zw
door zwaardvis Mar 3, 2017 om 21:19
Computers & telefonie

WhatsApp standaard opslaglocatie Android

Gisteren vroeg iemand mij te kijken naar zijn smartphone (Huawei Y5-II) omdat zijn interne telefoongeheugen volliep.

Ik zag toen dat er honderden WhatsApp images en videos in het interne geheugen waren en werden opgeslagen. Terwijl er ook een SD-kaart aanwezig was. Maar daar maakte WhatsApp geen gebruik van. Uiteraard heb ik die toen handmatig verplaatst en gewist maar het is een kwestie van tijd of het geheugen loopt weer vol.

Ik zag nergens een instelling in WhatsApp om de standaard opslaglocatie in te stellen. Via Google gezocht en ik lees overal dat dat ook niet mogelijk is, dat WhatsApp afbeeldingen en videos altijd in het interne geheugen worden opgeslagen.

Toen keek ik op mijn eigen smartphones (Huawei Y300 en Y5) en zag dat bij beiden wel automatisch Whatsapp images en videos op de SD-kaart werden opgeslagen. Het kan dus blijkbaar wel.

De map is WhatsApp->Media->WhatsApp images resp. Whatsapp Video. Met bestanden/bestandsbeheer op de smartphone kun je dat zien.

Hoe dit verschil te verklaren? Ik kan mij voorstellen dat als de SD-kaart later wordt geïnstalleerd dan WhatsApp het interne geheugen wordt gebruikt, maar als de SD-kaart reeds aanwezig is vóór Whatsapp, de SD-kaart wordt gebruikt. Maar of dat een regel is weet ik niet. U wel?

Hoe zit het bij uw smartphone met SD-kaart? Waar worden uw afbeeldingen en videos van WhatsApp opgeslagen?

139136 7 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Mar 3, 2017 om 21:31
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Bij mij op de SD-kaart, maar ik heb een Windows Phone en die is zo ingesteld dat alle nieuwe media automatisch op de SD-kaart wordt opgeslagen.

simon55
door simon55 - Mar 3, 2017 om 21:35
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Bij mij worden die opgeslagen op de SD kaart. Dat is n Samsung en als ik bij instellingen ben ga ik naar apps klik de app aan die verplaatst moet worden vraagt t toestel waar naartoe klik ik sd kaart aan en klaar

zw
door zwaardvis Mar 3, 2017 om 21:51
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Je hebt het over de App zelf. Volgens "Google" is het niet mogelijk om de App zelf te verplaatsen. De knop "Verplaatsen naar SD-kaart" is bij mij dan ook disabled. Ik heb maar 1 App wel op de SD-kaart staan, en dat is niet WhatsApp. Die ene app, geeft nu aan "Verplaatsen naar  Telefoon"
Ik heb dus WhatsApp zelf op het interne geheugen, maar de ontvangen en verzonden (Sent map) media op de SD-kaart...

simon55
door simon55 Mar 3, 2017 om 22:14
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Iedere app is te verplaatsen naar de SD kaart,daarom dat ik ook t extra geheugen aangeschaft heb

diumenge
door diumenge Mar 3, 2017 om 22:33
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Voor zover ik weet is Whatsapp inderdaad niet te verplaatsen naar de SD-kaart op een Android telefoon.

Cookies
door Cookies Mar 3, 2017 om 23:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Simon, dat iedere app te verplaatsen is, is regelrechte onzin. De meeste apps, waaronder WA zijn helemaal niet te verplaatsen. Alleen bij apps die verplaatst kunnen worden, is de knop " verplaatsen naar sd card" actief.

aurora1
door aurora1 - Mar 3, 2017 om 22:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Whatsapp wordt op het internet geheugen opgeslagen omdat dat niet anders kan, dat geldt voor meerdere apps. Zijn doorgaans ook niet te verplaatsen naar de externe sd kaart. Dat geldt ook voor apps die op de telefoon geïnstalleerd zijn bij aankoop.  Lees hier: https://www.whatsapp.com/faq/nl/android/21068307
Bij mij gaan foto's e.d. van Whatsapp rechtstreeks naar de sd kaart voor zover ik dat kan zien.
Dat is al vanaf het begin zo gegaan, ik heb daar niet speciaal iets voor ingesteld.

Cookies
door Cookies - Mar 3, 2017 om 23:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Mijn foto's en video's van WA worden opgeslagen op apparaatgeheugen en kan ik helaas niet verplaatsen.

AWYeah28
door AWYeah28 - Mar 4, 2017 om 01:16
355 Antwoorden / Vragen

Beste Zwaardvis,

Bent u er zeker van dat op uw telefoons de media op de externe SD wordt opgeslagen? Ook het interne geheugen kan in de bestandsbeheerder namelijk worden aangeduid als "SD". Het is tot op heden niet mogelijk om WhatsApp automatisch mediabestanden op het externe geheugen op te laten slaan. Wel zijn er wat trucjes wanneer u de telefoon hebt geroot. Via onderstaande links kunt u hier meer over lezen:

How can I make my SD card as a default storage for the WhatsApp media?

