jm
door jmen Dec 24, 2007 om 21:10
Computers & telefonie

Voledige backup windows

Ik heb met norton ghost een exacte copy van mijn C schijf gemaakt op een externe harddisk.Beide HD hebben 1 partitie alleen C.Ik heb externe HD uit de behuizing gehaald en in de pc gezet en de eerste verwijderd.Maar nu start de pc niet meer op.Ik had het willen gebruiken voor het gemakkelijk  terug zetten van het systeem bij een crash

1045 22 Rapporteer

varabas
door varabas - Dec 24, 2007 om 22:16
450 Antwoorden / 35 Vragen

Ik weet niet welke versie van Norton Ghost u bezit, maar bij mijn versie (10.0) staat in de bijgeleverde handleiding stap voor stap, inclusief de fysieke handelingen, omschreven hoe u een kopie van de vaste schijf moet maken.

Bassie

gsm
door gsm - Dec 25, 2007 om 00:37
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Het probleem is denk ik dat je in Windows niet twee keer een C: schijf kan hebben. De externe schijf moet daarom als het ware verborgen gehouden worden voor Windows. Dus na het Ghosten meteen de externe schijf uitzetten of loskoppelen, voordat Windows weer gestart wordt. Na het Ghosten is het nog een C: schijf.
Zodra Windows deze schijf "ziet" wordt de C van C: veranderd in een andere letter, omdat twee dezelfde letters niet mogen voorkomen.

De externe schijf heeft zodoende waarschijnlijk een andere driveletter gekregen van Windows, toen Windows werd opgestart van de eerste schijf (C:).
Er bestaan wel programma's die de driveletter weer terug op C: kunnen zetten, waarna Windows wel zou kunnen starten.

Het zou kunnen met partitionmagic of zie anders: restore
drive letter

,
waar dit tooltje te downloaden is: Savepart,

GSM

akkefiet
door akkefiet - Dec 25, 2007 om 11:10
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Kijk voor de zekerheid ook even of de jumper van de HD op de juiste plaats zit.
Die moet op Master staan.
Uitleg over de jumpersettings staat op de HD zelf aangegeven.

Vrgr. AF

gsm
door gsm - Dec 25, 2007 om 13:02
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Inderdaad! Je moet altijd opstarten van de Master!

Het eenvoudigst is om de jumper van de schijven niet op Master of Slave, maar op CS (Cable select) te zetten.
De zwarte IDE-kabel Connector is dan altijd de Master en de grijze connector is de Slave.

Zorg dat de blauwe connector op de eerste IDE aansluiting van het moederbord zit.

GSM

freya
door freya - Dec 25, 2007 om 17:28
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo jmen,

Waarschijnlijk moet je van die tweede harde schijf de partitie nog 'aktief' maken, als dat nog niet is gedaan kun je er niet van opstarten.

Naar mijn mening maak je het jezelf wel lastig om op deze manier te werk te gaan. Iedere keer de harde schijven ombouwen om het systeem weer werkend te krijgen lijkt me toch niet zo handig.

De procedure voor het maken van een 'totale' backup van je C: schijf m.b.v. Norton Ghost is een beetje afhankelijk van de versie die je van Norton Ghost gebruikt.
Bij de wat oudere versies maak je b.v. gebruik van een boot-cd waar je van opstart, waarna je vervolgens een totale backup maakt naar een andere schijf/partitie. Norton Ghost 'pakt' dan alle bestanden in en maakt een imagebestand op die tweede schijf/partitie.
Een dergelijke 'backup' is ongeveer half zo groot als de totale hoeveelheid data van je C: schijf. Wanneer je systeem een keer crasht en je een 'restore' moet uitvoeren, start je gewoon weer van die boot-cd op en 'restore' je het imagebestand weer terug naar je C: schijf. Daar hoef je dus niets voor om te bouwen.

