ewokkie
door ewokkie Nov 5, 2009 om 19:10
Computers & telefonie

Trojaans paard

Hallo,

Ik heb de volgende vraag:

Wij hebben een Trojaan in onze computer en geprobeerd om deze er uit te halen met Trojan Hunter, maar volgens mij is dat niet of niet helemaal gelukt. Nu is het zo, dat wij een extra harde schijf in onze pc hebben zitten waar ook de foto's en de worddocumenten zijn opgeslagen. Volgens de Trojan Hunter zat de trojan op die schijf. Nu is mijn vraag of er een manier is om de foto's en de worddocumenten veilig te stellen, bijv. door ze op een cd te zetten of per mail te versturen zonder dat de trojan mee gaat. Of kan iemand mij vertellen hoe ik die Trojaan er uit krijg?

Alstublieft help!

P.S.: Het kan zijn dat deze vraag er 2 keer in komt, want ik had hem net ook al gesteld, maar kon hem niet meer terug vinden. Dus als ik hem nu twee keer heb gesteld......sorry.

groetjes marielouise

5013 28 Rapporteer

dirck
door dirck - Nov 5, 2009 om 19:32
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo marielouise,

Laat de computer eens scannen met MBAM, dit is 1 van de betere gratis anti-malware programma's die er bestaat.
www.idealsoftware.nl/MBAM

Groet, Dirck

ewokkie
door ewokkie - Nov 5, 2009 om 21:08
24 Antwoorden / 6 Vragen

Hallo Dirck,

Dat hebben wij al gedaan en daar komt helemaal niets uit. Daarom wil ik graag weten hoe ik mijn foto's en worddocumenten kan veilig stellen zodat ik de pc kan formatteren. Misschien dat dat een oplossing is voor dat vervelende trojaanse ding. Het zit namelijk op die schijf waar ook de foto's op staan en die wil ik niet kwijt. AVG vindt trouwens ook niets en AVIRA ook niet en PC tools Anti Virus vond wel 3 trojans, maar heeft ze niet verwijderd. Er waren er 2 verwijderd en 1 in quarantaine gezet. Wij dachten dat alles er nu uit zou zijn, maar als we proberen om de email te openen, krijgen we een melding dat we tmp bestanden moeten downloaden en volgens mij is dat niet echt goed, dus dat hebben we niet gedaan. Ook hebben we een online scan gedaan maar daar kwam ook niks uit.

groetjes marielouise

frans75
door frans75 - Nov 5, 2009 om 21:24
202 Antwoorden / 0 Vragen

Dag marielouise,

Voordat je verder iets gaat doen, zou je eerst even de complete naam/omschrijving van die Trojan willen geven?

ewokkie
door ewokkie - Nov 5, 2009 om 21:51
24 Antwoorden / 6 Vragen

Hoi Frans,

Ik heb geen idee wat de naam van die Trojaan is. Het enige dat ik weet is dat er aangegeven is dat er in F:\mijndocumenten\ulead systems\ulea photo express 3.0 SE\Autoload.exe een (Agent.4427) zit. Of dat de naam van de trojaan is weet ik dus niet.

De AVG scanner is net klaar met scannen en heeft 4 trojaanse paarden gevonden. Normaal vindt deze er geen een maar nu dus meteen 4. Er wordt melding gedaan van een Trojan Horse AHIY. Heb je hier iets aan? Deze zitten trouwens in C en niet in F

Groetjes marielouise

dirck
door dirck - Nov 5, 2009 om 22:15
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Zo te lezen zijn dit zogenaamde False positives.
Ik zou me maar niet al teveel zorgen gaan maken.

Je hebt AVG, AVIRA en PC tools Anti Virus toch niet tegelijk op de PC draaien?
Je kunt de betreffende bestanden ook nog even door deze online scanners laten controleren: virusscan.jotti.org/nl en virustotal.com/nl

