ni
door nicom Jan 27, 2009 om 14:45
Computers & telefonie

Van Video naar DVD/HDD?

Wie kan mij in simpele bewoordingen uitleggen hoe ik beelden van mijn oude videobanden kan kopieeren naar de harde schijf van mijn Panasonic dvd-recorder. De bedoeling is om ze dan later op een schijfje te zetten. Ik krijg het op geen enkele manier voor elkaar. Ik heb een scart kabel als verbinding tussen mijn videorecorder en de dvd recorder gebruikt alsmede de roo/wit/gele tulpstekkertjes. En dat dan ook nog eens gewisseld, maar helaas zonder resultaat.

Jullie eventuele reactie met meer dan buitengewone belangstelling tegemoet ziend, alvast hartelijk dank.

6332 28 Rapporteer

wolfenjong
door wolfenjong - Jan 29, 2009 om 11:15
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

 Sluit de tv op de dvd recorder aan met een scart kabel, sluit de vhs recorder op de dvd recorder aan met de scart kabel, zet beide apparaten en de tv aan, laat de band lopen en zet de dvd recorder aan voor opname harde schijf, voor op de dvd recorder zit een knopje input select, of achter een klepje ,(zelf heb ik een sony) dus even zoeken, anders even in de handleiding kijken, daar drukt u op tot u beeld heeft op de tv van u opname, en de opname kan beginnen.

Succs er mee.

ro
door ronny530 - Jan 29, 2009 om 11:15
2785 Antwoorden / 41 Vragen

Hoi het is natuurlijk wel handig om de oude videobanden op dvd te zetten maar beeldkwaliteit winst is er niet. Er zijn tegenwoordig videokaarten voor de pc te koop waar u de vcr op aan kan sluiten en de beelden kan digitaliseren, dus verbeteren.

Succes Ronny.

kenwel2
door kenwel2 - Jan 29, 2009 om 13:35
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo nicom: rode tulpstekkertje is audio, wittel tulpstekkertje is audio, gele tulpstekkertje is video, verwissel deze nooit!!! Geel op geel dus, voor audio is het niet zo'n ramp, maar andersom niet dus!

En voor wat betreft opnemen: Neem (inderdaad) een scartkabel, plug die in je videorecorder op de uitgang (output) en vervolgns de andere kant op de ingang van je dvd recorder (input) of vcr input, of line in, als je tulpstekkertjes gebruikt, kun  je alleen maar naar het zg. composiet signaal kijken of opnemen! (Minder van kwaliteit!)

Beter is het, om een 2e scartkabel te gebruiken, en daarmee een verbinding te maken met je tv toestel, en gebruik daarvoor de instelling RGB (in het menu van je tv toestel te vinden, afhankelijk van model/type) Zo ook met de videorecorder, die je rechtstreeks met de scart berbind met je dvd recorder, maak een proefopname, vooraleer je alles gaat afspelen, kies de juiste ingang om op te nemen (line 1 of line 2 genoemd, of ext 1 of ext 2)

Succes, Gr. KW1

js
door jserle - Jan 30, 2009 om 13:28
30 Antwoorden / 1 Vragen

Met een standalone recorder is het eenvoudiger vlotter opnemen in mpeg2 dat is tenminste redelijk standaard.

Dan met de computer met honderd en één codecs die elkaar `bijten`

de
door deblom - Jan 30, 2009 om 13:32
7 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien dat je de decorder op aan moet zetten bij je instellingen op de dvd HD
Bij mij is dat nl het geval.
Ga naar kanaalinstellingen daar zie je een rijtje staan waaronder staat vermeld decorder uit zet deze dus op aan.
Succes er mee en hoop voor je dat dit het is.
gr Marianne

ab
door abpie11 - Jan 30, 2009 om 13:39
8 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een antwoord voor u maar ja het blijft een zeer moeilijke zaak en eventueel door de vakman laten doen is erg duur.
Wel als u zelf het een en ander kunt dan het volgende:
software om goed beeld en geluid over te brengen is gratis te verkrijgen via avs4you zoek dat maar via google dan komt u er wel.
Het overzetten kan met en ik zag er laatst een in de aanbieding maar goed met de zolid DVD maker van de aldi die ongeveer 17 of zo ik hem zag voor 10 euro nieuw kunt u zonder problemen uw video beelden overzetten, en singcroon maken met een progamma van AVS.
U heeft dan een redelijk beeld en geluid kwaliteit waar u mee voor de dag kunt komen, digitaal op uw p.c  het probleem wat u heeft is analoog digitaal maken en dat lukt niet zo erg, of hele dure kaarten kopen voor uw p.c maar dit is een redelijke oplossing en niet duur.
groet AB.

