ra
door razorneck Mar 31, 2015 om 20:10
Computers & telefonie

Sony beleid omtrend SEN vouchers, misleiding of gebrekkige voorwaarden.

Vorig jaar december hebben wij een Sony PS Vita Mega Adventurepack bundel gekocht voor mijn zoon, die toen nog 11 jaar was. Volgens de verpakking staat de leeftijdsclassificatie aangeduid met PEGI 16. Hier zit, indien het (sub) account waarmee de PS Vita wordt aangemeld jonger dan 16 jaar is, een addertje onder het gras. De spellen in de bundel zijn variërend van 2 spellen met PEGI 7, 2 spellen met PEGI 12 en één spel PEGI 16. Oftewel de bundel bevat maar één spel die de classificatie PEGI 16 heeft. De rest van de spellen kunnen gespeeld worden door kinderen van 12 jaar en ouder, en 2 spellen door kinderen van 7 jaar en ouder.
Dus na invoeren van de bijgeleverde voucher code kon hij 2 spellen downloaden en spelen. Nu is hij inmiddels 12 jaar en zou dan met de code die geldig was tot 2017 nogmaals 2 spellen kunnen downloaden en spelen. Echter dit ging niet meer. Contact gehad met Sony en deze vertellen doodleuk dat als je de code activeert op het moment dat hij nog geen 12 is hij alle spellen kwijt is boven de PEGI 7 classificatie. Deze informatie staat dus niet in de voorwaarden van SONY. Deze rept alleen over het feit dat de andere content niet gespeeld kan worden, en niet dat je de rest van je aankoop na de eerste activering van de Voucher code kwijt bent. Ik kan er in de kleine letters niets over terug vinden, maar ik vind het een groot verschil als je spreekt over het niet kunnen spelen van een spel, of dat je het spel definitief kwijt bent. Ik heb in principe betaald voor een Sony PS Vita en de 5 spellen die bij de Mega Adventurepack bundel inbegrepen zijn. In principe is er nu ter waarde van ongeveer 35 a 40 Euro aan games door zijn neus geboord vanwege de gebrekkige informatie. Als dit duidelijk was geweest hadden we een aantal maanden gewacht met het activeren.
Wat kan ik als consument nog ondernemen, de helpdesk medewerker van Sony verklaarde dat er meerdere mensen zijn die deze klacht hadden, maar dat aanvechten een onbegonnen zaak is. Ik vraag mij dan ook af of deze opmerking als ( onterecht )ontmoedigingsbeleid betreft, of dat er wel degelijk stappen richting Sony ondernomen kan worden inzake hun voorwaarden tav het gebruik van vouchers waarmee game content aangeschaft kan worden.

1421 5 Rapporteer

ra
door razorneck - Apr 1, 2015 om 14:13
5 Antwoorden / 1 Vragen

Heb inmiddels via de Consumentenbond juridisch advies gevraagd.
Ik zal de uitkomst hiervan later op dit topic plaatsen.
Ook de firma Bol.com aangeschreven met de vraag of zij bekend zijn met de voorwaarden die Sony hanteerd.
Bol.com is de winkel waar het product gekocht is, in de omschrijving van het product op hun site wordt ook niet gesproken over deze specifieke beperking van de SEN vouchers.
Op een webwinkel website als Gamemania.be wordt gezegd dat de content waar de leefdtijdsrestrictie op staat wel gedownload kan worden, maar uiteindelijk niet kan worden gespeeld. Hiermee is de informatie verstrekking naar de consument niet juist. Ik vraag mij dan ook terecht af of de winkels die dit soort bundels verkopen zelf goed op de hoogte zijn van de beperkingen die Sony aan de consument oplegd.

Ik ben het eens dat Sony teveel vingers in de pap heeft wat betreft hun PEGI classificatie systeem. Nu bepalen zij of je content mag spelen of niet, terwijl De PEGI rating een advies is naar de ouders van het kind. Ik ben mij zeer bewust van wat ik mijn kind voorschotel wat games of films betref. Mijn zoon heef een Sub account en ik bepaal ten slotte de restricties in de instellingen van het account. Maar nu heeft Sony het voor het zeggen.

ra
door razorneck - Apr 4, 2015 om 23:31
5 Antwoorden / 1 Vragen

Vandaag uit een verassende hoek antwoord gekregen!
De firma Bol.com heeft mij via de mail een bericht gestuurd waar mijn zoon heel erg blij mee is.
Zie de copy paste hieronder:

Beste heer,
Wij vinden het erg vervelend voor u en uw zoon dat nog steeds een aantal spellen niet gespeeld kunnen worden in verband met de leeftijdrestrictie. Om u hierin tegemoet te komen mag uw zoon een PS Vita spel uitkiezen naar keuze, deze zullen wij vergoeden doormiddel van een cadeaubon.
Let hierbij wel op de PEGI leeftijd.

