barnhoorn
door barnhoorn May 27, 2014 om 14:40
Computers & telefonie

Welke PC is beter / sneller?

Ik heb twee PC's staan, bieden met Windows7 er op en voor gebruik kan ik één van beiden kiezen. Ik heb de volgende specificaties gevonden in de eigenschappen:

PC1: Prosessor Intel(R) Pentium(R) CPU 2,4 GHz 2,39 GHz RAM 1GB

PC2: Processor Intel(R) Pentium(R) CPU 2,53 GHz 2,52 GHZ RAM 1GB

Kan iemand op basis van deze gegevens aangeven welke van de twee ik het beste kan gebruiken? Of zijn er nog andere zaken die daarbij meespelen?

9130 28 Rapporteer

Cookies
door Cookies - May 27, 2014 om 14:48
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Van pc 2 is de processor een fractie sneller, maar dat is zo minimaal, dat zul je nauwelijks merken.

zw
door zwaardvis - May 27, 2014 om 14:50
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Je zou wel kunnen verdienen door in een PC 1 GB geheugen bij te prikken. Bij voorkeur #2, maar kan ook in #1.

barnhoorn
door barnhoorn - May 27, 2014 om 14:52
336 Antwoorden / 288 Vragen

[quote=carola.83 schreef op dinsdag 27 mei 2014, 14:48]Van pc 2 is de processor een fractie sneller, maar dat is zo minimaal, dat zul je nauwelijks merken.
Dat dacht ik eigenlijk ook al. In praktijk echter duurt het laden van internetpagina's op PC2 stukken langer dan op PC1. Zouden er dan andere faktoren meespelen?

Zou het bijprikken van 1GB geheugen zoals Zwaardvis adviseert daar invloed op kunnen hebben?

Kan je altijd geheugen bijprikken of zijn er systemen waarin dat niet mogelijk is?

Cookies
door Cookies - May 27, 2014 om 15:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Welke p.c.'s gaat het precies om? Graag merk + modelnr.

In de meeste oudere p.c.'s kun je max. 2 GB aan geheugen plaatsen. 1GB is dan meestal verdeeld over 2 bankjes van 512MB. Zul je eerst even moeten kijken of er nog een bankje vrij is om 1GB bij te plaatsen.

Anders zou je 2 x 1 GB moeten kopen (bijv. op Marktplaats).

Als mijn 1e vraag is beantwoord, kan ik even checken wat je precies hebt.

barnhoorn
door barnhoorn - May 27, 2014 om 15:25
336 Antwoorden / 288 Vragen

[quote=carola.83 schreef op dinsdag 27 mei 2014, 15:18]Welke p.c.'s gaat het precies om? Graag merk + modelnr.

In de meeste oudere p.c.'s kun je max. 2 GB aan geheugen plaatsen. 1GB is dan meestal verdeeld over 2 bankjes van 512MB. Zul je eerst even moeten kijken of er nog een bankje vrij is om 1GB bij te plaatsen.

Anders zou je 2 x 1 GB moeten kopen (bijv. op Marktplaats).

Als mijn 1e vraag is beantwoord, kan ik even checken wat je precies hebt.

PC1 is een Dell Optiplex GX260

PC2 is een Dell Dimension 2400

lekkerisdat
door lekkerisdat - May 27, 2014 om 15:27
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=barnhoorn schreef op dinsdag 27 mei 2014, 14:52]Dat dacht ik eigenlijk ook al. In praktijk echter duurt het laden van internetpagina's op PC2 stukken langer dan op PC1.
Na 5 jaar* kan Windows nog weleens 'n beetje heel erg traag worden.

*dat proces begint na 2 maanden al.

barnhoorn
door barnhoorn - May 27, 2014 om 15:34
336 Antwoorden / 288 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op dinsdag 27 mei 2014, 15:27][quote=barnhoorn schreef op dinsdag 27 mei 2014, 14:52]Dat dacht ik eigenlijk ook al. In praktijk echter duurt het laden van internetpagina's op PC2 stukken langer dan op PC1.
Na 5 jaar* kan Windows nog weleens 'n beetje heel erg traag worden.

