macwouter
door macwouter Oct 14, 2009 om 17:57
Computers & telefonie

Ubuntu

Ja,ja ook ik ontkom er niet aan om te gaan experimenteren met Ubuntu. Het is mij wel gelukt om te werken met Ubuntu desktop met mijn USB en het gaat lekker snel ook zonder installatie.Na alle instellingen zoals Sun java,adobe flash player,Google toolbar,Firefox,Vlc,Openoffice en diverse mediaplayers heb ik een volwaardig systeem waar ik veel mee kan.Maar als ik weer terug ga naar Windows en later weer met Ubuntu begin ben ik alles weer kwijt en moet ik alles weer opnieuw instellen.Is er geen mogelijkheid om alles vast te zetten in Ubuntu.Installeren met Wubi lukt mij niet want halverwege stopt ie met downloaden.Mijn c schijf heeft nog ruimte van 53 % of kan ik ook de d schijf (50 GB) gebruiken ?

977 10 Rapporteer

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Oct 14, 2009 om 18:17
1163 Antwoorden / 60 Vragen

quote: of kan ik ook de d schijf (50 GB) gebruiken ?

....ik denk dat u hiermee al het antwoord geeft op uw vraag. U kunt slechts 1 systeem per partitie gebruiken. Windows MOET op C, voor Ubuntu blijft dus alleen D over. Deze kunt u in meerdere partities delen: 1x voor het systeem (+- 8 GB), 1x voor swap (2x uw werkgeheugen, tenzij u meer dan 1 GByte heeft, dan even groot als uw werkgeheugen), en ik wil u adviseren een aparte partitie te maken voor home (ter grootte van de rest van uw C-schijf).

Hoe werkt u nu met Ubuntu? Gebruikt u de live-CD? Als ik me niet vergis heeft u een icoontje 'install' op uw bureaublad. Daarmee installeerd u Ubuntu.

http://wiki.ubuntu-nl.org/Installatie

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Oct 14, 2009 om 18:23
1163 Antwoorden / 60 Vragen

hmmm....   ik zag even over het hoofd dat u wubi gebruikt....

Ik ken Wubi niet, het is Windows-software. Vandaar dat ik daar niet eens mee zou beginnen. U kunt een installatie-CD downloaden en branden, lijkt mij een stuk betrouwbaarder (....maar ik kan me vegissen). Via de link die ik u gaf staat precies beschreven hoe dat werkt!

Wat ik ook nog vergeten was: welkom bij de tevreden Ubuntu-gebruikers! Nooit meer Microsoft voor u!!! Een verstandige keuze!!!!!!

edwardus
door edwardus - Oct 14, 2009 om 19:00
6844 Antwoorden / 14 Vragen

De vraag lezend heb ik het vermoeden dat je de LiveCD gebruikt. Deze is inderdaad bedoeld om Ubuntu uit te proberen zonder blijvende sporen achter te laten op je computer (een mooie eigenschap).

Je kunt echter ook de installatie doen op een 2e partitie. Je krijgt dan de mogelijkheid om de pc dual-boot te maken en bijv. Grub als bootloader te kiezen. Zowel Windows als Ubuntu kun je dan blijvend op 1 pc gebruiken en hoef je niet steeds overnieuw te beginnen.

gsm
door gsm - Oct 14, 2009 om 19:10
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Er is bij dual boot windows en ubuntu een klein probleem met de tijd.
Ubuntu stelt de hardware klok in op de wereldtijd en Windows gebruikt de lokale tijd. Je kunt echter in Ubuntu de instelling gemakkelijk wijzigen naar lokaal, zodat er niet telkens 2 uur verschil in de klok is.

macwouter
door macwouter - Oct 14, 2009 om 19:28
825 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo Deinert dank voor een snelle antwoord ik ga het eens op de d schijf proberen.Ik zie inderdaad op het bureaublad van ubuntu een installatie symbool en die had ik gebruikt voor de c schijf daarom denk ik dat het niet lukte. Hoewel ik heb gelezen dat je altijd de eerste partitie (c) moet nemen liep het toch niet goed want hij maakte melding van te weinig ruimte.

macwouter
door macwouter - Oct 14, 2009 om 19:46
825 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo Edwardus. Ik heb Ubuntu op mijn USB en het werkt hezelfde als op een CD/DVD. Bij Acer F12 en opstarten met USB. Het werkt uitstekend en is echt snel,je weet niet waar je bent.Ik heb ook ubuntu op CD en het werk ook maar ik vind het handiger met USB omdat ik nogal ruw en slordig ben met CD,s er zit bij mij snel een krasje op.Heb ubuntu een keer op mijn laptop geinstalleerd met Wubi.Bij opstarten krijg je automatisch de keus Windows of Ubuntu.Ook toen kreeg ik het niet voor mekaar om al die instellingen vast te houden en heb het verwijderd.Op advies van deinert ga ik het op de D schijf proberen en maar hopen dat ik firefox kan vasthouden  en andere instellingen.Ik doe het nu via de installatie symbool op het bureaublad van Ubuntu.

edwardus
door edwardus - Oct 14, 2009 om 19:51
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Ja dat van die klok heb ik zelf ook.

gsm
door gsm - Oct 14, 2009 om 21:20
5940 Antwoorden / 47 Vragen

In een commando venster het bestand rcS openen.

Voer dit commando uit:

    sudo gedit /etc/default/rcS

Verander in het rcS bestand "UTC=yes" in "UTC=no".

Opslaan en klaar (lokaal ingesteld) is Ubuntu.

holpen
door holpen - Oct 14, 2009 om 21:32
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Even terzijde:

Het verheugt mij zeer te zien dat zovelen ook Linux proberen (of dat nou Ubuntu is of een andere distro).

macwouter
door macwouter - Oct 15, 2009 om 03:23
825 Antwoorden / 9 Vragen

Hoera het is gelukt. Om precies 2.30 uur was het klaar. Na een heleboel fouten en weigeringen zit ik nu op ubuntu dit te schrijven.Wat een snelheid.Ook kreeg ik  veel update,s wel 250 waar hij maar 8 min over deed om die binnen te halen.Daarna ja jullie kennen dat wel Java ,Adobe ,en Vlc natuurlijk onder Firefox met Toolbar.Ik ga nu verder met experimenteren  en wil jullie bedanken voor de belangstelling en meedenken.