bij hem zien, dat er iets mis was. Hij deed van alles en nog wat, vroeg me toen om opnieuw op te starten en ja hoor, ik blij. Langzamerhand ben ik er toen achter gekomen dat opnieuw opstarten is vereist. Bij mij zijn de problemen ontstaan na een nieuwe download van McAfee, waarbij ze de hele vormgeving en het systeem hebben gewijzigd, maar of het er echt iets mee te maken heeft, weet ik niet.

edwardus
door edwardus - Apr 18, 2010 om 09:58
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Logische gevolgtrekking: kijk eens wat er gebeurt als je McAfee uitschakelt.
Dat is sowieso niet zo'n geweldige beveiliging, dus als het werkt, kan ik je wel een paar betere pakketten noemen ter vervanging van McAfee.

di
door dirk2 - Apr 18, 2010 om 10:00
364 Antwoorden / 21 Vragen

Welke versie van Windows gebruik je? Misschien moet er nog een update voor jouw OS komen.

di
door dirk2 - Apr 18, 2010 om 10:36
364 Antwoorden / 21 Vragen

Kijk de instellingen van je laptop na. Deze oplossing schijnt te werken link

slaapstand uitleg NL

bosbess
door bosbess - Apr 18, 2010 om 18:25
354 Antwoorden / 40 Vragen

Dank voor alle reacties, maar o moeder, ik ben hier veel te dom voor. Om te beginnen weet ik al niet wat OS is. Ten tweede krijg ik het op m'n zenuwen alleen al als ik die ingewikkelde oplossing van Dirk 2 lees (tot overmaat van ramp in het Engels) en ten derde weet ik niet hoe ik McAfee moet uitschakelen. Verwijderen durfde ik niet. Dat nu toch maar gedaan (doodeng). En zie, dat hielp. Wat nu? Opnieuw downloaden (heb al jaren abonnement, net vernieuwd, en nooit een virus). Toen bleek dat McAfee ineens niet meer door één deur kan met AVG 7.5 dat ergens op m'n PC staat (uitgeschakeld, meldt het Beveiligingscentrum). Maar dat staat nergens bij Programma's en onderdelen. Ik heb McAfee dus maar gecancelled en via www.gratissoftware.nu het gratis Antivirus programma Microsoft Security Essentials gedownload. Als Freya iets beters weet, hoor ik dat graag, maar voorlopig is mijn probleem dus opgelost. Alle raadgevers nogmaals bedankt.

freya
door freya - Apr 18, 2010 om 18:34
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Tja, we weten uiteraard niet 'hoe handig' een vragensteller met computers is. Het geeft natuurlijk helemaal niets als je er niet zo handig in bent, maar dan is toch het beste advies om er ook maar niet al te veel aan te gaan lopen sleutelen. Het risico dat je iets verkeerd doet is dan gewoon te groot.

Dus, laten zoals het is en eventueel die sluimerstand gewoon niet meer gebruiken. Het is sowieso onverstandig om die sluimer/slaap stand altijd te gebruiken. Sluit de computer/laptop aan het eind van de dag in ieder geval altijd helemaal af en start de volgende dag de laptop opnieuw op.

Freya

edwardus
door edwardus - Apr 18, 2010 om 18:37
6844 Antwoorden / 14 Vragen

NOOIT 2 virusscanners tegelijk op 1 pc gebruiken!
Mijn advies:verwijder eveneens AVG, want die is net zo matig als McAfee, en installeer Avira Antivir of Avast! als antivirus, Comodo als firewall en evt. PC Tools Spyware Doctor als antispyware. Helaas niet een alles-in-1 oplossing, maar wel kwalitatief een stuk beter.

edwardus
door edwardus - Apr 18, 2010 om 18:39
6844 Antwoorden / 14 Vragen

P.S. je zult voor McAfee een zgn. Removal Tool moeten gebruiken om 't écht van je pc te krijgen, ik geloof dat dat voor AVG net zo geldt.

di
door dirk2 - Apr 18, 2010 om 19:57
364 Antwoorden / 21 Vragen

Beste Bosbess, sorry dat het te ingewikkeld was. Als je Vista hebt dan moet het met deze uitleg lukken ( met plaatjes ) link . Succes!

