agteuben
door agteuben Jan 3, 2012 om 17:23
Computers & telefonie

Welke laptop?

Mijn vriendin wil een laptop aanschaffen. Ze gaat hem alleen gebruiken om te mailen en ze is actief op Facebook. Is een
1GB/320GB laptop dan voldoende voor haar om mee te werken? En heeft iemand een suggestie wélke laptop zij dan het beste aan kan schaffen? Zelf heeft zij apparaten zien staan van ongeveer €300,- Zou dit een goede aankoop kunnen zijn of adviseren jullie iets anders?

16911 42 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jan 3, 2012 om 17:28
11569 Antwoorden / 51 Vragen

In de praktijk denk je dat als je net een nieuwe pc koopt, dat je alleen maar gaat doen wat je nu denkt te gaan doen. Maar dan heb je geen reserve voor als je méér wil gaan doen. Het is misschien verstandiger om een iets groter budget vrij te maken.

agteuben
door agteuben - Jan 3, 2012 om 18:01
46 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo Mahadma,
Die laptop is een 2e computer. Ze heeft een 6GB-1TB Acer op haar studeerkamer staan waar ze normaal gesproken op werkt. Deze laptop wil ze in de woonkamer hebben zodat ze niet voor ieder "wissewasje" naar boven hoeft te lopen. Ze zal hem ook niet meenemen op vakantie of zo. Het is echt een 2e apparaat voor huis-tuin- en keukengebruik. Het kan en mag dus een simpel en eenvoudig apparaat zijn.

dobby
door dobby - Jan 3, 2012 om 18:44
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=agteuben schreef op dinsdag 3 jan 2012, 18:01]Hallo Mahadma,
Die laptop is een 2e computer. Ze heeft een 6GB-1TB Acer op haar studeerkamer staan waar ze normaal gesproken op werkt. Deze laptop wil ze in de woonkamer hebben zodat ze niet voor ieder "wissewasje" naar boven hoeft te lopen. Ze zal hem ook niet meenemen op vakantie of zo. Het is echt een 2e apparaat voor huis-tuin- en keukengebruik. Het kan en mag dus een simpel en eenvoudig apparaat zijn.Hm.. dan zou ik persoonlijk (maar goed - ik beweer niet dat ik statistisch gemiddeld ben) een zo goedkoop mogelijke laptop nemen, en wat je daar op bespaart gebruiken om het scherm te upgraden naar een hogere resolutie (voor zover dat kan bij budget merken).

Motivering: om alles zo makkelijk mogelijk te laten lopen (geen dubbele licentie kosten voor allerlei programma's, geen problemen met POP3 accounts op meerdere plaatsen uitlezen met een beperkte mbox size, geen andere gebruikers instellingen enzo.. - dus: gebruik je laptop alleen als RDP client van de "echte" pc (allerlei betaalde oplossingen, allerlei gratis oplossingen, en zelfs (bij op de PC een Pro of hogere versie (w2k.xp.vista,7) een ingebouwde oplossing).

Wat je dan in feite doet:

vanaf de laptop zet je (op afstand dus) de echte PC aan.. deze stuurt dan zeg maar het beeldscherm door naar de laptop, en de laptop stuurt het keyboard en de mouse door naar de PC.. alle programma's draaien op de PC.. geen gedoe met instellingen / licentiekosten / extra installaties enzo.. alles draait gewoon op de PC, alleen zit de enduser ergens anders..

dit kan met allerlei programma, van dus geheel gratis tot extreem duur.. via internet zelfs als het moet, handig voor de vakantie..

en aangezien de client (de laptop in dit geval) helemaal geen rekenwerk hoeft te doen of dingen op te slaan, kan dat een budget ding zijn (oude XTs zijn echt werkbaar op die manier).. alleen maar een "thin client"... er zou niet eens een Windows licentie voor hoeven te zijn (hoewel dat bij veel merken niet zonder kan of in elk gevel geen geld uitspaart), er zijn genoeg (free) speciale linux distrinuties die dat kunnen.. (en je merkt er niets van.. als je de laptop aanzet gaat automagisch de PC aan, en starten de programma's.. op de laptop lijkt het alsof je op de PC zit te werken.. en als hij uitgaat dan gaat ook de PC weer uit (of hibernatiion)... (uitgaande van een beetje recente PC, maar gezien het geheugen geloof ik dat wel)

het is alleen aan te raden/handig - puur vanuit het gebruiksgemak - om niet een goedkoop (lees: klein, qua resolutie) beeldscherm te hebben.. zo groot mogelijk (of in elk geval even groot als/in de buurt van de PC (de server) - das gewoon een stuk makkelijker...

Ok - hier dus mijn persoonlijke mening.. als je wat meer info wilt gewoon even reageren, dan kunnen er wat meer details verwerkt worden..

agteuben
door agteuben - Jan 3, 2012 om 20:47
46 Antwoorden / 13 Vragen

Dag Dobby, bedankt voor je uitgebreide reactie!
Mijn vriendin is niet écht handig met de pc en zelf ben ik niet veel beter op dat gebied. Het lijkt me een ingewikkeld geheel wat jij voorstelt. Ik zal er )samen met haar' eens goed voor gaan zitten, het nog een paar keer doorlezen en als ik denk dat ik het begrijp zal ik het ook proberen uit te voeren... Twee vragen: Wat is een RDP-cliënt en hoe zet ik op afstand de PC aan?

diumenge
door diumenge - Jan 3, 2012 om 20:50
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Tip. Doe niet zo ingewikkeld als Dobby voorstelt, dat is leuk voor hem, maar lijkt me niets voor jullie. Gewoon een simpele laptop voldoet aan haar wensen.

agteuben
door agteuben - Jan 3, 2012 om 20:57
46 Antwoorden / 13 Vragen

Hoi Diumenge. Denk jij dat zij dan aan 1GB/320GB genoeg heeft? Oplossing van Dobby lijkt me inderdaad niet eenvoudig...... Daarom wil zij, denk ik, liever een kant-en klare en gebruiksvriendelijke laptop. Maakt het merk dan niet uit?

naitsoezn
door naitsoezn - Jan 3, 2012 om 21:20
842 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou inderdaad niet al te ingewikkeld doen, en om problemen met synchronisatie van e-mail te voorkomen kun je gewoon een gmail-achtig email-adres nemen (sowieso aan te raden voor iedereen die wel eens op een andere computer zit). Zo'n vrij goedkope laptop is in zo'n geval helemaal geen slechte koop; misschien eens bij een Paradigit oid. binnenlopen om je te laten adviseren (persoonlijk zou ik mediamarkt/saturn-achtige winkels vermijden).