*dat proces begint na 2 maanden al.

Beide PC's zijn recent geheel opnieuw geinstalleerd

crewmember
door crewmember - May 27, 2014 om 15:55
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn verschillende Dell Optiplex GX260 modellen.

Kan je dit downloaden:
http://www.piriform.com/speccy

En dan je hele specs hier plaatsen?

barnhoorn
door barnhoorn - May 27, 2014 om 16:29
336 Antwoorden / 288 Vragen

[quote=crewmember schreef op dinsdag 27 mei 2014, 15:55]Er zijn verschillende Dell Optiplex GX260 modellen.

Kan je dit downloaden:
http://www.piriform.com/speccy

En dan je hele specs hier plaatsen?

PC2:
Intel Pentium 4 Nothwood 0.13um Technologie
1,00 GB DDR @ 132MHz (2.5-3-3-6)
Dell Computer Corp. 02X378 (Microprocessor)

barnhoorn
door barnhoorn - May 27, 2014 om 16:31
336 Antwoorden / 288 Vragen

[quote=crewmember schreef op dinsdag 27 mei 2014, 15:55]Er zijn verschillende Dell Optiplex GX260 modellen.

Kan je dit downloaden:
http://www.piriform.com/speccy

En dan je hele specs hier plaatsen?

PC1:
Intel Pentium 4
Northwood 0.13um Technologie
1,00GB DDR @ 166MHz (2.5-3-3-7)
Dell Computer Corp. 0G1548 (Microprocessor)

zw
door zwaardvis - May 27, 2014 om 16:56
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Geheugenwizards op klik hier

Beide PC's kunnen tot 2GB.

jo
door joentje1978 - May 28, 2014 om 01:57
367 Antwoorden / 6 Vragen

Kwa klokfrequentie scheelt het inderdaad niet zoveel maar er kan ook nog verschil in de grootte van het cache-geheugen van de processor zitten en de FBS (front side bus).

Dus de snelheid met een processor met een FSB van 533MHz is wat langzamer dan een FSB van 800MHz.
En de snelheid van een processor met een cache-geheugen van 512KB draait langzamer dan een processor met 1MB of 2MB cache-geheugen.

Ook zit er nog verschil in een Intel Pentium 4 en een Intel Celeron-processor.
Celeron is een goedkopere processor dus deze zal minder goed presteren dan een Intel Pentium 4.

Heb geen flauw idee of je deze verschillen erg kunt merken.

ja
door jan4073 - May 28, 2014 om 11:21
83 Antwoorden / 3 Vragen

De snelheid van de harde schijf (toegangssnelheid noemen ze dat geloof ik) maakt ook heel veel verschil bij het opstarten vooral als er al niet zo veel geheugen beschikbaar is. En hoe is de virus scanner ingesteld? Bij beide identiek?

tr
door truvanu - May 28, 2014 om 11:40
51 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals eerdere gesuggereerd: specs van beide machines vergelijken. Windows heeft daar de prestatie-index voor:
http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows7/products/features/windows-experience-index

Tja, en uiteindelijk ligt het er ook aan waar je de pc voor wilt gebruiken. Let dus ook op resolutie en geheugen van grafische kaart (al dan niet onboard).
Uitbreiding van het RAM-geheugen (de "reepjes") is inderdaad een goede oppepper.

romboudianus
door romboudianus - May 28, 2014 om 12:14
3 Antwoorden / 1 Vragen

op basis van de verstrekte gegevens lijkt 't erop dat beide machines niet of nauwelijks voor elkaar onderdoen.
de snelheid van een pc wordt mede bepaald door de vaardigheden van de gebruiker en de cpu in zijn bovenkamer. dat geldt ook voor de hedendaagse snelheidsduivels. vergelijken wij de prestaties van moderne machines met die van 8 tot 11 jaar geleden.... de pentium 3 of 4, de centrino van 2005....., dan.... eh, nou ja..... omzetten van tenminste een van de twee machines naar een linux OS, daar doe je jezelf een groot plezier mee [en ook de machine zelf!].

