edrick3
door edrick3 Oct 11, 2011 om 10:49
Computers & telefonie

Traag opstarten cpu 100%

Beste techneuten,

Heb hier een computer met XP Home die O N T Z E T T E N D traag opstart en werkt en afsluit. En dan bedoel ik ook TRAAG. Wel zo'n 10 minuten. Legale versie.
-Géén virus
-Géén spyware
-CPU regelmatig 100% (=waardoor??)
-sfc/ scannow = geen resultaat
-Géén stof/hitte
-HDD control geeft geen problemen aan.
-Systeemherstel gaat niet: De computer kan niet worden hersteld naar .... (=controlepunt van systeem).
Waarom niet?

Iemand nog een suggestie voordat ik dat ding het raam uitgooi?

5305 46 Rapporteer

akkefiet
door akkefiet - Oct 11, 2011 om 11:25
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Lijkt me een uitgelezen moment om Ubuntu er bij op te installeren.

Dan kan je in elk geval - als ubuntu wél snel draait- een eventueel hardwareprobleem uitsluiten.

Bevalt het niet (wat ik me niet kan voorstellen.... ;-) dan kan je altijd nog XP opnieuw installeren.

akkefiet
door akkefiet - Oct 11, 2011 om 11:38
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Aanvullend:
1. Je kunt Ubuntu ook (zonder installeren) vanaf de CD draaien.
2. Je kunt het naast XP installeren, waardoor je bij het opstarten kunt kiezen tussen XP en Ubuntu, zonder verlies van data op de pc.

freya
door freya - Oct 11, 2011 om 12:46
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo edrick3,

Kijk eerst eens via Taakbeheer > Processen welk proces er verantwoordelijk is voor dat hoge CPU gebruik (even klikken op de kolomkop CPU om te sorteren op percentage CPU gebruik). Wellicht schept dat wat duidelijkheid?

m.vr.gr. Freya

birdies
door birdies - Oct 11, 2011 om 13:09
6104 Antwoorden / 31 Vragen

..........Iemand nog een suggestie voordat ik dat ding het raam uitgooi?.......

Nog voldoende vrije schijfruimte? Dit ook omdat er geen systeemherstel kan worden uitgevoerd. Geheugen gecontroleerd?

edrick3
door edrick3 - Oct 11, 2011 om 13:23
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@akkefiet,

Is wellicht een (laatste) optie.
Eerst maar even wat andere zaken proberen.

Bedankt voor het meedenken.

edrick3
door edrick3 - Oct 11, 2011 om 13:26
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=freya schreef op dinsdag 11 okt 2011, 12:46]
Hallo edrick3,

Kijk eerst eens via Taakbeheer > Processen welk proces er verantwoordelijk is voor dat hoge CPU gebruik (even klikken op de kolomkop CPU om te sorteren op percentage CPU gebruik). Wellicht schept dat wat duidelijkheid?

m.vr.gr. Freya

Als ik tijdens het opstarten met Taakbeheer kijk, dan zie ik vooral percentages staan (wisselen) bij explorer.exe, McShield.exe en niet-actieve systemen.
Ná het opstarten - nu dus bv- staat er vooral een hoog getal achter niet-actieve systemen: 99 terwijl er bij CPU-gebruik 2% staat.

edrick3
door edrick3 - Oct 11, 2011 om 13:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=birdies schreef op dinsdag 11 okt 2011, 13:09]..........Iemand nog een suggestie voordat ik dat ding het raam uitgooi?.......

Nog voldoende vrije schijfruimte? Dit ook omdat er geen systeemherstel kan worden uitgevoerd. Geheugen gecontroleerd?

Zou een mogelijkheid kunnen zijn. Had ik ook al aan gedacht en net even gecontroleerd.
Gebruikt 136 Beschikbaar 16,4 Gb.
Ga direct maar eens een aantal programma's verwijderen. Kijken of dat helpt.