aurora1
door aurora1 - Jan 30, 2009 om 14:14
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hallo nicom,

Ik heb dat met mijn Panasonic dvdr vaker gedaan met 2 scartkabels. Van de videorecorder naar de harde schijf van de dvdr opnemen en van de harde schijf vervolgens (na editen) met de dvdr naar een dvdschijfje. In de gebruiksaanwijzing van de dvdr staat precies omschreven hoe dat moet, zowel met tekeningen voorin, als nadere uitleg verder achterin het boekje. Misschien heeft u "input" select niet goed ingesteld (op de afstandsbediening)? Of (ook) niet de juiste scartoptie in de videorecorder gekozen? Ik meen me te herinneren dat voor beide geldt dat u de av2(decoder/ext.) met elkaar moet verbinden, dan wel met de AV out van de vcr. Kijkt u anders ook nog eens in de gebruiksaanwijzing van de videorecorder w.b. wijze van aansluiten. Ik heb overigens geen tulpstekkers erbij gebruikt.

vr.gr.

dr
door drupi01 - Jan 30, 2009 om 14:21
11 Antwoorden / 5 Vragen

Beste Nicom,

Het is helemaal niet zo moeilijk als het lijkt.

De scartkabel moet je uit de TV halen.
Vervolgens stop je hem in de scartingang van de HDD-recorder.
Kies op de HDD-recorder als ingang de lijningang (bij Pioneer L1)
Start de opname op de HDD-recorder en daarna de weergave op de videorecorder.

Nu wordt de opname op de harddisk gezet.
Hier kun je hem bewerken en vervolgens kopiëren naar DVD.

Bewerken kan vanuit de luie stoel: de software hiervoor zit immers al in de HDD recorder!!

Als je HDD-recorder via scart verbonden is met de TV, kun je zien wat je opneemt of eventueel naar wat anders kijken. Je kunt de TV ook rustig uitzetten!

Na de opname(s) kun je scartkabel weer met de TV verbinden. Klaar!

Succes!

aj
door ajfvddonk_1 - Jan 30, 2009 om 14:43
2 Antwoorden / 0 Vragen

Sluit de chartkabel aan de VIDEO RECORDER EN de HDD RECORDER en kopieeren maar.Ben er zelf ook mee bezig en geen enkel probleem. Als ze op de HDD staan de films kun je ze zo naar de DVD kopieeren.

Succes Ben

va
door vandewouw - Jan 30, 2009 om 14:56
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ikzelf heb onlangs de software "red uw video's" van MAGIX aangeschaft en heb er toe nu toe bijzonder goede resultaten mee bereikt.
Ik zou zeggen, kijk 'ns op www.magix.nl voor nadere info.
Succes!

he
door henk1951 - Jan 30, 2009 om 15:07
256 Antwoorden / 0 Vragen

Met scart kabel moet het gewoon lukken,wel ontvangende recorder op de juist AV instellen. Ik deed dat in het verleden ook zo en met succes.

gr Henk

bi
door billbull - Jan 30, 2009 om 15:13
10 Antwoorden / 4 Vragen

't Is inderdaad vrij simpel. Het antwoord van aurora komt het dichtst bij de oplossing. Ik vermoed dat je de input niet goed hebt; dat zal wel AV2 moeten zijn. Neem even 10 minuten om de handleiding te lezen, dan moet het lukken.

mi
door miesfranzen - Jan 30, 2009 om 15:33
1 Antwoorden / 0 Vragen

Een analoge videorecorder en een digitale DVD-recorder zullen mekaar nooit snappen. Je hebt een soort 'brug' nodig en een computer om van analoog materiaal 'iets te maken van nullen énen'.
Zo'n 'brug' is een kabelkastje waarin je de (tulp)stekkertjes stopt van je Videorecorder en de zelfde soort stekkertjes stop je in de video-ingang van je computer. Daarnaast moet er software zijn die de overgang van analoog naar digitaal zichtbaar en bestuurbaar maakt. Een enkele scartkabel gaat het nooit doen.
De betere AV-zaak heet daarvoor alle spulletjes van Pinnacle (Studio 12).

kn
door knuffel2 - Jan 30, 2009 om 15:34
2 Antwoorden / 0 Vragen

hallo

je kan de videoband wel over zetten naar dvd.

