lindavangeelen
door lindavangeelen Jul 9, 2014 om 12:15
Computers & telefonie

TELE2 overname UPC

Hallo lezer,

Mijn moeder had een contract bij UPC voor internet en telefonie, dit contract loopt tot februari 2015. Mijn moeder was niet zo tevreden met het internet en zij kreeg een mooi aanbod van TELE2. Zij heeft telefonisch gesproken met een medewerker van TELE2 en deze medewerker had aangeboden om de overname van het contract van UPC naar TELE2 te regelen. Mijn moeder gaf akkoord. (dit was in Mei 2014)
Nu heeft TELE2 echter alleen telefonie overgenomen!
Nu zit mijn moeder met 2 contracten, 1 bij TELE 2 internet en telefonie en 1 bij UPC voor internet (omdat telefonie het het UPC contract is gehaald door TELE2). ZONDER dit te melden aan mijn moeder. Dit kan toch niet?
TELE2 gaf als reden dat zij het contract van UPC niet zomaar over konden nemen.... Nee, maar wel het contract breken door telefonie uit het contract te halen?? Dit is totaal onlogisch!

Mijn moeder heeft aangegeven om het bandje met de mondelinge overeenkomst (de opname) af te luisteren, maar nu zegt TELE2 dat zij het niet af kunnen luisteren.
Waar zijn deze opnames dan voor? Zonder een opname van de mondelinge overeenkomst, staat er niks vast!
Maar TELE2 zegt niks te kunnen doen en mijn moeder zult UPC zelf moeten uitkopen.

Dit kan toch niet zomaar?
Kan iemand mij helpen met tips of ideeën voor deze situatie.

Bedankt voor het lezen en alvast bedankt voor een eventuele reactie.

Groeten Linda van Geelen

1449 14 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Jul 9, 2014 om 12:29
10966 Antwoorden / 34 Vragen

Als Tele2 de voicelog niet kan afluisteren, dan is er toch geen overeenkomst?
Hoe willen ze dan bewijzen dat deze overeenkomst ooit is aangegaan?
Is er ooit een mail/brief naar je moeder gestuurd met daarbij een bevestiging van het contract met de daarbij horende bedenktijd?

Overigens begrijp ik je verhaal niet. De ene keer zeg je alleen telefonie en later heb je het weer over telefonie en internet bij Tele2.
Bedoel je dat je moeder op dit moment zowel internet bij UPC als bij Tele2 heeft?

lindavangeelen
door lindavangeelen - Jul 9, 2014 om 12:42
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Zoekster,

Inderdaad, ik vind ook dat er dan geen overeenkomst is. Mijn moeder een heeft brief gehad van TELE2, waarin staat dat zij (TELE2) alleen telefonie hebben overgenomen van UPC. Dit was na het telefonische gesprek die mijn moeder met TELE2 heeft gehad. Annulering kan niet meer want de 7 (of 14) dagen zijn al voorbij.

Mijn moeder heeft nu bij TELE2 een contract van internet en telefonie , en bij UPC een contract met alleen nog internet (omdat TELE2 telefonie uit het contract van UPC heeft gehaald) ZONDER TOESTEMMING!
Want mijn moeder wilde totaal overstappen naar TELE2 met; internet en telefonie.

zoekster
door zoekster - Jul 9, 2014 om 12:54
10966 Antwoorden / 34 Vragen

Bij welke provider heeft je moeder televisie, niet bij UPC?

De lastige bijkomstigheid is dat je moeder niet op de brief van Tele2 heeft gereageerd. Waarom is dat? Zag zij niet dat er iets niet klopte?

lindavangeelen
door lindavangeelen - Jul 9, 2014 om 13:07
5 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn moeder heeft televisie bij UPC dat was een losse aanbieding. (zit niet in het contract van telefonie en internet).
Mijn moeder is er pas achtergekomen dat dit alles zo is verlopen, nadat zij dacht Hey! ik heb de modum van UPC nog... komen ze dit niet ophalen? of moet ik dit opsturen. Mijn moeder heeft UPC gebeld en gevraagd wat met de modum te doen en toen vertelde UPC dat zij nog steeds een contract had lopen.

Toen mijn moeder de post bekeek van TELE2, bleek de medeling/ bevestiging van de telefonie overname op de achterkant van de brief te staan, wat niet erg duidelijk was. (over het hoofd gezien).
Op de voorkant stond welkom en uitleg over wanneer en hoe zij het internet aan kon sluiten en dat de telefoon tijdelijk een ander nummer had i.v.m. overname van het nummer.

Maar de overname was al in behandeling terwijl zij aan mij moeder hadden moeten vragen wat zij nu wilde met het contract, omdat het contract niet vollegdig van UPC overgenomen kon worden... en zij dan dus met 2 contracten zou komen te zitten.

zoekster
door zoekster - Jul 9, 2014 om 13:14
10966 Antwoorden / 34 Vragen

Het komt hier op neer. Heeft Tele2 toegezegd dat je moeder kosteloos kon verhuizen van UPC naar Tele2?

