fr
door fred25 Aug 2, 2011 om 00:52
Computers & telefonie

Veiligheid MijnING

Sinds kort kan door MijnING een nieuw wachtwoord per SMS worden toegestuurd als je 3x de verkeerde login naam en wachtwoord hebt ingetypt. Stel: jas of tas met je portemonnee (incl. bankpas, rijbewijs etc.) en GSM wordt gestolen. (Dat is niet ondenkbeeldig, dat is mij al eens overkomen en anderen ook...) Dan blijft alleen je login naam over als barriere tegen het leeghalen van alle (spaar)rekeningen waar je via MijnING toegang tot hebt.
Voor deze SMS constructie was het aanzienlijk moeilijker om alle benodigde gegevens te verzamelen, als dief. Na 2-5 dagen post onderscheppen is lastig, en als dat al lukt is waarschijnlijk al van alles geblokkeerd omdat een diefstal tegen die tijd wel is ontdekt. Toen mijn spullen werden gestolen duurde het waarschijnlijk ca. 4 uur voor ik dat had ontdekt. Dan kan al je geld al ergens in pakweg Nigeria staan. En ook van je en/of rekeningen. En je spaargeld.
Hoe veilig is deze nieuwe methode ? ING zal niets vergoeden tot je de diefstal gemeld hebt. En dat kan wel even duren. De dief met mobiel internet is vast sneller.

6900 15 Rapporteer

nb
door nbw - Aug 2, 2011 om 02:31
521 Antwoorden / 24 Vragen

Tja en die criminelen worden niet met filmpjes getoond op internet. Maar kunnen ongezien hun gang gaan. Stel ik vind een mobiel en paspoort met bankpas. En jij hebt je mobiel niet beveiligd en ik lees het wachtwoord. Nieuwsgierig als ik ben kijk ik natuurlijk wie je bent financieel. Zie ik rijke bankrekeningen dan is de verleiding wel heel erg groot een beetje te plunderen. Echter ben netjes opgevoed en zou zoiets nooit willen ook al heb ik zelf niets over elke maand.

Bij jouw vraag speelt iets geheel anders. Bedrijven bedenken al deze simpele mogelijkheden met apparaten opdat er vraag naar is. Consumenten willen dit en willen betalen voor het gemak. Maar commerciele bedrijven creeren dit zelf.

15 jaar geleden konden we allemaal prima werken en functioneren zonder mobieltje. Toen kon jij nog gewoon veilig internetbankieren bij ING.

rj
door rjw - Aug 2, 2011 om 08:59
3270 Antwoorden / 5 Vragen

Je kan je telefoon beveiligen met een PIN code. Dan is het meteen een stuk veiliger dan dat papiertje met codes (die veel mensen voor het gemak bij de andere papieren bewaarden....).

freya
door freya - Aug 2, 2011 om 10:26
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo fred25,

Tja, je hebt natuurlijk ook nog wel een eigen verantwoordelijkheid. Als je je portemonnee laat rondslingeren en die wordt gestolen, ja, dan ben je je geld kwijt. Daar helpt geen enkele beveiliging tegen.
Moeten bedrijven/banken dan alles maar zo goed dichttimmeren, zodat jij tenminste ongestoord je spullen kunt laten rondslingeren zonder risico op leegplunderen van je rekening? Ik zou zeggen, ga gewoon zorgvuldig om met je spullen.

En als het je al vaker is overkomen dat je portemonnee/gsm/paspoort o.i.d. is gestolen, dan moet je misschien daar iets aan doen? Mij is het in ieder geval nog nooit overkomen. Ik laat in ieder geval b.v. nooit spullen in jaszakken zitten en laat dergelijke spullen ook nooit onbeheerd achter....

m.vr.gr. Freya

fr
door fred25 - Aug 2, 2011 om 11:39
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=freya schreef op dinsdag 2 aug 2011, 10:26]
Hallo fred25,

Tja, je hebt natuurlijk ook nog wel een eigen verantwoordelijkheid. Als je je portemonnee laat rondslingeren en die wordt gestolen, ja, dan ben je je geld kwijt. Daar helpt geen enkele beveiliging tegen.
Moeten bedrijven/banken dan alles maar zo goed dichttimmeren, zodat jij tenminste ongestoord je spullen kunt laten rondslingeren zonder risico op leegplunderen van je rekening? Ik zou zeggen, ga gewoon zorgvuldig om met je spullen.

