ja
door jager1 Sep 28, 2008 om 16:37
Computers & telefonie

Windows Vista omzetten naar XP

Ik ben van plan een nieuwe computer te kopen en daar zit W. Vista op Kan ik mijn W. XP programma daar op zetten? en hoe moet ik dat dan allemaal regelen?

Ik ben een 65+ er en niet zo erg bedreven in dit soort zaken vandaar dat ik uw hulp in roep.

699 23 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 28, 2008 om 16:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik adviseer u dat niet te doen, zeker als u niet erg bedreven bent.

Bovendien kan het alleen maar als u in het bezit bent van een legale, niet OEM, Win XP versie. Ik bedoel daarmee een versie die niet is meegeleverd voor uitsluitend installatie op uw eerdere PC. Indien u die toch benut, als u een OEM heeft, dan loopt u licentierisico.

Hoe dan ook, ondanks mijn bedenkingen tegen Vista (is op mijn laptop - op deze heb ik nog XP SP3) zo langzamerhand zijn de foutjes in Vista aan het verdwijnen en zal op gegeven moment XP niet meer worden onderhouden.

Ook kan zich het feit voordoen, dat een aantal andere op uw nieuwe PC geinstallerde (voogeinst.) programma's niet meer naar behoren zullen werken als u Vista verwijderd.

Zo u meer bedreven zou zijn, dan zou mijn antwoord iets anders kunnen zijn.

ve
door verwijderd - Sep 28, 2008 om 16:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

ps een andere optie is: dezelfde PC kopen maar dan één met XP in plaats van Vista. Bij een aantal merken kan dat nog altijd. Vraag uw winkelier.

ve
door verwijderd - Sep 28, 2008 om 17:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is het echt nodig om deze pc te vervangen?
Als die het nog goed doet, gewoon blijven gebruiken. Een nieuwe is niet altijd beter. Als die traag is gewoon op spyware scannen of geheugen bijkopen.

ve
door verwijderd - Sep 28, 2008 om 17:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

dirk2, met respect, dat is de vraag niet. De vorige PC kan echt verouderd zijn en iemand die niet erg behendig is zal moeite hebben met eventueel nodig bijplaatsen van geheugenkaarten etc.

Vraagsteller geeft aan dat hij een nieuwe wil kopen. Op een vraag als deze kan natuurlijk veel meer worden geantwoord zoals registerschoonmaak, cookies verwijderen, onnodige tijdelijke bestanden verwijderen, defragmentatie etc. Maar soms wil iemand gewoon een nieuwe.

ve
door verwijderd - Sep 28, 2008 om 19:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je daar niet handig in bent, zeker niet aan beginnen! Dat vraagt toch wel enige kennis van zaken. Maar waarom moet Vista er af? Als je zorgt dat je een p.c. koopt met 3072 MB geheugen (of hoger) dan zal Vista lekker draaien.

ve
door verwijderd - Sep 29, 2008 om 14:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer u deze computer nog niet hebt aangeschaft, dan is mijn eerste advies aan u: vermijd de grote winkelketens zoals Dixons, Dynabyte enz.
Zoek een kleinere winkel waar men zelf pc's samenstelt (volgens úw wensen). Soms hebben ze ook nog de mogelijkheid om een XP versie voor u te installeren.
Een vriendin van mij heeft enkele maanden geleden zoiets gedaan bij een allochtoon pc-boertje. Uitstekende pc mét XP erop voor 260 euro.

ve
door verwijderd - Sep 29, 2008 om 14:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

.......Uitstekende pc mét XP erop voor 260 euro.......

Maar voor die prijs dus hoogstwaarschijnlijk wel een illegale XP!

ve
door verwijderd - Sep 29, 2008 om 14:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

@birdies:
.......Uitstekende pc mét XP erop voor 260 euro.......

Maar voor die prijs dus hoogstwaarschijnlijk wel een illegale XP!

Nee meneer, niet te snel conclusies trekken, want dit was een legale versie! D.w.z. een legale cd met een legale licentiecode.

ve
door verwijderd - Sep 29, 2008 om 15:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

ligt er aan waar u woont doe het graag voor U

gratis

ve
door verwijderd - Sep 29, 2008 om 15:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Hartelijk bedankt voor je aanbod. Ik heb de zaak nog in overweging en ben er dus niet helemaal uit. Ik woon overigens in Zwijndrecht(tussen Dordrecht en Rotterdam)  Je krijgt op zo'n vraag altijd zoveel adviezen/antwoorden dat je door de bomen het bos niet meer ziet en zeker niet als je wat ouder bent, zoals ik.Maar nogmaals bedankt.

Hans

ve
door verwijderd - Sep 29, 2008 om 15:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

@slempie

Heb jij het adres vd persoon voor mij
ben ook opzoek naar een niet te dure pc

bvd

ve
door verwijderd - Sep 29, 2008 om 16:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vista en XP kunnen samen op een pc.

Je moet dan wel eerst XP installeren, daarna Vista.

Bij opstarten krijg je dan de keuze welk besturingssysteem je wil.

Eigenlijk heel eenvoudig. Werkt ook bij een OEM-versie.

ve
door verwijderd - Sep 29, 2008 om 17:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

och ik ben nog maar 61

ve
door verwijderd - Sep 29, 2008 om 17:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Noooooooooooit je mailadres vermelden!