audb
door audb - May 28, 2014 om 12:40
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Stop in de langzaamste 4 gb geheugen en hij is 10X zo snel als die met 1 gb,
Windows 7 moet namelijk minimaal 2 gb hebben wilt deze lekker werken.

labren
door labren - May 28, 2014 om 13:09
862 Antwoorden / 0 Vragen

kwa snelheid maakt het niks uit , het is zo weinig dat je het niet eens merkt

zw
door zwaardvis - May 28, 2014 om 13:21
1525 Antwoorden / 51 Vragen

[quote=audb schreef op woensdag 28 mei 2014, 12:40]Stop in de langzaamste 4 gb geheugen en hij is 10X zo snel als die met 1 gb,
Windows 7 moet namelijk minimaal 2 gb hebben wilt deze lekker werken.
Volgens de eerder gerefereerde geheugenwizards ondersteunen beide PC's hardwarematig maar 2GB. 4GB zou ik dus niet proberen.

ro
door ron530 - May 28, 2014 om 13:21
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Qua processoren doen ze elkaar vrijwel niet onder, pc 1 heeft wel een sneller geheugen 166Mhz tegenover 132Mhz in pc 2. Pc 1 is voor geheugenuitbreiding te verkiezen want daar valt de meeste snelheid te halen. Neem ook eens een SSD schijf in overweging die zijn niet zo prijzig meer en verbluffend snel met opstarten en openen van programma's.

Ro
door Rocky Luck - May 28, 2014 om 15:38
21 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=barnhoorn schreef op dinsdag 27 mei 2014, 14:52]In praktijk echter duurt het laden van internetpagina's op PC2 stukken langer dan op PC1. Zouden er dan andere faktoren meespelen?

Volgens mij zit de bottleneck in de internetverbinding. Kun je daar eens wat specifieker in zijn? Bijvoorbeeld hoe zijn de PC's verbonden met het internet (beide WiFi, beide bekabeld)?

zu
door zuene - May 28, 2014 om 16:09
12 Antwoorden / 0 Vragen

Ik sluit me aan bij de eerder gegeven gegevens maar ik mis een belangrijk item. Wat is de leeftijd van beide computer. Mijn keuze zou dan vallen op de nieuwste.

domantwoord
door domantwoord - May 28, 2014 om 16:27
192 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zuene schreef op woensdag 28 mei 2014, 16:09]Ik sluit me aan bij de eerder gegeven gegevens maar ik mis een belangrijk item. Wat is de leeftijd van beide computer. Mijn keuze zou dan vallen op de nieuwste.

:-) ik schat beide antiek, 2 gig max is nog uit het jaar nul toch?? :-)
maar ehhhh..... verschil tussen beide in internetverbinding kan nauwelijks iets met het geheugen te maken hebben ...!!

endemion
door endemion - May 28, 2014 om 21:04
237 Antwoorden / 3 Vragen

Wel handig om een fatsoenlijk ofwel volledig systeem overzicht voor beide systemen te plaatsen. Op deze manier met mondjesmaat informatie blijft het een hoop giswerk. Je zegt bv dat op die pc die eigenlijk iets sneller zou moeten zijn de zaak langzamer aanvoelt. Ja met 1GB geheugen moet je het vaak vd HD hebben dus als die in een vd systemen een stuk trager is...

Hier staat hoe je een goed systeem overzicht kunt maken (laat speccy aub links liggen, dat is zo'n ito tooltje).
http://pchelper.nl/hardware-kennisdatabase-72/wat-te-doen-bij-een-vermoedelijk-hardware-56052/

er
door erky - May 29, 2014 om 12:12
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Barnhoorn,
De andere forumleden kwamen er ook al op. Het verschil in PROCESSOR snelheid is 4% en dat merk je niet. Wat je wel merkt is dat PC2 sneller is omdat er sneller geheugen in zit. PC2 verdient dus investering.

Maar! Als ik jou was zou ik gewoon eens in de winkel kijken waar je goedkoop geheugen kan vinden (voor een soepele machine op Windows 7 is 4GB mooi). Of is er een kennis die wat heeft liggen ... Investeer niet te veel in deze computers, ze gaan mogelijk nog 2-3 jaar mee.
Had je al geprobeerd het geheugen van PC1 bij PC2 te prikken? Markeer wel dat in PC1 het trage geheugen zit! Dit uiteraard op eigen risico.

