jcjoppe
door jcjoppe Jan 18, 2009 om 15:54
Computers & telefonie

Windows update 2009 virus?!?

regelmatig verschijnt er in beeld dat ik een automatische update krijg van windows update 2009.Gaat automatisch detecteren enzo.Is dit een virus?? kan ik dit eventueel voorkomen?? ik zet de computer gelijk uit en wacht maar weer rustig tot een volgende keer dat het gebeurt .....

344 15 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 18, 2009 om 16:00
16885 Antwoorden / 202 Vragen

U bent m.i. niet erg handig??? De melding is gebaseerd op de wijze waarop u zelf het al of niet ontvangen en de wijze ervan van de updates heeft ingesteld.

Het betreft absoluut geen virus, "erger nog"het kunnen essentiële updates zijn die juist bedoeld zijn om geconsteerde beveiligsproblemen/lekken te repareren. Nog anders gezegd, het kunnen met nadruk opdates zijn die uw PC juist nog beter beschermen tege malware als virussen, Trojan Horses etc!!!

Late installeren dus en nog beter is om de instellingen zodanig te doen dat het automatisch gaat.

gladdeharry
door gladdeharry - Jan 18, 2009 om 16:15
463 Antwoorden / 14 Vragen

Fijne opmerking van je Gerrit!"u lijkt me niet zo handig".
Niet iedereen is zo geweldig als jij.Gelukkig kunnen alle ezels op deze site gebruik maken van jouw oneindige kennis.

jcjoppe
door jcjoppe - Jan 18, 2009 om 16:18
279 Antwoorden / 59 Vragen

Ik heb een gladde rug

en deze dan???

http://pc-en-internet.infonu.nl/anti-virus/22094-opgepast-voor-antivirus-2009.html

is mijn bezorgheid voor niets??

Johan

csb5
door csb5 - Jan 18, 2009 om 16:23
85 Antwoorden / 6 Vragen

als dit een popup is zou dit best wel ns een virus kunnen zijn.

meestal komt er een geel icoontje rechts onder dat is een update.

een venster op het midden van het beeld kan n virus zijn.

heb dit ook al ns gehad.

csb5

door csb5 - Jan 18, 2009 om 16:24
85 Antwoorden / 6 Vragen

dus niet te snel oordelen over iemand zijn vraag.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 18, 2009 om 16:25
16885 Antwoorden / 202 Vragen

gladdeharry@ geheel conform de richtlijnen van deze site is mijn opmerking niet NEGATIEF bedoelt maar wel om heel helder te maken dat het niet installeren van MS updates niet handig is en tot juist problemen jkan leiden. Als u dat wel handig vindt is dat exclusief uw zaak! M.a.w. wij en ik zijn hier niet om vraagstellers en anderen "af te katten"!

gladdeharry
door gladdeharry - Jan 18, 2009 om 16:29
463 Antwoorden / 14 Vragen

In de link die je geeft gaat het over het programma Antivirus2009 en niet over Windows Update.Kan het zijn dat je dat programma op je pc hebt staan?Dan als de sodemieter verwijderen en je pc scannen met een goede vrusscanner.

gladdeharry
door gladdeharry - Jan 18, 2009 om 16:33
463 Antwoorden / 14 Vragen

Waarom schrijf je die zin dan in je stukje?Je kunt ook normaal antwoord geven zonder iets op te schrijven dat toch echt wel overkomt als negatief.Zoals gezegd,niet iedereen heeft die oneindige kennis die jij hebt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 18, 2009 om 16:34
16885 Antwoorden / 202 Vragen

jcjoppe: geef eens exact aan welke melding u dan krijgt? Hetgeen u nu noemt is inderdaad geen MS update.

Ga naar:

http://update.microsoft.com/microsoftupdate/v6/default.aspx?ln=nl en dan naar uw update geschiedenis. Als het goed is ziet u daar de Windows updates als door u geïnstalleerd en die beginnen normaliter met de letters K of KB.

Anders dan in mijn eerste reactie lijkt het uitemate zinvol om een goede malware scan te doen, bijv. door middel van advances system care van iobit

http://www.iobit.com/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 18, 2009 om 19:43
16885 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v. poltol, tot enige spijt was het mij ontgaan dat dit fenomeen al eerder hier aan de orde is geweest.

poltol
door poltol - Jan 18, 2009 om 19:45
3885 Antwoorden / 22 Vragen

U kunt ook eens een scan uitvoeren met bijgaand programma.

Download MBAM

U kunt nu op twee manieren werken.

Download MBAM naar je USB-stick en koïeer het naar je geïnfecteerde PC
klik daar niet op opslaan maar direct op uitvoeren
laat de gevonden item verwijderen
Of
Dubbelklik op mbam-setup.exe om het programma te installeren.
Zorg ervoor dat er een vinkje geplaatst is voor Update Malwarebytes' Anti-Malware en Start Malwarebytes' Anti-Malware, Klik daarna op "Voltooien".
Indien een update gevonden werd, zal die gedownload en geïnstalleerd worden.
Wanneer het programma volledig up to date is, selecteer dan in het tabblad Scanner : "Snelle Scan", daarna klik op Scan.
Het scannen kan een tijdje duren, dus wees geduldig.
Wanneer de scan voltooid is, klik op OK, daarna "Bekijk Resultaten" om de resultaten te zien.
Zorg ervoor dat daar alles aangevinkt is, daarna klik op: Verwijder geselecteerde.

gsm
door gsm - Jan 18, 2009 om 20:57
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Dit is Malware van de ergste soort, die misbruik maakt van de term "Windows Update". Zoals Poltol aangeeft kun je het beste MBAM downloaden. Zorg dat MBAM wel de eigen updates heeft opgehaald en geïnstalleerd.

Belangrijk:
Verwijder nu de internetverbinding.

In IE7 alle tijdelijke bestanden verwijderen via Extra, Internetopties.
Ga via Start naar Uitvoeren.
Geef daar het commando msconfig
In het tabblad Opstarten van msconfig alle hokjes uitvinken. OK.
De PC herstarten.
Scannen met MBAM:
1) Snelle scan.
    Aan het eind alles wat aangevinkt is verwijderen.
2) Reboot
3) Uitgebreide scan
    Aan het eind alles wat aangevinkt is verwijderen.

Met msconfig bij Opstarten de vinkjes weer aan zetten.
Internetverbinding weer aansluiten.
Herstarten en hopen dat alles weg is.

Een goede en up-to-date virusscanner, zoals AVG8 of in dit geval misschien nog beter Antivir is aan te raden.

GSM

gsm
door gsm - Jan 18, 2009 om 20:58
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Vooral niet verder gaan met deze Malware!!!
Gelijk uitzetten is inderdaad verstandig. Zeker niet laten updaten!

GSM

jcjoppe
door jcjoppe - Jan 18, 2009 om 21:26
279 Antwoorden / 59 Vragen

allen bedankt voor de info, kheb malware 'gedraaid'en wacht nu maar af... gr. Johan

poltol
door poltol - Jan 18, 2009 om 21:27
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Houdt u zich maar vast aan de link die u hier neergezet heeft. Er zijn hier al gevallen langs gekomen die deze wel geinstalleerd hadden. Heel veel problemen daarna en zeer moeilijk te verwijderen. U kunt dit beter proberen te verwijderen. Het blijft anders maar doorzeuren. lees deze maar eens

http://www.zdnet.nl/news.cfm?id=44701

Vr.gr. poltol