Wat bedoel je met: geheugen gecontroleerd? Bankjes zitten er goed in. Er wordt aangegeven dat er 3,4 GB RAM aanwezig is. (Maximum voor XP)

edrick3
door edrick3 - Oct 11, 2011 om 13:42
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@@@,

Ter aanvulling:
Heb ook al een power-off reset geprobeerd (zoals gsm al eens adviseerde).
Helpt niets.
Systeemlog (eventvwr) vermeldt de volgende fout:
Bron: Service Control Manager: Time-out (30000sec) tijdens het wachten op een reactie op een transactie van deze service: NVSvc
Weet niet wat ik hiermee moet.

edrick3
door edrick3 - Oct 11, 2011 om 13:51
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@@@,

Ook ter aanvulling:
Het opstarten staat op Selectief opstarten.
De volgende programma's starten op:
SHSTAT (van McAfee)
UpdaterUI (van McAfee)
PRISMASVR (draadloze verbinding??)
NvCpl (??)
jusched (??)
ctfmon
SpeedTouch121g

Heeft het nut om eens te kiezen voor Diagnostisch opstarten en te kijken of het dan sneller gaat?

freya
door freya - Oct 11, 2011 om 13:54
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=edrick3 schreef op dinsdag 11 okt 2011, 13:26]....
Als ik tijdens het opstarten met Taakbeheer kijk, dan zie ik vooral percentages staan (wisselen) bij explorer.exe, McShield.exe en niet-actieve systemen.
Ná het opstarten - nu dus bv- staat er vooral een hoog getal achter niet-actieve systemen: 99 terwijl er bij CPU-gebruik 2% staat.
McShield is van McAfee en dat explorer.exe CPU-tijd vraagt lijkt mij ook logisch.En als 'niet-actieve systemen' op 99% staat, dan staat de computer dus 99% van de tijd niets te doen. Kortom, waar haal je dan die 100% CPU gebruik vandaan?

Misschien dat er hardwarematig iets niet helemaal lekker zit. Na een paar jaar gebruik is het wel eens goed om alles los te nemen en weer opnieuw vast te zetten. Dus alle kabeltjes (voeding (molexen en moederbord), SATA, IDE), geheugen bankjes, insteekkaarten (voor zover aanwezig) enz.
Als er meerdere geheugenbankjes zijn, start dan eens met één geheugenbank. Daarna testen met alleen de andere geheugenbank.
En koppel zoveel mogelijk eens alles los wat niet direct nodig is. (CDRom, brander, kaartlezer). Kortom, alleen de noodzakelijke dingen die je nodig hebt om op te starten.

Freya

freya
door freya - Oct 11, 2011 om 13:58
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Oh, en die Nvxxx dingen zijn van je videokaartdrivers (nVidia). Dus misschien die eens opnieuw installeren/updaten?

Freya

gsm
door gsm - Oct 11, 2011 om 15:31
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Meestal wordt dit veroorzaakt door slechts 512 MB geheugen in combinatie met MSE en/of Windows Defender. Maar je hebt wel iets meer geheugen, zie ik.
Zet er voor de grap eens wat minder geheugen in.

Verwijder toch MSE en Windows Defender (deze laatste kun je ook uitzetten, via de opties, onderaan) als dat er op staat en clean ook alle sporen van alle andere virusscanners. Het lijkt op een dubbele virusscannner en of firewall.

Bij MSCONFIG alles wat opgestart wordt uitzetten.

gsm
door gsm - Oct 11, 2011 om 15:36
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Maak ook eens een nieuwe gebruiker, om te zien of die sneller is. Soms zit de fout in het register van de gebruiker (HK current user of users)!

pino123
door pino123 - Oct 11, 2011 om 16:35
2775 Antwoorden / 14 Vragen

Heb je soms een programmaatje starteak.exe draaien? Dit heeft bij ons op school een hoop vertraging bij computers bezorgd.

freya
door freya - Oct 11, 2011 om 16:45
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Toch nog even voor de duidelijkheid, als 'niet-actieve systemen' op 99% staat, dan staat de computer 99% van de tijd niets te doen. Als de computer dan desondanks toch 'traag' is, dan kan het géén softwareprobleem zijn.

