jo
door joycemildred Mar 3, 2014 om 17:17
Computers & telefonie

Upgrade oude Android op telefoons en tablet i.v.m. veiligheid

Ik ben wat ouder en redelijk op de hoogte met computers en veiligheid, maar niet een crack op dat gebied.

Ik heb vorig jaar maart smartphone gekocht met Adroid versie 4.1. En later tablet met Android 4.2.

Mijn Windows-computer krijgt regelmatig updates i.v.m. veiligheid. Mijn 4 jaar oude iPod touch ook. Maar ik heb inmiddels gemerkt dat de Android besturing versie 4.1 van mijn (Wolfgang) smartphone met prepaid kaart helemaal geen updates kan krijgen.

Hoe moet dat met Internetbankieren via mijn App.
Banken leggende verantwoordelijkheid voor veiligheid wel bij de consument, maar ik kan niet veiliger gaan werken.

Weet iemand hoe je toch een upgrade kan installeren, ook al bied de verkoper er geen aan?

4386 17 Rapporteer

pi
door pieterwolters - Mar 3, 2014 om 18:13
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Rooten en upgraden. Als de leverancier geen updates biedt is dat de enige manier.

diumenge
door diumenge - Mar 3, 2014 om 18:24
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Internetbankieren via Android lijkt mij sowieso niet verstandig.

jo
door joycemildred - Mar 3, 2014 om 18:28
19 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op maandag 3 mrt 2014, 18:13]Rooten en upgraden. Als de leverancier geen updates biedt is dat de enige manier.

Eh.. rooten en upgraden. Via de Playstore zie ik geen upgrade mogelijkheid en wat is rooten?

jo
door joycemildred - Mar 3, 2014 om 18:30
19 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=diumenge schreef op maandag 3 mrt 2014, 18:24]Internetbankieren via Android lijkt mij sowieso niet verstandig.

Bedankt voor de reactie.

50% van alle telefoons werken toch op een of andere Android versie?
En de banken melden niet dat het dan niet kan.
De verbinding via de app zou gaan via een beveiligde link.

diumenge
door diumenge - Mar 3, 2014 om 19:18
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Klopt allemaal.

Zo'n app lijkt me ook nog 'redelijk' veilig, met name omdat deze sterke beperkingen kent.

Internetbankieren, dus via de website, op een Android telefoon of tablet lijkt me minder verstandig. Juist omdat Android zo groot is, is het ook interessant om virussen, malware e.d. te ontwerpen voor dat systeem. Dat gevaar lijkt me nog groter te worden als je gaat 'rooten'.

Verder is het zo dat de fabrikant van de telefoon lijkt te bepalen of je updates krijgt en dus niet Google. Dus wellicht is op de ene telefoon of tablet de ondersteuning beter dan op de andere. Zal ook met de prijs van het apparaat te maken hebben.

aurora1
door aurora1 - Mar 3, 2014 om 20:51
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Updaten of upgraden kan voor zover ik weet alleen via het apparaat (dus gsm of tablet) of via Kies. Als het apparaat niet geschikt is voor een volgende versie van de besturing, dan kun je die ook niet installeren. Via Google Play kun je je androïd niet updaten of upgraden, die gaan daar niet over. Als er van de fabrikant geen updates of upgrades beschikbaar zijn dan houdt het op. Met rooten raak je in het algemeen je garantie kwijt en het lijkt me dan ook minder veilig te worden.
Ik zou overigens ook niet zo gauw internetbankieren met een android gsm of tablet, maar dat gewoon op de pc doen.
Je zou overigens op de apparaten met androïd een anti-virus app kunnen installeren. Te vinden op Google Play, bijv. Avast Mobile Security. Er zijn meerdere dus daar dan even kijken.

jo
door joycemildred - Mar 4, 2014 om 12:07
19 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=aurora1 schreef op maandag 3 mrt 2014, 20:51]
Ik zou overigens ook niet zo gauw internetbankieren met een android gsm of tablet, maar dat gewoon op de pc doen.
Je zou overigens op de apparaten met androïd een anti-virus app kunnen installeren. Te vinden op Google Play, bijv. Avast Mobile Security. Er zijn meerdere dus daar dan even kijken.

Bedankt voor de reactie.

