so
door someone_01 May 10, 2010 om 11:16
Computers & telefonie

Voor-jou-en-mij.com, phishing?

Vanmorgen ontving ik een bericht van iemand dat zij een bericht achtergelaten zou hebben op de in de titel genoemde website die alleen ik kan lezen. Als ik daar naar toe ga moet ik mijn msn-gegevens invullen (email plus wachtwoord), dat ga ik dus mooi niet doen! Kan iemand bevestigen dat dit inderdaad om een phishingsite gaat?

18301 38 Rapporteer

freya
door freya - May 10, 2010 om 11:26
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Tja, dat is één van de manieren om gegevens los te peuteren. Ik wed dat in dat mailtje géén naam genoemd was van degene die dat bericht voor jou had achtergelaten. En als er al een naam genoemd was, dan vast niet van iemand die je kent. Gewoon in de prullenbak met dat soort mailtjes.

m.vr.gr. Freya

so
door someone_01 - May 10, 2010 om 11:29
11 Antwoorden / 1 Vragen

ehm...er was inderdaad geen naam in genoemd, maar het email adres waar het van afkomstig was was wel het adres van iemand die ik ken...
-----
onderwerp: Dit is even tussen ons
-----
Ff iets tussen ons 2
Via de onderstaande website heb ik een belangrijk berichtje verstuurd.

http://www.voor-jou-en-mij.com/?message=d68eca5a9df3e346234ddds426eeb13d04

Alleen jij kan deze pagina bekijken.

Stuur aub ff wat terug, Ok?
-----
link is in de message variabele wat aangepast om mijn msn te beschermen, maar het is maar even om je een idee te geven..

freya
door freya - May 10, 2010 om 12:38
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Als de afzender dan toch een bekende is, dan zou ik die gewoon even een mailtje sturen met de vraag of hij/zij wel op de hoogte is van het door jou ontvangen mailtje. Het kan natuurlijk ook best zo zijn dat die 'bekende' iets 'verkeerds' op de computer heeft staan dat verantwoordelijk is voor het versturen van dat mailtje (en wellicht nog meer naar andere contactpersonen uit zijn/haar adresboek). Een waarschuwing lijkt mij dan wel op zijn plaats.

Freya

so
door someone_01 - May 10, 2010 om 13:52
11 Antwoorden / 1 Vragen

Ik had al zo'n vermoeden...dank voor jullie bevestigende berichten!

gratisrijden
door gratisrijden - May 10, 2010 om 14:03
226 Antwoorden / 8 Vragen

Ja het is duidelijk een Phishingsite. Typ maar eens willekeurige gegevens in het formulier. De site accepteerd deze en gaat vrolijk verder met andere vragen.

ti
door tiela - May 10, 2010 om 19:18
3 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is precies het gevaar als je je hotmailadres en wachtwoord al hebt ingevuld??

Wat kunnen ze dan doen, met je IP nummer??

Ik kreeg precies het zelfde mailtje als someone-01, en het was ook een bekenden?

kan iemand mijn ongerustheid wegnemen?

Bedankt alvast.

stacey
door stacey - May 10, 2010 om 19:24
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=tiela schreef op maandag 10 mei 2010, 19:18]Wat is precies het gevaar als je je hotmailadres en wachtwoord al hebt ingevuld?? .

Dan kunnen ze in je account................

Als de bliksem wachtwoord wijzigen dan !!

pb
door pbarendse - May 10, 2010 om 19:24
406 Antwoorden / 1 Vragen

En als je even verder graaft in de algemene voorwaarden (te vinden via een nauwelijks leesbaar linkje helemaal onderaan de pagina) schrik je je lam wat er allemaal vastgelegd wordt, en wat ze met deze gegevens allemaal mogen doen. Alles wat je hier eventueel aan gegevens achterlaat wordt, gekoppeld aan je online gedrag en andere gegevens als IP-adres en dergelijke, rechtstreeks doorverkocht aan elke gek die er genoeg geld voor biedt. Ver vandaan blijven dus!!!

pb
door pbarendse - May 10, 2010 om 19:24
406 Antwoorden / 1 Vragen

Als je willekeurige gegevens invult (gewoon 1 letter bij naam en 1 letter bij wachtwoord) kom je er ook gewoon in, het is gewoon een fake inlogschermpje. Geen idee of de gegevens worden opgeslagen, maar vermoedelijk wel. Vervolgens kom je op een pagina waar je je mobiele nummer moet invullen, en in de kleine lettertjes helemaal onderaan de pagina staat verstopt dat het om een betaalde abonnementsdienst gaat. Niet eens met zoveel woorden, maar toch. Deze zooi is afkomstig van Guave Media uit Roosendaal.