Succes,
Erky

domantwoord
door domantwoord - May 29, 2014 om 14:05
192 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=erky schreef op donderdag 29 mei 2014, 12:12]Hoi Barnhoorn,
De andere forumleden kwamen er ook al op. Het verschil in PROCESSOR snelheid is 4% en dat merk je niet. Wat je wel merkt is dat PC2 sneller is omdat er sneller geheugen in zit. PC2 verdient dus investering.

Maar! Als ik jou was zou ik gewoon eens in de winkel kijken waar je goedkoop geheugen kan vinden (voor een soepele machine op Windows 7 is 4GB mooi). Of is er een kennis die wat heeft liggen ... Investeer niet te veel in deze computers, ze gaan mogelijk nog 2-3 jaar mee.
Had je al geprobeerd het geheugen van PC1 bij PC2 te prikken? Markeer wel dat in PC1 het trage geheugen zit! Dit uiteraard op eigen risico.

Succes,
Erky

leest men hier eigenlijk wel voordat er geantwoord word??, het ding kan maar max 2 gig aan, waarom er dan toch 4 adviseren??? en geheugen bijprikken om de internet snelheid te verhogen ???
Misschien eerst eens kijken wat voor netwerk kaart er in zit, kijken of het ding bekabeld of via wifi met internet verbonden is enz. enz.??
verder moet het ding toch vreselijk antiek zijn? max 2 gig is echt niet van deze tijd, dat moet haast wel van meer dan 10 jaar terug zijn lijkt me, mijn vakantie laptopje van meer dan 6 jaar oud heeft zelfs al 8 gig!! (niets bijgeprikt, is nog gewoon standaard)
Verder is het niet echt slim om zomaar in het wilde weg geheugen om/uit te wisselen, ik zou me er dan op zijn minst eerst in verdiepen of e.e.a. wel bij elkaar past etc. maar dit lijkt allemaal aan het probleem voorbij te gaan, ik lees "verschil in internet snelheid" en dat lijkt me niet in eerste instantie door geheugen te worden veroorzaakt !!

tot15karakters
door tot15karakters - May 29, 2014 om 16:08
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Hoewel PC2 sneller zou moeten zijn, het is minimaal.

En dat PC1 sneller is kan door vervuiling komen dus eerst defragmenteren en rotzooi weg doen, want dat zal bepalen hoeveel snelheid je kreeg.
Elke Windows versie word door gebruik trager omdat ze alles bewaren dus Win 3.11 uit vorige eeuw of Windows 8, het maakt niet uit, ze worden trager door gebruik en regelmatig schoonmaken en wissen van rotzooi en Cookies en zo is de manier om beide even snel te houden.

Het door andere geadviseerde geheugen kan wel, maar bij niet schoonmaken is een 4 Gb PC trager dan een schone 1 Gb zoals hij er nu staat.

Dus tijdig en regelmatig dit uitvoeren en dan is meer geheugen leuk maar niet echt noodzakelijk.

endemion
door endemion - May 29, 2014 om 17:10
237 Antwoorden / 3 Vragen

@tot15karakters
Er wordt toch duidelijk gezegd dat het OS op beide systemen recent geïnstalleerd is.

Ik vind het vrij frappant dat de meeste mensen denken goede conclusies te kunnen trekken met de gegeven informatie.

Overigens die 2GB limiet die eerder wordt aangehaald. Prima maar bedenk ook dat die limiet vaak berust op het destijds grootst beschikbare geheugenlatje x het aantal slots. Dus het kan best dat vandaag de dag meer mogelijk is in een ouder systeem dan de max die de moederbord fabrikant destijds heeft opgegeven. Maar dat is onzeker totdat je het uitprobeert (of anderen moeten er verslag van hebben gedaan dat het wel of niet kan).

Ro
door Rocky Luck - May 30, 2014 om 17:43
21 Antwoorden / 1 Vragen

Omdat Barnhoorn niet meer reageert: wil de redactie dit item afsluiten aub