E. van Doorn
door E. van Doorn Nov 24, 2017 om 18:52
Computers & telefonie
Torenhoge rekening van Ben na gestolen telefoon

In oktober is de telefoon van mijn dochter gestolen tijdens een citytrip naar Barcelona. Te laat had ze dit door en het lukte haar vervolgens niet om haar nummer op tijd te laten blokkeren. Na 6,5 uur deed telefoonprovider Ben dit.

Hoewel ik in eerste instantie blij was dat Ben dit voor haar deed, ben ik na het zien van de rekeningspecificatie toch wel geschrokken. In ongeveer 6,5 uur (om precies te zijn van 16:38 uur tot 23:05) werd er voor meer dan €4.600 verbeld. Geen data / internet, nee alleen bellen. En dat bij een persoon die anders een patroon heeft waarbij er eigenlijk bijna niet buiten de bundel wordt gebeld. Even in perspectief, iemand die nooit kosten maakt, verbeld opeens 6,5 uur lang voor bijna €12 per minuut, naar nummers die €2,50 per minuut kosten en [b]6x tegelijkertijd gebeld worden[/b]. Ik vind het overigens sowieso vreemd dat dit mogelijk is.

Ik heb inmiddels Ben 4x aan de lijn gehad. Fraude zou hebben gereageerd, maar dat is niet door ons ontvangen (call agents vertelde trouwens dat zij het ook niet in het CRM zagen staan en dat het dus ook onwaarschijnlijk is dat mijn dochter iets heeft ontvangen). Intussen gaat de incasso maandag  gebeuren. Blijkbaar kan Ben daar niets aan doen. Ik ben nu 10 dagen in de weer om met Ben hier namens mijn dochter uit te komen (zij zit zelf nu in Australië maar ziet haar plannen daar nu in gevaar komen omdat het geld waar ze een jaar hard voor gewerkt heeft, maandag geincasseerd dreigt te worden door Ben). We zijn redelijk ten einde raad. Afgezien van de slechte service op dit dossier van Ben, heb ik eigenlijk ook een andere klacht en ik wil graag weten hoe we hier juridisch op staan.

Ik heb zelf in de verzekeringen gewerkt. Ik weet dat er fraude software is die dit soort afwijkende patronen binnen enkele minuten herkennen. Ik ben van mening dat Ben is tekort geschoten in zijn zorgplicht door dit 6,5 uur lang door te laten gaan, terwijl elk zinnig mens kan begrijpen dat 6x tegelijk een nummer van €2,50 bellen wel fraude moet zijn.

Ik wil graag horen van mensen die ook dit soort ervaringen hebben en van mensen die uit ervaring of vanuit juridische kennis kunnen vertellen wat de mogelijkheden voor ons zijn. De incasso storneren begrijpen we, we willen vooral weten hoe we in alle redelijkheid de kosten zelf kunnen vermijden.

8578 7 Rapporteer

Gerry1969
door Gerry1969 - Nov 24, 2017 om 19:19
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik ben van mening dat Ben is tekort geschoten in zijn zorgplicht door dit 6,5 uur lang door te laten gaan,
Die mening deel ik niet want er is pas na 6,5 uur geblokkeerd.

Vind ik trouwens bijzonder opvallend want dochters zijn verkleefd met hun mobiel, dat ze die pas na ruim 6 uur missen klinkt mij ongeloofwaardig.

mathijs_b
door mathijs_b Nov 24, 2017 om 21:20
641 Antwoorden / 77 Vragen

Generaliseren.... "dochters" .... dit lijkt wel op discriminatie ! Gelukkig ben ik een zoon.....

Niet iedereen is een smartphone-idioot! Er zijn ook normale mensen al zijn ze moeilijk te vinden......

brainless
door brainless Nov 24, 2017 om 22:22
324 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb 2 dochters waarvan bij de 1 (14 jaar) haar telefoon met haar hand is vergroeid en de ander (16 jaar) heeft hem vaak de hele avond uit op tafel liggen en vergeet hem wel eens mee naar school te nemen.
Mijn zoon heeft hem maar enkele uren per dag aan en netflixt er het meeste mee.

Ex
door Expansievat Nov 24, 2017 om 23:54
38 Antwoorden / 2 Vragen

lastig he, goed lezen ....

telefoon was al eerder vermist maar kon niet sneller geblokkeerd worden

bijzonder opvallend, uw toon

Gerry1969
door Gerry1969 Nov 25, 2017 om 00:50
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Je kunt in Barcelona overal een bar / Hotel / winkel inlopen om even te bellen. Lastig hoor iets duidelijk uitleggen. Daarnaast kun je iedere smartphone op afstand blokkeren en zelfs wissen, foto's van de dader laten maken en die bekijken of als bewijs aanleveren. Daar heeft u de provider niet voor nodig.

E. van Doorn
door E. van Doorn Nov 25, 2017 om 01:43
Antwoorden / 1 Vragen

Dag DieWilik,

ik wil in geen enkele zin de verantwoordelijkheid van mijn dochter wegwuiven. Het is gegaan zoals het is gegaan en daar doen we nu niets meer aan. Zelf ben ik wel van mening dat voor iemand van 20 jaar €4.600 leergeld wat al te dol is, zeker omdat hier zeer duidelijk sprake is van fraude en ook nog eens fraude die door software feitelijk a la minute te signaleren is.