Of hou je van spam?

ve
door verwijderd - Sep 29, 2008 om 18:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou lekker een pc laten samen stellen naar de wens van je zelf.Op kant en klaren pc zit soms software die je nooit gebruikt.
Ik kan niet begrijpen water tegen Vista is, ik werk er een half jaar mee. Heb alle Vista versies geprobeerd maar ik toch Ultimate geinstaleerd.Ik heb het ook laten samenstellen naar mijn wens. Het hoeft niet zo duur te zijn. Heb een AMD duel core 4400 en 256 mb videokaart met 2 gig intern geheugen en 360 gig harddisk. Ik doe foto's en films bewerken en wat downloaden werkt perfect. Heb altijd met XP gewerkt maar wil niet meer terug. Als de randapperatuur niet te oud is dan zijn er drivers te downloaden. Vista verwijs  je zelf naar de juiste site als de driver niet comptabel zijn.
Vriendelijke groeten.

ve
door verwijderd - Sep 29, 2008 om 18:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ps nog vergeten hij koste 265 euro.

ve
door verwijderd - Sep 29, 2008 om 18:16
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Sep 29, 2008 om 19:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte Jager1,
Veel computers die nieuw gekocht worden worden meteen geleverd een met Microsoft systeem, dus XP of Vista. Vista is nieuwer en veiliger, maar Vista is ook trager en vereist voor bepaalde handelingen meer klikken.

Maar met een computer met XP of Vista zitten ook programma's en mogelijk dat u daar meer over wilt weten. Zoals: is er verschil tussen e-mailen of internetten onder XP of Vista? Het antwoord is Nee! Er wordt met bijna exact dezelfde software gewerkt onder beide systemen.

Als u een favoriete bezigheid heeft op de computer, bijvoorbeeld sudoku of patience dan is het goed voor de adviezen hier op "Vraag & Antwoord" om dat te weten.

Een computer om te e-mailen en te internetten hoeft niet duur te zijn (v.a. €250) en hoeft geen Microsoft (XP of Vista) systeem te hebben, Linux kan ook en is goedkoper. Ook met zo'n computer is goed te internetten en te e-mailen. Ook dan zijn er spelletjes te spelen op de pc.

Dus: de keuzen zijn altijd afhankelijk van uw gewenste gebruik/toepassingen. Als u foto's wilt maken op de digitale camera en bewerken op de computer dan heeft u een snelle, goede en dus duurdere pc nodig. En ook dan is er een reden om te kiezen, Vista is nieuwer en daarom heeft dat de voorkeur, want fotobewerkingsprogramma's of andere software blijft niet altijd ondersteund of 'van deze tijd', kortom verouderen gaat snel in deze wereld.

Succes, Erky

ve
door verwijderd - Sep 29, 2008 om 19:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Jager1,

Nog een toegift. De grote computerleveranciers willen/kunnen alleen maar Windows Vista leveren, maar een goede onafhankelijke winkel in de stad of het dorp wil graag een computer leveren met XP.

Groet, Erky

ve
door verwijderd - Sep 29, 2008 om 19:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

esbra@ vergeet sdat maar, er is dan meer nodig zoals tenminste een aparte partiytitie en het aangeven wat je wel en niet met Visra resp. XP eilt starten. Maar inderdaad, het kan wel, ook andere besturingssystemen.

ve
door verwijderd - Sep 30, 2008 om 16:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

@cody 1810

Heb jij het adres vd persoon voor mij
ben ook opzoek naar een niet te dure pc

stuur maar een mailtje naar [redactie edit: email adres verwijderd]
Heb morgen wel even tijd om de naam van de winkel op te zoeken
(het is in Amsterdam-Oost)

ve
door verwijderd - Sep 30, 2008 om 20:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vandaag heb ik nog even de meest recente aanbieding gecheckt bij de betreffende winkel.

Voor 249 euro ( dat is wel een dagprijs en kan altijd wat licht variëren ) heb je de volgende uitvoering:

processor: Intel Celeron 430

geheugen: 1 Gb DDR2

harddisk: 80 Gb

VGA onboard, 4 x usb

XP of Vista (legaal)

2 jaar garantie
en dat alles in een fraaie zwarte kast.

Variaties zijn uiteraard altijd bespreekbaar.

Wanneer je ver van Amsterdam woont is mijn advies: kijk uit naar een klein pc-boertje in de buurt en bespreek je wensen.

Pc op maat en betere ( en snellere ) service, dit in tegenstelling tot de grote dozenschuivers.

ve
door verwijderd - Oct 1, 2008 om 12:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

In Rhenen bij Qsystems heb ik een PC laten bouwen.
AMD Duel Core Systeem
420watt voeding
ECS Geforce6100 SM-M Moederbord Socket AM2/DDR2/PCI-E
AMD Athlon 4400- Socket AM2
2048MB DDR2 SoDimm-PC5300
320 GB Harddisk 7200 RPM S-Ata
DVD Rewriter-20 Speed- Duel Layer
Geforce 8400 GS 256MB ddr2 PCI-E
Dat koste mij 360 euro