dh
door dhuisman Aug 31, 2010 om 11:24
Computers & telefonie

Usb stick

Ik heb een USB stick voor opslag van foto's e.d. Wanneer ik deze in de USB poort doe, komt op het scherm zoals gebruikelijk schijf "F" of "G". Maar als ik dit aanklik komt de vermelding:" plaats een schijf of ander geschikt medium in statiop ". De stick zit dus al in de USB POORT. Ik kan de opslag van o.a. foto's sinds kort niet krijgen. Weet iemand raad? Liefst eenvoudig, want hoewel ik aardig goed overweg kan met de pc, ben ik een digibeet.

1191 11 Rapporteer

freya
door freya - Aug 31, 2010 om 12:32
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo dhuisman,

Wellicht is de bestandsindeling op de USB-stick beschadigd zodat er niet meer gelezen/geschreven kan worden naar deze USB-stick. Als er verder geen belangrijke dingen meer op de stick staan, dan zou je de stick eens opnieuw kunnen formatteren.

Ga daarvoor naar 'Deze computer', klik met de rechter muisknop op die USB-stick en kies 'Formatteren'. Volg de aanwijzingen en als het formatteren gereed is, probeer dan nog eens om 'data' naar de USB-stick te schrijven.

m.vr.gr. Freya

dh
door dhuisman - Aug 31, 2010 om 14:13
9 Antwoorden / 2 Vragen

Formatteren geprobeerd, maar dan word er vermeld "er bevindt
i zich geen diskette in het station, hoewel ik de USB stick in het station heb gedaan.

freya
door freya - Aug 31, 2010 om 14:17
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Heb je al eens een andere USB-stick geprogeerd? Of deze USB-stick op een andere computer geprobeerd? Als je dat eens zou kunnen proberen, dan weet je in ieder geval of het probleem bij de USB-stick ligt of bij je computer.

Freya

dh
door dhuisman - Aug 31, 2010 om 14:20
9 Antwoorden / 2 Vragen

Nee heb ik nog niet geprobeerd, maar wel onze tomtom in de usb poort gedaan en dat werkt wel.

freya
door freya - Aug 31, 2010 om 14:24
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Tja, dan begint het er toch op te lijken dat de USB-stick is overleden, maar ik zou hem toch eens op een andere computer proberen.

Freya

dh
door dhuisman - Aug 31, 2010 om 14:29
9 Antwoorden / 2 Vragen

Zal het proberen, zo gauw ik in de gelegenheid ben. Hebt U enig idee hoe het mogelijk is, dat zo'n usb stick het begeeft.
Hartelijk dank voor uw reactie

freya
door freya - Aug 31, 2010 om 14:36
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Tja, ze gaan niet zo gauw stuk, maar het blijft natuurlijk gewoon 'elektronica'. Daarnaast kan het ook nog een mechanisch defect zijn. Een slecht contact b.v. van één van de contactpunten van de connector naar het interne printplaatje. Alles is mogelijk.

Freya

freya
door freya - Aug 31, 2010 om 14:39
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Oh enne.... op een internetforum spreken we elkaar gewoon met 'je' aan hoor...;-)

Freya

dobby
door dobby - Aug 31, 2010 om 16:11
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=dhuisman schreef op dinsdag 31 aug 2010, 14:29]Zal het proberen, zo gauw ik in de gelegenheid ben. Hebt U enig idee hoe het mogelijk is, dat zo'n usb stick het begeeft.
Hartelijk dank voor uw reactie
Heel onwaarschijnlijk: Stoten/Vallen/Forceren (en ok - dan wel extreem ongelukkig terecht komen, heb dat ik jaren maar een keer of 2 zien langskomen.. toen was de verbinding tussen de connector en de printplaat half los / soldeer verbinding had half het contactpunt uit de printplaat getrokken.. dat waren dan dus wel de duidelijk mindere kwaliteit sticks).

Heel wat waarschijnlijker: - nu je het over foto's hebt: een Flash Geheugen chips (dus ook een normale "USB stick") hebben nu eenmaal een beperkt aantal schrijf operaties, hier doe je niets aan, zelfs de beste hebben dat, dat is nu eenmaal inherent aan het gebruikte medium.

Nu zal, een simpel voorbeeld, bij foto gebruik misschien wel de data zelf (de foto) op een volgend stuk geheugen worden weggeschreven, maar zeg maar de informatie *waar* die foto staat en hoe hij heet enzo (de oude "FAT") die komt steeds ongeveer op dezelfde plek terecht... daar ben je dan dus *veel* sneller door je max write cycles heen.

Nu zijn daar allerlei dingen op gevonden..

- het operating systeem zelf herkent vaak bijvoorbeeld flash drivers, en gebruikt dan andere allocatie algoritmes voor de data.

-De drive zelf heeft b.v. wear-leveling ingebouwd, zodat die zelf zeg maar er voor zorgt dat niet teveel steeds op dezelfde plek terecht komt.

-Verder het gebruikte filesystem: de oude FAT (fat12/16) heeft de informatie op een vaste plaats staan. FAT32 heeft heel wat minder op een vaste plaats staan. NTFS nog heel wat minder (en dan nog heel eventueel ext3/4, meer zal je op een gemiddelde bij Windows gebruikte flashdrive niet tegenkomen)

- Ook zijn er, ook bij Windows, speciale file-systems ontwikkeld voor flashdrives, die ook stukken langer mee gaan en/of sneller zijn (je hebt meerdere soorten flash chips, nu kan je bijvoorbeeld niet 1 byte wissen en dan weer overschrijven met de juiste waarde, maar moet je een groot stuk oude data inlezen, dan dat hele blok wissen, in de gecopieerde data dat ene byte wat je wilde schrijven aanpassen, en dan het hele blok weer terugschrijven)... (even globaal een gangbaar proces weergegeven).

Als met al veel mogelijkheden dus.... maar voor het meest gebruikte geval een stick met FAT16 geformatteerd, die al lang voor foto uitwisseling/transport gebruikt is... dan *zou* het zo kunnen zijn dat je gewoon het einde van de levensduur van je stick bereikt hebt... jammer, maar helaas...

Vaak zul je dit niet zijn voorkomen, omdat ze steeds langer meegaan en betere verdeel-algoritmes hebben, maar je ziet het bijvoorbeeld wel min of meer regelmatig bij *ix systemen, als ze hun swap, of een tmpfs b.v. flink gebruiken.

Dezelfde fysieke beperking geldt overigens ook voor SSD / de solid state harddrives, maar daar zal meestal meer hardwarematig *en* vanuit het OS uit overnagedacht zijn (die dingen zijn iets duurder dan 25 euro voor een 16 GB stick enzo..)

genius
door genius - Aug 31, 2010 om 21:44
886 Antwoorden / 4 Vragen

Ik ben benieuwd of dhuisman het al op een andere computer heeft uitgeprobeert. Ik had een soortgelijk probleem: het blijkt dat één USB poort (van de vier) nogal gevoelig is voor het niet helemaal in-duwen van stick- of kabel. Zo op het eerste gevoel heb je de gedachte dat hij er goed ingestoken zit, maar kan nog nét een klein stukje verder. Misschien is dat hier ook het geval . . . .

dh
door dhuisman - Aug 31, 2010 om 22:14
9 Antwoorden / 2 Vragen

Antwoord aan Genius. Ja ik heb hem zojuist geprobeerd op een andere computer. Resultaat nihil, dus ik denk dat ie kapot is. Jammer