Ik wil jullie planning niet helemaal in de war schoppen, en de keus ook niet moeilijker maken ofzo, maar als er een recente computer aanwezig is waar goed op gewerkt kan worden, en je wilt er ééntje voor in de woonkamer "erbij", heb je dan al eens een tablet overwogen? Die pak je er makkelijk bij om even te browsen (of een andere app te draaien) en is net wat anders dan je al in huis hebt.... Just a thought.

handboekict
door handboekict - Jan 3, 2012 om 21:21
80 Antwoorden / 0 Vragen

Antwoord is ja. De toevoeging van mahadma om breder te denken is een goede aanvulling, echter je geeft al aan dat het om een tweede pc gaat.
Volgens mij is het kiezen tussen een laptop (15 inch scherm) of netbook (10 inch).
Een laptop kost tussen 300 en 400 euro hooguit.
Een netbok kost hooguit 250 euro.
Kijk eens op .tweakers.net.
Rechts kun je specifiek aangeven wat je eisen zijn.
Succes met het besluit.

agteuben
door agteuben - Jan 3, 2012 om 21:37
46 Antwoorden / 13 Vragen

Naitsoezn: Mijn vriendin heeft een tablet geprobeerd maar vindt het geen prettig ding om mee en op te werken. Dat wordt het dus niet! Ik zal de tip om eens bij Paradigit binnen te lopen binnenkort, samen met haar, opvolgen. Eens horen welke adviezen zij hebben....

Handboekict. Ik heb je advies opgevolgd en op `tweakers.net` gekeken. Ik zag deze laptop daar staan
Sony Vaio VPCYB1S1E/S
Score: 4 11,6" netbook met 320GB HDD en 2GB
en die ga ik, samen met m´n vriendin, binnenkort eens bekijken!

Bedankt voor de adviezen tot op dit moment. Mochten er nog meer "experts" zijn die mij denken te kunnen helpen...: GRAAG.

naitsoezn
door naitsoezn - Jan 3, 2012 om 21:44
842 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=agteuben schreef op dinsdag 3 jan 2012, 21:37]Naitsoezn: Mijn vriendin heeft een tablet geprobeerd maar vindt het geen prettig ding om mee en op te werken. Dat wordt het dus niet! Ik zal de tip om eens bij Paradigit binnen te lopen binnenkort, samen met haar, opvolgen. Eens horen welke adviezen zij hebben....

Handboekict. Ik heb je advies opgevolgd en op `tweakers.net` gekeken. Ik zag deze laptop daar staan
Sony Vaio VPCYB1S1E/S
Score: 4 11,6" netbook met 320GB HDD en 2GB
en die ga ik, samen met m´n vriendin, binnenkort eens bekijken!

Bedankt voor de adviezen tot op dit moment. Mochten er nog meer "experts" zijn die mij denken te kunnen helpen...: GRAAG.
Een tablet is heel persoonlijk idd, heb er zelf geen ervaringen mee, maar als het niet als fijn ervaren werd dan moet je het niet doen :-).

Vaio is normaal gesproken een vrij dure keus, maar volgens mij heb je dan wel kwaliteit. Als je er niet veel mee zal reizen, dan zou ik persoonlijk voor een wat groter scherm gaan (aangezien gewicht dan wat minder belangrijk is). 11.6" is aan de kleine kant, en als ik zie dat je voor dat geld ook een 15" laptop kunt krijgen zou dat mijn voorkeur hebben... Succes met je zoektocht :-).

dobby
door dobby - Jan 3, 2012 om 21:47
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=agteuben schreef op dinsdag 3 jan 2012, 20:47]Dag Dobby, bedankt voor je uitgebreide reactie!
Mijn vriendin is niet écht handig met de pc en zelf ben ik niet veel beter op dat gebied. Het lijkt me een ingewikkeld geheel wat jij voorstelt. Ik zal er )samen met haar' eens goed voor gaan zitten, het nog een paar keer doorlezen en als ik denk dat ik het begrijp zal ik het ook proberen uit te voeren... Twee vragen: Wat is een RDP-cliënt en hoe zet ik op afstand de PC aan?

ok - eerst: ik ben erm nogal chaotisch zullen we maar zeggen.. - meestal is de soep niet zo heet als ik hem uit de Jomanda haal.

Maar: rdp client (remote data protocol) - dat is het programma wat "de scherm output" van een "server" (de PC) op de client (de laptop) laat zien, en "het toetsenbord en de muis" van de client (laptop) naar de server stuurt. Voorbeeld: de in zo goed als alle windows versies ingebouwde "MSTSC" MicroSoft Terminal Services Client"; of bijvoorbeeld dingen als losse programma's VNC/TightVNC/UltraVNC; of CDs waarvan je kan opstarten als b.v. ThinStation.. of b.v. iets als TeamViewer... dit zijn overigens allemaal dingen die (voor niet-zakelijk gebruik) zonder meer zonder licentie kosten te gebruiken zijn..

even opletten: de Microsoft oplossing is natuurlijk erg makkelijk (en die maakt op afstand ook geluid, de meeste USB devices enz enz beschikbaar) - maar de server zit (officieel) alleen maar in de "Pro" (en later de "Ultimate") versies..

Verder: hoe je een PC op afstand aanzet: (bijna) alle recente PCs (_DIE *bedraad* aan het nerwerk hangen!!!_ draadloos is een heel ander verhaal) kennen een "Wake On Lan" of "WOL" instelling..

als er een speciaal netwerk signaaltje naar die PC gestuurd is, dan start die PC automagisch op.. dat is een kwestie van eenmalig instellen - daarna werkt dat gewoon.