Groet, Dirck

ewokkie
door ewokkie - Nov 5, 2009 om 22:25
24 Antwoorden / 6 Vragen

Hoi Dirck,

Je zegt dat we ons niet zo veel zorgen hoeven te maken, maar als we de email willen openen, komt er dus een bericht dat we iets moeten downloaden. Een van de dingen is bijv. ST449.tmp, onbekend bestandstype 124 bytes en ST 448.tmp onbekend bestandstype 89 bytes. Dit zijn er maar 2, maar elke keer als we proberen om de email te openen komt er een nieuwe melding van 2 bestanden die we zouden moeten downloaden en elke keer is het iets anders. We kunnen nu dus alleen via de webmail onze mail bekijken en beantwoorden. Bovendien valt de pc zomaar opeens uit en start dan uit zich zelf weer op. Dit gebeurt ook als we niet op het internet zijn dus ook als we hem alleen maar aan hebben staan. Ik ben dus wel erg bezorgd dat we dit nooit meer kwijt raken en weet nog steeds niet of mijn foto's wel veilig zijn en of ik die nog kan gebruiken in mijn mail of dat ik dan mensen een virus of een trojaan bezorg.
Ik zou ook heel graag willen weten of ik de foto's nou kan branden op een schijfje zonder dat er een trojaan bij zit.

Uiteraard hebben we de scanners niet tegelijk aan staan. Dat zou toch niet werken denk ik. Maar in elk geval alvast bedankt.

groetjes marielouise

to
door tony1976 - Nov 6, 2009 om 00:49
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Marielouise

Allereerst geen paniek :) Je hoeft niet bang te zijn dat je er nooit meer vanaf komt, het komt altijd goed. Ik weet niet om hoeveel fotos het gaat, maar branden op schijf kan geen kwaad, als je bang bent dat je dan het virus mee kopieerd dan zou je na het branden die cd of dvd kunnen nakijken, als hij dan niets vind dan zal er in de toekomst op je cd of dvd ook nooit een virus bijkomen (een virus kan niet zomaar zichzelf op een cd branden). Als het maar om een paar fototjes gaat dan zou je het zelfs op een USB stick of geheugen kaartje kunnen zetten en die op read only zetten (is vaak een schuifje op een kaartje (bij sd kaart) of een schuifje of palletje bij een usb stick. Dat kan niet bij alle kaartjes en usb sticks maar wellicht bij jou wel. Daar kan je hetzelfde mee uitvoeren dus eerst ernaar kopieren en dan op beveiligt zetten en dan laten scannen.

Het zomaar uitvallen en opnieuw opstarten van je pc zal niet met de trojan samenhangen, wellicht is je pc in de loop van het gebruik wat overvol geraakt, bestanden deels verwijderd of geupdate en "snapt" hij het dan opeens ff niet meer om het maar heel simpel te verwoorden.

Je zou een CCleaner kunnen draaien en zoeken op fouten en die automatisch laten oplossen, Waarsschijnlijk zul je een paar honderd fouten vinden maar ook dan geen paniek, vaak vind hij na het oplossen er nog een paar maar ook die weer op laten lossen etc.

Als dat soort dingen hardnekkig en vervelend worden dan zou je eens iemand kunnen vragen om alles eens leeg te maken, te formateren en alles er een keer vers op te zetten, Dit lost gok ik in 90% van de gevallen alle problemen wel op bij systemen die voorheen wel goed hebben gewerkt. Tevens zal de compu dan weer wat sneller werken, Vertgeet dan niet al je bestanden die je ooit nog nodig denkt te hebben eerst veilig te stellen door ze te branden naar cd of dvd of je externe harde schijf.

Wat betreft de twee files die hij wil downloaden, ik begrijp dat hij dat doet zodra hij uberhaupt post op wil halen, en dat ze als het ware eerst binnengehaald moeten worden voordat je de rest van je mails krijgt, maar dat dat steeds fout gaat en je daardoor in een soort van cirkeltje zit. Je gaf aan dat je wel webmail hebt, probeer daarom eens via webmail de betreffende mails weg te gooien (en inderdaad niet proberen te openen).

Suc6

to
door tony1976 - Nov 6, 2009 om 00:55
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Marielouise

Allereerst geen paniek :) Je hoeft niet bang te zijn dat je er nooit meer vanaf komt, het komt altijd goed. Ik weet niet om hoeveel fotos het gaat, maar branden op schijf kan geen kwaad, als je bang bent dat je dan het virus mee kopieerd dan zou je na het branden die cd of dvd kunnen nakijken, als hij dan niets vind dan zal er in de toekomst op je cd of dvd ook nooit een virus bijkomen (een virus kan niet zomaar zichzelf op een cd branden). Als het maar om een paar fototjes gaat dan zou je het zelfs op een USB stick of geheugen kaartje kunnen zetten en die op read only zetten (is vaak een schuifje op een kaartje (bij sd kaart) of een schuifje of palletje bij een usb stick. Dat kan niet bij alle kaartjes en usb sticks maar wellicht bij jou wel. Daar kan je hetzelfde mee uitvoeren dus eerst ernaar kopieren en dan op beveiligt zetten en dan laten scannen.

