druifje01
door druifje01 Jul 20, 2011 om 14:37
Computers & telefonie

Verbindingsproblemen, kabeltje vernieuwen?

Hallo weer,

De afgelopen dagen -maar ook eerder- zijn er vaker verbindingsproblemen. Ik gebruik de laptop dan ook vaker en de kans op storing neemt evenredig toe. Meestal kwam de verbinding vanzelf weer tot stand. So far so good. In een geval was het nodig om kontakt met de provider (UPC) op te nemen. UPC wees mij erop dat de netwerkkabel eventueel vernieuwd moet worden nadat een losschroeven en weer vastzetten ervan een positief resultaat had.

Je raadt het, het was vandaag weer zover. Maar, pas na een aantal malen her/vastschroeven van de verbindingskabel in de modemaansluiting kon het www pas weer digitaal betreden worden.
Nu vraag ik mij af of oorzaak en gevolg van deze storing echt bij de verbindingskabel liggen? Hoe kan zoiets nu slijten, is mijn dringende vraag. Het wordt niet in slijtende zin gebruikt, of zit ik er wat dat betreft naast? Ik heb er niets op tegen een nieuwe kabel te kopen mede daar het plastic lipje van het stekkertje afgebroken is. Trouwens is de eertijds meegeleverde kabel veel te lang. Deze ligt grotendeels opgerold onder een meubel en werkt dus wel, ook met een gebrekkig stekkertje.

Kortom hoe kan ik het beste de oorzaak van deze storing traceren en doen verdwijnen?

4419 28 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jul 20, 2011 om 14:44
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo druifje01,

Misschien even een kabeltje lenen en uitproberen?
Er zou best eens een breuk(je) in kunnen zitten.
Alhoewel, .... gebrekkige stekkertjes? Gewoon vernieuwen.

Met vr.gr.

druifje01
door druifje01 - Jul 20, 2011 om 15:02
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Ik zie bij ICTgoedkopen.nl een veelvoud van verbindingskabels. Sharkoon (4,99 euro) evenaart mijn huidige kabel. Het betreft echter weer een kabel van 15 meter, wat natuurlijk begrijpelijk is. In mijn geval is dat niet echt nodig. Is het ook mogelijk om de kabel -misschien met bepaald gereedschap- in te korten?

edrick3
door edrick3 - Jul 20, 2011 om 15:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@druifje01,

.....Is het ook mogelijk om de kabel -misschien met bepaald gereedschap- in te korten? .....
Ja, maar dat zou ik niet doen. Geeft weer kans op storingen.

freya
door freya - Jul 20, 2011 om 15:43
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo druifje01,

Netwerkkabels kun je in verschillende lengtes kopen. Loop gewoon een computerwinkel binnen (of desnoods de MediaMarkt) en daar hangen rekken vol met netwerkkabels. En of je nu 1,5m 5m of 10m nodig hebt, het ligt (hangt) er allemaal.

Zelf inkorten zou ik maar niet aan beginnen, dat is vragen om problemen.

m.vr.gr. Freya

druifje01
door druifje01 - Jul 20, 2011 om 15:59
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Freya, ik ging er te snel van uit dat 15m de standaardmaat is. Maar, het is natuurlijk onzin om de lengte van een kabel die al niet zo duur is te willen wijzigen. Even een nieuw stekkertje aan een ingekorte kabel zetten was het grondidee. Ik had eens over een tang hiervoor gehoord.

..
door ... - Jul 20, 2011 om 16:02
104 Antwoorden / 2 Vragen

Action heeft een 10 meter kabel maar die blijven alleen heel als je er niet op loopt of teveel laat bewegen...
De duurdere kabels kunnen meer hebben maar ik koos wegens stuk lopen nu voor draadloos.

Wifi is ook goed te beveiligen en die verbinding kan alleen door teveel staal in beton of HR++ glas tegen gehouden worden.
Daarom zit ik nu in de zon met open schuifpui want als ik die dicht doe is het Wifi signaal ook weg.

edrick3
door edrick3 - Jul 20, 2011 om 16:05
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@druifje01,

.....Ik had eens over een tang hiervoor gehoord. .....
En wou je die dan ook aanschaffen?
Ik heb er wel eentje, maar vind dat NIET handig!
Zoals freya al aangegeven heeft: dan kun je beter een korter kabeltje kopen.
Probleem opgelost.

rj
door rjw - Jul 20, 2011 om 16:07
3269 Antwoorden / 5 Vragen

Gaat het nu om de coaxkabel of de ethernetkabel?