Ok - om eens vrijblijvend te testen hoe het gevoelsmatig werkt: dan moet je b.v. eens naar TeamViewer gaan, dan moet de server (de PC) de QuickSupport versie downloaden en uitvoeren, en de client (de laptop) de full version.. en op de client dan "Control Remote Computer" (mijn language settings voor ook de internet browsers staan op engels, dus ik krijg de engelse pagina's en programma's... jij zal ze in het NL krijgen)..)

ok - dan kan je vanaf de "Full Version" de "Quick SUpport" PC helemaal bedienen.. let wel: TeamViewer is goed en prive zonder kosten te gebruiken, maar op deze manier is hij niet transparant (je moet op de server een password vertellen aan de client die dat moet invoeren enzo),. en alles gaat, beveiligd, via een internet server.. het kan dus allemaal sneller, maar het geeft wel een goed idee... (is ook heel vaak (ook door mij) gebruikt om prive even snel iemand op afstand te helpen.. je hoeft alleen maar door de telefoon die persoon het TeamViewerQS.exe bestand te laten downloaden en uitvoeren, en na het vertellen van het password kan je samen het scherm/muis/kbd van die persoon zien / bedienen))

(professioneel gebruik ik andere progs, maar het idee is hetzelfde)

Als nu deze test bevalt (je hoeft dus verder op de laptop totaal NIETS te installeren.. en je hebt altijd de beschikking tot alle bestanden / instellingen enzo van de desktop) kun je eens verder denken of dit een werkbare oplossing voor jullie zou zijn....

agteuben
door agteuben - Jan 3, 2012 om 21:50
46 Antwoorden / 13 Vragen

De Sony Vaio wordt aangeboden voor €329,- en dat past ongeveer binnen haar budget. Via Tweakers zag ik geen vergelijkbare laptop met een groter scherm én met 2GB..... Maar jij hebt er dus blijkbaar wél een gezien? Waar en welke?

agteuben
door agteuben - Jan 3, 2012 om 21:56
46 Antwoorden / 13 Vragen

Dobby. Omdat mijn vriendin (en ik) nog geen laptop hebben kunnen wij ook nog niets proberen. Ik zal jou uitleg over e.e.a. uitprinten en mochten wij tot koop overgaan dan zal ik het eens proberen op de door jou beschreven manier. In ieder geval bedankt voor je bijdrage.

dobby
door dobby - Jan 3, 2012 om 21:59
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=agteuben schreef op dinsdag 3 jan 2012, 21:56]Dobby. Omdat mijn vriendin (en ik) nog geen laptop hebben kunnen wij ook nog niets proberen. Ik zal jou uitleg over e.e.a. uitprinten en mochten wij tot koop overgaan dan zal ik het eens proberen op de door jou beschreven manier. In ieder geval bedankt voor je bijdrage.Ok.. das inderdaad een goed argument.. maar yup.. als je 2 de beschikking hebt over 2 machines kan je e.e.a. eens testen.. zou je als het bevalt in elk geval een extra office licentie en veel her-installaties en/of synchronisering ellende kunnen uitsparen... maar geef tegen die tijd gewoon een gil hier, dan kunnen indien van toepassing tzt gewoon verder kijken *grin*

naitsoezn
door naitsoezn - Jan 3, 2012 om 22:00
842 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=agteuben schreef op dinsdag 3 jan 2012, 21:50]De Sony Vaio wordt aangeboden voor €329,- en dat past ongeveer binnen haar budget. Via Tweakers zag ik geen vergelijkbare laptop met een groter scherm én met 2GB..... Maar jij hebt er dus blijkbaar wél een gezien? Waar en welke?
Mjah, ik weet niet wat je vergelijkbaar noemt, maar op dezelfde lijst van tweakers zie ik rond dezelfde prijs een aantal laptops met een groter scherm (o.a. een aantal HP's en een aantal Acer's; Acer heb ik zelf redelijke ervaringen mee), maar schermgrootte / HD-grootte / geheugen zegt niet zoveel natuurlijk. Heb niet direct de specificaties onder de loep genomen.

agteuben
door agteuben - Jan 3, 2012 om 22:04
46 Antwoorden / 13 Vragen

Dobby, nogmaals bedankt en ik zal `gillen` als ik weer advies nodig heb!

Naitsoezn, ik heb dan blijkbaar niet goed (genoeg) rondgekeken op Tweaters. Ik zal me er nog eens over buigen!

jeanleeke
door jeanleeke - Jan 4, 2012 om 11:26
24 Antwoorden / 0 Vragen

ne witte....met rode bollen c",)

mostertpot
door mostertpot - Jan 4, 2012 om 11:32
162 Antwoorden / 13 Vragen

Beste Agteuben;
Zelf wist je het antwoord eigenlijk al, hou het simpel en goedkoop. Maar ik wil je nog een andere optie geven. Mijn vrouw doet eigenlijk niet meer met de pc als jouw vriendin en ze gebruikte regelmatig mijn laptop. Maar om haar haar eigen computer te geven, kocht ik voor haar een netbook en daar blijkt ze dol gelukkig mee te zijn. Lekker compact en ze kan er alles mee wat ze wilt en meer. Ze zet haar netbook naast haar op de aanrecht om recepten te lezen bij het koken, ze hebt hem naast zich als ze tv kijkt voor FB en e-mail. Ze zit er mee aan haar bureau als ze administratie bijwerkt in exel en bewerkt er foto's mee. Een netbook is een echt 'dames' dingetje voor die meiden die geen I-pad of iets dergelijks willen.

ki
door kinnie - Jan 4, 2012 om 11:32
36 Antwoorden / 21 Vragen

Goedemorgen,
Ik zit met hetzelfde probleem.
Bij Mediamarkt ben ik de volgende laptop tegengekomen: ACER Aspire 5349-B804G32MI
De computer die wij nu gebruiken is bijna 8 jaar oude n is nog zo een met een heel groot beeldscherm en hele grote kast.
Wat wij zoal op de pc doen is: internetbankieren, googlen (krant lezen en dingen opzoeken), foto's plaatsen (deze zetten wij weer over naar een externe harde schijf), Hyves, Facebook, mailen, MSN, een keer een spelletje (bijv. Bubbleshooter).
Heeft iemand enig idee of dit iets voor ons is?

hu
door huppeltrutje - Jan 4, 2012 om 11:55
4 Antwoorden / 0 Vragen

Beste agteuben
Als ik zo lees wat de bedoeling is dus zoals beneden een beetje contacten onderhouden zou ik zelf voor een android tablet gaan.Veel handiger wat betreft grootte en met wifi erg handig.Maar misschien moet je er eens over nadenken.

di
door dinyg - Jan 4, 2012 om 12:03
5 Antwoorden / 2 Vragen

Wat je ook doet,koop NOOIT bij Wehkamp maar bij een computerwinkel in de buurt.Ik zit nl. sinds september met een kwestie van garantie/reparatie en Wehkamp doet hier zeer moeilijk over.Door schade en schande wordt je wijzer! Laat je in de winkel goed uitleggen wat de mogelijkheden zijn,de garantie/voorwaarden!! en of ze bij een goede instelling bij klachten en problemen zijn aangesloten! Ga niet direct over tot koop maar slaap er nog een nachtje over en beslis pas als je echt zeker van je zaak bent.Veel succes!!

dirck
door dirck - Jan 4, 2012 om 12:54
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo agteuben,

Voor het doel waar je vriendin de laptop voor wil gaan gebruiken, kan ik alleen maar zeggen, koop gewoon een simpel netbookje van 10.1 inch.
Een ASUS netbook kost bijvoorbeeld tussen de €199 en €250.
En een netbook kun je eventueel ook simpel aansluiten op een LCD of LED televisie.