En als het je al vaker is overkomen dat je portemonnee/gsm/paspoort o.i.d. is gestolen, dan moet je misschien daar iets aan doen? Mij is het in ieder geval nog nooit overkomen. Ik laat in ieder geval b.v. nooit spullen in jaszakken zitten en laat dergelijke spullen ook nooit onbeheerd achter....

m.vr.gr. Freya

ING stuurde je eerst de nieuwe codes per post toe en dat was prima. Je moet het gewoon goed beveiligen omdat dit over belangrijke zaken gaat. Nu is het te makkelijk geworden om bij andermans geld te komen: Van loginnaam, wachtwoord, geregistreerde GSM en TAN code ga je naar alleen de (in de praktijk vaak makkelijk te raden) loginnaam als je spullen gestolen worden.
Dat heeft niets te maken met risico's door zaken rond te laten slingeren maar juist met goed op je spullen passen. Daarbij komt nog dat het extra risico dat door deze gang van zaken wordt geïntroduceerd ongevraagd bij mij wordt gelegd en niet bij de ING.

Wat die diefstal betreft: als ze de deur van je werkkamer intrappen en een door het bedrijf ter beschikking gesteld kluisje openbreken houdt het wel op. Ook handig voor de dief: mooi alles bij elkaar.

Ik ga in ieder geval mijn spaargeld elders stallen. En het spaargeld van de rekeningen waar je via mijn MijnING ook bij kunt komen. Vervelend voor ING maar als ze mij de mogelijkheid geven dat ik die SMS "service" kan afzetten, ben ik al tevreden.

birdies
door birdies - Aug 2, 2011 om 11:55
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Waar lees jij dan dat je nieuwe pincode via mobiel krijgt toegestuurd? Ik lees op mijning.nl heel wat anders namelijk:

Wat moet ik doen als ik 3 keer de verkeerde pincode van mijn Betaalpas heb ingetoetst?

Wanneer u 3 keer een foute pincode heeft ingetoetst, kunt u uw Betaalpas tijdelijk niet gebruiken. Uiterlijk binnen 2 werkdagen wordt uw oude pincode automatisch weer geactiveerd en kunt u uw Betaalpas weer gebruiken.

Bent u uw pincode vergeten? U kunt uw huidige pincode opnieuw aanvragen. U ontvangt binnen 4 werkdagen een afhaalbericht waarmee u uw pincode kunt afhalen op het postkantoor of ING-kantoor.

Ik ben mijn pincode vergeten. Hoe vraag ik een nieuwe pincode aan?

U kunt uw huidige pincode opnieuw aanvragen. U ontvangt binnen 4 werkdagen een afhaalbericht waarmee u uw pincode kunt afhalen op het postkantoor of ING kantoor.

me
door meidam - Aug 2, 2011 om 12:13
150 Antwoorden / 120 Vragen

[quote=fred25 schreef op dinsdag 2 aug 2011, 00:52]Sinds kort kan door MijnING een nieuw wachtwoord per SMS worden toegestuurd als je 3x de verkeerde login naam en wachtwoord hebt ingetypt. Stel: jas of tas met je portemonnee (incl. bankpas, rijbewijs etc.) en GSM wordt gestolen. (Dat is niet ondenkbeeldig, dat is mij al eens overkomen en anderen ook...) Dan blijft alleen je login naam over als barriere tegen het leeghalen van alle (spaar)rekeningen waar je via MijnING toegang tot hebt.
Voor deze SMS constructie was het aanzienlijk moeilijker om alle benodigde gegevens te verzamelen, als dief. Na 2-5 dagen post onderscheppen is lastig, en als dat al lukt is waarschijnlijk al van alles geblokkeerd omdat een diefstal tegen die tijd wel is ontdekt. Toen mijn spullen werden gestolen duurde het waarschijnlijk ca. 4 uur voor ik dat had ontdekt. Dan kan al je geld al ergens in pakweg Nigeria staan. En ook van je en/of rekeningen. En je spaargeld. WIJj hebben 2 toegangscodes bij ING, kan dus altijd inloggen, tenzij beide w.w. vergeten zijn. Je kan toch je rekening direct laten blokkeren, desnoods bij een ING kantoor.
Hoe veilig is deze nieuwe methode ? ING zal niets vergoeden tot je de diefstal gemeld hebt. En dat kan wel even duren. De dief met mobiel internet is vast sneller.