Het zomaar uitvallen en opnieuw opstarten van je pc zal niet met de trojan samenhangen, wellicht is je pc in de loop van het gebruik wat overvol geraakt, bestanden deels verwijderd of geupdate en "snapt" hij het dan opeens ff niet meer om het maar heel simpel te verwoorden.

Je zou een CCleaner kunnen draaien en zoeken op fouten en die automatisch laten oplossen, Waarsschijnlijk zul je een paar honderd fouten vinden maar ook dan geen paniek, vaak vind hij na het oplossen er nog een paar maar ook die weer op laten lossen etc.

Als dat soort dingen hardnekkig en vervelend worden dan zou je eens iemand kunnen vragen om alles eens leeg te maken, te formateren en alles er een keer vers op te zetten, Dit lost gok ik in 90% van de gevallen alle problemen wel op bij systemen die voorheen wel goed hebben gewerkt. Tevens zal de compu dan weer wat sneller werken, Vertgeet dan niet al je bestanden die je ooit nog nodig denkt te hebben eerst veilig te stellen door ze te branden naar cd of dvd of je externe harde schijf.

Wat betreft de twee files die hij wil downloaden, ik begrijp dat hij dat doet zodra hij uberhaupt post op wil halen, en dat ze als het ware eerst binnengehaald moeten worden voordat je de rest van je mails krijgt, maar dat dat steeds fout gaat en je daardoor in een soort van cirkeltje zit. Je gaf aan dat je wel webmail hebt, probeer daarom eens via webmail de betreffende mails weg te gooien (en inderdaad niet proberen te openen).

Suc6

sp
door sprokkel - Nov 6, 2009 om 09:26
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb maar 1 goede tip voor je en zo ben ik ook verlost van een trojan, Download
http://www.malwarebytes.org/mbam.php de free version en laat heel je computer scannen het duurt even, maar hij haalt echt virussen en trojans weg.
veel succes.

dirck
door dirck - Nov 6, 2009 om 10:50
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo marielouise,

Heb je met MBAM ook de "Volledige scan" gedaan? En dan niet vergeten om ook de andere schijfletters aan te vinken.

AVG staat bekend om zijn valse meldingen en ook Trojan Horse AHIY is een valse melding.

Groet, Dirck

me
door mechelina - Nov 6, 2009 om 15:26
17 Antwoorden / 3 Vragen

ha wat je zou kunnen doen is naar google pack gaan daar kan je dan een goede gratis trojan scanner downloaden.
Spyware Doctor met Antivirus

Ik vind die erg goed werken voor trojans.

Gr Els

audb
door audb - Nov 6, 2009 om 18:59
1668 Antwoorden / 5 Vragen

http://www.microsoft.com/security_essentials/resources.aspx?mkt=en-us&s=1
http://freedrweb.com/?lng=en
http://www.safer-networking.org/nl/index.html
http://www.superantispyware.com/
http://download4.emsisoft.com/a2FreeSetup.exe
http://www.malwarebytes.org/mbam.php

Dit zijn echt de beste spyware scanners

http://downloadfree.grisoft.com/inst/avg_free_stf_en_90_698a1730.exe
Of de betere
http://www.avast.com/eng/download-avast-home.html Deze heeft wel mijn voorkeur of nod32 maar die is niet gratis

polleke1945
door polleke1945 - Nov 6, 2009 om 19:10
76 Antwoorden / 2 Vragen

De foto's en documenten kun je gewoon op een cd/dvd branden, daar kunnen nml geen trojans in zitten.
Verder kun je de pc dan scannen met meerdre van eerder genoemde progjes.

ewokkie
door ewokkie - Nov 6, 2009 om 22:05
24 Antwoorden / 6 Vragen

Hallo lieve mensen,

Bedankt voor jullie steun en goede raad. Ik ga om te beginnen eerst even de foto's en documenten veilig stellen (bedankt Polleke 1945).
Daarna ga ik al die scans uit voeren en hoop dan dat het probleem opgelost is. De schijf waar waarschijnlijk de trojaan in zit ga ik formatteren en hoop zo dat hij er dan uit is. De C schijf ga ik opschonen met de C-cleaner en als dat allemaal klaar is, laat ik jullie nog even weten of en wat er gewerkt heeft!