Freya

birdies
door birdies - Oct 11, 2011 om 18:21
6104 Antwoorden / 31 Vragen

........Wat bedoel je met: geheugen gecontroleerd? Bankjes zitten er goed in.........

Geheugenbankjes kunnen ook kapot gaan, dat bedoelde ik, zie antwoord freya.

.......jusched (??)........ Is Java.

birdies
door birdies - Oct 11, 2011 om 18:22
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.........Ná het opstarten - nu dus bv- staat er vooral een hoog getal achter niet-actieve systemen: 99........ Da's toch prima?

edrick3
door edrick3 - Oct 11, 2011 om 19:07
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=birdies schreef op dinsdag 11 okt 2011, 18:22].........Ná het opstarten - nu dus bv- staat er vooral een hoog getal achter niet-actieve systemen: 99........ Da's toch prima?

Ja, maar waarom dan die 100% (blijkbaar) tijdens opstarten, waardoor volgens mij die grote vertraging.

.....Geheugenbankjes kunnen ook kapot gaan.....
Zijn gecontroleerd. Werken goed.

............jusched (??)........ Is Java......
OK. Bedankt. Die laten we dus maar gewoon aangevinkt staan bij Opstarten.

edrick3
door edrick3 - Oct 11, 2011 om 19:08
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=pino123 schreef op dinsdag 11 okt 2011, 16:35]Heb je soms een programmaatje starteak.exe draaien? Dit heeft bij ons op school een hoop vertraging bij computers bezorgd.

Nee, dat progje is mij onbekend.

Bedankt voor het meedenken.

edrick3
door edrick3 - Oct 11, 2011 om 19:12
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=freya schreef op dinsdag 11 okt 2011, 16:45]
Toch nog even voor de duidelijkheid, als 'niet-actieve systemen' op 99% staat, dan staat de computer 99% van de tijd niets te doen. Als de computer dan desondanks toch 'traag' is, dan kan het géén softwareprobleem zijn.

Freya

Gaan we alles toch nóg eens controleren (morgen!)

edrick3
door edrick3 - Oct 11, 2011 om 19:17
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@gsm,

.....Verwijder toch MSE en Windows Defender (deze laatste kun je ook uitzetten, via de opties, onderaan) als dat er op staat en clean ook alle sporen van alle andere virusscanners. Het lijkt op een dubbele virusscannner en of firewall.

Bij MSCONFIG alles wat opgestart wordt uitzetten.
.....

Heb géén dubbele virusscanner en/of firewall.

Heb via MSCONFIG Diagnostisch opstarten aangevinkt.
Geen resultaat.

@@@,
Wat er ondertussen wél nog gebeurd is: de Taakbalk onderaan is nu opeens wit ipv blauw.
Rara hoe kan dat nu weer?

Iedereen vast bedankt voor de reacties.
Ga morgen alles nog eens rustig nalopen en kom er nog op terug.

Met vr.gr.

diumenge
door diumenge - Oct 11, 2011 om 19:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zowel jusched als ctfmon kan je probleemloos uitschakelen, maar zal je probleem niet oplossen denk ik. Misschien moet je, voordat je 'm 't raam uitgooit, een schone installatie overwegen. Verder kan het ook gewoon zo zijn dat, als het een oude PC is, dat de harddisk gewoon op is. Het blijft een mechanisch apparaat.

edrick3
door edrick3 - Oct 11, 2011 om 19:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@diumenge,

Uiteraard gaan we een schone installatie doen als we er op een andere manier niet uitkomen. Uit het raam gooien kan altijd nog. ;-)

HD is - volgens 'inspectieprogjes - prima in orde.