De Sony Vaio VPCYB1S1E/S is helaas niet meer leverbaar, die zul je dan ook nergens meer nieuw kunnen kopen ben ik bang voor, maar deze Sony kostte wel wat meer dan 330 euro, 500 euro kwam meer in de buurt.

Laptops/netbooks tussen de 11 en 15 inch zijn in de regel een stuk duurder dan de 10.1 inch netbooks en 15.6 inch laptops.

En tussen de €300 en €350 zijn er denk ik ook nog wel een aantal 15.6 inch laptops te koop.

Met vriendelijke groet, Dirck

oldyeller
door oldyeller - Jan 4, 2012 om 13:32
54 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk, dat de meeste laptops wel aan deze eisen voldoen.
Koop hem alleen wel bij een winkel met eigen reparatie en servicebalie.
Dus niet bij een super of via internetwinkel zonder bezoekadres..

mostertpot
door mostertpot - Jan 4, 2012 om 13:49
162 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=oldyeller schreef op woensdag 4 jan 2012, 13:32]Ik denk, dat de meeste laptops wel aan deze eisen voldoen.
Koop hem alleen wel bij een winkel met eigen reparatie en servicebalie.
Dus niet bij een super of via internetwinkel zonder bezoekadres..
Ik ben het niet helemaal eens met het kopen bij een winkel in de buurt. Wij kochten een Acer PC. een Acer laptop en een Acer netbook online bij verschillende internet winkels, allemaal via Kieskeurig uitgezocht op prijs en betrouwbaarheid. En alle drie zijn ze voor een beurt terug geweest, eenmaal door een zelfveroorzaakt probleem en twee maal garantie. De service was perfect, direct via Acer zelf.

keessie1
door keessie1 - Jan 4, 2012 om 14:06
138 Antwoorden / 9 Vragen

Wat een lange en moeilijke antwoorden op zo'n makkelijke vraag.

ALLE LAPTOPS DIE JE NU NIEUW KUNT KOPEN VOLDOEN RUIMSCHOOTS VOOR EMAIL EN FACEBOOK.

Groetjes Keessie

oldyeller
door oldyeller - Jan 4, 2012 om 15:27
54 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben het niet helemaal eens met het kopen bij een winkel in de buurt. Wij kochten een Acer PC. een Acer laptop en een Acer netbook online bij verschillende internet winkels, allemaal via Kieskeurig uitgezocht op prijs en betrouwbaarheid. En alle drie zijn ze voor een beurt terug geweest, eenmaal door een zelfveroorzaakt probleem en twee maal garantie. De service was perfect, direct via Acer zelf.

U heeft voor een vooraanstaand merk gekozen.
En u heeft goed gekeken naar de betrouwbaarheid van de leverancier.
Heel verstandig.
Maar er zijn helaas ook (internet)bedrijven die wel verkopen, maar als het op service aankomt, niet thuis geven.
Heb je in zo'n geval een laptop van een minder bekend merk, dan kan het al snel een miskoop worden.
En daar wil ik de vriendin van Agteuben alleen maar even voor waarschuwen.

dobby
door dobby - Jan 4, 2012 om 16:27
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mostertpot schreef op woensdag 4 jan 2012, 11:32]...
Maar ik wil je nog een andere optie geven. Mijn vrouw doet eigenlijk niet meer met de pc als jouw vriendin en ze gebruikte regelmatig mijn laptop. Maar om haar haar eigen computer te geven, kocht ik voor haar een netbook en daar blijkt ze dol gelukkig mee te zijn. Lekker compact en ze kan er alles mee wat ze wilt en meer. Ze zet haar netbook naast haar op de aanrecht om recepten te lezen bij het koken, ze hebt hem naast zich als ze tv kijkt voor FB en e-mail. Ze zit er mee aan haar bureau als ze administratie bijwerkt in exel en bewerkt er foto's mee.Kan natuurlijk ook altijd een prima oplossing zijn - maar omdat het "alleen maar" een _bij-PC_ is, zitten daar toch, los van de aanschaf zelf, ook meestal nog wat meer budget-beperkingen op.. en dan gaat b.v. een Office licentie (voor je excel, en eventueel je outlook) toch wel aardig meespelen?

(en ja - dan heb je natuurlijk nog LibreOffice, of desnoods OpenOffice (OOo) - maar daar haken veel mensen (grotendeels onnodig) toch nog wel bij af...)

En foto's bewerken op een netbook? toch wel erg klein scherm en weinig rekenpower.. storage en memory is wel deels op te lossen, maar verder? ja ok - rode ogen weghalen op een pasfoto misschien? (en als je dan met adbobe wilt fotosoepen schieten de kosten nog een heel stuk verder omhoog, maar ook daar zijn natuurlijk genoeg free en gratis alternatieven)

Ik ben absoluut niet tegen netbooks (gebruik er zelf ook een), maar dan wel gebruiken op een manier waar ze voor bedoeld zijn.. en dat is toch niet het grote zware programma's gebied..

ecomm
door ecomm - Jan 4, 2012 om 16:36
9 Antwoorden / 2 Vragen

Een goedkope laptop lijkt me wel aan de verwachtingen te zullen gaan voldoen.

Als je de factor duurzaamheid wilt meenemen in je aankoop en dus een wat kleinere kans op reparatie wilt hebben, zou ik voor een laptop van Asus of Toshiba gaan.

Uit onderzoek door een bedrijf dat reparatie-verzekeringen verkoopt blijkt dat, van de 30.000 onderzochte laptops, het uitvalpercentage van Asus en Toshiba aanmerkelijk kleiner is dan van bijv. Acer en HP.

De kans dat een Asus of Toshiba binnen 3 jaar voor reparatie binnen moet ligt gem. op 15,6 en 15,7%. Daar waar dat bij een Acer of HP op 23,5 en 25,6% ligt.

Natuurlijk zijn dat gemiddelden, met elektronica moet je ook een beetje geluk treffen dat je net geen 'maandagmorgen-modelletje' treft hé. Zekerheid heb je dus niet, maar het is toch iets om in de overweging mee te nemen lijkt me.