mits er geen macro beveileging op staat

is dat wel zo en wilt u een orgineele band op je harde schijf zetten zal dit niet lukken mits u dan een decoder heeft dan lukt t wel

anders zal dit in t geheel niet gaan lukken veel sucses ermee

groetjes erik

ar
door arie44 - Jan 30, 2009 om 15:53
8 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb  pas geleden al mijn jazz concerten die op video band had over geszet naar mijn dvd recorder.
Je video recorder is met een scart kabel met je tv verbonden.
Kijk welke scart het is  AV1, AV2 enz                                                   Laat nu de band in de video recorder lopen.
Zet dvd recorder aan. All zenders die je op je tv   kunt ontvangen kun je ook bekijken met je dvd recorder.
Ga nu met de kanalen knop van je dvd op zoek naar de scart aansluiting waarmee je video recorder naar tv is verbonden. b.v. AV1.
Als het AV1 aansluiting is, dan moet je als je dvd kanaal AV1 aangeeft, dat gene zien, wat op je video recorder af gespeeld wordt.
Nu kun je dus op record drukken om de opname te starten.
Je kunt zolang het kopieren duurd niet naar een anerer zende kijken.
Moet lukken, want ik heb ook de panasonic dvd recorder en ik heb al mijn banden over kunnen zetten

ja
door jank - Jan 30, 2009 om 17:40
168 Antwoorden / 8 Vragen

De Panasonic heeft een speciale ingang voor video-recorder. En dat zal in de praktijk betekenen, dat voor opnemen van een videorecorder ingang AV4 moet worden gekozen. Uiteraard aan de achterzijde ook de pluggen in de correcte aansluitingen stoppen, lees hiervoor de handleiding.
Het speciale aan de aparte ingang voor de videorecorder is, dat het inkomend signaal enhanced wordt, ruis wordt enigszins gefikterd, kleuren worden opgehaald. Er ontstaat werkelijk een pracht plaatje op DVD. Copieren van de HD naar dvd-R geeft de mogelijkheid, de beelden in een computer te bewerken en een DVD te branden met een heuse inhoudsopgave.
Het verhaal over een "brug" lijkt mij meer iets voor 1 april, is hier absoluut niet van toepassing.
Hoe ik dit weet? Heb zelf een Panasonic en meerdere vodeobanden gecopieerd. Wel een punt, is al benoemd, voorbespeelde video's kunnen met Macrovision beveiligd zijn. Dan meldt de Panasonic dit in het display en kun je het overspelen vergeten, mits je een decoder er tussen hangt.

mo
door mof - Jan 30, 2009 om 19:44
3619 Antwoorden / 3 Vragen

PC kaarten die zg het beeld digitaliseren en verbeteren?

Wanneer je naar dvd schrijft wordt de informatie altijd gedigitaliseerd, namelijk op een echte DVD staat alles in het .vob formaat, dat een soort van mpeg formaat is.
Net als alle computerbestanden is het .vob formaat een digitaal formaat.
Er zit altijd een analoog naar digitaal conversie tussen, ook wanneer je van je VHS naar de DVD recorder van Panasonic schrijft.

Als je de bestanden naar data (.mpeg, .avi of iets dergelijks) schrijft en de videos als
data bewaart, zijn ze ook met mediaplayers te bekijken.

Echter, de slechte beeldkwaliteit van video banden wordt niet beter, de ruis wordt meegedigitaliseerd, en als je ruisfilters toepast, wordt ook het signaal (het beeld dat je over wilt houden) niet beter. Ook daar verlies je informatie.

Het is wel de beste manier denk ik om tegenwoordig je oude VHS (of BetaMax, V2000 ?)  wat langer te bewaren. Op DVD gezet gaat de kwaliteit in principe niet achteruit, totdat de DVD vergaat (een beschrijfbare DVD is ca. 10 jaar houdbaar, of misschien wat langer als je goed kwaliteit hebt, dus elke vijf jaar even overzetten blijft verstandig.)

mo
door mof - Jan 30, 2009 om 19:49
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Trouwens, twee jaar geleden heb ik mijn collectie VHS banden overgezet: ik heb een VHS van een vriend geleend, bij de Neckermann of zoiets (weet ik niet meer precies) een USB analoog naar digitaal besteld (was iets van 50 EUR) dat heeft een USB aan de PC kant, en van die rood, wit, gele tulpstekertjes aan de vhs kant.