(Zie dat je avatar in herfsttenue is. ;-))

Met vr.gr.

freya
door freya - Oct 11, 2011 om 19:30
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=edrick3 schreef op dinsdag 11 okt 2011, 19:17]....
@@@,
Wat er ondertussen wél nog gebeurd is: de Taakbalk onderaan is nu opeens wit ipv blauw.
Rara hoe kan dat nu weer?
....
Dat, samen met die NVSvc foutmelding doet mij toch vermoeden dat er iets met de videodrivers mis is. Dus die toch maar eens verwijderen en opnieuw installeren.

Freya

gsm
door gsm - Oct 11, 2011 om 19:47
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Controleer de ventilators en of het koelblok van de processor goed vast zit. Reset de BIOS naar optimized defaults. De harde schijf kan, zoals hiervoor terecht opgemerkt werd, inderdaad erg langzaam worden, wanneer deze overjarig is.

va
door vascore - Oct 11, 2011 om 21:09
2 Antwoorden / 0 Vragen

als je veel internet of veel programma's hebt geinstalleerd kan je schijf gefragmenteerd raken (versplinterde bestanden) daardoor heeft de machine meer tijd nodig om al zijn data te verzamelen tijdens starten hetgeen lastig lang kan duren.

Je kunt proberen een scandisk uit te voeren zodat eventuele fouten worden hersteld.
vaak lukt dat scandisk niet vanuit windows maar zal dan worden uitgevoerd als je de machine even opnieuw start
vervolgens de harddisk (c: drive) laten defragmenteren.
scandisk (schijfcontrole) en defragmteren kun je vinden door rechtermuisknop te klikken als je op c:drive icoontje gaat staan
er zal een klein menu verschijnen, kies dan eigeschappen en vervolgens de tab extra
(een defragmentatie kan soms best wat tijd kosten hou daar rekening mee
ikzelf laat mijn machine met rust als dit proces bezig is)

verder zou je wat temp directories kunnen legen en zorg ervoor dat je swapfile 1,5 keer zo groot is als je geheugen fixed niet variabel
de swapfile kun je vinden onder de eigenschappen van je computer onder geavanceerd/prestaties/virtueel geheugen

mocht dat niet baten dan zou ik hem ook uit het raam gooien ;)

zw
door zwaardvis - Oct 11, 2011 om 21:47
1525 Antwoorden / 51 Vragen

1. Schijf formatteren en nieuwe installatie XP uitvoeren vanaf CD
2. Als je dat niet durft en je wilt je hardware checken doe dan het volgende:
Ik neem aan dat je HDD in meerdere partities is verdeeld. Bijvoorbeeld C: en D:
Installeer dan XP ook op de D: schijf, naast de bestaande installatie. Vereist maar een paar GB.
Bij het opstarten kun je dan een keuze maken welke XP je wilt opstarten, de oude trage op C: of de nieuwe verse en mogelijk heel snelle versie op D:
Werkt D: dan goed, dan ligt het dus niet aan de hardware..

edrick3
door edrick3 - Oct 13, 2011 om 18:02
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@@@,

even een 'update':
-Computer helemaal nagelopen vwb de hardware. Alles opnieuw geïnstalleerd en gecontroleerd.
-Scan HD uitgevoerd: geen probleem gevonden.
-Videodrivers - de laatste - geïnstalleerd. Helaas: taakbalk blijft wit ipv blauw. Rara???
-De printer deed het opeens niet meer. Print-Spoiler service is niet actief.
Geprobeerd printer opnieuw te installeren. Lukt(e) niet: RPC-server niet beschikbaar.
Is ondertussen opgelost via Deze Computer - Beheren - Services en Toepassingen.
Print-spoiler op automatisch gezet. Neem aan dat die straks - na herstarten - nog werkt.
Printer doet het in ieder geval weer.
Opstarten en afsluiten gaat ondertussen een stuk sneller.
Afgezien van die witte taakbalk werkt alles weer redelijk. Maar daar valt eventueel mee te leven, nietwaar.
Voorlopig mag die compu blijven en hoeft nog niet het raam uit.
Als ik wat meer tijd heb tóch maar eens een schone installatie.
Heb toch het vermoeden dat er door een of andere - onbekende - oorzaak in het register gerommeld is. Dat er opeens allerlei instellingen anders zijn is ook vreemd.
Ach, computers ..... leiden af en toe een eigen leven.
Zo blijf je bezig.

