ro
door ronsch98 Oct 7, 2017 om 22:21
Computers & telefonie

Toch nog roamingkosten bij Lebara?

Ik woon tegenwoordig in Dld, en had daar plotseling een nieuwe telefoon en -kaart nodig, omdat er in het ziekenhuis waar ik vorige week met een zware beroerte werd ingeleverd, geen WiFi is en men daar mijn oude telefoons was kwijtgeraakt. Ik gebruik de mobiele hotspot van de telefoon voor internet op mijn iPad.
Ik zag vandaag,  dat ik gisteren het volgende bericht van Lebara kreeg:

"Beste klant,voor het gebruik van data in de EU geldt een Fair Use Policy van 3,5 GB. U heeft daar nu 80% van gebruikt. Daarna geldt een extra toeslag van 1 ct/MB. Kijk voor meer informatie op lebara.nl/roaming"

Zijn dat niet verkapte roaming-kosten??? Dat mocht toch niet meer?
De telefoon en -kaart waren door iemand anders voor mij bezorgd, dus ik weet niet of er bij de aanschaf van de kaart vooraf sprake was van Fair Use Policy.

2536 7 Rapporteer

gsm
door gsm - Oct 7, 2017 om 22:32
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Zie hier:
http://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/telecoms-internet/mobile-roaming-costs/index_en.htm

Daar staat o.a:
Mobile operators may apply what is known as a "fair use policy" to ensure that all roaming customers have access to and benefit from the roam like at home rules (i.e. regulated roaming services at domestic price) when travelling in the EU.  Mobile operators may apply fair, reasonable and proportionate control mechanisms to avoid abusive use of these rules.

Op die site is ook een berekening te vinden hoeveel GB nog fair is om te gebruiken.
Het is misschien beter (lees voordeliger) om (tijdelijk) een Duitse simkaart aan te schaffen en te gebruiken.
Ook kun je misschien beter een goedkoop routertje (met WiFi) gebruiken, als er een netwerkaansluiting op je kamer is.

newmikey
door newmikey - Oct 7, 2017 om 22:57
830 Antwoorden / 0 Vragen

Een FUP is vrij normaal - u maakt ook onterecht en oneigenlijk gebruik van roaming door uw telefoon als mobiele hotspot voor een ander device te gebruiken. Als u inderdaad langer internet op uw iPad nodig heeft zou ik aanraden een Duitse SIM kaart aan te schaffen.

Me
door Mevrouw Opdendijk Oct 8, 2017 om 11:37
9 Antwoorden / Vragen

Ja , van Aldi -Sud.

tijger1
door tijger1 - Oct 7, 2017 om 23:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En als u in Duitsland woont, is het niet de bedoeling dat u een Nederlandse simkaart gebruikt.

ne
door neodutchio - Oct 7, 2017 om 23:49
5156 Antwoorden / 12 Vragen

De FUP is juist opgezet zodat mensen van buiten Nederland niet de goedkope abonnementen kunnen afsluiten en in eigen land kunnen gaan bellen. U woont in Duitsland, dan zal u dus een Duits abonnement moeten nemen.
Overigens is het al bij veel providers zo dat er maar een beperkte tijd in het buitenland gebeld kan worden. Namelijk voor vakantie en dergelijke. Niet dus om als woonachtige in het buitenland in het buitenland een hotspot te maken. Dus had u sowieso al te maken kunnen hebben met 'onverwachte' kosten.

marita5
door marita5 - Oct 8, 2017 om 07:05
11519 Antwoorden / 15 Vragen
Me
door Mevrouw Opdendijk - Oct 8, 2017 om 11:36
9 Antwoorden / Vragen

Kijk voor meer informatie op lebara.nl/roaming"

En heeft U dat dan al gedaan want daar ligt voor U de oplossing misschien wel verscholen.

aurora1
door aurora1 - Oct 8, 2017 om 14:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat moet u als u in Duitsland woont met een Nederlandse simkaart?
Had u in Nederland een Duitse simkaart?