Software zat erbij, geinstalleerd, overgezet naar .mpg bestanden en binnen 7 dagen weer teruggestuurd met een berichtje dat het niet aan mijn wensen voldeed, dus uiteindelijk was alles gratis :-)

ra
door ral_1 - Jan 31, 2009 om 09:43
19 Antwoorden / 10 Vragen

Ik gebruik ook een Panasonic. Geen geel/rode stekkers aansluiten. Alleen de beide Scartkabels. Antwoord van Billbull/Aurora is OK. Zet de Panasonic op Input Select AV2. Start de Video en de opname Rec Mode van de Panasonic. Als alles op de HD staat gebruik Dubbing om te copieren naar de DVD.Tip: Vergeet na het opnemen op de DVD niet te Finaliseren.

de
door denbreejen - Jan 31, 2009 om 20:36
8 Antwoorden / 4 Vragen

Volgens mij is het nog eenvoudiger. Ik heb er zelf geen ervaring mee.,maar als je de video gewoon afspeelt op de tv, dus de video o pplay en het beeld tv op afspelen video en je neemt dan dat TV beeld op  de DVd op ben je er volgesn mij. Dus de opname DVD beeld zodanig programeren dat het huidige TV beeld wordt opgenomen.

Laat nog effe horen of eea gelukt is.

aurora1
door aurora1 - Feb 1, 2009 om 00:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Beste jdelooff,

Het is niet verstandig om telefoonnummers (en emailadressen) op sites te zetten, ondanks uw goede bedoelingen. Misschien kan Kassa uw nr. eraf halen om te voorkomen dat er misbruik van wordt gemaakt. Het kopieren zou ook moeten lukken met de diverse gegeven aanwijzingen.

vr.gr.

jd
door jdelooff - Feb 3, 2009 om 14:39
6 Antwoorden / 5 Vragen

Bel mij en ik kan U stap voor stap helpen. Sorry, telefoonnummers zijn niet toegestaan. Kassa internetredactie

sy
door sybe - Feb 13, 2009 om 20:26
1 Antwoorden / 0 Vragen

reaktie op het antwoord van Arie44.

je zegt dat je tijdens de opname niet naar een ander kanaal kunt kijken maar dit is zonder problemen mogelijk.

zodra de dvd aan het opnemen is, kun je vrij zappen, ik heb ook een Panasonic, een super apparaat.

kroonmeester
door kroonmeester - Aug 30, 2009 om 23:42
457 Antwoorden / 45 Vragen

Probleem al opgelost?

Lsk520
door Lsk520 - Aug 30, 2009 om 23:53
827 Antwoorden / 2 Vragen

Kroonmeester: kun je uitleggen waarom je bij allerlei oude topics vraagt "of het probleem al is opgelost"?

Als men niet meer wil reageren zal daar vast een reden voor zijn, of het netjes is. is wat anders....

holpen
door holpen - Aug 31, 2009 om 00:10
1416 Antwoorden / 0 Vragen

De enige reden dat deze kroonmeester weer eens vreemd bezig is, kan zijn dat hij hoopt dat de vraagsteller de vraag opnieuw opent en vervolgens per ongeluk bij zijn reactie op "beste antwoord" klikt, zoals vaak gebeurt.
Zielig eigenlijk, als je zo denkt te moeten vissen naar puntjes. Overigens is dat hele puntensysteem eigenlijk in het geheel niet van belang. Ten eerste omdat het veel belangrijker is dat de vraagsteller geholpen is met de antwoorden, ten tweede omdat zo verschrikkelijk vaak per abuis op de verkeerde knop wordt geklikt (ze zitten erg dicht bij elkaar) dat er al lang geen betrouwbaar beeld meer kan ontstaan. Wat mij betreft mieteren ze dat hele puntensysteem het raam uit... zijn we meteen van acties als die van kroonmeester verlost...

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Aug 31, 2009 om 00:28
1163 Antwoorden / 60 Vragen

copy van een eerder antwoord van mij:
Tja, leuk vind ik het ook niet, maar ik ben het stiekum toch wel een beetje eens met Kroonmeester....

Kroonmeester
heeft nl 15x gereageerd op vragen van Nicom. Nicom heeft 1 enkele keer
een aanvulling gegeven op zijn eigen vraag, verder is hij denk ik een
verlegen type ofzo....    ....een dank-je-wel van Nicom was wel netjes
geweest....

birdies
door birdies - Aug 31, 2009 om 15:52
6104 Antwoorden / 31 Vragen

En, probleem al opgelost?