hendrikbos
door hendrikbos Sep 25, 2008 om 08:50
Computers & telefonie

Waarom verschilt de Upload- zo van de Downloadsnelheid?

Zelf heb ik ADSL2+ (via bbned) van ALICE met een maximale downloadsnelheid van 20 Mb/s (2,5 MB/s) en een maximale Uploadsnelheid van 1Mb/s (125 KB/s). Wanneer ik bij andere Internet providers kijk is daar ook een groot verschil tussen de Down- en Uploadsnelheid. Waardoor wordt dit verschil veroorzaakt? Wanneer ik download met een hoge snelheid, moet er ergens anders ge-upload worden met dezelfde hoge snelheid. Een hoge Uploadsnelheid kan dus kennelijk wel! En waarom ook niet? Graag een deskundige visie op deze mij wat merkwaardig voorkomende zaak waarom de Downloadsnelheid en Uploadsnelheid niet allebei maximaal 20 Mb/s kunnen zijn. Bij voorbaat mijn dank. Hendrik

3964 6 Rapporteer

akkefiet
door akkefiet - Sep 25, 2008 om 10:35
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Wanneer ik download met een hoge snelheid, moet er ergens anders ge-upload worden met dezelfde hoge snelheid

Lijkt mij een overigens begrijpelijke 'denkfout' .
De server is strikt genomen niet aan het uploaden als de gebruiker download.
Het download commando komt namelijk van de gebruiker en de server is daarbij passief aanwezig.

AF

dibrial
door dibrial - Sep 25, 2008 om 11:36
24 Antwoorden / 3 Vragen

Graag een deskundige visie op deze mij wat merkwaardig voorkomende zaak waarom de Downloadsnelheid en Uploadsnelheid niet allebei maximaal 20 Mb/s kunnen zijn. Bij voorbaat mijn dank.

Dat kan wel, maar dan moet je kiezen voor een SDSL abonnement. Dit zijn vaak contracten bij zakelijke aanbieders.

ko
door kobuss_1 - Sep 25, 2008 om 12:38
13 Antwoorden / 3 Vragen

hoi
ik denk dat het afhankelijk is van de totale kapaciteit van een kabel.
je kunt maar een beperkte datastroom door een stel adres sturen, ga er van uit dat je een getwist aderpaar tot aan je huis hebt, iets wat lijkt op cat kabel, dan is de overspraak in deze aders zodanig dat je wel een grote datastroom een kant op kan sturen, maar niet tegelijk ook de andere kant uit.
wil je dus zowel een grote up als down stream hebben, moet daar een geselekteerd aderpaar voor gezocht worden, of je pakt glas, maar dan houdt de overspraak regel wel op. dan wordt het professioneel.
omdat de meeste klanten meer behoefte hebben aan downstream is er voor dit concept gekozen.
De server, bijna altijd progessioneel aangesloten, is een glas konnektie, dus geen adsl maar dsl, geen asynchrone aansluiting dus tot aan de knooppunt centrale waar jij achter hangt.
groeten kobus

dibrial
door dibrial - Sep 25, 2008 om 12:52
24 Antwoorden / 3 Vragen

De A in ADSL staat voor Asymmetrisch dit betekend dat de totale bandbreedte niet gelijkwaardig verdeeld wordt tussen up- en downstream. Aangezien de gemiddelde gebruiker in de regel meer download als upload, zal er hoogst waarschijnlijk gekozen zijn voor het aanbieden van deze variant aan de consument. Er zijn ook DSL versies die een gelijke verdeling (symmetrisch) tussen up- en downstream bieden. Of er ook een variant is waarbij de upstream bandbreedte groter is dan de downstream weet ik niet.

hendrikbos
door hendrikbos - Sep 25, 2008 om 13:02
113 Antwoorden / 22 Vragen

Ik dank jullie zeer voor de reacties op mijn vraag. Het is mij nu duidelijk dat "Asychrone" van ADSL niet slaat op de electrische aansluiting, maar op de verdeling van de bandbreedte tussen de Down- en Uploadcapaciteit. De bij ADSL in principe aanwezige begrenzing in de Upload, is niet aanwezig bij DSL of SDSL - wat ik nu begrepen heb. Nogmaals dank.

Met vriendelijke groet. Hendrik

edwardus
door edwardus - Sep 26, 2008 om 00:30
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Of het met overspraak van doen heeft vraag ik me af. In ieder geval is de upstream gekoppeld aan een andere reeks tonen, daarvan heeft men er minder toebedeeld aan upstream dan aan downstream, in verband met het al genoemde fenomeen dat de meeste consumenten geen hoge upload-snelheden nodig hebben. Het heeft dus met beschikbare capaciteit (bandbreedte) te maken.