ti
door tiela - May 10, 2010 om 19:33
3 Antwoorden / 0 Vragen

Wat kunnen ze met mijn IP adres aanrichten dan.

so
door someone_01 - May 10, 2010 om 19:36
11 Antwoorden / 1 Vragen

tiela..met je ipnummer doen ze niks...wel met je msn account...wat ze er mee doen? criminele zaken waar jij geen deel uit wil maken...je ip doen ze niks mee...want daar zijn andere methodes voor om achter te komen ;)

freya
door freya - May 10, 2010 om 20:32
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tiela schreef op maandag 10 mei 2010, 19:18]Wat is precies het gevaar als je je hotmailadres en wachtwoord al hebt ingevuld?

Spam verspreiden en met een beetje geluk staan er een hele hoop e-mailadressen in je adresboek.......

Dus, zoals al aangegeven, zo snel mogelijk je wachtwoord wijzigen en wat nog belangrijker is: 'Trap er niet meer in!' ;-)

En als tip: Gebruik een bepaalde naam/wachtwoord alléén voor het doel waar je het voor aangemaakt hebt. Dus een hotmail naam/wachtwoord alléén bij hotmail gebruiken. Een naam/wachtwoord van MSN alléén op MSN gebruiken. Als je naam/wachtwoord op een andere plaats gevraagd wordt (in een e-mail of op een andere website) dan kun je er altijd vanuit gaan dat het 'niet in de haak' is.

Freya

ti
door tiela - May 10, 2010 om 20:36
3 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt Freya en Someone-01, voor de informatie, hier kan ik wat mee,

gratisrijden
door gratisrijden - May 10, 2010 om 21:51
226 Antwoorden / 8 Vragen

Niet te onderschatten is ook het gevaar dat ze via de 'Wachtwoord vergeten' functie toegang tot andere accounts kunnen krijgen.

Het is te hopen dat ze deze 06-toko snel oprollen, maar het zal moeilijk te bewijzen zijn dat zij erachter zitten en het geen pesterij van een concurrent is.

Waarschijnlijk komt deze mail dus ook van een bekende die hier in is getrapt en als je jouw Login-gegevens invoert krijgen ook jouw bekenden zo'n bericht van je.

so
door someone_01 - May 11, 2010 om 09:43
11 Antwoorden / 1 Vragen

@nina05: ze kunnen die emails doorverkopen aan spammers

ni
door nina05 - May 11, 2010 om 09:54
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=someone_01 schreef op dinsdag 11 mei 2010, 09:43]@nina05: ze kunnen die emails doorverkopen aan spammers

Bedankt voor de reactie! Meer dan spammen kunnen ze er dus niet mee..

ni
door nina05 - May 11, 2010 om 10:11
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vroeg me af, kan het zijn dat ze mijn email bv hebben opgeslagen en op zoek gaan daarin naar persoonsgegevens oid of andere informatie daaruit? Bedankt!

freya
door freya - May 11, 2010 om 10:27
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=nina05 schreef op dinsdag 11 mei 2010, 10:11]Ik vroeg me af, kan het zijn dat ze mijn email bv hebben opgeslagen en op zoek gaan daarin naar persoonsgegevens oid of andere informatie daaruit? Bedankt!
Een e-mailadres is niet méér dan alleen maar een e-mailadres. Zonder verdere informatie als b.v. een wachtwoord kun je er dus niet zoveel mee. Via alléén maar een e-mailadres zijn geen andere privégegevens te achterhalen.
(tenzij je e-mailadres op verschillende 'communitywebsites' te vinden is, waar dan weer aanvullende informatie te vinden is)

Freya

gratisrijden
door gratisrijden - May 11, 2010 om 11:17
226 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=nina05 schreef op dinsdag 11 mei 2010, 10:11]Ik vroeg me af, kan het zijn dat ze mijn email bv hebben opgeslagen en op zoek gaan daarin naar persoonsgegevens oid of andere informatie daaruit? Bedankt!Op het moment dat ze zich in je account kunnen inloggen kunnen ze gewoon alles wat je zelf ook in je account kunt, bijv: het lezen van je ontvangen en verzonden emails.