bosbess
door bosbess - Apr 19, 2010 om 12:31
354 Antwoorden / 40 Vragen

Sorry, alle reageerders, ik heb weer geantwoord, maar merk nu dat ik niet was ingelogd. Dus alsnog: Freya, ik ben wel dom, maar ook weer niet zó dom. Dank Dirk2 voor deze link, heel aardig van je, ik heb hem opgeslagen voor een eventueel volgende keer. En McAfee is een klant kwijt, want na jaren normaal functioneren is er plotseling iets mis zonder mij te waarschuwen. Niet fatsoenlijk. Edwardus: AVG staat niet in de lijst met Programma's en Onderdelen en ook met Zoeken komt geen AVG tevoorschijn. Hoe moet ik dat dan verwijderen? Ik heb volgens mij AVG ook nooit gedownload. In ieder geval wordt met Microsoft Security Essentials AVG ook niet meer genoemd in Beveiligingscentrum, alles groen en safe dus. Iedereen: tot de volgende keer, want door jullie hulp kom ik altijd een heel stuk verder.

vr1944
door vr1944 - Apr 19, 2010 om 13:18
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Hallo ,

Waarschijnlijk wordt de verbinding geblokkeerd door je Firewall.Het verwijderen van de virusscanner lost dit probleem niet op.Twee virusscanners op de PC kan ook de oorzaak zijn.De opmerking van Edwardus om MC afee te verwijderen omdat dit een slecht programma zou zijn is onzin en niet aan te raden.Iedere scanner heeft zijn sterke en zwakke punten.Als je een abonnement op MC Afee hebt zou ik AVG verwijderen.Het herstarten van je systeem is nog altijd de beste oplossing.

edwardus
door edwardus - Apr 19, 2010 om 13:25
6844 Antwoorden / 14 Vragen

@vr1944: als je goed had opgelet, had je kunnen lezen dat ik niet adviseer om zonder beveiliging te werken. Uit eigen ervaring en veel belangrijker nog, uit onafhankelijk ongoing onderzoek, weet ik dat de detectie-ratio's van zowel AVG als McAfee enigszins achterblijven bij andere pakketten. Regelmatig check ik av-comparatives.org voor de laatste stand van zaken. Zowel Avira als Avast blijft structureel beter presteren dan o.a. McAfee en AVG.

Verder is het je mogelijk ontgaan dat McAfee Internet Security óók een firewall bevat.

Tot slot had je nog kunnen lezen dat het herstarten geen blijvende oplossing bleek te zijn.

Op alle 3 je punten kan ik je dus geen gelijk geven.

vr1944
door vr1944 - Apr 19, 2010 om 13:29
1210 Antwoorden / 5 Vragen

En McAfee is een klant kwijt, want na jaren normaal functioneren is er plotseling iets mis zonder mij te waarschuwen.

Nogmaals het ligt niet aan MC afee .Ik heb MC afee op 4 systemen waarvan 2 laptops en op alle systemen is er weer internet verbinding.Ik denk de (draadloze?)netwerkadapter uitgeschakeld wordt.Klik met je rechermuis op het verbindings icoontje van je internetverbinding en klik dan op probleem oplossen om de internetverbinding te herstellen.

polleke1945
door polleke1945 - Apr 19, 2010 om 13:38
76 Antwoorden / 2 Vragen

Deze moet je hebben
Heel goed en gratis. Gebruik ik al jaaaaaaren.

vr1944
door vr1944 - Apr 19, 2010 om 13:47
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Regelmatig check ik av-comparatives.org

Heel verstandig dat je de mening van anderen wil weten .Maar de mening van av-comparatives.org is mening van een club mensen die vaak gekleurd is naar eigen voorkeuren en dus niet interessant.En ja het was me al opgevallen dat er firewall in mijn MC afee security zit.En het is me ook opgevallen dat Mc Afee zijn werk prima doet.Oh ja op een van mijn systemen gebruik ik G Date,maar die werkte toendertijd niet op Windows 7 dus moet wel naar MC afee

pa
door patsap - Apr 19, 2010 om 14:37
7 Antwoorden / 1 Vragen

Wat het ook nog kan zijn is dat er meerdere draadloze netwerken in je lijst staan (buren, vrienden ooit eens verbinding mee gemaakt) en daar wordt verbinding mee gemaakt na uit de slaapstand gekomen te zijn. Had ik hier ook last van, deze verwijderd en naderhand geen problemen meer.

