soulsister
door soulsister May 13, 2012 om 18:13
Computers & telefonie

Video-opnamen overzetten naar een computer

Beste allemaal,

Ik heb ooit met mijn camcorder video-opnamens gemaakt en deze wil ik overzetten naar een computer. De verschillende video-opnamens staan nu op van die mini-cassettebandjes. Hoe krijg ik deze opnamen op mijn computer. De camcorder is een Canon MD 150.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

27965 16 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - May 13, 2012 om 20:04
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo soulsister,

Je moet software installeren die op de meegeleverde cd-rom staat: Digital Video Software.

Camera verbinden met usb-kabeltje.

Lees alles eens na in de handleiding vanaf blz.68

Handleiding kun je hier downloaden (als je die niet (meer) hebt).

Suc6

edrick3
door edrick3 - May 13, 2012 om 20:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@soulsister,

Kijk ook eens hier.

Met vr.gr.

soulsister
door soulsister - May 13, 2012 om 22:17
55 Antwoorden / 56 Vragen

Hallo edrick3,

Dank voor je reactie. Software was al geïnstaleerd. Men heeft het steeds over een geheugenkaart maar de filmopnames staan op minicassettes en niet op een geheugenkaart.. Hoe nu verder?

Gr. Soulsister

diumenge
door diumenge - May 13, 2012 om 22:31
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Soulsister, geen idee of het bij een Canon hetzelfde gaat als bij een JVC. Maar bij mijn JVC kan je via USB alleen de geheugen kaart uitlezen (waar bij mij weer alleen foto's op kunnen). De digitale video opnames moeten in mijn geval via een firewire (IEEE1394) kabel naar de PC gekopieerd worden.

macwouter
door macwouter - May 14, 2012 om 02:17
825 Antwoorden / 9 Vragen

Beste soulsister.
Breng uw cassettebandje liever naar de fotograaf en ga niet beginnen met de aanschaf van weer andere soort kabeltjes en software want uiteindelijk zult u weer duurder uit zijn. Uw camera stamt uit de tijd van de cassettebandjes en de computer is toch een digitaal medium. Er zal wel een oplossing zijn misschien maar dan loopt u vaak naar de winkel want dat materiaal heeft u niet.

zomerkoninkje
door zomerkoninkje - May 14, 2012 om 03:53
86 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=macwouter schreef op maandag 14 mei 2012, 02:17]Beste soulsister.
Breng uw cassettebandje liever naar de fotograaf en ga niet beginnen met de aanschaf van weer andere soort kabeltjes en software want uiteindelijk zult u weer duurder uit zijn. Uw camera stamt uit de tijd van de cassettebandjes en de computer is toch een digitaal medium. Er zal wel een oplossing zijn misschien maar dan loopt u vaak naar de winkel want dat materiaal heeft u niet.

Ik zou dit pas doen als dit niet echt lukt er zijn dan alternatieven doch die kosten enorm veel geld.

Er zijn omzetsetjes in de handel die van video(cassette)band(je) naar digitaal op de hardeschijf kunnen worden overgezet, dus van uw oude situatie middels kabeltjes via omzetkastje naar de usb-aansluiting op uw pc/laptop etc,

Dat is tegenwoordig ook mogelijk voor de muziekcassettebandjes, vinylplaten e.d.

diumenge
door diumenge - May 14, 2012 om 07:11
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=macwouter schreef op maandag 14 mei 2012, 02:17]... Uw camera stamt uit de tijd van de cassettebandjes en de computer is toch een digitaal medium. Er zal wel een oplossing zijn misschien maar dan loopt u vaak naar de winkel want dat materiaal heeft u niet.Dit betreft een Mini DV camera, het signaal is dus digitaal opgeslagen op een 'cassettebandje' en daarom (met de juiste kabel) ook eenvoudig digitaal over te zetten en mits je een aansluiting op je PC hebt. Natuurlijk zien ze je bij de winkel graag aankomen, makkelijk geld verdienen.

