ei
door eiberhofje Aug 13, 2015 om 09:34
Computers & telefonie

Toch maar beginnen aan bijbaan

Hallo ik had een topic geopend omdat ik een loondump kreeg in de thuiszorg.
Velen adviseerden mij om een bijbaan te nemen. Nu heb ik wel een bijbaan gevonden; kamermeisje in een hotel.
Het schijnt zwaar werk te zijn en mijn andere baan in de thuiszorg is ook best zwaar.
Eind augustus krijg ik te horen of ik bij de thuiszorg mag blijven.
We krijgen geen vrijstelling van werk.
Als ik mijn ontslag krijg bij de thuiszorg en ik vind mijn werk te zwaar in het hotel, mag ik dan wel de baan in het hotel opzeggen?
Bij de thuiszorg heb ik namelijk drie maanden opzegtermijn.
Groet Eiberhofje

2141 32 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Aug 13, 2015 om 09:56
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Opzeggen mag altijd, maar opzeggen en dan bijstand aanvragen, wordt niet geaccepteerd.

ei
door eiberhofje - Aug 13, 2015 om 09:58
32 Antwoorden / 4 Vragen

Maar ik heb recht op 21 maand WW als ik bij de thuiszorg ontslag krijg

uwjurist
door uwjurist - Aug 13, 2015 om 10:08
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Drie maanden opzegtermijn? Dat mag alleen als de CAO dat toestaat. Of als dat in uw arbeidsovereenkomst staat én daarbij dan ook staat dat werkgever het dubbele, dus zes maanden opzegtermijn heeft.
Is dat allemaal iet van toepassing, dan geldt de wet: 1 maand.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

ei
door eiberhofje - Aug 13, 2015 om 10:19
32 Antwoorden / 4 Vragen

Ik bedoel als ik ontslagen wordt bij de thuiszorg dan is er sprake van drie maanden opzegtermijn

ge
door gerboe - Aug 13, 2015 om 10:22
806 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, echt super dat u de bijbaan heeft gevonden! En op die manier uit de bijstand blijft. De complimenten!
Ik zou er gewoon aan beginnen als ik u was en proberen niet teveel stil te staan bij mogelijke tegenvallers. Er kan van alles wel of niet gebeuren. Misschien valt het allemaal reuze mee. Dat zal de toekomst uitwijzen.

ei
door eiberhofje - Aug 13, 2015 om 10:29
32 Antwoorden / 4 Vragen

Nee ben dan niet uit de bijstand . 740 euro thuiszorg en 80 euro hotel. Dat komt omdat er in het hotel weinig uren zijn en tja geen loonheffingskorting.....

Cookies
door Cookies - Aug 13, 2015 om 10:45
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=eiberhofje schreef op donderdag 13 aug 2015, 10:29]Nee ben dan niet uit de bijstand . 740 euro thuiszorg en 80 euro hotel. Dat komt omdat er in het hotel weinig uren zijn en tja geen loonheffingskorting.....

Dus toch bijstand. Dat het om aanvullende bijstand gaat, doet er niet toe. Dan blijft mijn 1e reactie van toepassing.

Zou aan dit baantje helemaal niet beginnen: 1) je hebt nu al het vermoeden dat het te zwaar is, 2) te weinig uren om uit de aanvullende bijstand te blijven.

uwjurist
door uwjurist - Aug 13, 2015 om 11:08
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Ik raad u aan het wel te doen. Wie weet wat er uit voortkomt. Overigens heeft u waarxchijnlijk recht op belastingteruggave.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

uwjurist
door uwjurist - Aug 13, 2015 om 11:10
1043 Antwoorden / 0 Vragen

En niet te vergeten, u hebt een proeftijd (als de overeenkomst voor meer dan 6 maanden is). De eerste maand kunt u dan per direct weg als u dat zou willen.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

ei
door eiberhofje - Aug 13, 2015 om 11:23
32 Antwoorden / 4 Vragen

Ok bedankt voor de antwoorden.
Maar eigenlijk wilde ik het volgende weten: Ik begin 22 augustus aan mijn bijbaan in het hotel.
Eind augustus krijg ik te horen of ik ontslagen wordt bij de thuiszorg. Ik moet bij de thuiszorg wel doorwerken tot 1 januari want we krijgen geen vrijstelling van werk.
En als ik nou vind dat het toch te zwaar is in het hotel mag ik dan wel mijn baan opzeggen bijvoorbeeld in september?
Want vind het UWV hiervan als ik mijn bijbaan in het hotel heb opgezegd, wetende dat ik in januari werkloos zou worden in de thuiszorg?
Ik heb dan vanaf augustus tot en met januari wel twee banen.

tijger1
door tijger1 - Aug 13, 2015 om 11:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw loonheffingskorting wordt al gebruikt door uw baan bij de thuiszorg. Dus op die tweede baan wordt die loonheffingskorting uiteraard niet toegepast en wordt volledig de loonheffing ingehouden. U krijgt dan na een jaar hooguit een klein beetje arbeidskorting terug.