Voor geïnteresseerden in het onderzoek, de pdf vindt je hier:
- http://www.squaretrade.com/htm/pdf/SquareTrade_laptop_reliability_1109.pdf

agteuben
door agteuben - Jan 4, 2012 om 16:41
46 Antwoorden / 13 Vragen

Ik wil iedereen die op mijn vraag gereageerd heeft heel hartelijk bedanken! Met de ene tip kan ik meer dan met de andere maar over het algemeen ben ik zeer tevreden met de gegeven adviezen! Ik denk dat ik, samen met mijn vriendin; binnenkort bij Paradigit of een andere computerwinkel binnenstap en ga informeren naar een netbook of een laptop.
(dirck, mostertpot, dobby en naitsoezn jullie in het bijzonder bedankt. natuurlijk ook onze dank aan de anderen die gereageerd hebben).

ch
door chevyrolf - Jan 4, 2012 om 18:54
60 Antwoorden / 12 Vragen

hoi ik zou zelf zeggen koop een eenvoudige met 2 gig geheugen , en min.15 inc, ervaring met 10 inc (mn dochter heeft er een ) en atom processor word gauw traag,net te klein en vaak scrollen,gaat irriteren,!!! led ivm met energie besparing , als je het niet uit maakt is alles welkom , glans scherm nadelig ivm zon en lampen ed, en ga naar een computerwinkel voor de service en betere garantie !!!!niet bij mediamarkt of .... , vooral media markt slecht service en garantie belijd en verkoopt oude modellen of modellen wat niet meer geleverd word, !!! we hebben zelf een acer 15 inc 1,7 intel processor en 1,5 gig , ik zit op marktplaats hyves msn en andere sites tegelijk , werkt naar behoren af en toe spelletjes door de kits , en geen problemen, en als al jaren oud

sepke2008
door sepke2008 - Jan 4, 2012 om 23:43
191 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=keessie1 schreef op woensdag 4 jan 2012, 14:06]Wat een lange en moeilijke antwoorden op zo'n makkelijke vraag.

ALLE LAPTOPS DIE JE NU NIEUW KUNT KOPEN VOLDOEN RUIMSCHOOTS VOOR EMAIL EN FACEBOOK.

Groetjes Keessie

Keessie slaat de spijker op de kop, alleen mijn persoonlijke ervaring is toch een 15 inch laptop zodat je niet bij vele sites horizontaal moet gaan scrollen.

M.v.g. Sepke

ja
door janux - Jan 5, 2012 om 10:32
6 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Agteuben,

Er is hier iets nog niet genoemd, wat volgens mij wel van belang is en dat zijn de consequenties ivm het mailen.

Ikzelf gebruik al sinds jaar en dag Gmail, naar mijn idee het beste online emailprogramma dat er is, waarbij mijn mails ook altijd online opgeslagen zijn - bij Google - en waar ik er, ongeacht waar en op welke computer ik zit, bij kan. Maar als je een emailprogramma gebruikt, dat zich op je computer bevindt, dan worden je mails ook op je computer opgeslagen en daardoor kan voor je vriendin een probleem ontstaan.

Gaat ze bijvoorbeeld 's ochtends haar mail checken op de hoofdcomputer om ze alleen te lezen, dan worden haar mails dáár opgeslagen. Maar gaat ze er dan 's avonds lekker voor zitten, onderuit op de bank met haar net nieuwe laptop, terwijl jij naar o zo saaie voetbalwedstijden kijkt, dan zijn die mails voor haar niet meer bereikbaar, want ze zijn bij de provider - waar ze via de laptop opnieuw contact mee maakt - inmiddels verdwenen en al op haar hoofdcomputer gezet. Dus.... dan moet ze alsnog naar boven. Bummer. (Voordeeltje is wel dat ze dat o zo saaie voetbal dan helemaal niet hoeft te zien. :)) )

Afijn, om dat probleem te ondervangen is er iets heel simpels: Webmail. Elke (zichzelf respecterende) provider biedt die mogelijkheid.

Om van webmail gebruik te maken moet je vriendin naar de site van jullie provider gaan en daar naar de knop 'webmail' zoeken. Meestal staat die op de homepage, maar soms moet je even wat verder zoeken. Vervolgens klikt ze - ze raadt het al - op die knop 'webmail'. Vervolgens moet ze met de inloggegevens, die jullie van je provider hebben gekregen, daar inloggen en zie daar - als alles goed gaat - het online mailprogramma van de provider is beschikbaar en van daaruit kan ze ALLE mailhandelingen verrichten, die ze wil. In feite gaat dat net zoals bij Gmail en dat andere, van mindere kwaliteit zijnde online mailaccount. Bill Gates had daar iets mee te maken.

Webmail heeft bovendien een paar extra voordelen. Zo komen spamberichten om te beginnen al niet op haar eigen compu of net nieuwe laptop binnen, wat uit beveiligingsoogpunt een stuk beter is. Ze kan die spam en andere berichten, die ze niet wil of hoeft te bewaren, meteen online via webmail, bij de provider dus, verwijderen. Ze kan ook haar mail vanuit webmail meteen beantwoorden. (Liefst) meteen daarna kan ze dan naar de hoofdcomputer gaan en dan worden de berichten binnen gehaald, die ze bij de provider nog heeft laten staan en klaar is Kees. En Kees is niet alleen klaar, hij is ook nog veilig.... Sorry, ik dwaal af.

Wil ze deze uiterst simpele oplossing van webmail niet gebruiken, dan is de oplossing, die Dobby aanreikte verreweg het beste. Alleen zullen jullie, zoals ik jullie digivaardigheden inschat, daar het beste hulp bij kunnen vragen. Dat hoeft niet duur te zijn, want het is een vrij simpel klusje, voor iemand, die ervaring heeft met het installeren ervan. Een ervaren - let daar op - vrijwilliger kan het ook. En vrijwel zeker kan die hulp ook via internet, middels TeamViewer of andersoortig progje geboden worden. Als jullie bij het installeren daarvan ook hulp nodig hebben, neem dan eerst via de tel contact op met dezelfde hulpverlener om je daar doorheen te laten praten. Het progje dat hij wil gebruiken, moet op haar compu komen te staan.

Maar de oplossing van Dobby biedt natuurlijk veel meer mogelijkheden dan het omzeilen van het mailprobleem. Je vriendin heeft dan toch de beschikking over al haar progs, die op haar hoofdcompu staan, zelfs online vanwaardanook. Wat dat betreft ben ik het eens met Mahadma, de eerste, die reageerde op jouw oproep: beperk je niet op voorhand, want je weet niet wat je later nog wilt gaan doen. (Overigens vraag ik me af hoe safe die oplossing van Dobby dan weer is, want kan zij erbij van afstand, wie kan er dan nog meer bij met enig geknutsel? Het progje om de compu aan te zetten en te benaderen, is immers al geïnstalleerd?)