m.vr.gr. Freya

jm
door jmen - Dec 25, 2007 om 17:32
19 Antwoorden / 5 Vragen

Hallo
mijn partitie op de backup schijf is aktief.Even een Hd omwisselen bij een crash is toch niet zo veel werk?Maar het moet wel opstarten

jm
door jmen - Dec 25, 2007 om 17:40
19 Antwoorden / 5 Vragen

hallo varabas,

Ik heb het volgens mij precies volgens de handleiding gedaan .Ik heb in de instellingen van ghost 10 MBR aangezet en vinkje bij aktief maken gezet.Als ik de backup schijf alleen in de pc heb en opstart dan komt na de bios alleen een zwart scherm met knipper cursor.Er komt geen melding van no systemdisk

jm
door jmen - Dec 25, 2007 om 17:42
19 Antwoorden / 5 Vragen

hallo gsm,
Als ik maar  1 hd in mijn pc doe dan is dat toch altijd C

freya
door freya - Dec 25, 2007 om 21:07
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Een zwart scherm met knipperende cursor geeft meestal aan dat het systeem kennelijk ergens op wacht. Kijk eens in het BIOS van de computer of de harde schijf wel zichtbaar is. Het lijkt er op alsof de harde schijf op 'slave' staat ingesteld. In dat geval 'wacht' de computer dus tot de 'master' zich meldt, en die is er niet......

Freya

jm
door jmen - Dec 26, 2007 om 11:00
19 Antwoorden / 5 Vragen

hallo

Ik heb net mijn HD gecontroleerd staat op master heb 1 HD op 1 kabel in de pc zitten.Door het vele keren proberen op te starten krijg ik nu eerst een scherm dat windows niet goed is afgesloten of ik in veilige modus  of normaal wil opstarten.Ik heb veilige modus geprobeerd het laad dan verschillende drivers te zien onder in het scherm, daarna weer het zelfde zwarte scherm met cursor

mvrgr jemen

freya
door freya - Dec 26, 2007 om 11:08
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Voor zover ik het kan inschatten ligt het probleem toch echt bij die harde schijf. Heb je in het verleden (toen die schijf nog als externe schijf was aangesloten) de 'backup' ooit wel eens gecontroleerd? Kon je de schijf benaderen? Stonden de bestanden er op? Weet je wel zeker dat de 'backup' op die schijf is terecht gekomen?

Verder, heb je zoals ik eerder al eens aangaf gecontroleerd of de harde schijf 'uberhaupt' wel zichtbaar is in het BIOS?

Freya

jm
door jmen - Dec 26, 2007 om 11:29
19 Antwoorden / 5 Vragen

hallo

Op de backup HD stond windows op geinstalleerd dat door ghost word verwijderd.De hd is in de bios normaal aanwezig.Als ik hem aan een andere pc hang dan kan je er gewoon op kijken en staan volgens mij windows en alle prog gewoon op.Ik heb gisteren de backup nogmaals gemaakt met dezelfde HD.Ik heb de originele opstartbare hd aan een andere pc gehangen als master in 1kabel de backup HD als master inde tweede kabel met de cdrom.Ghost ingesteld als copy disk to disk met aktief maken en copy MBR.Maar er is niets door veranderd.

mvrgr jemen

akkefiet
door akkefiet - Dec 26, 2007 om 11:48
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Ik had het willen gebruiken voor het gemakkelijk  terug zetten van het systeem bij een crash

Vraagje: heeft die crash daadwerkelijk plaats gevonden?
Of ben je het gewoon aan het testen?

Vrgr AF

jm
door jmen - Dec 26, 2007 om 11:58
19 Antwoorden / 5 Vragen

hallo akkefiet
 Ik probeer een copy van mijn opstart Hd temaken .Als het eens in de knoei komt dat ik dan gewoon de copy HD in de plaats van het origineel kan zetten en het weer zo is als het was.Ik heb nog geen crsch gehad .
groetjes jemen

akkefiet
door akkefiet - Dec 26, 2007 om 12:20
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Oke, (en gelukkig maar)
Zelf heb ik geen verstand van systeembackups maar anderen kunnen wellicht helpen om dat tot een goed einde te brengen.

Vrgr. AF

freya
door freya - Dec 26, 2007 om 12:21
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Je schrijft dat je een 'diskcopy (één op één)' maakt om een kopie van
je C: schijf te hebben op een andere schijf. Zijn beide harde schijven
dan wel identiek? Maak anders eens een kopie van de 'partitie' i.p.v.
de 'disk'.