freya
door freya - Aug 2, 2011 om 12:20
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@birdies:

Het gaat niet om het 3x verkeerd invoeren van de pincode, maar om het opnieuw opvragen van je wachtwoord voor internetbankieren via mijnING.

Freya

bosbess
door bosbess - Aug 2, 2011 om 12:21
354 Antwoorden / 40 Vragen

Birdies, volgens mij gaat het over iets anders. Namelijk over internetbankieren. Daar moet je inloggen met gebruikersnaam en inlogcode. Als je dan zo'n internetmobieltje hebt, kan het daarmee. Ik begrijp dat vraagsteller bang is, dat als hij z'n mobieltje verliest, de vinder drie keer fout kan inloggen op de bankrekening en dan kan vragen om de inloggegevens per sms toe te sturen.

Ik vind persoonlijk een dergelijke "service" vallen onder "gelegenheid geven". Ik kan me wel voorstellen dat er heel voorzichtige mensen bestaan, maar volgens mij verliest iedereen wel eens iets. Het kan natuurlijk ook gebeuren dat je laptop bij een inbraak wordt gestolen en dan loop je waarschijnlijk hetzelfde gevaar.

Voor mij is het in ieder geval een goede waarschuwing: als mijn laptop wordt gestolen, waarschuw ik direct de bank.

freya
door freya - Aug 2, 2011 om 12:25
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Maar voor de duidelijkheid, voor het opnieuw opvragen van dat wachtwoord zijn je rekeningnummer, je pasnummer, geboortedatum, loginnaam en nog wat gegevens nodig. Kortom, een dief kan dus alleen wat als hij én je pasje én je paspoort én je gsm heeft én ook nog je loginnaam weet.....

Freya

birdies
door birdies - Aug 2, 2011 om 12:37
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=freya schreef op dinsdag 2 aug 2011, 12:20]
@birdies:

Het gaat niet om het 3x verkeerd invoeren van de pincode, maar om het opnieuw opvragen van je wachtwoord voor internetbankieren via mijnING.

Freya

Oeps, stom foutje. Nog maar een bakkie nemen.:-)

birdies
door birdies - Aug 2, 2011 om 12:43
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Deze dan:

Ik ben mijn gebruikersnaam en/of wachtwoord voor Mijn ING vergeten. Hoe vraag ik deze opnieuw aan?

Tan-code via mobiel
U kunt via de link ‘Inlogcodes vergeten’ die u vindt op de inlogpagina van Mijn ING, uw gebruikersnaam en/of een nieuw wachtwoord aanvragen. Deze link vindt u ook op het inlogscherm van Mijn ING.

Wachtwoord vergeten:

* U kunt een wachtwoord per sms aanvragen. U wordt vervolgens aan de hand van een aantal gegevens geïdentificeerd. Als deze gegevens akkoord zijn, ontvangt u direct uw tijdelijke wachtwoord per sms.
* Log direct in op Mijn ING met uw gebruikersnaam en het tijdelijke wachtwoord. Het tijdelijke wachtwoord is 30 minuten geldig.
* Het is belangrijk dat u het wachtwoord direct wijzigt. Volg na het inloggen de instructies op het scherm om het tijdelijke wachtwoord te wijzigen.

Gebruikersnaam vergeten:

* U ontvangt binnen 5 werkdagen een brief met uw gebruikersnaam op uw woonadres.
* Log direct in op Mijn ING met uw gebruikersnaam en uw wachtwoord.