Iedereen nogmaals bedankt voor het meedenken.

Met vr.gr.

birdies
door birdies - Oct 13, 2011 om 18:10
6104 Antwoorden / 31 Vragen

......Heb toch het vermoeden dat er door een of andere - onbekende - oorzaak in het register gerommeld is. .........

Eerlijk gezegd, dacht ik hier al aan, aangezien je nogal gecharmeerd bent van al die opschoon programma's (je reacties lezende). Wat zuinig/voorzichtiger zijn met cleaners, die vlg mijn bescheiden mening helemaal niet nodig zijn.

freya
door freya - Oct 13, 2011 om 18:13
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Staat bij de beeldschermeigenschappen de kleurdiepte wel ingesteld op minimaal 24bit?

Maar inderdaad, als er zoveel verschillende soorten problemen aan de hand zijn, dan lijkt mij een schone installatie wel raadzaam....

Freya

freya
door freya - Oct 13, 2011 om 18:15
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@birdies:

Jammer dat ik je geen groene duim meer kan geven.... ;-)

Freya

edrick3
door edrick3 - Oct 13, 2011 om 18:16
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@birdies,

Gebruik wel - voor de zekerheid - met enige regelmaat anti-spyware: soms MBAM, soms SAS, soms Emsisoft, en ruim af en toe wat op met CCleaner, maar slechts een enkele keer gebruik gemaakt van registercleaners. Weet dat je daar voorzichtig mee moet zijn.
Fouten nu zijn dan ook niet opgetreden na een registerschoonmaak.

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Oct 13, 2011 om 18:21
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@freya,

Kleurdiepte staat op 32 bit (hoogste).
Alle kleuren zijn overigens prima, alleen die onderste balk is nu wit ipv blauw.

birdies
door birdies - Oct 13, 2011 om 18:27
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=edrick3 schreef op donderdag 13 okt 2011, 18:21]@freya,

Alle kleuren zijn overigens prima, alleen die onderste balk is nu wit ipv blauw.

Niet te wijzigen via eigenschappen taakbalk?

birdies
door birdies - Oct 13, 2011 om 18:30
6104 Antwoorden / 31 Vragen

off-topic @freya: je avatar wijzigen in een groene duim, daar waar je deze wil geven?:-)

edrick3
door edrick3 - Oct 13, 2011 om 18:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@birdies,

.....Niet te wijzigen via eigenschappen taakbalk? .....

Hoe had je je dat voorgesteld???

birdies
door birdies - Oct 13, 2011 om 18:45
6104 Antwoorden / 31 Vragen

........Hoe had je je dat voorgesteld???........ Je hebt het toch over je taakbalk onderin? Bij XP kun je die toch wijzigen?

edrick3
door edrick3 - Oct 13, 2011 om 18:54
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=birdies schreef op donderdag 13 okt 2011, 18:45]........Hoe had je je dat voorgesteld???........ Je hebt het toch over je taakbalk onderin? Bij XP kun je die toch wijzigen?

Ja, je kan verschillende zaken wijzigen, maar de kleur? Nergens tegengekomen.

zw
door zwaardvis - Oct 13, 2011 om 20:19
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Ik heb ook een witte taakbalk omdat ik de grafische prestaties heb geoptimaliseerd, waarschijnlijk heeft u dat ook gedaan:

Start, Deze Computer, rechtsklikken-> Eigenschappen. Geavanceerd, Prestaties Instellingen, Kies dan Door Windows laten kiezen (XP stijl=blauw) of Beste Prestaties (NT/95/98 stijl=Wit)

edrick3
door edrick3 - Oct 13, 2011 om 20:24
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@zwaardvis,

Dat zijn de instellingen die bij mij al zo staan.
Als je googeld op taakbalk wit vind je deze aanwijzing ook.
Maar dat helpt bij mij dus niet.
Toch bedankt voor het meedenken!

Met vr.gr.

birdies
door birdies - Oct 13, 2011 om 20:27
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=edrick3 schreef op donderdag 13 okt 2011, 18:54][quote=birdies schreef op donderdag 13 okt 2011, 18:45]........Hoe had je je dat voorgesteld???........ Je hebt het toch over je taakbalk onderin? Bij XP kun je die toch wijzigen?

Ja, je kan verschillende zaken wijzigen, maar de kleur? Nergens tegengekomen.

Heb zelf geen XP meer, maar in mijn XP tijd had ik altijd een zilvergrijze taakbalk ipv blauw omdat ik blauw niet mooi vond. Je had vlg mij ook nog een keuze voor olijfgroen.

aurora1
door aurora1 - Oct 13, 2011 om 21:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag edrick3,

Je zou nog op de site PCstress.net kunnen kijken en het progje Cleanup and Repair kunnen proberen. Eventueel eerst een herstelpunt maken.

vr.gr.

gsm
door gsm - Oct 13, 2011 om 21:39
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=edrick3 schreef op donderdag 13 okt 2011, 18:21]@freya,

Kleurdiepte staat op 32 bit (hoogste).
Alle kleuren zijn overigens prima, alleen die onderste balk is nu wit ipv blauw.

Er zijn drie thema´s en die hebben verschillende kleuren voor de taakbalk.
Kies eens gewoon een ander thema en daarna indien gewenst weer het standaard thema. Misschien wordt daardoor de taakbalk weer voorzien van een likje verf.

hy
door hyrra - Feb 15, 2015 om 12:43
1 Antwoorden / 0 Vragen

hyrra ( nieuw aangemeld op 15-2-2015 )

Computer Windows 7, v.a. maart 2014 ( servicepack 1 )
Processor: Intel Core i5-4440 CPU@3.10 GHZ
Syst. 64 Bit ( RAM ) 8 GB
Harde schijf: Kingston 223 GB SV300S37A240G ATA Device

Computer werkt prima, veel PC-spellen er op en CorelDraw-9 en Corel Suite X6. er wordt voor
80 procent met Corel gedraaid. Als er een geheugenstick of externe harde schijf
op aangesloten wordt, stijgt het processorgebruik onmiddelijk naar 90-100 procent.
Ik sluit dan de PC af ( ook de stroom ) en probeer het na 20 seconden opnieuw.
Na 2 of meerdere keren opnieuw opstarten is alles weer Oké. En dat g3ebeurd elke keer als er
een geheugenstick of externe schijf word aangesloten. En een enkele keer gebeurd dat niet.
Randapparatuur word tijdens opstarten niet gebruikt, dat gebeurd alleen als het nodig is.
Ik werk voor het eerst sinds 2014 met een SoliState harde schijf. Voor die tijd ( sinds 1990) had ik nergens last van. Ik schrijf die toestande toe aan het gebruik van SolidState schijven, want daar zit een ingebouwde opstartschijf in.
Verder start de Computer op binnen een halve minuut en werkt alles razendsnel.

edrick3
door edrick3 - Feb 15, 2015 om 12:55
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@hyrra,

Welkom op de site en bedankt voor je reactie op dit ruim 3 jaar oude topic. ;-)
.... Ik schrijf die toestande toe aan het gebruik van SolidState schijven, want daar zit een ingebouwde opstartschijf in. .....
Is/was hier niet het geval.

Met vr.gr.

laaglander
door laaglander - Feb 15, 2015 om 13:39
473 Antwoorden / 1 Vragen

hallo hyrra,

en die opstart schijf wordt niet gebruikt tijdens ik zeg maar eens .. het opstarten?
Wat een hoop onzin in zo'n klein stukje en ook nog eens op een stuk van ruim 3 jaar oud...

Het is zondag?