soulsister
door soulsister - May 14, 2012 om 07:20
55 Antwoorden / 56 Vragen

@diumenge:
Begrijp ik nu goed dat het dus wel kan alleen moet ik de juiste kabel aanschaffen. Over wat voor kabel hebben we het dan. Of is het toch beter (en voordeliger) om mijn minicassettebandjes naar bijv. de Hema te brengen om de opnamen op een schijfje te laten branden.

diumenge
door diumenge - May 14, 2012 om 07:53
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Kijk even op pagina 68 van de handleiding (zie eerdere link edrick3).[quote]Video-opnamen overzenden
U kunt opnamen overzenden naar een computer via het DV-aansluitpunt.

Benodigde apparatuur en systeemvereisten
-Een computer die uitgerust is met een IEEE1394 (DV)-aansluitpunt of een
IEEE1394 (DV)-capturing board.
-Een DV-kabel (gebruik de optionele DVkabel CV-150F [4 pennen aan elke zijde]
of CV-250F [4 pennen aan de ene en 6 pennen aan de andere zijde])Zo'n kabel kost niet zoveel, misschien 10 euro (het is niet noodzakelijk een echte Canon kabel te gebruiken). Echter als u geen geschikte aansluiting op de PC/laptop hebt, dan heeft u niets aan die kabel, volgens mij worden recente PC's/laptops niet meer standaard hiermee uitgerust. Kijk dat dus even na bij de specificaties.

Afhankelijk van het aantal bandjes kunt u bepalen wat de voordeligste optie is.

Link ter indicatie van de prijzen.

soulsister
door soulsister - May 14, 2012 om 12:32
55 Antwoorden / 56 Vragen

@diumenge,

Mijn desktop (Dell Inspiron 546) heeft helaas geen IEEE1394 (DV)-aansluitpunt. Mijn oude desktop (medion) wel. Kan ik deze aansluiten op een laptop? Hoef ik alleen het kabeltje te kopen.

diumenge
door diumenge - May 15, 2012 om 07:59
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik begrijp je vraag niet, maar als je vraag is of je je camera op de oude desktop (medion) kan aansluiten. Ja, dat zou in principe wel moeten lukken, je geeft tenslotte aan dat deze een IEEE1394 aansluiting heeft. Met de juiste software/drivers zou het dus wel moeten lukken. Je moet natuurlijk wel voldoende schijfruimte hebben om de video over te zetten.

edrick3
door edrick3 - May 15, 2012 om 10:16
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@soulsister,

.....Mijn oude desktop (medion) wel. Kan ik deze aansluiten op een laptop?.....

Als je de videobestanden wilt overzetten van de desktop naar de laptop (als je dit tenminste bedoelt), dan kun je dat bv. eenvoudig doen met behulp van een usb-stick.
Van desktop naar usb en de usb in je laptop.

Suc6

soulsister
door soulsister - May 15, 2012 om 12:42
55 Antwoorden / 56 Vragen

Ik heb mijn oude desktop aangesloten op onze tv. Het benodigde kabeltje aangeschaft, software geinstalleerd maar wat ik ook probeer het lukt mij niet om de video-opnamen van het minicassettebandje te kopieeren/overzetten naar mijn PC. Wat doe ik fout?

diumenge
door diumenge - May 15, 2012 om 15:59
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Is in de hardware de firewire aansluiting wel zichtbaar?

soulsister
door soulsister - May 15, 2012 om 16:09
55 Antwoorden / 56 Vragen

@diumenge:

Ik snap je vraag niet.

soulsister
door soulsister - May 15, 2012 om 16:14
55 Antwoorden / 56 Vragen

Ik heb de softwareprogramma´s Zoom Browser Ex en EOS Utility geinstalleerd. Met het EOS Utility programma zou ik e.e.a moeten kunnen overzetten. Helaas zijn beide programma´s in het het Engels geschreven.