cees60
door cees60 Jul 29, 2023 om 14:27
Computers & telefonie

Stuurprogramma kan niet worden geladen W11

Ik krijg sinds enige dagen bij het opstarten de volgende melding op het scherm:

Assistent voor programmacomptabiliteit
Een stuurprogramma kan niet worden geladen op dit apparaat
Stuurprogramma HWiNFO64A.SYS
Vanwege een beveiligingsinstelling wordt dit stuurprogramma gedetecteerd
als kwetsbaar en kan niet worden geladen. Als U dit stuurprogramma wilt
laden, moeten U Uw instellingen aanpassen

Als ik daaronder op Meer informatie klik word ik verwezen naar Meldingen > Kernisolatie.

Hier zou ik een instelling kunnen uitschakelen.
Aangezien het volgens mij met de beveiliging te maken heeft wil ik dat niet zonder meer doen.
Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen (Het liefst zonder via systeemherstel terug te gaan
naar een vorige instelling.) of dit programma verwijderen,
Heb geprobeerd het te vinden maar zonder resultaat.

Alvast dank voor elke reaktie.

2205 15 Rapporteer
Ja
door JannyBoe - Jul 29, 2023 om 14:46
519 Antwoorden / Vragen

Dit zegt google erover.

ennoborg
door ennoborg - Jul 29, 2023 om 15:24
24 Antwoorden / 3 Vragen

Als je naar dit bestand googlet, kom je al gauw op sites terecht die je allerlei vage software aansmeren waarmee je je systeem 'schoon' kunt maken. Sommige hiervan presenteren zich als gratis download, en schotelen je vervolgens allerlei alarmerende berichten voor, om je over te halen om voor hun product te betalen. En dat is eigenlijk altijd onnodig, en de site die in een ander bericht werd genoemd, biedt software aan die door Windows Defender zelf als ongewenst wordt beschouwd.

Op deze site vindt je wel eerlijke informatie:

https://malwaretips.com/blogs/hwinfo64a-sys-what-it-is-should-i-remove-it-2/

Als je pas het programmaatje HWINFO geinstalleerd hebt, is dat de oorzaak, en dat programma is voor zover ik weet zelf niet gevaarlijk. Het kan alleen wel zo diep in je systeem willen kijken dat Windows 11 het toch niet vertrouwt. En dan is het voor jou waarschijnlijk het veiligst om je instellingen niet te veranderen, en het programma zelf te verwijderen, ook al doe je dat liever niet.

Het in dit artikel genoemde programma Malwarebytes Free is wel veilig, al zal dit je ook aanmoedigen om te betalen voor automatische scans.

Ar
door Arjan25 - Jul 30, 2023 om 07:50
37 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben een moderator bij een groot computer forum.

Als ik dit lees gaat het om een melding van Windows Defender en dan over de kernisolatie.
https://support.microsoft.com/nl-nl/windows/kernisolatie-e30ed737-17d8-42f3-a2a9-87521df09b78

Deze kun je zonder problemen uitzetten, maar het belangrijkste is te achterhalen waarom jij deze melding krijgt.
Want dit is een Windows eigen driver en die hoort normaal bijgewerkt te worden.

Dus enkele vragen
Is jou computer geschikt voor Windows 11, dus wordt jou hardware ondersteunt voor Windows 11?
Welke versie staat erop? typ winver in de zoekfunctie en geef de volledige versie nummer.
Gebruik de gratis versie van Malwarebytes om te kijken of er geen adware/malware besmetting is.
www.malwarebytes.org  (kies voor gratis downloaden)

br
door brui0929 - Jul 30, 2023 om 10:26
635 Antwoorden / 10 Vragen

Klik op toch installeren.
ga naar de site van de fabrikant klik op downloads download het stuurprogramma.

cees60
door cees60 - Jul 30, 2023 om 16:53
362 Antwoorden / 216 Vragen

Allen dank voor de informatie. Ga ermee aan de slag en zal het resultaat nog laten weten.
Even voor ARIE25 :
Ik heb Windows 11 versie 22H2 64-bits.
Hert is wel zo dat toen ik deze desktop aanschafte er Windows 10 op stond.
Ik heb vorig jaar echter gecheckt of deze geschikt was voor W11 en dat was zo.
Heb toen de update naar W11 uitgevoerd. Mogelijk is dat de oorzaak?
Mijn andere desktop had W11 aan boord toen ik die kocht. Daar heb ik het probleem niet.
Het wel zo dat behalve de melding van het stuurprogramma alles goed werkt.
Ook mijn printer, externe harde schijf en het ASUS dvd-station.

va
door vanlotjegetikt Aug 2, 2023 om 09:10
809 Antwoorden / Vragen

Heb W10 in gebruik en kan W11 erop zetten, alleen krijg meldingen over de partities. Heb geen zin om dat te gaan aanpassen. Zolang 10 wordt ondersteunt vind ik het gezegend met  W11.