Nog even over de spec's. Volgens mij is voor haar 1 Gig RAM ruim voldoende en als ze niks opslaat op haar toekomstige laptop dan zou een schijf van 20 Mb al meer dan voldoende zijn, maar ja, zulke laptops zijn niet meer te koop. :) Maar de kleinste schijf, die je in het aanbod kunt aantreffen, is al voldoende, tenzij ze Mahadma's advies wil opvolgen. Overigens maakt de harde schijf tegenwoordig weinig verschil meer uit waar het gaat om de totaalprijs van de laptop/computer.

Vriendelijke groet en succes met de aankoop, Janux.

Webmaster, namen zonder hoofdletter - ontdekte ik bij registreren - vind ik 3x nix. Dat is zo Geert Wilders.

ja
door janux - Jan 5, 2012 om 10:43
6 Antwoorden / 0 Vragen

Kleine aanvulling op:

"Maar de oplossing van Dobby biedt natuurlijk veel meer mogelijkheden dan het omzeilen van het mailprobleem. Je vriendin heeft dan toch de beschikking over al haar progs, die op haar hoofdcompu staan,"

En natuurlijk ook de beschikking over al haar bestanden, foto's enz.

dobby
door dobby - Jan 5, 2012 om 13:03
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=janux schreef op donderdag 5 jan 2012, 10:32]Ikzelf gebruik al sinds jaar en dag Gmail, naar mijn idee het beste online emailprogramma dat er is, waarbij mijn mails ook altijd online opgeslagen zijn - bij Google - en waar ik er, ongeacht waar en op welke computer ik zit, bij kan. Maar als je een emailprogramma gebruikt, dat zich op je computer bevindt, dan worden je mails ook op je computer opgeslagen en daardoor kan voor je vriendin een probleem ontstaan.

Gaat ze bijvoorbeeld 's ochtends haar mail checken op de hoofdcomputer om ze alleen te lezen, dan worden haar mails dáár opgeslagen. Maar gaat ze er dan 's avonds lekker voor zitten, onderuit op de bank met haar net nieuwe laptop, terwijl jij naar o zo saaie voetbalwedstijden kijkt, dan zijn die mails voor haar niet meer bereikbaar, want ze zijn bij de provider - waar ze via de laptop opnieuw contact mee maakt - inmiddels verdwenen en al op haar hoofdcomputer gezet. Dus.... dan moet ze alsnog naar boven. Bummer. (Voordeeltje is wel dat ze dat o zo saaie voetbal dan helemaal niet hoeft te zien. :)) ) Helemaal gelijk - hoewel daar wel werkbaar mee om te gaan is (los van webmail.. je vraagt je altijd af wat er met je e-mail gebeurt daar op die verre server.) - webmail, of misschien liever IMAP is op zich wel werkbaar...

Maar anders: je kan b.v. je POP3 clients zo instellen dat hij de opgehaalde e-mail pas na 3 weken ofzo weggooit (uitgaande van een normale, non-KPN-size mailbox).. als je dit op alle werkplekken doet (en minstens eenmaal per 3 weken die email clients opstart).. opgelost.. dan hoef je geen andere manier van werken aan te leren...

voor outbound email zou je zelfs naar jezelf kunnen e-mailen (jezelf in elk uitgaand emailtje als BCC zetten), maar dan valt er natuurlijk wel een *zeer bruikbare* SPAM indicatie weg.. email met jezelf als afzender...

Verder zijn er allerlei (dure en nog duurdere, en misschien nog wel 1 beperkte gratis, maar das wat minder functioneel) oplossing om je locale email data te synchroniseren.. met name voor outlook is daar wel het e.e.a. voor beschikbaar (dat spaart een exchange server uit als je maar een paar werkplekken hebt en de email/agenda's e.d. wilt synchroniseren) - maar dat gaat allemaal wat minder makkelijk en minder transparant.. en voor andere clients als b.v. thunderbird is het ook niet echt native transparant te doen...

Webmail of IMAP is goed - maar ik hou er niet van om mijn emails op een niet-eigen server te hebben staan.. wil alles zo snel mogelijk (en natuurlijk via encrypted transport) hier hebben en niet meer ergens anders... maar goed - dat ben ik..

[quote=ook kwam nog ter sprake:]
(Overigens vraag ik me af hoe safe die oplossing van Dobby dan weer is, want kan zij erbij van afstand, wie kan er dan nog meer bij met enig geknutsel? Het progje om de compu aan te zetten en te benaderen, is immers al geïnstalleerd?) Ha! security... dat kan je zo veilig maken als je zelf wilt. van een totaal open systeem (iedereen die het huidige IP address van die "server" kent kan op dat systeem terecht (moet je nog wel wat windows credentials hebben om erbij te kunnen, tenzij de server al ingelogt is) tot en met allerlei leuke oplossingen van sterke wachtwoorden, een tunnel, certificaten die je b.v. op een losse USB stick altijd bij je hebt als je naar je server toe wilt (of die op een smartcard staan - maar dan moet je wel overal een lezer erbij hebben.. nog niet elke PC heeft een smartcard lezer)). ALs je je wilt beperken tot alleen access vanuit je eigen netwerk (vanuit thuis) is het nog simpeler.. dan kan je firewall (in je modem/router) de boel al dichtzetten..

Maar goed - zodra e.e.a. inderdaad actueel en relevant zou worden is het zinnig en leuk om daar wat verder op in te gaan, denk niet dat de OP hier nu op zit te wachten *grin*

Security is iets waar men langzamerhand toch wel aan moet geloven, ook thuis, de NAT van de router/modem is niet meer genoeg, als die er zelfs nog is.. maar das weer een heel ander verhaal.

agteuben
door agteuben - Jan 5, 2012 om 13:31
46 Antwoorden / 13 Vragen

Janux en dobby, bedankt voor de aanvullende informatie! Zodra de laptop in huis is zal ik samen met haar webmail installeren!

ja
door janux - Jan 5, 2012 om 13:45
6 Antwoorden / 0 Vragen

Hello Dobby,

Q: "voor outbound email zou je zelfs naar jezelf kunnen e-mailen (jezelf in elk uitgaand emailtje als BCC zetten), maar dan valt er natuurlijk wel een *zeer bruikbare* SPAM indicatie weg.. email met jezelf als afzender..."

Ik doe dat altijd, mezelf BCC-en, maar dat spamprobleem, dat jij noemt, heb ik nog nooit waargenomen en ook nog nooit klachten over gehad. Gmail heeft een prima spamfilter, kennelijk niet alleen voor ingaand, maar ook tegen foute uitgaande mail.