Gebruikersnaam en wachtwoord vergeten:

* U ontvangt binnen 5 werkdagen een brief met uw gebruikersnaam op uw woonadres.
* Als u de brief met uw gebruikersnaam heeft ontvangen, dan kunt u vervolgens via Mijn ING een wachtwoord per sms aanvragen. U ontvangt van de ING direct een sms-bericht met een tijdelijk wachtwoord.
* Log direct in op Mijn ING met uw gebruikersnaam en het tijdelijke wachtwoord. Het tijdelijke wachtwoord is 30 minuten geldig.
* Het is belangrijk dat u het wachtwoord direct wijzigt. Volg na het inloggen de instructies op het scherm om het tijdelijke wachtwoord te wijzigen.

fr
door fred25 - Aug 2, 2011 om 12:53
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=freya schreef op dinsdag 2 aug 2011, 12:25]
Maar voor de duidelijkheid, voor het opnieuw opvragen van dat wachtwoord zijn je rekeningnummer, je pasnummer, geboortedatum, loginnaam en nog wat gegevens nodig. Kortom, een dief kan dus alleen wat als hij én je pasje én je paspoort én je gsm heeft én ook nog je loginnaam weet.....

Freya

Yep maar die heb je allemaal op alleen de loginnaam na als je een jas met beide steelt, of afpakt. Lees de krant maar om te zien hoe vaak dat gebeurt. Bankpas en rijbewijs is genoeg samen met je gsm.
Als je je loginnaam door je smartphone laat onthouden, dat is kwestie van het vinkje aanklikken op MijnING, staat de deur gewoon open. Nogmaals, deze "service" moet je af kunnen zetten. Veel te riskant. Alsof je een binnenhuisslot op de bankkluis zet.

bosbess
door bosbess - Aug 2, 2011 om 13:03
354 Antwoorden / 40 Vragen

Dank je wel, Freya en Birdies, ik ben weer helemaal gerustgesteld.

Freya, ik heb op mijn laptop een snelkoppeling naar de ING. Zo om ik meteen op de inlogpagina. Daar laat ik ook de gebruikersnaam "onthouden", zodat ik alleen nog het wachtwoord hoef in te vullen. Dat ga ik nu in ieder geval veranderen. En als ik zo'n internetmobieltje had, zou ik daarop zelfs geen snelkoppeling naar m'n bank opzetten. Dan weet de "vinder" al niet bij welke bank je bent, tenzij je alles kwijt bent, inclusief bankpas.

bosbess
door bosbess - Aug 2, 2011 om 13:13
354 Antwoorden / 40 Vragen

Fred, we hebben elkaar helaas gekruist. Inderdaad, ik heb in mijn tasje rijbewijs en paspoort, maar daar staat geen adres in. In ieder geval moet je zo'n internetmobieltje dus nooit samen met je andere spullen in een tas doen.

"U wordt vervolgens aan de hand van een aantal gegevens geïdentificeerd". Ik zou wel eens willen weten wat die gegevens dan zijn.

freya
door freya - Aug 2, 2011 om 13:16
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=bosbess schreef op dinsdag 2 aug 2011, 13:03]Dank je wel, Freya en Birdies, ik ben weer helemaal gerustgesteld.

Freya, ik heb op mijn laptop een snelkoppeling naar de ING. Zo om ik meteen op de inlogpagina. Daar laat ik ook de gebruikersnaam "onthouden", zodat ik alleen nog het wachtwoord hoef in te vullen. Dat ga ik nu in ieder geval veranderen. En als ik zo'n internetmobieltje had, zou ik daarop zelfs geen snelkoppeling naar m'n bank opzetten. Dan weet de "vinder" al niet bij welke bank je bent, tenzij je alles kwijt bent, inclusief bankpas.
Inlognamen 'onthouden' is handig voor een forum of eventueel een webshop, maar voor internetbankieren via een beveiligde webpagina zou ik deze optie persoonlijk nooit inschakelen. Ik zou het iedereen ook afraden om die optie in te schakelen voor zulke 'belangrijke' zaken.

En naar de website van je bank surfen via een eigengemaakte snelkoppeling op je bureaublad is prima. Als je maar nooooit naar de website van je bank surft via een 'link' in een mailtje....

Freya