Ar
door Arjan25 - Jul 31, 2023 om 17:03
37 Antwoorden / 0 Vragen

@Cees60,

Heb jij nog gekeken met winver?
Want Windows 11 22H2 zegt niks, want de update kan wel van vorig jaar zijn.
Hier staat versie 22621.1992 erop, dit is de laatse versie van Windows 11. (op een cumulatieve update na)

Sommige Windows drivers zorgen voor problemen en dan is het beter om de drivers van de fabrikant van de computer te gebruiken en dan de Windwos automatische stuurprogramma`s uit te zetten.

cees60
door cees60 - Jul 31, 2023 om 19:00
362 Antwoorden / 216 Vragen

Beste ARIE25
Heb winver gedaan.
Op scherm komt volgende informatie;

Windows 11
Microsoft Windows
Versie 22H2 (Build van besturingssysteem 22621.2070)
Hoop dat je hier wat meer over kunt vertellen.

cees60
door cees60 - Jul 31, 2023 om 19:28
362 Antwoorden / 216 Vragen

ARIE25
Nog even het volgende:
Heb op 27-7-2023 update KB5028254 aangeboden gekregen en geïnstalleerd.
Klikken op "Meer informatie" geeft als kop:

26 juli 2023, KB5028254 (OS-build 22621.2070)

Denk dus dat het systeem helemaal bij is.

Ar
door Arjan25 - Jul 31, 2023 om 20:08
37 Antwoorden / 0 Vragen

@Cees60
De optionele update kun je beter niet installeren, hier kunnen nog fouten inzitten en voor problemen zorgen.
Maar hij zal bij de meeste wel goed gaan, maar dat weet je nooit van te voren.
Deze update komt vanzelf mee met de tweede dinsdag van de maand.

Het klopt dat jij helemaal up to date bent.

Had jij Malwarebytes nog gedaan?

Ook kun je even het volgende doen.
Je kunt altijd kijken of er fouten in jou Windows zit door het volgende te doen.
Let op de spatie tussen sfc en /

De scan gewoon laten lopen en niet onderbreken, ook al blijft hij lang hangen op een bepaalde %
Aan het eind kun je zien of er fouten zijn gevonden en herstelt.
- Open het start menu en typ cmd
- Klik het zoekresultaat cmd (command prompt) met rechts aan en kies uitvoeren als administrator
- Bevestig de prompt met ja
- Typ daarna sfc /scannow en druk op enter
- Laat ook deze scan lopen en controleer of er fouten worden gevonden
- Voer de scan bij niet herstelde fouten opnieuw uit met sfc /scannow

Worden er fouten gevonden doe dan een scan met de volgende regels 1 voor 1.
Herstart de computer na de laatste scan.

DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth
DISM /Online /Cleanup-Image /ScanHealth
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

cees60
door cees60 - Aug 1, 2023 om 15:47
362 Antwoorden / 216 Vragen

Hoi ARIE25

Heb Malwarebytes geïnstalleerd en uitgevoerd.
Resultaat was dat 95% van de meldingen Winzipdriver updater en Monitor betrof.
Wist niet (meer) dat dit erop stond. Stom dus. Heb alle meldingen in quarantaine gezet.
Maar ik had zo'n donkerblauw vermoeden dat de laatste update van windows
(KB5028254) wel eens de boosdoener zou kunnen zijn. Realiseerde me
dat de melding is begonnen na de installatie van deze update.
Heb deze dus verwijderd en jawel, de melding bleef weg.
Heb voor alle zekerheid nog enkele keren opnieuw opgestart maar de melding bleef weg.
Maar nu komt het probleem:
De genoemde update blijf zich "aanmelden" en ik kan die niet skippen/verwijderen voor update..
Maar in de melding waar het om gaat is wel de mogelijkheid om aan te vinken dat deze
niet meer getoond moet worden.
Ga echter eerst jouw scan-instrukties uitvoeren.
Laat nog weten wat het resultaat is.

cees60
door cees60 - Aug 1, 2023 om 19:41
362 Antwoorden / 216 Vragen

Hoi ARIE25

Heb zojuist de scans gedraaid zoals je had opgegeven.
Is goed gegaan. Kreeg melding over fouten en heb de 3 DISM scans gedraaid. De eerste werd niet
uitgevoerd maar de ScanHealth en RestoreHealth wel en die zijn goed gegaan.
Heb de pc opnieuw opgestart zonder de update KB5028254.
Geen pop-up meer op het scherm.
Heb daarna de update geïnstalleerd en daar was de melding weer.
Heb een voorbeeld hieronder gezet.
Denk dat ik maar kies voor Don't show this message again.
Bedankt voor alle moeite die je hebt gedaan. Klasse !

Ar
door Arjan25 - Aug 2, 2023 om 07:58
37 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Cees,

Goed om te horen dat je het probleem hebt gevonden. Dus toch problemen met de optionele update.

Download de update zich automatisch of komt hij gewoon in de lijst te staan?
Als hij niet automatisch download, kun je de update negeren. Een optionele update herken je aan het kruisje rechtsboven, dus je kunt doen update wegklikken.

Je kunt een update verwijderen en dan de betreffende update verbergen.
https://soundartifacts.com/nl/how-to/90-how-to-hide-updates-in-windows-10-using-ms-tool-or-powershell.html

cees60
door cees60 - Aug 3, 2023 om 19:33
362 Antwoorden / 216 Vragen

Hoi AARIE25

Heb de update (helaas) niet kunnen uitsluiten. Kreeg niet het juiste KB nummer.
Om niet eindeloos te blijven vogelen heb ik maar gekozen om de melding niet meer te tonen.
Systeem werkt goed en denk dat dat voldoende is.
Hartstikke bedankt voor al jouw informatie en tips.
Ben op mijn leeftijd (81) toch weer wat wijzer geworden.
Groeten en nogmaals heel veel dank.

Ar
door Arjan25 - Aug 4, 2023 om 08:22
37 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Cees,

Het belangrijkste is dat hij goed werkt en dat je de melding niet meer krijgt.
Geen dank, ik heb met plezier jou geholpen :)

Groeten Arjan