Ik wil toch even aantekenen dat uit de media blijkt, dat veel ouderen tegenwoordig vaker een tablet dan een computer kopen en dus waarschijnlijk daar ook vaak op bankieren via een app van hun bank. Een belangrijk deel van die tablets heeft (waarschijnlijk) een verouderde Android besturing.

Op mijn telefoon heb ik de betaalde AVG virusbescherming aangeschaft voor een zeer redelijke bedrag van € 9,99 per jaar, maar of dat echt voldoende is als toch via een lek iets op mijn telefoon geïnstalleerd wordt, weet ik ook niet zeker.

IN HOEVERRE KUNNEN BANKEN IN GEVAL VAN EEN PROBLEEM DOOR VEROUDERDE BESTURINGSSOFTWARE DAT BIJ DE GEBRUIKER NEERLEGGEN!!?!!

Ik denk dat het tijd wordt dat organisaties als Kassa, Radar, Consumentenbond, Seniorweb en de banken de leveranciers van tablets en telefoons gaan dwingen hun besturing gedurende een redelijke periode up to date te houden, net als de dat bij Windows en Applebesturing gebeurt.

Eigenlijk moeten we deze organisaties dat met z'n allen gaan vragen!

jo
door joycemildred - Mar 4, 2014 om 12:13
19 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=diumenge schreef op maandag 3 mrt 2014, 19:18]Klopt allemaal.

Zo'n app lijkt me ook nog 'redelijk' veilig, met name omdat deze sterke beperkingen kent.

Internetbankieren, dus via de website, op een Android telefoon of tablet lijkt me minder verstandig. Juist omdat Android zo groot is, is het ook interessant om virussen, malware e.d. te ontwerpen voor dat systeem. Dat gevaar lijkt me nog groter te worden als je gaat 'rooten'.

Verder is het zo dat de fabrikant van de telefoon lijkt te bepalen of je updates krijgt en dus niet Google. Dus wellicht is op de ene telefoon of tablet de ondersteuning beter dan op de andere. Zal ook met de prijs van het apparaat te maken hebben.

jo
door joycemildred - Mar 4, 2014 om 12:14
19 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=diumenge schreef op maandag 3 mrt 2014, 19:18]Klopt allemaal.

Dat gevaar lijkt me nog groter te worden als je gaat 'rooten'.

Bedankt voor de link over dat Rooten. Duidelijke uitleg op die website.
Groet,
Mildred

Cookies
door Cookies - Mar 4, 2014 om 12:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Ik zou overigens ook niet zo gauw internetbankieren met een android gsm of tablet, maar dat gewoon op de pc doen.......

De p.c. wordt natuurlijk wel steeds meer vervangen door een tablet! Internetbankieren via een App is veilig genoeg, mits je natuurlijk geen onbetrouwbare, illegale software op je tablet hebt gegooid.

Internetbankieren op een tablet via browser is minder veilig dan via de App.

pi
door pieterwolters - Mar 4, 2014 om 17:42
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=joycemildred schreef op maandag 3 mrt 2014, 18:28][quote=pieterwolters schreef op maandag 3 mrt 2014, 18:13]Rooten en upgraden. Als de leverancier geen updates biedt is dat de enige manier.

Eh.. rooten en upgraden. Via de Playstore zie ik geen upgrade mogelijkheid en wat is rooten?

Ik bedoelde er vooral mee aan te geven dat als de leverancier van de tablet geen updates beschikbaar stelt (en dat is bij Android bij heel veel leveranciers helaas al heel gauw na aanschaf) dan is het jammer maar helaas. Rooten en upgraden gaat buiten de officieele wegen om.

pi
door pieterwolters - Mar 4, 2014 om 17:44
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=carola.83 schreef op dinsdag 4 mrt 2014, 12:18]

Internetbankieren op een tablet via browser is minder veilig dan via de App.

Maar in de praktijk altijd nog veiliger als via een PC (ervan uitgaande dat de meeste mensen apps via de Play Store installeren).

diumenge
door diumenge - Mar 4, 2014 om 19:02
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op dinsdag 4 mrt 2014, 17:44][quote=carola.83 schreef op dinsdag 4 mrt 2014, 12:18]

Internetbankieren op een tablet via browser is minder veilig dan via de App.