Maar ik blijf het een onhandige manier vinden. Zelf maak ik een backup
van mijn C: partitie naar een andere partitie en kan dus ook heel
makkelijk weer een backup terugzetten. Vooral erg handig wanneer ik
software wil uittesten. Ik zet dan mijn laatste backup terug op de C:
partitie en kan dan de 'nieuwe' software uitvoerig testen. Het maakt me
hierbij niet uit of het systeem dan 'in de soep loopt' of niet. Als ik
er mee klaar ben zet ik gewoon die laatste backup weer terug en heb ik
weer een 'schoon' en werkend systeem. Hoef ik dus niets voor om te
bouwen.

Mijn advies zou dan ook zijn, zet die tweede harde schijf gewoon als
extra schijf in je computer en schrijf daar je backups naartoe. En maak
een backup van de C: partitie (niet van de hele schijf) en schrijf het
naar een imagebestand op die tweede schijf. Een backup terugzetten doe
je dan door een 'restore van image naar partitie' uit te voeren.

Freya

jm
door jmen - Dec 26, 2007 om 14:07
19 Antwoorden / 5 Vragen

hallo Freya,

beide hd zijn niet hetzelfde het org is 80 gb de backup 160 gb.Wat betreft de partitie overzetten lijk mij handig .Dat ga ik vandaag nog proberen.bedankt je hoort er nog van.

groetjes jmen

gsm
door gsm - Dec 26, 2007 om 17:17
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Bij de oudere Windows versies was de eerste partitie op de Master schijf altijd automatisch C:. Dat is niet meer zo.

Met Windows XP kan de zogenaamde drive letter naar believen aangepast worden. Je kunt dus, via Schijfbeheer, zelf de partities een andere letter geven. Uitzondering is de boot- of systeempartitie, waarvan de letter niet gewijzigd kan worden.

Twee dezelfde letters in één PC kan ook niet, vandaar dat je de tweede schijf voor Windows XP verborgen moet houden. Anders verandert Windows XP de drive letter van C: naar iets anders!!

GSM

gsm
door gsm - Dec 26, 2007 om 17:27
5940 Antwoorden / 47 Vragen

De beste methode is nog altijd om op een andere partitie een image van de C: schijf te maken. Je hebt dan niet het drive-letter probleem.
De image kan op elke schijf met voldoende ruimte worden teruggezet.

Als je toch met Norton een 1-op-1 kopie wil maken, zorg dan wel dat de kopie-schijf voor Windows XP verborgen blijft!
Pas als de schijf als enige op het eerste IDE kanaal en als Master is aangesloten, mag de kopie-schijf weer voor Windows XP zichtbaar gemaakt worden.

GSM

jm
door jmen - Jan 6, 2008 om 19:51
19 Antwoorden / 5 Vragen

hallo allemaal,
Ik heb inmiddels northon ghost automatisch laten updaten maar dat liep op het allerlaatste moment vast.Ik heb daarna ghost opnieuw geinstalleerd niet geupdated.Ik heb nu een copy van C gemaakt op een tweede hd.Ghost hebik ingesteld met partitie aktief en copy MBR.Copy HD in de plaats van het origineel gezet en opgestart.En.....het start op.Het probleem is opgelost.Nu heb ik nog een andere vraag hoe kan je zo,n backup op een andere pc zetten met een ander moederbord en processor enz zodat dan alle programma`s ook werken? Ik wil iedereen die de afgelopen tijd heeft gereageerd met goede hulp hartelijk bedanken!!!
groetjes jmen

freya
door freya - Jan 6, 2008 om 19:57
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Daar zou ik zo-wie-zo niet aan beginnen. Bij de installatie van Windows worden er veel drivers voor b.v. de chipset en I/O apparaten geïnstalleerd en die zijn voor elk moederbord weer anders. Dus een volledige windows backup op een totaal ander systeem gebruiken is echt vragen om problemen.

Freya

jm
door jmen - Jan 8, 2008 om 21:25
19 Antwoorden / 5 Vragen

dan ga ik dat ook niet doen.  bedankt