Prima dat je reageert, echter ik vraag hulp, advies en ervaringen. Iedereen mag een mening hebben over de case, maar ik zie niet in hoe dit een antwoord is op mijn vraag.

Gerry1969
door Gerry1969 Nov 25, 2017 om 11:51
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@dank voor uw vriendelijke antwoord. Persoonlijk vond ik, vandaar mijn scherpe reactie, de vraag niet helemaal duidelijk.
€4600 slaat nergens op en ervaring leert dat dit bedrag ook geen stand zal houden bij de provider, die zal. U voorstellen om dit voor een paar honderd euro af te kopen. Succes!

ha
door harryromijn Nov 27, 2017 om 15:13
272 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou ook eens gaan onderhandelen met Ben. En anders de gang naar de rechter. Zo'n massief misbruik moet toch op te merken zijn met een beetje software. Dik 25 jaar geleden, toen ik in Z.O. Azie en China werkte, werd via mijn thuistelefoon in 2 weken voor ca Hlf 1200 gebeld daarnaartoe, en kwam er een telefoontje van KPN naar huis.
Misschien is Ben daarom zo goedkoop? Weinig service ?

Topantwoord

ne
door neodutchio - Nov 24, 2017 om 19:24
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Dit is inderdaad al vaker voorgekomen. Via de telefoon kunnen de oplichters tegelijk bellen. Dit is bekend bij de providers en valt onder fraude. Overigens is dit ook al een op tv behandeld, maar kan zo snel even niet terug vinden waar dat was. Eindconclusie was wel dat de benadeelde in het gelijk gestelt werd en er geen kosten berekend werden.

tijger1
door tijger1 - Nov 24, 2017 om 23:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Geeft Ben een waarschuwing bij excessief gebruik?

E. van Doorn
door E. van Doorn Nov 25, 2017 om 01:48
Antwoorden / 1 Vragen

Dag Tijger,

Ik heb geen idee. Ik zit zelf bij KPN en weet dat ze dat iig bij dataverbruik doen. Daar gaat het hier echter niet om. In dit geval is er in 6,5 uur voor €4.600 VERBELD. Bovendien is er verder van excessief gebruik nooit sprake geweest bij mijn dochter. In ieder geval niet voor zo ver ik weet. Ze beheert namelijk zelf haar eigen abonnement en ook rekening. Ik stap hier nu in omdat dit toch wel een erg speciaal geval is en ze bovendien in Australië zit.

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - Nov 25, 2017 om 00:59
15645 Antwoorden / 6 Vragen
E. van Doorn
door E. van Doorn Nov 25, 2017 om 01:35
Antwoorden / 1 Vragen

Dank je Aurorai. Opvallend trouwens dat het cases zijn van 2012 en 2013. Ik kom geen recente cases meer tegen, valt me op. Het is in ieder geval verhelderend.

aurora1
door aurora1 Nov 25, 2017 om 15:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het aantal gestolen telefoons schijnt te dalen (bericht uit 2014): https://www.nrc.nl/nieuws/2014/10/04/zo-blokkeer-je-je-gestolen-telefoon-op-afstand-a1499657

mo
door mof - Nov 27, 2017 om 12:17
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Uw dochter had het nummer direct moeten laten blokkeren. Dat heeft ze geprobeerd zegt u, dus daar is vast in een andere telegoon en/of met getuigen bewijs van. Als zij in die zeseneenhalf uur actief, dus vele malen, contact heeft gezocht, kunt u Ben vertellen dat de rekening zoals die er ligt niet accepteert.
de incasso kunt u overigens gewoon storneren. Dan heeft uw dochter het geld weer.
uiteindelijk zult u als u er met Ben niet uitkomt gewoon naar de rechter moeten. Als uw dochter voldoende kan laten zien dat ze meteen actie heeft ondernomen en Ben was niet in staat daarop adequaat te reageren zullen de kosten voor rekening Ben komen.

stains
door stains - Nov 28, 2017 om 11:18
7 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb ongeveer het zelfde gehad met mijn vrouw haar telefoon. Was Vodafone.
Het bleek niet mogelijk vanuit het buitenland te blokeren.
Stond niet op hun site hoe en wat. Geen telefoon nummer nog een email adres.
Via de kinderen in Nederland laten blokkeren. Wel een rekening van euro 750,00 ook voor ongeveer 10 uur vertraging.
Gemeld dat het niet geregeld was c.q. bekend was of bekend gemaakt hoe je simpel het nummer kunt blokkere.

Kijk of dat bij BEN ook het geval was, je moet met een andere telefoon de mogelijk hebben om binnen b.v. een minuut te blokeren.

Bij vodafone ge crediteerd. EN binnen een week stoen het op hun site "netjes"vermeld.
Strekte
Stains

Jo
door Joep54321 - Nov 28, 2017 om 15:57
1 Antwoorden / Vragen

Ik had een advocaat uit Utrecht. En op me dochters naam .dus hoefde weinig advocaat kosten te betalen.me dochter viel in geen inkomens tarief.ook de provider is verantwoordelijk.ik hoefde alleen de mobiele telefoons  te betalen .de kosten van het bellen niet.me dochter had er 5 abonnementen af gesloten onder dwang.mischien even Google n voor de advocaat.ik zo lang je in een proces ben hoef je niet te betalen.succes