Maar in de praktijk altijd nog veiliger als via een PC (ervan uitgaande dat de meeste mensen apps via de Play Store installeren). Dat weet ik zo net nog niet. Ik gebruik internetbankieren in de browser toch echt liever op de PC/Laptop met een up-to-date versie van Windows (en m'n gezond verstand) dan op 'n Android tablet. Android is het nieuwe Windows moet je maar denken, alleen heeft MS heel wat meer jaren ervaring met besturingssystemen.

fu
door fuzz25 - Nov 13, 2015 om 12:01
20 Antwoorden / 3 Vragen

Het hangt ervan af hoe duur de android tablet is. Is het gratis ontvangen exemplaar. Vergeet het dan maar. Je krijgt slechts een half jaar updates of minder.

De duurste tablets die worden langer geupdate. WAARSCHIJNLIJK tot 2 jaar, maar welke dat zijn is niet ontdekt in het onderzoek dat de consumenentenbond heeft gedaan nav smartphones en dan vooral android.

Je moet ook kijken welke androidversie erop staat. Nu is in oktober android 6.0 uitgebracht, als je tablet die update niet krijgt heb je een veiligheidsprobleem.

Je kan googlen op android 6.0 en kijken welke telefoon of tablet hem krijgt.

Ik zou er niet op bankieren. Je verouderde tablet en android smartphone kan overgenomen worden door hackers. Er zijn heel veel veiligheidslekken in android bekend en android 6.0 is daar het antwoord op.

Ik raad aan je verouderde tablet alleen nog te gebruiken als afstandsbediening voor je chromecast, er spelletjes op te doen, je email-account eraf te gooien en er een nieuwe zelf bedachte gmail account op te zetten. Waar je voor de rest niks mee doet, hem te resetten naar fabrieksinstellingen (dan zijn al je persoonlijke gegevens, apps en mail eraf). Dat doe je bij instellingen, onderaan bij back-up. Zet er reclamefolder app op (gratis) en bekijk de nieuwste folders en zet er firefox op, die is veel veiliger dan de webbrowser van google en doe dat ook op je android smartphone. Voordat je een nieuwe koopt. Zet er gratis e-boeken op je tablet en je kan er nog steeds mee internetten, maar log nergens in en vul geen gegevens online in.

En koop een Apple tablet die net uit is: die krijgen 4 jaar updates, zijn wel prijzig, minder virussen (ik zal eens kijken naar de beste koop van de consumentengids). Geldt ook voor smartphone iphone 6S, die net uit is.

Als je een oudere iphone tablet koopt krijg je dus korter updates en is eigenlijk duurder.

Microsoft update tablets o.h.a. ook langer dan 2 jaar. Geldt ook voor smartphones.Maar hoe lang is niet duidelijk. Je vind het nergens.

fu
door fuzz25 - Nov 13, 2015 om 12:11
20 Antwoorden / 3 Vragen

Je tablet rooten lost niets op als je al weet hoe je het moet doen. Dat is voor nerds. Benodigde updates blijven achter. Er zijn veel veiligheids isseus en alleen een nerd weet hoe daarmee om te gaan.

Als je tablet toch wilt rooten. Pak je pc. Zet in je browser: chrome of firefox de add-on of extensie: wott. Installeer die. Een nieuw tabblad opent registreer, maak een account. Dan wordt het geactiveerd.

Als je dan met chrome of firefox googlet dan zie je groene rondjes verschijnen bij websites die te vertrouwen zijn (zolang ze ouder dan 3 dagen zijn en al genoeg mensen er een review over gegeven hebben).

Misschien heb je zelf mc afee siteadvisor. Als die nog gratis is. Geeft ook aan welke sites veilig zijn.

Daarna google je op android tablet rooten en de websites die dat groene rondje hebben kan je vertrouwen. Dan kan je met hun hulp en youtube zelf leren je tablet te routen. Kan je dat ook weer.

Cookies
door Cookies - Nov 13, 2015 om 12:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@fuzz25: topic is bijna 2 jaar oud, tablet is waarschijnlijk al lang gerecycled.

aurora1
door aurora1 - Nov 13, 2015 om 19:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@fuzz25, u heeft al 2 x een topic geopend met dit lange en onsamenhangende verhaal waar weinig van klopt. Heel erg overbodig om het nog eens te plaatsen en dan ook nog bij een ouder topic.