pa
door paula171 Oct 14, 2012 om 09:48
Computers & telefonie

Veilig internetbankieren

Tijdens de kassa uitzending van 13 pktober, wordt er wederom gesproken over internetbankieren en de pech die je kunt krijgen om slachtoffer te worden dat iemand jouw rekening plundert. Woordvoerder van de ABN AMRO was niet echt behulpzaam en gaf slecht uitleg.
Het enige wat hij zei is dat je een goede virusscanner op je computer moet zetten.
Maar welke is dan goed en veilig? Er zijn er zoveel!!
En waaom biedt de ABN AMRO niet aan zijn klanten een goede virusscanner aan, net zoals de ING?
Wij worden toch door hun verplicht om de bankzaken digitaal te regelen?

1309 18 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 14, 2012 om 09:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

......En waaom biedt de ABN AMRO niet aan zijn klanten een goede virusscanner aan, net zoals de ING?.......

Wat de ING aanbiedt, is GEEN av-programma!

ve
door verwijderd - Oct 14, 2012 om 10:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

ING die een anti virusscanner aanbiedt? Nee hoor. Maar de meneer (ben zijn naam kwijt) die tegenover de ABNAMRO vertegenwoordiger zat vertelde wel dat het onzin was dat banken dat willen eisen. Ze hadden al geeist dat we gingen internetbankieren en miljoenen winst maken en dan eisen dat "wij" extra zouden moeten beveiligd worden? Voor zover ik weet zijn we beveiligd (voor mezelf sprekend) maar die Bank-meneer voegde geen h*l toe om daar te gaan zitten: "daar kan/mag ik u geen antwoord op geven was zo'n beetje het enige en, voor de persoon in kwestie werd geen oplossing geboden. Ik zou bijna mijn overschrijfboekje weer tevoorschijn halen (van de ING).

ve
door verwijderd - Oct 14, 2012 om 11:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het was weer de zoveelste slechte uitzending over dit soort onderwerpen. In plaats van te accepteren dat die man niet op een individueel geval ingaat gewoon door blijven gaan met vragen daarover. Had ze die vragen wat algemener en beter gemaakt dan kon hij zich niet zo makkelijk verschuilen achter 'n privacy-beleid.

Een goede anti-virus scanner is tegenwoordig echt noodzakelijk, daarnaast het tijdig/automatisch bijwerken van je OS (nog steeds in de meeste gevallen een versie van Windows) en browser. En natuurlijk je gezond verstand gebruiken.

Maar welke is dan goed en veilig? Er zijn er zoveel!! Dat klopt ja. Zelf gebruik ik naar tevredenheid Kaspersky Internet Security.

ve
door verwijderd - Oct 14, 2012 om 11:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo paula171,

Tja, als we eens allemaal een 'gegarandeerde' virusscanner van je bank zouden krijgen .... dan zouden ze zich niet kunnen verschuilen achter het argument dat je geen goede scanner zou hebben.

.....Maar welke is dan goed en veilig? Er zijn er zoveel!!.....
Vraag is hier al vaker gesteld met ..-tig verschillende antwoorden.
Zoveel hoofden zoveel zinnen.
Je zou bv Avast kunnen nemen.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Oct 14, 2012 om 11:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

paula171 schreef op zondag 14 okt 2012, 09:48:
Maar welke is dan goed en veilig? Er zijn er zoveel!!

Met afstand de beste is de Gezond Verstand Virus Beveiliging.
De rest loopt achter de feiten aan.

ve
door verwijderd - Oct 14, 2012 om 11:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op zondag 14 okt 2012, 11:17:
paula171 schreef op zondag 14 okt 2012, 09:48:
Maar welke is dan goed en veilig? Er zijn er zoveel!!

Met afstand de beste is de Gezond Verstand Virus Beveiliging.
De rest loopt achter de feiten aan.

Inderdaad is gezond verstand het beste!
Verder gebruik ik ook al jaren Avast en die werkt prima!

ve
door verwijderd - Oct 14, 2012 om 11:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik ook Avast, maar wie garandeerd dan dat dit het "veiligst" is? Denk persoonlijk dat hackers overal in kunnen komen, hoe je ook beveiligd en dat de banken verantwoordelijk zijn al er ineens geld van je rekening verdwijnt (heb het nu over onwaarschijnlijke bedragen). "Ze denken met je mee en ze leven met je mee" nou, laat ze dat dan ook doen. O.k. de man in de uitzending was een kleine ondernemer en bij de eerste keer €10.000,00 van de rekening naar Polen werd er wel alert opgetreden door de ABNAMRO, waarom de tweede keer dan niet plus ook nog eens geen compensatie? Wederom een uitzending waar Brecht de ABNAMRO man geen woord uit de mond kon trekken. Had hem maar thuisgelaten, had je net zo weinig aan als de twee die nu de regering gaan vormen (?).

ve
door verwijderd - Oct 14, 2012 om 11:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

paula171 schreef op zondag 14 okt 2012, 09:48: Woordvoerder van de ABN AMRO was niet echt behulpzaam en gaf slecht uitleg.

Woordvoerder gaf prima uitleg. Als je dit soort zaken laat behandelen door een presentatrice die op dit punt een totaal onbenul is en hetzelfde geldt voor het team daar achter, dan laat je dus een mogelijkheid liggen.