Want je moeder had moeten weten dat ze nog tot februari 2015 aan het contract vast zat. Het zou nl zo kunnen zijn dat Tele2 in de veronderstelling was dat het contract bij UPC inmiddels per maand opzegbaar zou zijn.

Hoe komt het dat ze nog tot februari 2015 aan dit contract vast zit? Wanneer is ze dan het contract met UPC aangegaan? En hoe kan het dat de telefonie wel kan worden opgezegd en internet niet? Dat zit toch in 1 contract?

Wat zegt UPC hiervan?

lindavangeelen
door lindavangeelen - Jul 9, 2014 om 13:36
5 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is inderdaad toegezegd. En nu zegt TELE2 dat zij de opnames niet kunnen afluisteren....
(dat kunnen ze zeker alleen als het hun uit komt).
Mijn moeder heeft in februari 2014 een contract van 1 jaar genomen van UPC (telefonie en internet voor €10,- p.m.) omdat telefonie eruit is gehaald kost het haar nu €25,- p.m.

Wij snappen ook niet waarom TELE2 wel de telefonie uit een contract kan halen wat is samengesteld met internet en telefonie.

UPC geeft aan dat telefonie/telefoonnummer uit een contract gehaald kan worden. Waarom je dan een contract aangaat is mij een raadsel?

zoekster
door zoekster - Jul 9, 2014 om 13:52
10966 Antwoorden / 34 Vragen

Het enige waar je je nog op zou kunnen beroepen is misleiding. Dat zou je dan aangetekend schriftelijk moeten melden bij Tele2. Vervolgens zou, bij een ontkenning van Tele2, je naar de Geschillencommissie Telecommunicatie kunnen gaan. Daar zou dan eventueel die voicelog boven tafel kunnen komen. Let wel, op een voicelog staat vaak alleen het moment waarop je het contract aangaat.
Ik vraag me wel ernstig af of Tele2 heeft gezegd dat ze voor de afkoop van het contract zouden opdraaien. Daar kan ik me niets bij voorstellen.

Ik moet wel zeggen dat je moeder niet erg handig heeft geopereerd. In februari een jaarcontract afsluiten, dan weer in mei een contract bij Tele2. Daar zit ze zeker ook weer een jaar aan vast?

Bedoel je dat UPC nu 25 euro voor de internetverbinding vraagt terwijl dat eerst 10 euro inclusief telefonie is? Dat lijkt me volstrekt onredelijk, klopt dat wel? Daar zou ik nog maar eens contact over opnemen met UPC. Doe dat per mail, niet via de telefoon.

Cookies
door Cookies - Jul 10, 2014 om 01:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Mijn moeder heeft televisie bij UPC dat was een losse aanbieding. (zit niet in het contract van telefonie en internet)..........

Klopt niet wat je schrijft, want je kunt bij UPC helemaal geen internet nemen zonder digitale t.v.

........Waarom je dan een contract aangaat is mij een raadsel? .........

Datzelfde telt natuurlijk voor je moeder: als je in februari 2014 een contract van 1 jaar afsluit, zit je daar aan vast tot februari 2015.

Ik denk dat je moeder niet zo duidelijk heeft hoe e.e.a. in elkaar steekt. Telefonie kon waarschijnlijk worden overgenomen omdat ze met dat onderdeel contractvrij was.

eduardm
door eduardm - Jul 10, 2014 om 14:08
13 Antwoorden / 1 Vragen

Als je moeder een gecombineerd contract met UPC was aangegaan (dus een pakket waarin zowel telefonie als internet en/of tv zat) en Tele2 haalt 1 item eruit, zou je je ook kunnen beroepen op contractbreuk. Want dan zou UPC een akkoord voor de wijziging van het contract hebben moeten krijgen van je moeder.
Zijn het 2 aparte contracten, dan heeft Tele2 dus 1 contract overgenomen en het andere contract bij UPC laten liggen.
Al met al ligt de bewijslast van het wijzigen van het contract bij je moeder en ligt de bewijslast dat je een contract bent aangegaan met Tele2 bij Tele2 zelf.
Zijn er ondertekende documenten?
Zo nee, dan is er geen contract tenzij Tele2 kan bewijzen dat er een mondelinge toezegging is gedaan.
Een melding van Tele2 dat 'alles is geregeld' en dat er niet verder op is gereageerd kan worden weerlegd door de stellingname dat deze papieren waren gezien als reclamefolders en dus verder geen aandacht aan is besteed... ;)

lindavangeelen
door lindavangeelen - Jul 10, 2014 om 15:20
5 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn moeder had telefonie en internet in 1 pakket. en telefonie is eruit gehaald.
TELE2 geeft aan om dit zelf niet te doen, maar dit te laten doen door TELE2.
Mijn moeder heeft akkoord gegeven het gehele contract over te nemen en niet om alleen telefonie uit het contract bij UPC te halen. Mijn moeder heeft nergens voor getekend, maar de gesprekken zijn opgenomen, deze kan/wilt TELE2 niet terug luisteren.
Omdat zij weten dat zij mijn moeder hebben toegezegd dit kostenloos te regelen.
Maar zij kunnen niks regelen en ook geen afspraken nakomen.