Het zal best een poosje duren, want ik ben echt een leek dus snap niet alles in een keer helaas, maar ik heb voor mijn foto's nu een extrerne harde schijf gekocht waar ik al mijn foto's en documenten veilig op kan zetten en die gebruik ik natuurlijk niet meer als ik iets op het internet moet doen. Als ik dan foto's nodig heb copieer ik ze gewoon even naar de C schijf en koppel dan de externe harde schijf weer los van mijn computer. Ik hoop dat het allemaal helpt.

Maar zoals beloofd...jullie horen nog van mij wat er heeft gewerkt en als er niks heeft gewerkt dan horen jullie het ook!

Heel erg bedankt voor jullie getoonde interesse en de hulp die jullie allemaal geboden hebben!!

groetejs marielouise

ewokkie
door ewokkie - Nov 6, 2009 om 22:07
24 Antwoorden / 6 Vragen

O ja Sprokkel, wat jij voorstelt had ik ook al gedaan en heeft niks opgelost helaas.

Maar toch bedankt voor je reactie

groetejs marielouise

polleke1945
door polleke1945 - Nov 6, 2009 om 22:20
76 Antwoorden / 2 Vragen

O ja,
Misschien moet trojan hunter geüpdatet worden.
Zie:
http://omgili.com/july-updates

UPDATES - July 17, 2009
Friday, July 17, 2009 - 15 Posts by 1 People
TrojanHunter 5.x Ruleset Update - Jul 17, 2009 An updated TrojanHunter ruleset is available . This update adds 174 new trojan definitions: Agent.4427 Agent.4426 Agent.4425 Agent.4424 Agent.4423 July 2009 http://www.quickheal.co.in/updates.aspDefinition updates for Quick Heal 2009 Series

polleke1945
door polleke1945 - Nov 6, 2009 om 22:21
76 Antwoorden / 2 Vragen

O ja,
Misschien moet trojan hunter geüpdatet worden.
Zie:
http://omgili.com/july-updates

UPDATES - July 17, 2009
Friday, July 17, 2009 - 15 Posts by 1 People
TrojanHunter 5.x Ruleset Update - Jul 17, 2009 An updated TrojanHunter ruleset is available . This update adds 174 new trojan definitions: Agent.4427 Agent.4426 Agent.4425 Agent.4424 Agent.4423 July 2009 http://www.quickheal.co.in/updates.aspDefinition updates for Quick Heal 2009 Series

ewokkie
door ewokkie - Nov 8, 2009 om 01:20
24 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb alles gedaan wat jullie mij hebben aangeraden en inderdaad de CCcleaner haalde een heleboel fouten er uit. Ik krijg een melding van CC Cleaner: RUNDLL, er is een fout opgetreden tijdens het laden van InetCpl.cpl. ongeldige toegang tot geheugenlocatie.
Weet iemand misschien wat dit inhoudt?

Ook heb ik nu weer geprobeerd om Outlook te openen. Dat lukt wel, maar de berichten worden niet geopend. Ook de berichten die eert wel gewoon geopend konden worden kunnen niet meer worden geopend. Eerst geeft hij aan dat delen van de berichten niet gelezen kunnen worden, dan moet je op ok klikken en daarna geeft hij aan dat er te weinig geheugen is. Dat is natuurlijk onzin, want op C hebben we een geheugen van 74,5 Gb en beschikbaar is 59,3 GB, dus een klein mailtje openen zou toch moeten kunnen lijkt me.

We hebben ook Incredimail de premium versie, dat is dus de gekochte, maar als we die willen openen, dan moeten we eens iets downloaden en daar komen al helemaal geen berichten, dus dat is heel vreemd. Bij incredimail is het zo dat er een soort van huisje op de werkbalk komt te staan en daar kan je dan met je muis op klikken en zo kan je dan een nieuw bericht openen, zonder dat heel incredimail open gaat, maar dat nieuwe bericht gaat via Firefox en je kunt geen adres intikken en ook geen onderwerp. Het stomste van dit alles is nog dat ik dit heb gedaan terwijl ik GEEN internet had aangesloten, dus dan kan je toch al helemaal niet naar een site op Firefox?

Misschien dat iemand mij nu nog kan vertellen hoe ik weer gewoon email kan krijgen?