Mooi dat u iets gevonden hebt, maar persoonlijk zou ik er niet aan beginnen. Als kamermeisje moet u werkelijk op uw tenen lopen en is het constant aanpoten. En dan nog niet uit de bijstand? Ik zou die ontwikkelingen met de thuiszorg maar afwachten. Wordt u opgezegd, dan hebt u in ieder geval nog drie maanden om te zoeken.

Cookies
door Cookies - Aug 13, 2015 om 11:29
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=uwjurist schreef op donderdag 13 aug 2015, 11:08]Ik raad u aan het wel te doen. Wie weet wat er uit voortkomt. Overigens heeft u waarxchijnlijk recht op belastingteruggave.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Ik weet wel wat er uit voor komt, vandaar mijn advies om aan aan deze bijbaan niet te beginnen.

ei
door eiberhofje - Aug 13, 2015 om 11:39
32 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=carola.83 schreef op donderdag 13 aug 2015, 11:29][quote=uwjurist schreef op donderdag 13 aug 2015, 11:08]Ik raad u aan het wel te doen. Wie weet wat er uit voortkomt. Overigens heeft u waarxchijnlijk recht op belastingteruggave.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Ik weet wel wat er uit voor komt, vandaar mijn advies om aan aan deze bijbaan niet te beginnen.

Wat dan precies?

Kan ik eventueel zelf ook een proeftijd afspreken als het contract korter dan 6 maand is??

uwjurist
door uwjurist - Aug 13, 2015 om 11:42
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, u kunt niet een proeftijd overeenkomen bij een contract korter dan 6 maanden. Dat is niet rechtsgeldig.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

zoekster
door zoekster - Aug 13, 2015 om 12:09
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Doe het niet, het is echt walgelijk en zwaar werk. Een vriendin van mij heeft het jaren geleden gedaan. Al die smerige lakens met bloed, sperma en weet ik veel wat. En dan nog al die gebruikte condooms die je onder het bed vandaan mag vissen, nog niet te spreken van gebruikte luiers van babies/ukkies die men gewoon maar ergens laat slingeren. (dat ruimt de kamermeid wel op)
Je wordt opgejaagd door de 'supervisor' en het is verschrikkelijk hard aanpoten.
Klinkt zo mooi 'kamermeisje'.

In de thuiszorg krijg je natuurlijk ook genoeg voor je kiezen, maar het is wel dankbaar werk. In ieder geval zijn de mensen voor wie je het doet een stuk aardiger.

Ik weet wel dat ik woorden gebruik die men liever niet leest, maar als je het wat plastischer omschrijft wordt de 'omvang' van die baan misschien wat duidelijker. Denk er nog eens goed over na.

ei
door eiberhofje - Aug 13, 2015 om 14:30
32 Antwoorden / 4 Vragen

Nou jongens ben net op gesprek geweest het is voor drie uur per dag en een dertiende maand.
Dus misschien wel uit de bijstand.
Ik heb een contract voor 9 maanden en dus wel een proeftijd.
29 augustus moet ik beginnen.

zoekster
door zoekster - Aug 13, 2015 om 14:37
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=eiberhofje schreef op donderdag 13 aug 2015, 14:30]Nou jongens ben net op gesprek geweest het is voor drie uur per dag en een dertiende maand.
Dus misschien wel uit de bijstand.
Ik heb een contract voor 9 maanden en dus wel een proeftijd.
29 augustus moet ik beginnen.

Veel geluk!
Ik hoop dan maar dat u het werk leuk zult vinden.

ei
door eiberhofje - Aug 13, 2015 om 14:52
32 Antwoorden / 4 Vragen

Nou eigenlijk moest ik de 22 augustus beginnen, maar ik heb het uitgesteld tot 29augustus.
Daar zit een reden achter, als ik te horen krijg dat ik bij de thuiszorg wordt ontslagen. Dan teken ik niks en begin ik daar niet.
Overigens heb ik een proeftijd omdat mijn contract 9 maanden

uwjurist
door uwjurist - Aug 13, 2015 om 16:21
1043 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=eiberhofje schreef op donderdag 13 aug 2015, 14:52]...
Overigens heb ik een proeftijd omdat mijn contract 9 maanden
Voor de duidelijkheid: een overeenkomst bevat niet automatisch een proeftijd. Die moet u samen schriftelijk overeenkomen.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

ei
door eiberhofje - Aug 21, 2015 om 21:10
32 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb besloten om er niet aan te beginnen.

Ik heb trouwens ook de dienst werk en inkomen van de gemeente gebeld.
ze verwachten niet van mij dat ik een 7 daagse werkweek draai.