Ik refereer maar even naar de uitzending over PayPal.

En die man in de uitzending zou niet aan moeten kloppen bij de bank voor compensatie, maar bij die bevriende ICT'er die een zeer slechte dienst heeft geleverd.

ve
door verwijderd - Oct 14, 2012 om 12:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Overigens, ik zit de aflevering nog 's terug te kijken, als je de brief ziet van de netwerkspecialist (deze komt in beeld) blijkt dat deze telefonisch hulp heeft geboden. De netwerkspecialist ('n bevriende zakenrelatie...) zegt eerder in de uitzending dat hij twee weken later op bezoek was en toen nog even heeft nagekeken of alles goed was geïnstalleerd, alles bleek in orde. Dit doet mij wel twijfelen aan het 'opschonen' van de computer. Als dan later de computer vastloopt en negen en een half duizend euro wordt overgemaakt zat er dus nog steeds malware op de PC, dag daarna stellen ze de fraude met een andere computer vast.

Dus de eerste keer proberen bijna tienduizend euro te frauderen, ABN AMRO merkt dat op en geeft advies, daarna proberen ze het nog een keer en lukt het wel. Ik zou dan toch ook wel denken dat de schuld op z'n minst gedeeltelijk bij de cliënt ligt.

ve
door verwijderd - Oct 14, 2012 om 13:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

U schrijft "Wij worden toch door hun verplicht om de bankzaken digitaal te regelen?". Dit is niet het geval, u kunt gebruik maken van het aanbod, maar het hoeft niet. Als u echt gevrijwaard wilt zijn van digitale diefstal kunt u gewoon gebruik maken van het papieren betalingsverkeer: overschrijvingen, rekeningoverzichten. Duurt iets langer, maar echt niet veel en geen zorgen over criminelen die mogelijk uw rekening plunderen.

ve
door verwijderd - Oct 14, 2012 om 13:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

jans2 schreef op zondag 14 okt 2012, 13:18: Duurt iets langer.

En kost geld.

ve
door verwijderd - Oct 14, 2012 om 13:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

jans2 schreef op zondag 14 okt 2012, 13:18: U schrijft "Wij worden toch door hun verplicht om de bankzaken digitaal te regelen?". Dit is niet het geval, u kunt gebruik maken van het aanbod, maar het hoeft niet. Als u echt gevrijwaard wilt zijn van digitale diefstal kunt u gewoon gebruik maken van het papieren betalingsverkeer: overschrijvingen, rekeningoverzichten. Duurt iets langer, maar echt niet veel en geen zorgen over criminelen die mogelijk uw rekening plunderen.

Inderdaad. Internetbankieren is niet verplicht al wordt het gebruik van acceptgiro's ontmoedigd door daarvoor te laten betalen.
Ook is het elke weer spannend of PostNL erin slaagt om de acceptgiro's op het juiste adres te bezorgen. Hetzelfde geldt voor papieren bankafschriften.

ve
door verwijderd - Oct 14, 2012 om 14:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij de internet aanbieder van de ING (Freeler) kreeg je vroeger de virusscanner van Kaspersky gratis. Wellicht gaat het nog een keer die kant op.

ve
door verwijderd - Oct 14, 2012 om 20:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

*uitgaande van het feit dat bijvoorbeeld een klant een zogenaamde papieren tancode heeft, dan....

is het volgens mij onmogelijk om de rekening van die klant te "plunderen" *

*of zie ik dat verkeerd?*

*zonder de juiste tancode kun je immers geen handeling op die internetrekening voltooien*

ve
door verwijderd - Oct 14, 2012 om 21:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

dearagain schreef op zondag 14 okt 2012, 20:53: *uitgaande van het feit dat bijvoorbeeld een klant een zogenaamde papieren tancode heeft, dan....

is het volgens mij onmogelijk om de rekening van die klant te "plunderen" *

Je vergeet een paar **

*ABN gebruikt geen tancodes*

*je ziet het weer perfect*

ve
door verwijderd - Oct 15, 2012 om 09:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

paula171 schreef op zondag 14 okt 2012, 09:48:
Wij worden toch door hun verplicht om de bankzaken digitaal te regelen?

Bij de NS kan je online alleen met Ideal betalen. Dus wat dat betreft heb je gelijk. Kan geen kaartjes/of Dal voordeel abonnement kopen met incasso of een andere betalingsmethode.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2012 om 09:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

paula171 schreef op zondag 14 okt 2012, 09:48:
En waaom biedt de ABN AMRO niet aan zijn klanten een goede virusscanner aan, net zoals de ING?

Omdat twee beveiligingspakketten niet samen kunnen werken.

Het grappige is dat Kaspersky daarop is ingesprongen en bij de beveiligingspakket een "veilig internetbankieren" module heeft toegevoegd.

Maarja, als mensen met een brakke beveiliging gaan internetten, is het niet de schuld van de bank als ze worden gedupeerd.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2012 om 12:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op zondag 14 okt 2012, 13:29:
jans2 schreef op zondag 14 okt 2012, 13:18: Duurt iets langer.

En kost geld.

Net als een computer en internetverbinding....