Pi
door Pieter Wester Mar 25, 2024 om 12:03
Computers & telefonie

Waarom blijft het internet via de tv kabel zo duur?

Al vanaf 2001 zijn wij abonnee van Casema en nu Ziggo, via de coax-kabel voor TV, Internet en telefonie.
Inmiddels betalen wij in Nederland ruim 2x zoveel voor het ontvangen van TV, etc. ,als andere burgers in de EU.
De reden hiervoor is dat er een monopoliepositie is gegund aan tv- kabelbeheerders. Dat zou moete worden beeindigd.

De ACM vindt, ten onrechte, dat aan derden geen toegang behoeft te worden verleend voor signaaldistributie via coax-netwerken.
Daardoor worden wij in Nederland dus benadeeld. Het is in het belang van ons allemaal als deze distributie wordt doorbroken.

1530 11 Rapporteer
Ja
door JannyBoe - Mar 25, 2024 om 12:09
515 Antwoorden / Vragen

Er is keuze van aanbieders genoeg via verschillende soorten kabels dus van een monopolie is geen sprake lijkt me.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 25, 2024 om 12:22
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Pieter,

Het komt door de marktwerking in Nederland : de overheid laat internet , bellen en televisie over aan de markt.

De overheid zou kunnen investeren in bijvoorbeeld gratis WiFi via de lantaarnpalen te bewerkstelligen.

Ook zou de overheid Digitenne kunnen overnemen, misschien ook via de lantaarnpalen?

JMA2
door JMA2 Mar 26, 2024 om 00:15
116 Antwoorden / 2 Vragen

Dat van die lantaarnpalen is een leuk idee, echter zo'n open netwerk is erg onveilig. Maar er is wel al stroom dat scheelt veel werk.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 26, 2024 om 10:42
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte JMA2,

Er zitten natuurlijk ook nadelen aan want de overheid weet precies waar de burger zich bevindt als je met je smartphone online bent.

Voor criminelen is dit echter ook een nadeel.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 26, 2024 om 18:51
2055 Antwoorden / Vragen

Grappig, dus je ziet zelf hoe een slecht idee dat is.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 26, 2024 om 19:53
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Henk de Zevende,

Financieel is het geen slecht idee voor de burger.

Ozymandias
door Ozymandias - Mar 25, 2024 om 12:34
167 Antwoorden / Vragen

Je titel heeft het over kabelinternet, je beschrijving gaat over TV kijken. Wat is het nou?

rj
door rjw - Mar 25, 2024 om 12:46
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Telenet Belgie: 64,50 maar wel met een beperking van 150GB per maand.
Telekom DE: 55 euro per maand, zonder tv

Zomaar 2 buurlanden....

En een monopolie kan je niet gunnen. Er is in sommige gebied minder keuze omdat anderen dat niet (willen) aanbieden. Dat kan je de kabelaanbieder niet verwijten.

ro
door ronny530 - Mar 25, 2024 om 13:06
2780 Antwoorden / 41 Vragen

In vergelijking met andere Nederlandse providers valt het prijsverschil nog wel mee en dat heeft niets met de monopoliepositie van doen maar met de opkomst van glasvezel providers die nu nog met aanbiedingen stunten, wat dat betreft is het vrijgeven van de kabel niet relevant meer omdat bijna elke woning van een glasvezelaansluiting wordt voorzien.
Voordeel van de kabel aanbieders is ook dat er meerdere televisie's op de kabel aangesloten kunnen worden terwijl dat bij andere glasvezel providers enkel tegen een meerprijs kan.
Uw argument dat in een ander EU land een all in kabel abonnement goedkoper is gaat mank omdat er andere providers actief zijn die ook andere prijzen mogen hanteren.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 25, 2024 om 13:27
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien is de Mini tv ontvanger iets voor u, deze is zonder coax-kabel te gebruiken.

https://www.consumentenbond.nl/internet/ziggo-mediabox-mini

rj
door rjw Mar 26, 2024 om 18:20
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Maar je hebt nog steeds het Ziggo kabelabonnement nodig. Alleen tussen de modem en mediabox wordt CAT5 of WIFI gebruikt ipv coax.

Av
door AvR21057 - Mar 25, 2024 om 13:27
13 Antwoorden / Vragen

Het ACM krijgt ook alleen maar zijn instructies uit Den Haag na een bezoek van de lobbyclub aan een politieker.

Ik geloof niet dat de bewegingsvrijheid van het ACM groot is.

rj
door rjw Mar 26, 2024 om 18:21
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Je kunt vast wel vertellen welke politicus is omgepraat door welke lobbyclub?

Thijs12
door Thijs12 - Mar 26, 2024 om 00:44
538 Antwoorden / Vragen

Je zult je moeten richten op de glasvezel netwerken.
Coax en ADSL zijn aflopende zaken al zal Ziggo dat voor de coax nog niet snel toegeven. Er is hier concurrentie genoeg.. in welk buurland krijg je dan all in internet voor de helft? Ziggo zal waarschijnlijk ook de duurste in Nederland zijn.

rj
door rjw Mar 26, 2024 om 18:35
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Ziggo heeft ook bijna een 100% glasvezel netwerk. Alleen het laatste stukje is coax. Via docsis 4.0 kan je gewoon tot 6Gbps leveren zonder dat je meterkasten en voortuinen hoeft "te verbouwen". En in nieuwe projecten leggen ze ook glas aan.

Ja
door JannyBoe - Mar 26, 2024 om 07:43
515 Antwoorden / Vragen

Het overgrote deel van het kabelnetwerk van Ziggo is al glasvezel. Van de straatkast tot in een huis (nog) niet.
Ziggo doet prima mee met hoge internetsnelheden.

Re
door Reinier182 - Mar 26, 2024 om 10:04
160 Antwoorden / Vragen

In het algemeen is Ziggo gewoon duur. Vragen een hoog bedrag per maand. Wij zijn overgestapt naar KPN een jaar lang 35 euro internet en tv. Straks wordt het wel hoger en kijken we wel wat voor aanbieding er komt. Alleen niet overal is er keuzevrijheid. Alleen geregeld overstappen of onderhandelen kan de prijs gedrukt worden.

rj
door rjw Mar 26, 2024 om 18:36
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Keuzevrijheid wordt niet beperkt door Ziggo maar door de andere aanbieders die niet overal glas willen aanleggen of hebben aangelegd.

Re
door Reinier182 - Apr 20, 2024 om 10:13
160 Antwoorden / Vragen

Natuurlijk is er een soort monopoly in Nederland. Echte concurrentie is onmogelijk dan zou ieder bedrijf een eigen netwerk en infra structuur moeten hebben wat te kostbaar is. Er is keuzes tussen providers waar je uit kan kiezen wat het best bij je past. De kabel heeft geen concurrentie schijnt niet te gaan. Een staatsbedrijf kan ook maar wordt vaak te log door geen concurrentie en makkelijk denken.