Waarschijnlijk logt zich hier niemand in behalve een machine die het berichtje aan al je contacten doorstuurd, om nieuwe slachtoffers te maken. Het is echter ook denkbaar dat zo'n machine al je e-mails heeft gedownload en zij die te koop gaan aanbieden! Als je kritische informatie (wachtwoorden, creditcardnummers) in je mailbox hebt, dan moet je er rekening mee houden dat anderen hier nu over beschikken en moet je onmiddelijk maatregelen nemen (wijzigen, blokkeren), om te voorkomen dat er nog meer schade ontstaat.

ba
door bartjes999 - May 11, 2010 om 11:31
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe kunnen deze personen strafrechtelijk vervolgd worden ? Ze zijn willens en wetens mensen aan het bedriegen voor hun eigen gewin.

ni
door nina05 - May 11, 2010 om 11:37
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gratisrijden schreef op dinsdag 11 mei 2010, 11:17][quote=nina05 schreef op dinsdag 11 mei 2010, 10:11]Ik vroeg me af, kan het zijn dat ze mijn email bv hebben opgeslagen en op zoek gaan daarin naar persoonsgegevens oid of andere informatie daaruit? Bedankt!Op het moment dat ze zich in je account kunnen inloggen kunnen ze gewoon alles wat je zelf ook in je account kunt, bijv: het lezen van je ontvangen en verzonden emails.

Waarschijnlijk logt zich hier niemand in behalve een machine die het berichtje aan al je contacten doorstuurd, om nieuwe slachtoffers te maken. Het is echter ook denkbaar dat zo'n machine al je e-mails heeft gedownload en zij die te koop gaan aanbieden! Als je kritische informatie (wachtwoorden, creditcardnummers) in je mailbox hebt, dan moet je er rekening mee houden dat anderen hier nu over beschikken en moet je onmiddelijk maatregelen nemen (wijzigen, blokkeren), om te voorkomen dat er nog meer schade ontstaat.

Bedankt. Ik heb van veel sites waar ik kan inloggen al mijn wachtwoord gewijzigd. Zou het ook nog kunnen dat er software oid (via het ip adres) op mijn computer staat om andere gegevens zoals wachtwoorden ed op te slaan? Of is zoiets niet mogelijk via een ip adres?

freya
door freya - May 11, 2010 om 11:46
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=nina05 schreef op dinsdag 11 mei 2010, 11:37]
......
Bedankt. Ik heb van veel sites waar ik kan inloggen al mijn wachtwoord gewijzigd. Zou het ook nog kunnen dat er software oid (via het ip adres) op mijn computer staat om andere gegevens zoals wachtwoorden ed op te slaan? Of is zoiets niet mogelijk via een ip adres?
Niet als je de computer 'fatsoenlijk' beveiligd hebt met een virusscanner, firewall enz. Je kunt de computer met MBAM scannen om te controleren of er malafide software op je computer staat (als dat je geruststelt).

[u]MBAM (Malware Bytes Anti-Malware)[/u]

Freya

gratisrijden
door gratisrijden - May 11, 2010 om 12:53
226 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=bartjes999 schreef op dinsdag 11 mei 2010, 11:31]Hoe kunnen deze personen strafrechtelijk vervolgd worden ? Ze zijn willens en wetens mensen aan het bedriegen voor hun eigen gewin.Nee, dat zal er niet in zitten. Ze zijn vast slim genoeg geweest om hun identiteit en IP-adressen achter een Proxy te vesluieren. Bovendien heeft de politie geen capaciteit om zich met deze (minder belangrijke) vormen internetcriminaliteit bezig te houden. Ze hebben amper de mensen om kinderporno tegen te gaan en dat heeft bij hun natuurlijk voorrang.

[quote=nina05 schreef op dinsdag 11 mei 2010, 11:37]Of is zoiets niet mogelijk via een ip adres?Het IP-adres is zichtbaar voor elk contact dat je via het internet maakt, anders zou een site je geen antwoord kunnen sturen. Ik zie hier verder geen verband met het kraken van een account of de beveiliging van je computer.