How to make WhatsApp store media on external SD card instead of device storage

Succes!

zw
door zwaardvis - Mar 4, 2017 om 07:19
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Beste  AWYEAH28

Ja, ik weet 100% zeker dat op mijn beide telefoons de verzonden en ontvangen afbeeldingen/videos/voice notes etc. op de SD kaart worden opgeslagen. Zo ook bij o.a. Aurora1.
Dat kun je trouwens ook zien in de verkenner als je de foons met een kabel aansluit op de PC.
Het verbaast mij ook dat er geen instellingsoptie in WA zit, maar nog meer verbaast het mij dat het blijkbaar wél kan om de media automatisch op SD op te slaan..
Ik vraag me dan ook af wat er zou gebeuren als iemand waarbij de media intern worden opgeslagen, zoals Carola83, WhatsApp verwijdert, voor de zekerheid de telefoon uitschakelt (batterij er uit om condensatoren volledig te ontladen) en dan WA opnieuw installeert. Worden media dan wel automatisch op de SD kaart weggeschreven? Dat het al dan niet aanwezigzijn van een SD-kaart op moment van installatie WA bepaalt wat de opslaglocatie is.

Overigens heb ik gewone telefoons die niet geroot zijn.

AWYeah28
door AWYeah28 Mar 4, 2017 om 08:47
355 Antwoorden / Vragen

Op mijn vorige telefoon, een Samsung Note II, heb ik WhatsApp geïnstalleerd voordat er een SD-kaart in zat. De media werd opgeslagen op het interne geheugen. Op mijn huidige telefoon, een Samsung Edge 7, heb ik WhatsApp geïnstalleerd nadat er een SD-kaart was geplaatst en wordt de media eveneens op het interne geheugen opgeslagen. Volgens de FAQ van WhatsApp wordt alleen het externe geheugen gekozen als de telefoon geen intern geheugen heeft, maar dat is bij uw Huawei's niet van toepassing. Wellicht is het dan een wijziging die de fabrikant in de software heeft aangebracht, want iedere bron geeft aan dat het niet hoort te kunnen.

zw
door zwaardvis Mar 4, 2017 om 09:01
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Vreemd is dat alle drie de telefoons die ik gezien heb van Huawei zijn. De 2 oudste (mijn Y300 van 2013, en mijnY5 van 2016) slaan keurig op op de SD kaart terwijl dat blijkbaar niet zou kunnen. De Y5-II van die bekende (de nieuwste foon van deze 3) slaat wel in het interne geheugen op. Ik kan mijn niet voorstellen dan een fabrikant een verslechtering zou aanbrengen door de nieuwere modellen WA op interne geheugen te laten opslaan. Nog afgezien van de vraag of de fabrikant invloed heeft op apps van derden die later worden geïnstalleerd.

AWYeah28
door AWYeah28 Mar 4, 2017 om 09:47
355 Antwoorden / Vragen

Via de software kun je in principe invloed uitoefenen op apps van derden, ook wanneer ze nog geïnstalleerd moeten worden, maar het is inderdaad vreemd dat dit dan bij de nieuwste weer niet gebeurt. Uw probleem maakt mij erg nieuwsgierig, maar helaas heb ik geen toegang tot uw telefoons en via dit medium is het lastig de situatie nauwkeurig uit te zoeken. Mocht u ooit de oplossing vinden, dan zou ik het zeker op prijs stellen als u dit aan ons laat weten!

Cookies
door Cookies Mar 4, 2017 om 10:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Mijn SD card zat er al in voordat ik WA installeerde. Ik heb een Samsung S5 Neo. Zou het met de Androïd versie te maken kunnen hebben? Op mijn phone staat Androïd 6.0.

zw
door zwaardvis Mar 4, 2017 om 10:49
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Mijn oude Y300 heeft Android 4.1.1
Mijn nieuwe Y5 heeft 5.1.1
En volgens de specs op internet heeft de Y5-II van die bekende ook 5.1. OK, dus het reeds aanwezig zijn van SD kaart zal niet de reden zijn.

zw
door zwaardvis Mar 4, 2017 om 12:53
1525 Antwoorden / 51 Vragen

@Awyeah28. "Mocht u ooit de oplossing vinden, dan zou ik het zeker op prijs stellen als u dit aan ons laat weten!".
Gevonden. Eigenlijk doodsimpel.  Zie mijn volgende entry.

zw
door zwaardvis - Mar 4, 2017 om 12:34
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Ik denk dat ik het opgelost heb en mensen waarbij de WhatsApp media op het interne geheugen worden opgeslagen i.p.v. op de SD-kaart moeten dit eens proberen:

Kijk bij de app Instellingen (van de phone zelf) -> Geheugen -> Standaard opslag locatie. Daar kun je kiezen, interne opslag of SD-kaart (externe opslag)
WhatsApp respecteert deze Algemene instelling.

Op mijn Y300 bestandsbeheer zie ik ook de interne naam van de opslaggebieden veranderen:
Indien St.Opslag locatie = interne opslag dan SDCARD0 = intern SDCARD1 = extern
Indien St.Opslag locatie = externe opslag dan SDCARD0 = extern SDCARD1 = intern

WhatsApp (en andere) saven blijkbaar altijd op SDCARD0, waarvan de fysieke locatie dus kan worden aangepast met de Algemene Instellingen.

Wijziging van de instelling zorgt er dan voor dat WA op intern danwel extern opslaat. Oude chat fotos worden vaag als de instelling wordt veranderd, ze blijven namelijk opgeslagen op de oude locatie, maar worden weer normaal als de instelling wordt teruggedraaid.