edwardus
door edwardus - Apr 19, 2010 om 16:06
6844 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=vr1944 schreef op maandag 19 apr 2010, 13:47] Maar de mening van av-comparatives.org is mening van een club mensen die vaak gekleurd is naar eigen voorkeuren

Wat is dat nou voor onzin? Een virusscanner detecteert of detecteert een bepaalde besmetting niet. Dit wordt voor een hele waslijst aan (bekende én onbekende!) besmettingen aangeboden aan alle geteste virusscanners. Daaruit komt een objectief getal. Er is dus sprake van een METING en niet van een MENING.

vr1944
door vr1944 - Apr 19, 2010 om 18:07
1210 Antwoorden / 5 Vragen

]

Wat is dat nou voor onzin? Een virusscanner detecteert of detecteert een bepaalde besmetting niet. Dit wordt voor een hele waslijst aan (bekende én onbekende!) besmettingen aangeboden aan alle geteste virusscanners. Daaruit komt een objectief getal. Er is dus sprake van een METING en niet van een MENING.

Zoals ik al eerder aangegeven heb heeft iedere scanner zijn voor en nadelen.MC Afee is m.i.een goed werkend programma.Die geijkte meting waar jij het over hebt bestaat niet en is ook volkomen zinloos omdat er iedere dag nieuwe virussen bijkomen en de software bijna dagelijks wordt bijgewerkt en hopelijk verbeterd.Dus het afraden van MC afee is gebaseerd op onbetrouwbare en onzinnige metingen.Kortom er is geen enkele virusscanner die 100% betrouwbaar is en die metingen zijn moment opnames.Dat ligt hoofdzakelijk aan risicovolle PC gedrag van de gebruiker.Maar als jij daar anders over denk vind ik prima hoor.

vr1944
door vr1944 - Apr 19, 2010 om 18:17
1210 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=stacey schreef op zaterdag 17 apr 2010, 22:52]Hoi,

Dat probleem had ik ook, ik startte dan msn op en die deed het natuurlijk niet maar gebruikte dan `probleem oplossen` functie om het weer aan de praat te krijgen, hoef je niet afsluiten/opstarten te doen, maar ik heb die sluimer/slaapstand nu maar uitgeschakeld............waardeloos gedoe.

Zal wel iemand zijn die probleem/oplossing kent, dan hoor ik het ook graag ;-)

Groetjes,De draadloze netwerk adapter wordt in de slaapstand vaak uitgeschakeld.Met jouw oplossing wordt ie weer ingschakeld en is in principe dezelfde oplosing die al eerder gaf

bosbess
door bosbess - Apr 19, 2010 om 18:47
354 Antwoorden / 40 Vragen

Vr1944: Ik waardeer altijd alle reacties, maar LEES jij eigenlijk wel echt wat anderen schrijven? Ik heb geschreven, 1. dat ik al vele jaren McAfee tot volle tevredenheid heb; 2. dat Problemen oplossen NIET HIELP; 3. dat het probleem wel was verholpen na verwijdering van McAfee; 4. dat ik bij een nieuwe download van McAfee de mededeling kreeg, dat AVG moest worden verwijderd; 5. dat ik AVG niet kan verwijderen, omdat ik niet weet hoe, omdat AVG niet in de lijst met Programma's en Onderdelen staat en ook de Zoekfunctie het niet kan vinden; 6. dat ik nu het gratis antivirus-programma Microsoft Security Essentials heb gedownload en 7. dat nu al mijn problemen zijn opgelost.

edwardus
door edwardus - Apr 19, 2010 om 21:17
6844 Antwoorden / 14 Vragen

vr1944 hou alsjeblieft op met onzin uitkramen. Je leest niet en je begrijpt 't ook niet.
Maar blijf maar lekker je McAfee gebruiken, wat maakt mij 't uit.

vr1944
door vr1944 - Apr 19, 2010 om 22:37
1210 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=bosbess schreef op maandag 19 apr 2010, 18:47]Vr1944: Ik waardeer altijd alle reacties, maar LEES jij eigenlijk wel echt wat anderen schrijven? Ik heb geschreven, 1. dat ik al vele jaren McAfee tot volle tevredenheid heb; 2. dat Problemen oplossen NIET HIELP; 3. dat het probleem wel was verholpen na verwijdering van McAfee; 4. dat ik bij een nieuwe download van McAfee de mededeling kreeg, dat AVG moest worden verwijderd; 5. dat ik AVG niet kan verwijderen, omdat ik niet weet hoe, omdat AVG niet in de lijst met Programma's en Onderdelen staat en ook de Zoekfunctie het niet kan vinden; 6. dat ik nu het gratis antivirus-programma Microsoft Security Essentials heb gedownload en 7. dat nu al mijn problemen zijn opgelost.