Toegang tot je computer kunnen ze alleen krijgen als je een programma op je computer uitvoert dat niet te vertrouwen is en anderen binnen laat (een trojan). Je MSN account staat op een server van Microsoft, die met je computer niets te maken heeft.

ci
door cindyvp - May 11, 2010 om 15:39
1 Antwoorden / 0 Vragen

heb ook zo'n email gehad vanmorgen, ben blij dat ik het eerst ben gaan uitzoeken.
het ergste van alles ik heb dat berichtje gekregen van iemand die ik vroeger in mijn msn had staan. je gaat je van alles afvragen.

maar zolang ik die link niet heb aangeklikt is er neem ik aan niks aan de hand??

freya
door freya - May 11, 2010 om 15:51
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=cindyvp schreef op dinsdag 11 mei 2010, 15:39]heb ook zo'n email gehad vanmorgen, ben blij dat ik het eerst ben gaan uitzoeken.
het ergste van alles ik heb dat berichtje gekregen van iemand die ik vroeger in mijn msn had staan. je gaat je van alles afvragen.

maar zolang ik die link niet heb aangeklikt is er neem ik aan niks aan de hand??

Als je niets aanklikt en het mailtje gewoon weggooit is er niets aan de hand.

Freya

birdies
door birdies - May 11, 2010 om 16:17
6104 Antwoorden / 31 Vragen

..........en waarvoor kunnen ze die dan nog gaan gebruiken?........ Om te gaan spammen naar je contactpersonen.

Krijg sinds gister ook die spammailtjes van iemand waarbij ik blijkbaar in de contactpersonen zit. Ben ik echt blij mee.

tdehond
door tdehond - May 11, 2010 om 16:36
4744 Antwoorden / 9 Vragen

@nina05
E-mail adressen kunnen verhandeld worden.

Ik raad u aan om een goed programma als internetbeveiliging te gebruiken.

Norton Internet Security i.c. m. Firefox3.6 webbrowser gaf onmiddellijk een rood scherm met een waarschuwing dat er sprake was van een webvervalsing + knop:
Haal me hier vandaan klik en ik werd van deze site weg gehaald op een veilig manier.

Alle contacten waarschuwen dat zij extra voorzichtig moeten zijn m.b.t. phishing mail en/of Spam.

ni
door nina05 - May 11, 2010 om 21:32
4 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor ieders reacties.

@ tdehond: dan is mijn beveiliging waarschijnlijk niet goed genoeg. Werkt norton internet security ook goed met windows vista?

birdies
door birdies - May 11, 2010 om 21:44
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Je kan de p.c. beveiligen wat je wilt, maar als er klakkeloos maar op links in phishingmails geklikt wordt, heb je niets aan een goede beveiliging.

freya
door freya - May 11, 2010 om 22:20
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=birdies schreef op dinsdag 11 mei 2010, 21:44]Je kan de p.c. beveiligen wat je wilt, maar als er klakkeloos maar op links in phishingmails geklikt wordt, heb je niets aan een goede beveiliging.

Oftewel: PEBCAK ;-)

Freya

no
door nod manrak - May 14, 2010 om 02:56
1 Antwoorden / 0 Vragen

hallo

Ik heb ook hetzelfde probleem, dat ik een email kreeg van een bekende van me.
Bij het openen van de link, zag ik dat ik een tel. nummer moest invoeren ipv emailadres en wachtwoord.
Natuurlijk had ik een fake tel nummer ingevoerd en kreeg daarna dat ik moest smse naar een nummer om dat berichtje te kunnen lezen.

Loop ik nog kans dat ik erin ben getrapt of ben ik veilig?
Want ik hoefde geen emailadres en wachtwoord in te voeren.

Alvast bedankt!!

tdehond
door tdehond - May 14, 2010 om 08:53
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=nina05 schreef op dinsdag 11 mei 2010, 21:32]Bedankt voor ieders reacties.

@ tdehond: dan is mijn beveiliging waarschijnlijk niet goed genoeg. Werkt norton internet security ook goed met windows vista?

Ik heb ook Windows Vista.
Ik denk dat het de combinatie is van Norton 2010 internet security + mijn webbrowser Firefox 3.6.3, die ik iedere keer als een update beschikbaar is, update.
In FF onder: Extra
- opties
- Beveiliging
kan je instellen, zowel: vinkje voor: gerapporteerde webvervalsingen blokkeren als
webvervalsingen rapporteren.
waarschuwingen als websites add -ons willen installeren

Deze staan beide bij mij aangevinkt. Mogelijk is het ook alleen de goede beveiliging die FF biedt, dat ik een rood scherm krijg.
Dit omdat u niet gewaarschuwd werd.
Firefox

tdehond
door tdehond - May 14, 2010 om 08:56
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=birdies schreef op dinsdag 11 mei 2010, 21:44]Je kan de p.c. beveiligen wat je wilt, maar als er klakkeloos maar op links in phishingmails geklikt wordt, heb je niets aan een goede beveiliging.