TS heeft het nl. over vastschroeven. Dat kan wel met de coaxkabel naar de modem, maar niet met een netwerkkabel.

druifje01
door druifje01 - Jul 20, 2011 om 16:21
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Zo dan: de coaxkabel moet af en toe opnieuw aangedraaid worden, dat helpt blijkbaar. Het plastic stekkertje van de netwerkkabel is een beetje defekt. En, de tang zou ik natuurlijk ergens proberen te lenen. Maar goed, mijn vraag is nog hoe het kan dat de coaxkabel versleten is en volgens UPC soms vernieuwd moet worden.

freya
door freya - Jul 20, 2011 om 17:09
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=druifje01 schreef op woensdag 20 jul 2011, 16:21]Zo dan: de coaxkabel moet af en toe opnieuw aangedraaid worden, dat helpt blijkbaar. Het plastic stekkertje van de netwerkkabel is een beetje defekt. En, de tang zou ik natuurlijk ergens proberen te lenen. Maar goed, mijn vraag is nog hoe het kan dat de coaxkabel versleten is en volgens UPC soms vernieuwd moet worden.
Een coaxkabel 'verslijt' niet. Wat er slecht wordt is de verbinding in de connector. Dus als er problemen zijn met een coaxkabel, dan kun je het beste de connector losnemen, de kabel 5cm inkorten en opnieuw monteren. Zorg wel dat dit op de juiste manier gebeurt en 'laat' het desnoods even doen.
Een netwerkkabel is een heel ander verhaal. Daar zitten 8 draden in en die moeten allemaal op de juiste volgorde met een speciale tang aan de connector worden verbonden. Dat is een klusje voor een handige computeraar en niet iets dat je 'even' doet. Dus niet aan netwerkkabels gaan klooien, maar gewoon een nieuwe (met de juiste lengte) kopen.

Freya

druifje01
door druifje01 - Jul 20, 2011 om 17:26
1712 Antwoorden / 140 Vragen

@Freya, Ik zal mij er niet aan wagen. Gelukkig heb ik een buur die in een computerwinkel werkt en er waarschijnlijk wel het nodige van afweet.

bosbess
door bosbess - Jul 20, 2011 om 17:40
354 Antwoorden / 40 Vragen

Als ik zo'n buur had, ging ik allereerst naar hem toe met mijn vragen, hoewel het voor ons wel jammer zou zijn als jij dat deed... Zo wist ik niet wat een coaxkabel is en dat heb ik dus even opgezocht. Al zoekend kwam ik ook hier terecht. Misschien heb je er iets aan.

druifje01
door druifje01 - Jul 20, 2011 om 18:04
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Bosbes, ik kwam er pas laat op om aan die buurman te denken. Overigens, goed gevonden die link. Komt zeker van pas.

rj
door rjw - Jul 20, 2011 om 19:37
3269 Antwoorden / 5 Vragen

Het beste is om gewoon beide kabels te vervangen. Om de F-connectoren van de coaxkabel goed te vervangen heb je speciaal gereedschap nodig, dus daar moet je eigenlijk ook niet mee gaan rommelen. Die paar euro waar het om gaat bij nieuwe kabels voorkomen een hoop ergernis.

druifje01
door druifje01 - Aug 15, 2011 om 10:24
1712 Antwoorden / 140 Vragen

In een mail ven UPC schrijft de provider dat de verbindingskabel naar het modem niet langer dan 1 meter mag zijn. Ik heb nog geen nieuw kabeltje gekocht en de verbindingsproblemenn zijn er (dus?) nog. Nu kan ik UPC steeds maar niet aan de lijn krijgen zonder in een toch wel lange wachtrij terecht te komen. Ik wil graag weten of de lengte van de kabel van invloed is op de verbindingskwaliteit en wat er te doen is als de het aansluitpunt in de muur (woonkamer) meer dan een meter van de pc vandaan geplaatst is.

tdehond
door tdehond - Aug 15, 2011 om 10:30
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Het zou ook kunnen dat het kastje waar het signaal binnen komt vervangen moet worden. Bij mij zit dat witte plaatje met aansluitmogelijkheden in de huiskamer.

druifje01
door druifje01 - Aug 15, 2011 om 10:38
1712 Antwoorden / 140 Vragen

@tdehondt In dat geval zal ik toch kontakt met UPC op moeten nemen. Dat witte plaatje zit bij mij ook in de huiskamermuur. Maar het gaat mij nu om die ene meter, ik daar kan hier niet mee kan volstaan. Ik wacht maar eens af of Freya hier nog iets toe te zeggen heeft en mail UPC maar nog eens op hun antwoord.