Alvast weer bedankt voor het mee denken!

groetjes marielouise

dirck
door dirck - Nov 8, 2009 om 11:09
3201 Antwoorden / 3 Vragen

inetcpl.cpl is het "Eigenschappen voor internet" configuratieonderdeel.
Oftewel de "Internetopties" als je klikt in Internet Explorer op Extra > Internetopties.

ewokkie
door ewokkie - Nov 8, 2009 om 11:31
24 Antwoorden / 6 Vragen

Oke Dirck, dank je wel, maar waarom geeft hij dat dan aan? Wij gebruiken geen internet explorer, maar Firefox.

En toen we vanmorgen de pc gingen opstarten, viel hij weer 4x uit. Toen hij goed was opgestart en we naar de webmail gingen, liep de muis vast en dan kan je dus weer helemaal niks doen? Moet ik mijn pc soms gewoon bij het grootvuil zetten of is dit nog op te lossen?

dirck
door dirck - Nov 8, 2009 om 11:58
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Dat CCleaner dat aangeeft komt omdat die opties aangevinkt staan in CCleaner.
Als je CCleaner opent, dan zie je daar onder 'Internet Explorer' verschillende vinkjes staan. Als je die vinkjes weghaalt, dan krijg je die foutmelding waarschijnlijk niet meer.

Het is natuurlijk altijd op te lossen, maar van een afstand is het natuurlijk heel moeilijk te zeggen wat er nou precies aan mankeert.

Het kan zowel softwarematig als hardwarematig zijn. Het kan aan de voeding, geheugen of harde schijf liggen dat hij steeds uitvalt.
Maar het kan ook iets met de drivers zijn.

Het lijkt mij toch het beste dat je er even iemand bij haalt of dat je naar een goede computerzaak toe gaat.

Welke Windows gebruik je trouwens en hoeveel geheugen heb je?

Groet, Dirck

ewokkie
door ewokkie - Nov 8, 2009 om 12:12
24 Antwoorden / 6 Vragen

Hallo Dirck,

We gebruiken Windows XP home edition service pack 3. De c schijf is 74,5 GB en er is 59,3 GB beschikbaar.
Het uitvallen is begonnen toen we nieuw geheugen er in hebben gezet. We hebben het nieuwe geheugen er uit gehaald en het oude weer terug gezet. Ik dacht dat er 2 stickjes in zitten 1 van 256 en 1 van 512.

Groetjes Marielouise

deroedel
door deroedel - Nov 11, 2009 om 18:11
77 Antwoorden / 71 Vragen

probeer het eens met advanced systemcare kun je googelen en het is gratis.
gebruik het zelf ook en werkt prima....succes ermee

deroedel
door deroedel - Nov 11, 2009 om 18:11
77 Antwoorden / 71 Vragen

probeer het eens met advanced systemcare kun je googelen en het is gratis.
gebruik het zelf ook en werkt prima....succes ermee

ewokkie
door ewokkie - Nov 11, 2009 om 18:30
24 Antwoorden / 6 Vragen

Het probleem van de email die niet kon worden geopend is opgelost! Mijn zoon heeft gisteren de hele avond geprobeerd om mijn pc weer op gang te krijgen en eindelijk is het dan toch gelukt. Het lag aan Internet Explorer. Die was verouderd en deed het dus niet meer en daardoor kon de email niet werken zoals het moest. Dus dat probleem is nu opgelost gelukkig! Bedankt voor jullie hulp, daar heb ik best heel veel aan gehad.

Het enige probleem is nu dus nog het zomaar uitvallen van de pc. Eerst gebeurde dat soms 6x per uur, nu nog maar een keer of 2 per dag, zonder waarschuwing ineens plof de pc uit en die gaat dan weer automatisch opstarten. Als ik er ooit achter kom wat daarvan het probleem is, dan schrijf ik het hier neer. Wie weet heeft iemand er dan ook nog wat aan.

groetjes marielouise

me
door mechelina - Nov 11, 2009 om 20:28
17 Antwoorden / 3 Vragen

dat hij steeds uitvalt kán zijn dat hij te warm wordt. Hoe staat je pc ergens dicht ergens tussen in een kast zodat hij zijn warmte niet kwijt kan? Of zit hij misch vol stof?

Ik heb dat namelijk ook gehad. Werd hij te warm ensloeg hij af en starten vanzelf weer op.

Gr Mechelina

ewokkie
door ewokkie - Nov 11, 2009 om 20:33
24 Antwoorden / 6 Vragen

Nee daar hebben we ook al naar gekeken, hij wordt niet te warm, dus helaas dat is het niet, maar in elk geval bedankt.