Een goede beveiling, in combinatie met een goede webbrowser, waar een goede beveiliging is in te stellen, gaf mij een rood waarschuwings scherm + de mogelijkheid er veilig vandaan te komen.
Een extra controle met MBAM gaf aan, dat er geen malware geïnstalleerd was en Norton sloeg ook niet op tilt.

br
door brutale - Aug 22, 2011 om 20:45
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gratisrijden schreef op dinsdag 11 mei 2010, 12:53][quote=bartjes999 schreef op dinsdag 11 mei 2010, 11:31]Hoe kunnen deze personen strafrechtelijk vervolgd worden ? Ze zijn willens en wetens mensen aan het bedriegen voor hun eigen gewin.Nee, dat zal er niet in zitten. Ze zijn vast slim genoeg geweest om hun identiteit en IP-adressen achter een Proxy te vesluieren. Bovendien heeft de politie geen capaciteit om zich met deze (minder belangrijke) vormen internetcriminaliteit bezig te houden. Ze hebben amper de mensen om kinderporno tegen te gaan en dat heeft bij hun natuurlijk voorrang.

Een aangifte is altijd de eerste stap. En degene verantwoordelijk voor deze oplicting is niet moeilijk te achterhalen. De website whixa.com staat geregistreerd op naam van Guave Media uit Roosendaal. Een simpele zoekopdracht op google met als zoekterm "guave media uit roosendaal" leert dat de eigenaar een zekere Ivo van O. is. Zijn linkedin profiel linked hem direct als owner en founder van Guave Media:

Ivo van O.

Founder and Project manager at TastyPeppers

Breda Area, Netherlands
Online Media

Current

Founder and CEO at M-Valley BV

Past

Founder and Project manager at TastyPeppers
Owner at Guave Media
Marketing and Sales Manager at SiteAds

see all
Education

Avans Hogeschool Tilburg

Niet zo heel moeilijk dus om aangifte te doen tegen deze oplichter die mensen ongevraagd dure sms abonnementen aansmeerd!

rj
door rjw - Aug 22, 2011 om 20:55
3280 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=tdehond schreef op vrijdag 14 mei 2010, 08:56][quote=birdies schreef op dinsdag 11 mei 2010, 21:44]Je kan de p.c. beveiligen wat je wilt, maar als er klakkeloos maar op links in phishingmails geklikt wordt, heb je niets aan een goede beveiliging.

Een goede beveiling, in combinatie met een goede webbrowser, waar een goede beveiliging is in te stellen, gaf mij een rood waarschuwings scherm + de mogelijkheid er veilig vandaan te komen.
Een extra controle met MBAM gaf aan, dat er geen malware geïnstalleerd was en Norton sloeg ook niet op tilt.

Het probleem met dit soort waarschuwingen is dat als er te vaak wordt gewaarschuwd (en sommige van dit soort filters waarschuwen bij het minste geringste) de waarschuwingen worden genegeerd, zeker als er regelmatig "foute" meldingen bij zitten.

Er gaat nog steeds niets boven gezond verstand. Op mijn eigen PC's heb ik de afgelopen 25 jaar nog nooit antispam/antimalware/antispam filters gehad (vind ik zonde van de processorcapaciteit) en nog nooit virussen en malware of wat dan ook op mijn PC's gehad (even afkloppen, je weet immers maar nooit).

gratisrijden
door gratisrijden - Aug 27, 2011 om 07:54
226 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=brutale schreef op maandag 22 aug 2011, 20:45]Een aangifte is altijd de eerste stap. En degene verantwoordelijk voor deze oplicting is niet moeilijk te achterhalen. De website whixa.com staat geregistreerd op ...Hoe kom je aan die website, deze is nergens genoemd, of ben jij soms die "Ivo van O." en probeer je reclame te maken voor je SMS-service?

Phishingsites worden vrijwel altijd op gekraakte servers of websites gezet. Die eigenaar van de site met een beveiligingslek te achterhalen heeft geen enkele zin. Wel wordt deze informatie gebruikt, om phishingsites te verwijderen.

tdehond
door tdehond - Aug 27, 2011 om 08:08
4744 Antwoorden / 9 Vragen

@rjw
Ik krijg zo'n waarschuwing + rood scherm sporadisch. Beter safe dan sorry, denk ik dan en ga er weg.
Erna controleer ik even met MBAM of er toch geen malware op de computer is komen te staan.

birdies
door birdies - Aug 27, 2011 om 08:54
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Topic is meer dan een jaar oud.