Ja hoor heb ik allemaal gelezen hoor ,jij schijnbaar niet anders had je MSE niet geinstalleerd,want die oplossing ben ik hier niet tegengekomen .Als ik bovenstaand verhaal zo lees wist je de oplossing al voor de vraag stelde toch?Weet je inmiddels wat OS betekend

vr1944
door vr1944 - Apr 19, 2010 om 22:50
1210 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=edwardus schreef op maandag 19 apr 2010, 21:17]vr1944 hou alsjeblieft op met onzin uitkramen. Je leest niet en je begrijpt 't ook niet.
Maar blijf maar lekker je McAfee gebruiken, wat maakt mij 't uit.

Kom op Edwardus we blijven toch wel normaal reageren op andermans mening he.Je weet best dat het niet allemaal onzin is wat ik uitkraam.Maar goed topic starter heeft gekozen voor MSE een slap aftreksel van One Care.Naar mijn mening een matige oplossing voor zijn probleem.

edwardus
door edwardus - Apr 19, 2010 om 23:17
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Op een van mijn pc's heb ik jarenlang McAfee gehad. Toen ik het zat was dat dit ding m'n pc zo stroperig traag maakte, ontdekte Avira Antivir meteen een paar bestanden met een trojan erin, die ik goddank nooit heb geïnstalleerd, maar die McAfee dus jarenlang niet gedetecteerd heeft. Dat is de persoonlijke ervaring waar ik over sprak.

Ook zijn de AV-comparatives.org zijn allesbehalve onzinnig en onbetrouwbaar, want niet alleen bestaat er geen betere test dan bestanden waarvan je de besmetting kent, te onderwerpen aan een scan door de diverse scanners, ook graag je aandacht voor het volgende, want je hebt het duidelijk niet gelezen en/of niet begrepen. Er worden ook zgn. heuristic tests uitgevoerd, dit betreft malware die zo nieuw of pluriform is dat het niet in de virusdefinities voorkomt, en tóch zijn er scanners die deze o.b.v. waargenomen gedrag kunnen detecteren. Dit laatste is met name een nuttige eigenschap voor het tegengaan van in-the-wild malware.

Als je dit gelezen hebt, weet je beter en ga je niet meer zulke reacties als hierboven geven. Hoop ik.

li
door lisette12 - Apr 19, 2010 om 23:19
9 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn advies: modem uitzetten en na 8 seconden weer aanzetten.

Mogelijk gaat je draadloosnetwerkkaartje ook slapen en wordt niet wakker.
Bij de eigenschappen van het draadlooskaartje kun je meestal (niet altijd) iets instellen m.b.t. de slaapstand; mogelijk kan dit ook in de bios. Maar mogelijk wordt het dan te technisch. Dat is iets om later uit te zoeken.

edwardus
door edwardus - Apr 19, 2010 om 23:19
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Mocht je desondanks nog steeds van mening zijn dat AV-comparatives.org niet deugt en/of onzinnige dan wel onbetrouwbare tests uitvoert, kom dan maar met een concrete onderbouwing.

Sorry Bosbess, blijkbaar is het even nodig om hier een hardnekkig misverstand de wereld uit te helpen.

edwardus
door edwardus - Apr 19, 2010 om 23:21
6844 Antwoorden / 14 Vragen

@lisette12: het was al opgelost hoor.

ma
door manokwari - Apr 20, 2010 om 16:13
1 Antwoorden / 0 Vragen

even goed door elkaar schudden tot hij wakker is.