Dat BCC-en hoeft eigenlijk niet, als je e-box in totaal groot genoeg is*, maar ik vind het handig om al meteen in mijn inbox te zien aan wie ik wat geschreven heb en niet eerst naar 'verzonden' te gaan. Een mens wordt lui met al die mogelijkheden. Bovendien zie ik dan meteen of er een RE is op datzelfde onderwerp, die door Gmail geclusterd worden tot één conversatie.
* Bij Gmail nu al ruim 7,5 Gig en still counting (erbij....). Ik gebruik nu met voorzichtig geschat al zo'n 4000 mails pas 1% van mijn kapaciteit.... Ik haal die teller van hen nooit in.

Q: "Webmail of IMAP is goed - maar ik hou er niet van om mijn emails op een niet-eigen server te hebben staan.. wil alles zo snel mogelijk (en natuurlijk via encrypted transport) hier hebben en niet meer ergens anders... maar goed - dat ben ik.."

Ik hecht ook zeer veel waarde aan secuirity (Linux forever!), maar ik denk dat de server(s) van Google 'iets' stabieler zijn dan mijn eigen laptopje, ook al is dat een IBM-thinkpad. (Oud weliswaar, maar toch.) En encrypted lijkt me alleen nodig als je dingen te versturen hebt, die echt geheim zouden moeten blijven. Zo interessant zijn mijn mails niet en die van mijn vrienden zijn nog saaier. :) Tegen de tijd dat ik vieze plaatjes wil gaan rondsturen, zal ik het nog eens overwegen....

Q: "die je b.v. op een losse USB stick altijd bij je hebt"

Niet iedereen is er blij mee uit secuirityoogpunt, als jij je eigen USB-stick in hun computer wil steken, zeker inet-café's niet. En als je hem op 't strand in 't zand laat vallen..... Zelfs als niemand hem vind.

Bedankt voor je toelichtingen en je verduidelijking over de secuirity.

Groet, Janux.

ge
door gerryvd - Jan 5, 2012 om 14:07
2 Antwoorden / 1 Vragen

Laptop:

Bij Expert schijnt een goede Laptop Win7 met goede technische specificaties te koop voor €.499.
Daar zult u best blij mee zijn !

mail: gerryvd@upcmail.nl

ja
door janux - Jan 5, 2012 om 16:46
6 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Agteuben,

Door het kruisposten had ik je RE nog niet eens in de gaten.

Maar webmail hoef je niet te installeren, dat kan je opzoeken op de site van jullie provider en daar kan je dan gebruik van maken. Je bent dan bezig met online mailen en op je computer wordt niks geïnstalleerd, want alles gebeurt in je browser. Dit is iets dat jij en je vriendin wél al kunnen testen, nog zonder dat ze die nieuwe laptop gekocht heeft. Ze kan wel die webmailpagina van jullie privider in haar 'Favorieten' opslaan, maar dat is dan ook alles.

O ja, ik adviseer toch ook wel een 15" scherm, want je krijgt steeds meer websitepagina's, die breedbeeld zijn en die worden dan wel erg moeilijk leesbaar op een 10". O, en ga niet op zo'n ding zitten, want dan zegt-ie 'krak', heeft een goeie kennis mij verteld en dan doet-ie het niet meer. Vreemd. :)

Graag gedaan overigens, Janux.

agteuben
door agteuben - Jan 5, 2012 om 17:19
46 Antwoorden / 13 Vragen

Janux. Heb webmail inmiddels gevonden (en het lijkt me wel wat ...). Grootte van het scherm zal afhankelijk zijn van het bijbehorende prijskaartje van de laptop......
Gelukkig hebben wij een heerlijke bank om op te zitten en hoeven we daar die (multifunctionele) laptop niet voor te gebruiken.....
gerryvd: die laptop van Expert zit eigenlijk boven het budget.

ja
door janux - Jan 6, 2012 om 01:40
6 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Agteuben,

Ik ben blij dat jij en niet te vergeten je vriendin, wat aan mijn info hebt gehad. Dan zit mijn, ehh, 'taak' er hier op. Maar nog even dit:

Er is idd een verband tussen prijs en schermgrootte, maar niet altijd. Sommige 12 inchers zijn net zo duur als hun 15" broertjes, omdat die 12" dingen makkelijker mee te nemen zijn en het is maar net, waar je zo'n ding voor wilt gebruiken. Ikzelf vind een 17" dan weer te lomp om mee op schoot te zitten en die zijn ook meestal duurder.

Ik weet niet meer wie dat hierboven zei, maar ga in de eerste plaats uit van een goeie kwaliteit scherm, want dat is voor je vriendin het belangrijkste, neem ik aan, en kies wat de spec's van RAM, processor en harde schijf betreft een bescheiden ding, want een supermachine hoeft ze dus niet te hebben.

Je kunt trouwens hier:

http://jasonfarrell.com/misc/deadpixeltest.php

het scherm testen wat de pixels betreft. Steeds op F11 drukken om de gekleurde velden over je hele scherm te zien te krijgen en weer terug te gaan naar je normale beeld. Dat kan je ook nu al thuis uittesten, dan weet je hoe het moet, wanneer je in de winkel staat.

Vraag in de winkel of ze het ding op inet aansluiten, ga naar bovenstaande site en test het scherm op dooie of hot pixels. Vind je er één, dan is dat reden tot afdingen, vind ik, of niet kopen. Vooral een hot pixel kan heel erg storend zijn, want dan zit je steeds in zo'n verdomd fel lampje te staren. Een dooie aan de rand is niet zo erg, maar het is maar net hoe kritisch je wilt zijn.

Gaan ze er moeilijk over doen dat jij het ding eerst wil testen, voordat je betaalt - "Ja meneer, u kunt er altijd mee terug komen" - dan meteen weg wezen. Ja me reet, want dan ben je al aan hen gebonden als klant en je krijgt geloof ik pas bij zes dooie pixels een nieuw scherm. Dat hangt een beetje van de garantiebepalingen af. Nou komt het tegenwoordig waarschijnlijk minder vaak voor dan vroeger, die dooie pixels, maar ik zou het toch testen, als ik jou was.