lindavangeelen
door lindavangeelen - Jul 10, 2014 om 15:25
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=carola.83 schreef op donderdag 10 jul 2014, 01:59].......Mijn moeder heeft televisie bij UPC dat was een losse aanbieding. (zit niet in het contract van telefonie en internet)..........

Klopt niet wat je schrijft, want je kunt bij UPC helemaal geen internet nemen zonder digitale t.v.

........Waarom je dan een contract aangaat is mij een raadsel? .........

Datzelfde telt natuurlijk voor je moeder: als je in februari 2014 een contract van 1 jaar afsluit, zit je daar aan vast tot februari 2015.

Ik denk dat je moeder niet zo duidelijk heeft hoe e.e.a. in elkaar steekt. Telefonie kon waarschijnlijk worden overgenomen omdat ze met dat onderdeel contractvrij was.

Dat klopt wel, zij had een contract bij UPC telefonie en internet voor €10,- pm. en een los televisie contract!

En mijn moeder weet dat zij een contract had tot februari 2015, maar zij was niet tevreden over het internet van UPC en daarom wilde zij graag naar een andere provider ( met het gehele contract). TELE2 deed een mooi aanbod en daar ging zij op in.

En telefonie kan inderdaad uit een contract gehaald worden, maar dan had TELE2 moeten melden dat zij alleen telefonie uit het contract kunnen halen en als zij dit doen, mijn moeder blijft zitten met 2 contracten bij 2 providers. en dat is niet gemeld!

TELE2 heeft contract overname aangevraagd bij UPC ( dat was te zien in UPC systeem) en kort daarna is dat weer geannuleerd, blijkbaar omdat TELE2 de afkoopsom niet wilt betalen!

eduardm
door eduardm - Jul 10, 2014 om 15:35
13 Antwoorden / 1 Vragen

Zolang het contract nog niet is ingegaan, kan alles nog geannuleerd worden. Volgens jouw looptijd is dat dus pas vanaf 2015. Het contract met Tele2 is dus nog niet ingegaan en is het abonnement nog niet overgedragen aan Tele2 door UPC.

UPC kun je contractbreuk verwijten omdat zij niet zomaar het internet/telefoon contract kunnen splitsen zonder expliciete toestemming van je moeder. Dat is namelijk wijziging van het contract. Daarbij is het ook nog een wijziging op verzoek van een derde partij en daar kan en mag UPC niet zomaar mee instemmen, tenzij UPC voor de kosten en gevolgen op wil draaien. UPC had Tele2 moeten weigeren of om overleg vragen van de handtekening van je moeder dat zij akkoord gaat het contract te wijzigen en daar moet UPC dan weer toestemming voor geven.

Zulks is niet gebeurd, dus UPC heeft contractbreuk gepleegd door eenzijdig het contract te wijzigen (splitsen van internet en telefonie). Het is namelijk de bundel die je afneemt en op basis daarvan ging je destijds het contract aan. Nu is dit gewijzigd zonder wederzijdse (!) goedkeuring van de voorwaarden c.q. diensten.

Dat Tele2 een contractovername heeft aangevraagd is nog steeds geen bewijs dat er een contract is aangegaan met je moeder.

tele2webcare
door tele2webcare - Jul 11, 2014 om 13:42
366 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo lindavangeelen,

Super vervelend dat er in deze situatie zoveel onduidelijkheid is ontstaan. We willen je hier graag bij helpen. Ik zag dat je ook op onze eigen Facebook pagina een bericht hebt achter gelaten en dat we je daar ondertussen verder helpen. Ik wil je vragen daar de conversatie verder aan te gaan zodat het overzichtelijk blijft en we je gerichter kunnen helpen.

Groetjes, Leonie

eduardm
door eduardm - Jul 11, 2014 om 16:19
13 Antwoorden / 1 Vragen

Zo blijft het "overzichtelijker" en kan je "gerichter" worden geholpen??
Hahahahahahahahahahaha
Overzichtelijker is dat eufemisme voor "onttrokken aan het zicht van de openbaarheid" en gerichter een eufemisme voor "zonder bemoeienissen en steekhoudende argumenten van anderen waardoor we slechtere deals voor de consument kunnen voorschotelen"?

Goeie taaladviseurs daar bij Tele2...