Veiligheid MijnING
Sinds kort kan door MijnING een nieuw wachtwoord per SMS worden toegestuurd als je 3x de verkeerde login naam en wachtwoord hebt ingetypt. Stel: jas of tas met je portemonnee (incl. bankpas, rijbewijs etc.) en GSM wordt gestolen. (Dat is niet ondenkbeeldig, dat is mij al eens overkomen en anderen ook...) Dan blijft alleen je login naam over als barriere tegen het leeghalen van alle (spaar)rekeningen waar je via MijnING toegang tot hebt.
Voor deze SMS constructie was het aanzienlijk moeilijker om alle benodigde gegevens te verzamelen, als dief. Na 2-5 dagen post onderscheppen is lastig, en als dat al lukt is waarschijnlijk al van alles geblokkeerd omdat een diefstal tegen die tijd wel is ontdekt. Toen mijn spullen werden gestolen duurde het waarschijnlijk ca. 4 uur voor ik dat had ontdekt. Dan kan al je geld al ergens in pakweg Nigeria staan. En ook van je en/of rekeningen. En je spaargeld.
Hoe veilig is deze nieuwe methode ? ING zal niets vergoeden tot je de diefstal gemeld hebt. En dat kan wel even duren. De dief met mobiel internet is vast sneller.
Tja en die criminelen worden niet met filmpjes getoond op internet. Maar kunnen ongezien hun gang gaan. Stel ik vind een mobiel en paspoort met bankpas. En jij hebt je mobiel niet beveiligd en ik lees het wachtwoord. Nieuwsgierig als ik ben kijk ik natuurlijk wie je bent financieel. Zie ik rijke bankrekeningen dan is de verleiding wel heel erg groot een beetje te plunderen. Echter ben netjes opgevoed en zou zoiets nooit willen ook al heb ik zelf niets over elke maand.
Bij jouw vraag speelt iets geheel anders. Bedrijven bedenken al deze simpele mogelijkheden met apparaten opdat er vraag naar is. Consumenten willen dit en willen betalen voor het gemak. Maar commerciele bedrijven creeren dit zelf.
15 jaar geleden konden we allemaal prima werken en functioneren zonder mobieltje. Toen kon jij nog gewoon veilig internetbankieren bij ING.
Je kan je telefoon beveiligen met een PIN code. Dan is het meteen een stuk veiliger dan dat papiertje met codes (die veel mensen voor het gemak bij de andere papieren bewaarden....).
Hallo fred25,
Tja, je hebt natuurlijk ook nog wel een eigen verantwoordelijkheid. Als je je portemonnee laat rondslingeren en die wordt gestolen, ja, dan ben je je geld kwijt. Daar helpt geen enkele beveiliging tegen.
Moeten bedrijven/banken dan alles maar zo goed dichttimmeren, zodat jij tenminste ongestoord je spullen kunt laten rondslingeren zonder risico op leegplunderen van je rekening? Ik zou zeggen, ga gewoon zorgvuldig om met je spullen.
En als het je al vaker is overkomen dat je portemonnee/gsm/paspoort o.i.d. is gestolen, dan moet je misschien daar iets aan doen? Mij is het in ieder geval nog nooit overkomen. Ik laat in ieder geval b.v. nooit spullen in jaszakken zitten en laat dergelijke spullen ook nooit onbeheerd achter....
m.vr.gr. Freya
[quote=freya schreef op dinsdag 2 aug 2011, 10:26]
Hallo fred25,
Tja, je hebt natuurlijk ook nog wel een eigen verantwoordelijkheid. Als je je portemonnee laat rondslingeren en die wordt gestolen, ja, dan ben je je geld kwijt. Daar helpt geen enkele beveiliging tegen.
Moeten bedrijven/banken dan alles maar zo goed dichttimmeren, zodat jij tenminste ongestoord je spullen kunt laten rondslingeren zonder risico op leegplunderen van je rekening? Ik zou zeggen, ga gewoon zorgvuldig om met je spullen.
En als het je al vaker is overkomen dat je portemonnee/gsm/paspoort o.i.d. is gestolen, dan moet je misschien daar iets aan doen? Mij is het in ieder geval nog nooit overkomen. Ik laat in ieder geval b.v. nooit spullen in jaszakken zitten en laat dergelijke spullen ook nooit onbeheerd achter....
m.vr.gr. Freya
ING stuurde je eerst de nieuwe codes per post toe en dat was prima. Je moet het gewoon goed beveiligen omdat dit over belangrijke zaken gaat. Nu is het te makkelijk geworden om bij andermans geld te komen: Van loginnaam, wachtwoord, geregistreerde GSM en TAN code ga je naar alleen de (in de praktijk vaak makkelijk te raden) loginnaam als je spullen gestolen worden.
Dat heeft niets te maken met risico's door zaken rond te laten slingeren maar juist met goed op je spullen passen. Daarbij komt nog dat het extra risico dat door deze gang van zaken wordt geïntroduceerd ongevraagd bij mij wordt gelegd en niet bij de ING.
Wat die diefstal betreft: als ze de deur van je werkkamer intrappen en een door het bedrijf ter beschikking gesteld kluisje openbreken houdt het wel op. Ook handig voor de dief: mooi alles bij elkaar.
Ik ga in ieder geval mijn spaargeld elders stallen. En het spaargeld van de rekeningen waar je via mijn MijnING ook bij kunt komen. Vervelend voor ING maar als ze mij de mogelijkheid geven dat ik die SMS "service" kan afzetten, ben ik al tevreden.
Waar lees jij dan dat je nieuwe pincode via mobiel krijgt toegestuurd? Ik lees op mijning.nl heel wat anders namelijk:
Wat moet ik doen als ik 3 keer de verkeerde pincode van mijn Betaalpas heb ingetoetst?