Groet en succes ermee, Janux.

ja
door janux - Jan 6, 2012 om 01:47
6 Antwoorden / 0 Vragen

Hm, even die bovenstaande link actief maken.

dobby
door dobby - Jan 6, 2012 om 04:06
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=janux schreef op donderdag 5 jan 2012, 13:45]Hello Dobby,

[quote=dobby]"voor outbound email zou je zelfs naar jezelf kunnen e-mailen (jezelf in elk uitgaand emailtje als BCC zetten), maar dan valt er natuurlijk wel een *zeer bruikbare* SPAM indicatie weg.. email met jezelf als afzender...Ik doe dat altijd, mezelf BCC-en, maar dat spamprobleem, dat jij noemt, heb ik nog nooit waargenomen en ook nog nooit klachten over gehad. Gmail heeft een prima spamfilter, kennelijk niet alleen voor ingaand, maar ook tegen foute uitgaande mail.
Ik gebruik mn gmail accounts alleen voor scratch-email, storage, en mn foon. Voor de rest xs4all (daar kan je alles zelf doen!) en eventueel ziggo (plus nog wat losse odds and ends) - maar email met jezelf als afzender is in mijn geval altijd een 100% zekere spam clue (en je zou dan ook meer waarde aan tokens in die messages kunnen hechten..) - maar ik ben wel met je eens.. voor de meeste mensen is de gmail spam filtering wel acceptabel, zeker als je niet teveel mailinglists hebt..Alleen heb ik een "no false positives!" mentaliteit.. en dan kan ik geen filters van derden vertrouwen.[quote=janux]Dat BCC-en hoeft eigenlijk niet, als je e-box in totaal groot genoeg is*, maar ik vind het handig om al meteen in mijn inbox te zien aan wie ik wat geschreven heb en niet eerst naar 'verzonden' te gaan. Een mens wordt lui met al die mogelijkheden.

Bovendien zie ik dan meteen of er een RE is op datzelfde onderwerp, die door Gmail geclusterd worden tot één conversatie.
* Bij Gmail nu al ruim 7,5 Gig en still counting (erbij....). Ik gebruik nu met voorzichtig geschat al zo'n 4000 mails pas 1% van mijn kapaciteit.... Ik haal die teller van hen nooit in. Yup.. die labels van gmail zijn wel leuk idd - alleen in een local PST van outlook b.v. zijn het geen labels, maar separate messages.. niet zo space-efficient.. maar goed - das een detail..

[quote=dobby]Webmail of IMAP is goed - maar ik hou er niet van om mijn emails op een niet-eigen server te hebben staan.. wil alles zo snel mogelijk (en natuurlijk via encrypted transport) hier hebben en niet meer ergens anders... maar goed - dat ben ik..[quote=janux]Ik hecht ook zeer veel waarde aan secuirity (Linux forever!), maar ik denk dat de server(s) van Google 'iets' stabieler zijn dan mijn eigen laptopje, ook al is dat een IBM-thinkpad. (Oud weliswaar, maar toch.) En encrypted lijkt me alleen nodig als je dingen te versturen hebt, die echt geheim zouden moeten blijven. Zo interessant zijn mijn mails niet en die van mijn vrienden zijn nog saaier. :) Tegen de tijd dat ik vieze plaatjes wil gaan rondsturen, zal ik het nog eens overwegen....
Tsja.. het aloude argument "ik heb toch niets te verbergen".. dan dus ook het aloude antwoord "Waarom doe je dan wel je voordeur dicht? en de deur van je slaapkamer?" .. maar I digress.. mijn eigen servers zouden wel of neit veiliger kunnen zijn dan die van google - maar het zijn wel *mijn* servers.. *ik* ben er verantwoordelijk voor.. *ik* kan dat perfect doen, of helemaal verkloten, maar hoe dan ook - *ik* ben verantwoordelijk.

En dat nog even los van wat privacy implicaties.. met name google heeft toch wel een paar aparte ideeen hier en daar.

Encryptie is bij mij zo ongeveer standaard.. niet omdat ik wel of niet iets te verbergen zou hebben, maar uit principe; mijn dataverkeer gaat niemand iets aan... (nog los van bewaarplichten)[quote=janux][quote=dobby]die je b.v. op een losse USB stick altijd bij je hebtNiet iedereen is er blij mee uit secuirityoogpunt, als jij je eigen USB-stick in hun computer wil steken, zeker inet-café's niet. En als je hem op 't strand in 't zand laat vallen..... Zelfs als niemand hem vind. Hm.. hebben ze meestal totaal geen moeite mee, omdat na afloop van jouw sessie de hele machine weer teruggezet zal worden.. en even serieus - je denkt toch niet dat ik in een internet cafe (of een publieke hotspot, of waar dan ook) ga zitten werken zonder op zn minst een tunnel naar een vertrouwd systeem (lees: mn eigen)?? zitten surfen? email ophalen? wie weet welke loggers er allemaal meedraaien, of .. nou ja- you get the point..

(en trouwens: je stick verliezen is natuurlijk helemaal geen probleem.. TrueCrypt (of BitLocker) is een triviaal te implementeren iets wat zonder (te) veel overhead al een redelijke barrier oplegt.. dit kan je natuurlijk nog zo leuk maken als je zelf wilt..)

In principe is een internet cafe PC een eng iets.. *ze* hebben - als je niet je eigen spullen bij je hebt (ik noem maar een bootable USB stick bijvoorbeeld, hoewel zelfs dat niet zonder meer 100% garantie geeft) echt alles onder controle.. "interessante" netwerk routering b.v., of de dns servers om maar iets te noemen, zodat je je netwerk niet zonder meer kan vertrouwen (en niet over dingen als dnssec beginnen of andere leuke certificaat dingen, want hoewel je dan _wel_ gelijk zou kunnen hebben wilde ik een niet al te ingewikkeld voorbeeld maken..)

Af en toe zet ik bijvoorbeeld wel eens, voor de lol, een dag of 2 een open wifi hotspot op. (met guest, open en dergelijke (B)SSIDs.. zelfs met _nomap mirrors erbij *smirk*).. zodra ik een normaal http request zie langskomen serveer ik een pagina met waarschuwingen dat ik alles onder controle kan hebben, dat ik alles _kan_ *en* _zal_ loggen, dat ze niet moeten emailen, surfen enz).. moet je eens kijken wat een hoeveelheid passwords en andere enge gegevens je op die manier binnenhaalt.. (ik ga pas loggen *na* die intro page...) en als je dan de herleidbare mensen een dag later een mailtje stuurt met hun eigen gegevens (gedeeltelijk).. dan schrikken ze zich een ongeluk en hebben geen idee wat ze aan het doen zijn...

maar goed... denk niet dat the OP nog iets aan mijn verhaal heeft.. tijd om maar even van mn stokpaardjes af te stappen en wat normaler te doen :P

[quote=janux]Bedankt voor je toelichtingen en je verduidelijking over de secuirity.

Groet, Janux.

Altijd leuk om zo eens wat af te dwalen, soms zelfs eens wat dieper *grin*

Thx!