vr1944
door vr1944 - Apr 20, 2010 om 18:41
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Op de "Graph of missed samples" (lower is better) die op de door jouw genoemde site staat is G Date (mijn voorkeur) op 1 met minder dan 1 % antivir op 2 ook met minder dan 1% en MC afee op gedeelde 3 plaats met 1 %.Microsoft laat 6 % door.Er zijn 2 redenen waarom ik MC afee gebruik 1 dit programma voor 3 users kost met rentepunten 14,95 ex verzendkosten bij ING en 2 het was het enige security programma dat moment dat geschikt was met Windows 7.Ik had dus G Date maar die werkte niet goed met W 7.Overigens staat op jouw m.i. gesponserde site links naar alle fabrikanten van de door hen geteste produkten.Als je een virusprogramma verwijderd en dus onbeschermd op internet zit heb je binnen je 15 minuten een besmetting te pakken.Topicstarter heeft Microsoft op " gratis.nu" gedownload en kan er nu bijna zeker van zijn dat hij wat gratis spyware mee geinstalleerd heeft.Slaapstand op bv 2 uur zetten of uitschakelen in Energiebeheer was volgens mij een betere oplossing geweest.Alle AV programma's worden bijna dagelijks met definities bijgewerkt en regelmatig geupdated .Verder komt er van meeste progs ieder jaar een nieuwe versie uit ,vandaar mijn opmerking dat het gedateerde testen zijn (laatste test 25 februari) en is bovendien maar 1 % verschil in de top 5 en er is geen 100% waterdicht.Maar van mij mag dat allemaal onzin vinden hoor.

freya
door freya - Apr 20, 2010 om 19:01
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Ach, laten we er toch geen wedstrijd van maken. Zoals al eerder aangegeven, er is er niet één 100% veilig en iedereen heeft zo zijn voorkeur. Ik gebruik zelf ook al jaren McAfee en vind het een prima programma. Bovendien zit het gratis bij mijn ADSL-abonnement.
Dat het de computer 'traag' zou maken, daar heb ik nog nooit wat van gemerkt. Van Norton mag het een bekend fenomeen zijn, maar van McAfee herken ik dat niet.

Heb ook wel eens een tijdje het antivirusprogramma van Panda gebruikt (zat voor een jaar gebruik gratis bij de nieuwe computer). Vond dat maar niks, lastig om mee te werken, dus na een paar weken toch maar weer terug naar McAfee.

Van de gratis programma's kan ik ook AntiVir van Avira aanbevelen. Heb dat al bij veel mensen geïnstalleerd en hoor er nooit klachten over.

Maar het blijft natuurlijk een persoonlijke keuze.

Freya

edwardus
door edwardus - Apr 20, 2010 om 19:48
6844 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=vr1944 schreef op dinsdag 20 apr 2010, 18:41]Als je een virusprogramma verwijderd en dus onbeschermd op internet zit heb je binnen je 15 minuten een besmetting te pakken.Topicstarter heeft Microsoft op " gratis.nu" gedownload en kan er nu bijna zeker van zijn dat hij wat gratis spyware mee geinstalleerd heeft.

Nou doe je het wéér: onzin uitkramen. Wanneer houdt dat 's op?!?

vr1944
door vr1944 - Apr 20, 2010 om 21:02
1210 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=edwardus schreef op dinsdag 20 apr 2010, 19:48][quote=vr1944 schreef op dinsdag 20 apr 2010, 18:41]Als je een virusprogramma verwijderd en dus onbeschermd op internet zit heb je binnen je 15 minuten een besmetting te pakken.Topicstarter heeft Microsoft op " gratis.nu" gedownload en kan er nu bijna zeker van zijn dat hij wat gratis spyware mee geinstalleerd heeft.

Nou doe je het wéér: onzin uitkramen. Wanneer houdt dat 's op?!?

Jammer dat het niet lukt om fatsoenlijk te reageren op wat jij onzin noemt b.v. waarom het volgens jou onzin is.Ik geef jouw toch ook fatsoenlijk weerwoord,of heb ik je soms op je p*k getrapt?Maar laat het maar zo,want ik ben verder niet benieuwd naar jouw gedram over je gesponsorde site etc.Zonde van mijn tijd.

vr1944
door vr1944 - Apr 20, 2010 om 21:30
1210 Antwoorden / 5 Vragen

[k een persoonlijke keuze.

@Freya

Over de mening van deze ervaringsdeskundige kan ik heel kort zijn.Geen woord onzin,helder en dus100% mee eens.