Wanneer u 3 keer een foute pincode heeft ingetoetst, kunt u uw Betaalpas tijdelijk niet gebruiken. Uiterlijk binnen 2 werkdagen wordt uw oude pincode automatisch weer geactiveerd en kunt u uw Betaalpas weer gebruiken.
Bent u uw pincode vergeten? U kunt uw huidige pincode opnieuw aanvragen. U ontvangt binnen 4 werkdagen een afhaalbericht waarmee u uw pincode kunt afhalen op het postkantoor of ING-kantoor.
Ik ben mijn pincode vergeten. Hoe vraag ik een nieuwe pincode aan?
U kunt uw huidige pincode opnieuw aanvragen. U ontvangt binnen 4 werkdagen een afhaalbericht waarmee u uw pincode kunt afhalen op het postkantoor of ING kantoor.
[quote=fred25 schreef op dinsdag 2 aug 2011, 00:52]Sinds kort kan door MijnING een nieuw wachtwoord per SMS worden toegestuurd als je 3x de verkeerde login naam en wachtwoord hebt ingetypt. Stel: jas of tas met je portemonnee (incl. bankpas, rijbewijs etc.) en GSM wordt gestolen. (Dat is niet ondenkbeeldig, dat is mij al eens overkomen en anderen ook...) Dan blijft alleen je login naam over als barriere tegen het leeghalen van alle (spaar)rekeningen waar je via MijnING toegang tot hebt.
Voor deze SMS constructie was het aanzienlijk moeilijker om alle benodigde gegevens te verzamelen, als dief. Na 2-5 dagen post onderscheppen is lastig, en als dat al lukt is waarschijnlijk al van alles geblokkeerd omdat een diefstal tegen die tijd wel is ontdekt. Toen mijn spullen werden gestolen duurde het waarschijnlijk ca. 4 uur voor ik dat had ontdekt. Dan kan al je geld al ergens in pakweg Nigeria staan. En ook van je en/of rekeningen. En je spaargeld. WIJj hebben 2 toegangscodes bij ING, kan dus altijd inloggen, tenzij beide w.w. vergeten zijn. Je kan toch je rekening direct laten blokkeren, desnoods bij een ING kantoor.
Hoe veilig is deze nieuwe methode ? ING zal niets vergoeden tot je de diefstal gemeld hebt. En dat kan wel even duren. De dief met mobiel internet is vast sneller.
@birdies:
Het gaat niet om het 3x verkeerd invoeren van de pincode, maar om het opnieuw opvragen van je wachtwoord voor internetbankieren via mijnING.
Freya
Birdies, volgens mij gaat het over iets anders. Namelijk over internetbankieren. Daar moet je inloggen met gebruikersnaam en inlogcode. Als je dan zo'n internetmobieltje hebt, kan het daarmee. Ik begrijp dat vraagsteller bang is, dat als hij z'n mobieltje verliest, de vinder drie keer fout kan inloggen op de bankrekening en dan kan vragen om de inloggegevens per sms toe te sturen.
Ik vind persoonlijk een dergelijke "service" vallen onder "gelegenheid geven". Ik kan me wel voorstellen dat er heel voorzichtige mensen bestaan, maar volgens mij verliest iedereen wel eens iets. Het kan natuurlijk ook gebeuren dat je laptop bij een inbraak wordt gestolen en dan loop je waarschijnlijk hetzelfde gevaar.
Voor mij is het in ieder geval een goede waarschuwing: als mijn laptop wordt gestolen, waarschuw ik direct de bank.
Maar voor de duidelijkheid, voor het opnieuw opvragen van dat wachtwoord zijn je rekeningnummer, je pasnummer, geboortedatum, loginnaam en nog wat gegevens nodig. Kortom, een dief kan dus alleen wat als hij én je pasje én je paspoort én je gsm heeft én ook nog je loginnaam weet.....
Freya
[quote=freya schreef op dinsdag 2 aug 2011, 12:20]
@birdies:
Het gaat niet om het 3x verkeerd invoeren van de pincode, maar om het opnieuw opvragen van je wachtwoord voor internetbankieren via mijnING.
Freya
Oeps, stom foutje. Nog maar een bakkie nemen.:-)
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Tarieven domeinnaam
Ik wil een domeinnaam registreren bij Transip.nl. Nu zie ik daar bij de tarieven die ze rekenen alleen het actie tarief staan. 0,49 euro cent voor het eerste jaar voor een .nl domeinnaam. Maar wat het verlengen na een jaar gaat kosten, vermelden ze er niet bij. Na lang zoeken kom ik uit op een link waar volgens hun de tarieven zouden moeten staan, maar ook daar staat niet wat het kost.
...
Lees meer
Welke smartfone maakt mooie foto's?
Ik heb mijn Huawei-telefoon in de trein laten liggen en helaas door niemand "gevonden". Moet dus nieuwe telefoon,gebruik hem het meest om foto's te maken,liefst Natuurfoto's en zo kleurgetrouw mogelijk en was tevreden met mijn Huawei.Denk nu aan Samsung,mijn zus kocht de Samsung A53 5G en gebruikt hem ook het meest het meest om "mooie"foto's te maken en nu zijn de kleuren veel te BLAUW!!! Dus als ... Lees meer
Liander wil mijn meter vervangen
Ik kreeg vorige week een brief van Liander dat ik mijn huidige goed funtionerende meter voor de stroom moet vervangen vanwege een vage wet .
Ben ik verplicht om dit op te volgen of probeert Liander via druk en halve leugens die nieuwe meter geinstalleerd te krijgen ?
Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer