me
door mejeg Oct 15, 2014 om 12:43
Computers & telefonie

Track and trace post nl

Bij een Chinese webwinkel wat besteld. Op een gegeven moment krijg ik een mailtje, dat de post aan de deur is geweest, maar er was niemand thuis. Volg de link om je pakketje te traceren. Je komt op een site, ziet eruit als Post nl, maar er staat in heel krom nederlands dat je je gegevens moet downloaden om het uit te printen, zodat je je pakketje op het postkantoor kan ophalen. Heb op downloaden geklikt, maar mijn computerbeveiliging vindt meteen malware en naderhand kom je niet eens meer op de site. Het riekt naar Fishing, en lijkt een namaak post nl, track en trace site. Voor de zekerheid even bij het plaatselijk postkantoor langsgeweest. Er lag geen pakje voor me. Ik heb gegoogeld, maar kan deze praktijken niet vinden. Weet iemand meer hierover ?

5728 3 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Oct 15, 2014 om 12:50
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo mejeg,

Ja, dat is een nepmail.
Er is een phishingmail van PostNL in omloop. De mail staat vol met spelfouten en beweert dat jouw pakket niet kon worden bezorgd omdat er niemand thuis was. Reageer niet op deze mail en klik niet op de links.
Lees het laatste nieuws hierover in Kassa's nieuwsbrief van vandaag..

Met vr.gr.

gompy2
door gompy2 - Oct 15, 2014 om 23:25
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mejeg schreef op woensdag 15 okt 2014, 12:43]Op een gegeven moment krijg ik een mailtje, dat de post aan de deur is geweest, maar er was niemand thuis. Volg de link om je pakketje te traceren. Je komt op een site, ziet eruit als Post nl, maar er staat in heel krom nederlands dat je je gegevens moet downloaden om het uit te printen, zodat je je pakketje op het postkantoor kan ophalen. Heb op downloaden geklikt, maar mijn computerbeveiliging vindt meteen malware en naderhand kom je niet eens meer op de site. Het riekt naar Fishing, en lijkt een namaak post nl, track en trace site. Voor de zekerheid even bij het plaatselijk postkantoor langsgeweest. Er lag geen pakje voor me. Ik heb gegoogeld, maar kan deze praktijken niet vinden. Weet iemand meer hierover ?
Quote:

Nieuwe Nederlandse ransomware vermomd als track en trace-e-mail.
Een nieuwe vorm van ransomware wordt verspreid in nep-e-mails van PostNL en DHL, waarin wordt gevraagd om een pakket via een track en trace-code te volgen.

Dat meldt beveiligingsbedrijf Fox-IT, dat de malware genaamd Torrentlocker opmerkte. Torrentlocker is al langer actief, maar nu duiken ook Nederlandse varianten van de ransomware op.

Ransomware is een vorm van malware die mensen bedreigt en vervolgens geld vraagt. De bedreigingen variƫren tot het publiceren van bezochte pornowebsites tot het versleutelen van persoonlijk bestanden waardoor deze niet meer toegankelijk zijn.

De Nederlandse Torrentlocker-variant wordt verspreid via nep-e-mails die afkomstig lijken van PostNL en DHL. In de e-mail staat een bericht over een ongeleverd pakket met een link naar een track en trace-code. Via de malafide website, die veel lijkt op de website van PostNL of DHL, wordt de malware via een pdf-bestand op de computer van de gedupeerde gedownload.

De ransomware versleutelt bestanden van de gedupeerde en vraagt 390 euro om de bestanden weer toegankelijk te maken. De betaling wordt gedaan via bitcoin, waardoor de ontvanger anoniem is.
Onsleuteling

Volgens Fox-IT zijn besmette systemen te herkennen aan een tweede 'explorer.exe'-proces, dat in het taakbeheer kan worden gezien.

Fox-IT onderzoekt op dit moment of het mogelijk is om software te ontwikkelen waarmee de versleuteling van de ransomware kan worden ontsleuteld.

Bron, klik-> NUTech.nl

gerbera
door gerbera - Oct 15, 2014 om 23:35
7364 Antwoorden / 14 Vragen

ff logisch nadenken, hoe komt PostNL aan uw e-mailadres? Vervolgens is het de gewoonte dat, mocht u niet thuis zijn, de bezorger zo snel mogelijk van het pakketje af wil en desnoods de hele straat afgaat om het ergens af te kunnen geven. Vervolgens doen ze dan een briefje in uw bus waar het pakketje is afgegeven. En als het op de site in krom Nederlands staat moet er toch wel een belletje gaan rinkelen. U heeft geluk gehad dat uw beveiliging up to date is. Dus nooit meer klakkenloos op linken klikken.