Er waren nog een paar collega's die in het hetzelfde schuitje zitten net als ik. Zij hebben al aanvullende bijstand omdat ze geen vermogen hebben.
En zij hoeven niet te solliciteren naast hun functie. De gemeente is dus op de hoogte van de loondump en leven met ons mee.

tijger1
door tijger1 - Aug 21, 2015 om 21:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ben benieuwd wat u eind van de maand te horen krijgt. Laat hier nog wat weten.

ei
door eiberhofje - Aug 21, 2015 om 21:28
32 Antwoorden / 4 Vragen

@Tiger1

Ja ik houd jullie op de hoogte
Waarschijnlijk ga ik er sowieso uit. Want in mijn gemeente komt een vrijwillige vertrekregeling(ontslag wederzijds goed vinden op initiatief werkgever , niet verwijtbaar werkloos blabla en laat het controleren door de bond) waar ik ook gebruik van maken wil.

Het enige minpunt is wel dat de ontslagvergoeding 300 euro is en 50% wachtgeld.En dat is niet zoveel als degene die gedwongen ontslagen worden

Ze doen niet aan transitie vergoeding ..... Maar zo krijg ik wel rust in lijf en leden

tijger1
door tijger1 - Aug 21, 2015 om 21:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar op die transitievergoeding hebt u wel recht, ook bij wederzijds goedvinden. En wat bedoelt u met 50% wachtgeld?

ei
door eiberhofje - Aug 21, 2015 om 22:07
32 Antwoorden / 4 Vragen

Nou de transitie vergoeding krijgt niemand omdat de organisatie er slecht voor staat. Een collega elders in het land gaat dus gedwongen met ontslag en heeft dat tegen mij gezegd.
Ik heb as dinsdag vakbond overleg over kort geding ivm onze loondump en ik ga er naar vragen wat dat betekent 50% wachtgeld

tijger1
door tijger1 - Aug 21, 2015 om 23:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees dit dan nog maar eens na.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ontslag/vraag-en-antwoord/hoe-hoog-is-de-transitievergoeding-als-ik-word-ontslagen.html

tijger1
door tijger1 - Aug 21, 2015 om 23:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En lees dit ook.

http://www.transitievergoeding.nl/ontslag/vaststellingsovereenkomst.html

ei
door eiberhofje - Aug 22, 2015 om 09:18
32 Antwoorden / 4 Vragen

Met een ontslag met wederzijds goedvinden is een transitie vergoeding niet verplicht.
Degene die gedwongen ontslagen wordt, mag van de bond niet tekenen.
Hoorde ik van collega

tijger1
door tijger1 - Aug 22, 2015 om 09:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dan gaat u toch zeker niet akkoord met een ontslag met wederzijds goedvinden?

Ook nog interessant.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ontslag/vraag-en-antwoord/heb-ik-recht-op-een-vergoeding-als-ik-word-ontslagen.html

ei
door eiberhofje - Aug 22, 2015 om 13:28
32 Antwoorden / 4 Vragen

Ik wel, dan ben ik van het gedonder af; minder loon, rechtszaken, stiekem het bedrijf opdelen in andere bv's. Meer mensen helpen in kortere tijd
Bovendien gaan er geruchten dat ze de stekker eruit trekken ivm miljoenenverlies. En dan krijg ik niks.

Ik teken gelijk.

ei
door eiberhofje - Aug 28, 2015 om 17:48
32 Antwoorden / 4 Vragen

Nou ik lig er dus niet uit. En ik zou morgen dus beginnen in het hotel. Maar ik zeg het af. Ik heb nog geen contract getekend, dat zou ik morgen doen.
Ik kan ook geen zeven dagen werken en dat houd ik niet vol.
Waar ik wel van baal is, dat ik zo lang ik weet dat aanvullende bijstand voor mij nodig zal blijven; ik twee jaar lang moet solliciteren naast mijn baan die ik al heb. (kan een tot twee jaar uitzingen met mijn vermogen.(2200 euro boven toegestane niveau)
Leuk voor als ik echt aanvullende bijstand moet aanvragen en daarnaast twee jaar aan sollicitaties moet laten zien..
En we gaan pas in november naar de rechter; hoop dat het goed afloopt met onze loondump.

tijger1
door tijger1 - Aug 28, 2015 om 17:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, aan de ene kant goed nieuws dus,

Maar u moet zich nog maar eens goed laten informeren over wat u schrijft over uw vermogen en sollicitaties.

Zoals u het stelt, zit het echt niet in elkaar. Ga eens praten bij het Juridisch Loket, of met iemand met verstand van zaken bij de bond.

Succes verder. Misschien pakt het in november ook wel gunstig uit.

ei
door eiberhofje - Aug 28, 2015 om 19:22
32 Antwoorden / 4 Vragen

Nou ja van vermogen weet ik dat ik mij maandelijks 180-tot 110 euro mag aanvullen (tot oude salaris). En ik moet een nieuwe bril en hoorapparaten. Dat mag boven inteer niveau
Maar van sollicitaties vraag ik nog wel even na