qu
door quriass Apr 6, 2010 om 13:58
Computers & telefonie

Waarom vallen 0900 service nummers niet in een belbundel?

Ik merk nu pas dat het bellen met een 0900 nummer met een mobiel schreeuwend duur is. Is het overal zo dat deze nummers nooit in je eigen belbundel vallen? Nota bene het helpdesknummer van Telfort, mijn mobiele aanbieder, kost zo 0,30 én 0,25 = 0.55 cent per minuut! dit is toch schandalig? Een 0900 tegen lokaal tarief kost dan toch minimaal 0,25 cent per minuut!

3886 15 Rapporteer

sonjaatje
door sonjaatje - Apr 6, 2010 om 14:16
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Goede vraag.
Bij mij vallen ze ook buiten de bundel.
Ik heb Vodafone.

tdehond
door tdehond - Apr 6, 2010 om 14:23
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Omdat dit "betaalde informatie nummers" zijn.
0900 nummers zijn b.v. klantenservicenummers van een bedrijf.

Voor verdere info: Consuwijzer: klik op Hier

( http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Internet_telefonie_kabel_en_post/Telefoonnummers/0800_en_0900_0906_en_0909_nummers/Basisinformatie/Betaalde_informatienummers_0800_en_0900_0906_en_0909_nummers)

tdehond
door tdehond - Apr 6, 2010 om 14:27
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Herkansing

consuwijzer: klik op
Hier

(http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Internet_telefonie_kabel_en_post/Telefoonnummers/0800_en_0900_0906_en_0909_nummers)

In blijde afwachting v.d. Edit knop

qu
door quriass - Apr 6, 2010 om 14:29
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tdehond schreef op dinsdag 6 apr 2010, 14:23]Omdat dit "betaalde informatie nummers" zijn.
0900 nummers zijn b.v. klantenservicenummers van een bedrijf.

Voor verdere info: Consuwijzer: klik op Hier

( http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Internet_telefonie_kabel_en_post/Telefoonnummers/0800_en_0900_0906_en_0909_nummers/Basisinformatie/Betaalde_informatienummers_0800_en_0900_0906_en_0909_nummers)

Bedankt voor je reactie. De link werkt niet helemaal, maar dit terzijde.

Dat er betaald moet worden voor een 0900 is mij natuurlijk bekend. Wat mij niet bekend is, als je dit mobiel belt, deze kosten altijd BUITEN je belbundel vallen, en dat je dus naast de vaak hoge kosten voor het -normale- 0900 tarief ook nog een extra hoge kosten betaald aan je mobiele provider!

sonjaatje
door sonjaatje - Apr 6, 2010 om 14:29
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat is bekend, maar nog steeds geen antwoord op de vraag.

qu
door quriass - Apr 6, 2010 om 14:36
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op dinsdag 6 apr 2010, 14:29]Ja dat is bekend, maar nog steeds geen antwoord op de vraag.

Deze reactie hoort boven die van mij te staan...we waren te snel op hetzelfde moment :)

tdehond
door tdehond - Apr 6, 2010 om 14:55
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=quriass schreef op dinsdag 6 apr 2010, 14:29][quote=tdehond schreef op dinsdag 6 apr 2010, 14:23]Omdat dit "betaalde informatie nummers" zijn.
0900 nummers zijn b.v. klantenservicenummers van een bedrijf.

Voor verdere info: Consuwijzer: klik op Hier

( http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Internet_telefonie_kabel_en_post/Telefoonnummers/0800_en_0900_0906_en_0909_nummers/Basisinformatie/Betaalde_informatienummers_0800_en_0900_0906_en_0909_nummers)

Bedankt voor je reactie. De link werkt niet helemaal, maar dit terzijde.

Dat er betaald moet worden voor een 0900 is mij natuurlijk bekend. Wat mij niet bekend is, als je dit mobiel belt, deze kosten altijd BUITEN je belbundel vallen, en dat je dus naast de vaak hoge kosten voor het -normale- 0900 tarief ook nog een extra hoge kosten betaald aan je mobiele provider!

Daarom is het slim om als u een nieuw mobiel abonnement afsluit te kijken naar de kosten die de provider berekent voor 0900 nummers.

De link in de Herkansing 14.27 uur doet het wel.

qu
door quriass - Apr 6, 2010 om 15:02
3 Antwoorden / 1 Vragen

al google-end (lelijk woord) kwam ik zelf het volgende bericht tegen:

---
Consumenten worden massaal opgelicht door aanbieders van 0900-diensten en telecomproviders. Ze krijgen veel hogere gesprekskosten berekend dan werd beloofd.