Wanneer uw zoon een spel heeft uitgekozen kunt u dit aan ons laten weten. Wij zullen dan een cadeaubon aanmaken waarmee u dit spel kostenloos kunt bestellen.
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,

bol.com Klantenservice

Kijk dit verdiend een warme douche!
Bol.com hoeft dit niet te doen, maar toont in ieder geval heel veel begrip voor de situatie en reageert binnen de hun beloofde termijn van 5 dagen. Kijk dit is nou een goede reclame.

Sony Consumenten Elektronica beweerde dat ze de klacht die ik via Klachtenkompas heb ingediend niet kunnen behandelen, en hebben deze doorgestuurd naar Playstation. Playstation heeft tot nu toe nog geen reactie gegeven ................................................

tijger1
door tijger1 - Apr 4, 2015 om 23:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi dat het alweer opgelost is. Maar u hebt dat spul bij Bol gekocht en die zijn dan ook uw eerste aanspreekpunt,

ra
door razorneck - Apr 5, 2015 om 00:56
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 4 apr 2015, 23:45]Mooi dat het alweer opgelost is. Maar u hebt dat spul bij Bol gekocht en die zijn dan ook uw eerste aanspreekpunt,

Inderdaad dat is ook de rede waarom ik ze aangeschreven had, maar omdat het hier niet over een defect gaat hadden ze de klacht ook af kunnen wijzen en ons weer terug kunnen verwijzen naar Sony.
Ik had Bol.com alleen gevraagd of zij bekend waren met de voorwaarden die Sony hanteert en wat hun mening hierover was. Al was het alleen maar om aan te tonen hoe krom de voorwaarden zijn voor de ingesloten vouchers bij de PS Vita bundels.Al met al erg netjes van Bol.com.

Ik hoop alleen dat Sony alsnog inziet dat hun zogenaamde werkwijze bij activering van de bundel vouchers in principe diefstal is, en dat ze dit recht gaan zetten. Ook voor de andere gedupeerden die er nog zijn. Die zijn ook te vinden op klachtenkompas.nl . De Sony klanten service geeft dit met het schaamrood op de kaken ook toe maar mag of kan geen oplossing bieden omdat dit zogenaamd in de voorwaarden staat. Heb de voorwaarden diverse malen nog eens doorgespit, maar kan echt niets vinden dat na activatie van de voucher games definitief geblokkeerd worden als deze boven de leeftijdsgrens van het ( sub) account zijn. De oplossing zoals Crewmember in de eerste reactie gaf zou een perfecte oplossing zijn.
[quote=Crewmember: Als je betaald hebt voor 4 spellen moet je die gewoon krijgen. In dit geval zouden de spellen ondownloadbaar op je account geplaats moeten worden. Of later te activeren zijn]

crewmember
door crewmember - Apr 5, 2015 om 01:06
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Als je betaald hebt voor 4 spellen moet je die gewoon krijgen. In dit geval zouden de spellen ondownloadbaar op je account geplaats moeten worden. Of later te activeren zijn.

Heb je rechtsbijstand? Zo ja, dan is het denk ik zo opgelost met wat gratis spelletjes en excuses van sony als ze de eerste brief sturen.

Als je dat niet hebt, kan je zelf gaan dreigen met juridische stappen. Je hebt betaald voor 4 spellen, en je hebt er maar 2 gehad. De leeftijd e.d. doen er niet toe. PEGI is een adviesleeftijd. De ouders bepalen zelf of ze zich hier aan houden.

De medewerkers krijgen voor dit soort gevallen waarschijnlijk ook alleen maar opgedragen te melden dat de klant pech heeft. 90% van de klanten zal het dan waarschijnlijk daarbij laten. Scheelt ze weer geld.
Maar ik denk dat sony bij de eerste echte dreiging van juridische stappen ook eieren voor zijn geld kiest. En je de spellen geeft.

Schrijf een aangetekende brief waarin je alles uitlegt en vervanging van de 2 spellen eist en met juridische stappen dreigt. Meld daarin ook dat je de klacht op klachtcompass/radarforum/Kassa etc hebt gezet.