druifje01
door druifje01 - Aug 15, 2011 om 11:10
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Ad hierboven (10:38) 2e regel ".....,die ene meter, daar kan ik hier niet mee volstaan." Komt hier dan nooit een correctiestiftje? Is toch zo handig!

edwardus
door edwardus - Aug 15, 2011 om 12:17
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Een (coax)kabel kan het signaal niet 100% foutloos doorsturen, omdat er stoorsignalen uit de ether en via elektromagnetische interferentie (sorry, moeilijk woord) kunnen worden opgepikt. Een kabel fungeert grof gezegd in geringe mate als een antenne. Hoe langer de kabel en hoe (goedkoper oftewel) lager de kwaliteit van de kabel, hoe meer storing er kan optreden (vergelijk ook maar eens met een korte en lange antenne). Het is dus een correct advies om kabels zo kort mogelijk te houden en om kabels van voldoende kwaliteit te nemen.

Verder is het zo dat jouw storing o.a. veroorzaakt kan worden door corrosie (roest) op de contactpunten (vandaar dat er bijv. ook vergulde connectoren zijn uitgevonden). Ook komt er meer dan eens een draadbreuk voor, vooral bij coax en vooral als je die kabel vaak beweegt of bijv. er op gaat staan (foei!).

Kort gezegd: ja het is zeer goed mogelijk dat een nieuwe kabel jouw problemen oplost.

druifje01
door druifje01 - Aug 15, 2011 om 18:28
1712 Antwoorden / 140 Vragen

De kabel gaat van het modem (uiteraard) dat naast een stellingkast staat naar het aansluitpunt (uiteraard) in de muur. De afstand tussen modem en aansluitpunt in de muur is niet veel meer dan een meter. Vandaar. Het is haast onmogelijk om het kabeltje te beschadigen. Zo kom ik langzamerhand bij de bron van het probleem, hoop ik.

edwardus
door edwardus - Aug 16, 2011 om 19:16
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Met andere woorden: een andere kabel heb je nog steeds niet geprobeerd?

druifje01
door druifje01 - Aug 16, 2011 om 19:23
1712 Antwoorden / 140 Vragen

@Edwardus, het kabeltje is besteld. Uitslag volgt later.

druifje01
door druifje01 - Aug 17, 2011 om 09:19
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Het heeft wat voeten in de aarde om de kast waarachter het aansluitpunt in de muur zit van zijn plaats te halen. Is het mogelijk om op legitieme wijze voor geval van nood (voor dringende zaken) een draadloos netwerk aan te spreken for the time it may be? Eventjes dus. Zo ja, hoe kom ik aan een tijdelijke netwerksleutel?

edwardus
door edwardus - Aug 17, 2011 om 15:39
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Dat is een zaak tussen jou en de buren. Vraag ze om toestemming en de sleutel.
Geven ze die, geen enkel probleem, anders niet.

druifje01
door druifje01 - Aug 17, 2011 om 16:41
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Is het heus? Wist niet dat dat zo kon. Hebben de bewoners naast mij geen internet. Maar, ik houd graag afstand tot de buren. Dus, ik zal mij aan moeten melden voor een draadloos netwerk neem ik aan. Is ook wel handig als het niet al teveel kost.

edwardus
door edwardus - Aug 17, 2011 om 16:45
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Hangt er van af wat je daarmee bedoelt. Normaal gesproken gaat draadloos netwerk via WiFi oftewel via jouw router of modem en dus via jouw eigen internetverbinding. Werkt die niet goed, dan ook WiFi niet.

Bedoel je in plaats daarvan draadloos netwerk via een Dongel (3G, GPRS, etc.) dan is dat een andere zaak, maar de kosten daarvan zijn niet niks.

druifje01
door druifje01 - Aug 17, 2011 om 16:51
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Bedankt Edwardus. Zo kom ik nog eens wat te weten. Ik zie mij echt niet hier of daar vragen of ik van het draadloze netwerk gebruik mag maken en ben bijzonder gesteld op mijn autonomie.

druifje01
door druifje01 - Aug 17, 2011 om 17:06
1712 Antwoorden / 140 Vragen

@10:24, Ik bedoelde natuurlijk de netwerksleutel. Maar, misschien moet ik nog even aan het idee wennen.