Dat blijkt uit onderzoek door telecomtoezichthouder Opta. Het gaat om zeker 4700 door de aanbieders zelf toegegeven fouten in 2009. Maar Opta gaat ervan uit dat dit slechts het topje van de ijsberg is. Consumenten worden nu opgeroepen hun geld terug te eisen. Mogelijk volgen ook nog boetes. Wie een 0900-nummer belt dat meer dan 0,15 euro per minuut kost, zou ook een maximumtarief voor het gesprek moeten horen. Bijvoorbeeld 25 euro. Nu blijkt dit maximumtarief - dat aanbieders zelf mogen bedenken - duizenden malen per jaar alsnog genegeerd te zijn. Er wordt dan zelfs tot het achtvoudige van dat bedrag doorberekend.

Onacceptabel
Het gaat om 0900-nummers van energiebedrijven, klantenservices en zelfs overheidsdiensten, stelt Opta. "We vinden dit onacceptabel. 0900-nummers laten domweg de teller doorlopen, ook al is het maximumtarief bereikt. De telecomprovider brengt dit dan vervolgens bij de consument in rekening", zegt woordvoerder Cynthia Heijne.

Zowel de provider als de 0900-aanbieder is verantwoordelijk. Alleen al bij KPN ging het in het laatste kwartaal van 2009 om zeker 2500 keer het overschrijden van het maximum gesprekstarief. Een eerste steekproef medio 2009 leverde al 2200 misdragingen op onder alle providers. Volgens Opta is er geen reden om aan te nemen dat het in andere kwartalen minder erg is geweest. Welke bedrijven en overheidsdiensten exact betrokken zijn, kan Opta nog niet bekend maken. Er moet nog besloten worden over vervolgstappen.
BRON: Telegraaf
---

tdehond
door tdehond - Apr 6, 2010 om 15:03
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op dinsdag 6 apr 2010, 14:29]Ja dat is bekend, maar nog steeds geen antwoord op de vraag.

Je betaalt aan het bedrijf via het 0900 nummer.
Het zijn z.g. betaalde informatienummers.

Iedereen kan een informatienummer aanvragen. Dat doen vooral bedrijven en overheden. Zij mogen zelf bepalen hoeveel geld ze vragen voor het informatienummer. Het nummer kan ook gratis zijn. Hieronder staan voorbeelden van informatienummers.
Bron Consuwijzer

De mobiele providers bepalen zelf of ze een vast bedrag vragen per minuut of de werkelijke gesprekskosten v.e. informatiekosten v.e. 0900 nummer berekenen.

wi
door wirootje - Apr 9, 2010 om 14:19
5 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een t-mobile FLEX ab. en alles valt in de belbundel: 090x , data ,buitenland, sms mms etc etc.
Het bestaat dus.

pino123
door pino123 - Apr 9, 2010 om 14:22
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Vele abonnementen werken ook met belminuten, hier is het dus moeilijk om de kosten te verhalen via het abonnement. Flex-abo rekent alles om in bedragen hierdoor kan het wel via het abbo geregeld worden.

erik008
door erik008 - Apr 9, 2010 om 14:31
1401 Antwoorden / 25 Vragen

0900 nummers zijn bedacht, om je een poot uit te trekken.
Dit onder het motto dat het heel handig is.

Het is me ook een raadsel dat de OPTA niet verder ingrijpt.

edwardus
door edwardus - Apr 9, 2010 om 17:29
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Ik ben ook niet dol op 0900 nummers, maar ik weet wel dat mijn provider, Simyo, slechts de normale €0,10 p/m rekent bovenop het tarief van het 0900 nummer.

De reden dat dit buiten de bundel valt is eenvoudig: omdat niet hetzelfde tarief geldt als voor normale vaste en mobiele nummers. Er moet dus extra afgerekend worden en dat kan dus niet binnen de bundel. Check volgende keer eerst de voorwaarden, dan komt het niet als verrassing.

tdehond
door tdehond - Apr 9, 2010 om 17:47
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=wirootje schreef op vrijdag 9 apr 2010, 14:19]Ik heb een t-mobile FLEX ab. en alles valt in de belbundel: 090x , data ,buitenland, sms mms etc etc.
Het bestaat dus.

Flex kan niet meer verlengd worden.

frau_antje
door frau_antje - Apr 9, 2010 om 17:53
65 Antwoorden / 8 Vragen

Bij T-Mobile NL zit (0900) dit in de belbundel.