elenay
door elenay Jul 21, 2007 om 15:45
Computers & telefonie

Worddocument terughalen?

Hallo collegae,

helaas is freya er niet vanmiddag, maar o wat zal ik gelukkig zijn als iemand mij kan vertellen of ik een verwijderd worddocument kan terughalen. Omdat ik aan mijn brief naar de verhuurder nog een ingescande brief wou meesturen, nam die scan de plaats in van mijn huidige brief. Helaas had ik dit niet in de gaten, zodoende gingen er dingen fout. Dus de brief die ik had opgeslagen, daar zit nu alleen nog de gescande brief in en de eerste brief is foetsie. Is er nog een mogelijkheid het via.......weet ik veel wat ook nog terug te halen.

Alvast heel hartelijk dank, Elena

2597 15 Rapporteer

dirck
door dirck - Jul 21, 2007 om 16:10
3201 Antwoorden / 3 Vragen
elenay
door elenay - Jul 21, 2007 om 16:10
1031 Antwoorden / 142 Vragen

EINDE TOPIC!

Dirck ik heb net ook een maatje gebeld en die zei al van als je gescande brief als blz. 4 bij de al reeds geschreven brief hebt ingescand en opgeslagen hebt onder dezelfde naam, dan haal ik het niet meer terug. Dus ik zal nu maar opnieuw beginnen. Weg 10 uren werk, maar goede les, bedankt alvast hoor. Gewoon stom van mij. Elena

dirck
door dirck - Jul 21, 2007 om 16:16
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Proberen kan altijd, toch?

Deze video-instructie laat u zien hoe u op eenvoudige wijze een verminkt Word-document kunt herstellen.

elenay
door elenay - Jul 21, 2007 om 16:28
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Ik heb ze net allebei geprobeerd Dirck.

Het schermpje herstelacties als laatste in de dia krijg ik trouwens niet op mijn scherm. En ja er komen letters te voorschijn, een wirwar aan letters, waaruit ik niks meer kan halen.

Maar wel fijn dat je me toch geprobeerd hebt te helpen. Weet ik in iedergeval deze optie ook. Ik zal maar snel mijn schade herstellen en de brief gaan schrijven, want de bewoners zitten er hier op te wachten, snik, Elena

dirck
door dirck - Jul 21, 2007 om 16:28
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Elena,

Als je het document nog open hebt staan (zal wel niet meer), dan kun je met CTRL + Z steeds een stap terug gaan.
Als je het oorspronkelijke document al hebt gesloten, dan ben ik bang dat het niet meer terug te halen is.

Groet, Dirck

freya
door freya - Jul 21, 2007 om 17:48
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Elena,

Dirck heeft het allemaal al verteld en ik heb daar weinig aan toe te voegen. Als ik je dan toch nog een tip mag geven. Wanneer je met 'grote' documenten werkt (of dat nu een Word-document is of iets anders), maak dan na b.v. elke bladzijde even een kopie van het document op b.v. een USB-stick.
Dus klik niet alleen maar op het diskette-icoontje (Opslaan), maar kies ook af en toe eens Bestand -> Opslaan als... en selekteer een andere lokatie/map/schijf.
Ik weet het, het is mosterd na de maaltijd, maar hopelijk overkomt het je dan geen tweede keer.

m.vr.gr. Freya

elenay
door elenay - Jul 21, 2007 om 17:53
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Klopt freya, het was al opgeslagen als, maar het is overschreven doordat ik een brief van de buurman hier wou meescannen en toen ging het verkeerd. Mijn document werd overschreven en dat had ik niet in de gaten. Nou ik heb de nieuwe brief nu klaar en is eigenlijk nog beter, dus iedere negative kant heeft dus ook zijn positivekant.

Maarre bedankt nog he, smile Elena

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 22, 2007 om 11:10
16897 Antwoorden / 202 Vragen

hallo elenay@ als je met het gescande het originele hebt overschreven, dan is het helaas weg. Als je het had verwijderd in plaats van overschrijven zou het normaliter in de prullenbak moeten zitten. Het proberen waard: ga naar start en vervolgens de zoek functie en dan daarin de uitgebreide optie en wel die waarin je een trefwoord kunt plaatsen. laat dan zoeken. Eventueel kijken bij "laatst geopende documenten"kan ook nog een optie zijn.

Een derde optie is de zoekfunctie, gewone optie, documenten van afgelopen week met de word extensie.

Om dit voorkomen is het handig om of wel de automatische mogelijkheid van het reserveexemplaar in te schakelen of bij tijd en wijle een back-up. Ik heb speciaal ter voorkoming van dit soort onhandigheden ( ik raakte bij een foutieve handeling ooit eens hele mappen kwijt) een exteren harde schijf aangeschaft waarop ik zo'n tweemaal per week alle documenten kopieer. Gaat er dan iets fout, dan is het altijd via die schijf toch weer vindbaar.

edwardus
door edwardus - Jul 22, 2007 om 11:56
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Er is nog één mogelijkheid. Indien je Vista gebruikt op deze pc, dan kun je vorige versies van documenten terughalen.

bert165
door bert165 - Jul 22, 2007 om 12:18
9 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo elenay,

Is het niet zo dat word automatisch het bestand om de 10 minuten opslaat en je het dan op de computer moet kunnen terug vinden als een .bak bestand.

Moet te vinden  zijn met zoeken

Bert

edwardus
door edwardus - Jul 22, 2007 om 13:03
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Dat is uitsluitend zinvol tot het moment dat je zelf op save drukt, want dan wordt die autosave kopie weer opgeruimd.

Voor een volgende keer kan het echter wel nuttig zijn om ook de optie 'Always create backup copy' aan te zetten, deze maakt namelijk een extra kopie op schijf met een andere naam.

edwardus
door edwardus - Jul 22, 2007 om 13:04
6844 Antwoorden / 14 Vragen

aanvulling: die autosave bestanden heten niet *.bak maar ~*.doc dus bestandsnaam met een tilde ervoor.

dirck
door dirck - Jul 22, 2007 om 13:24
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Die ~*.doc bestanden worden toch weer verwijderd als je Word afsluit?

Als je bezig bent in Word en de computer gaat plots uit of blijft hangen en je start de computer opnieuw op, dan staat die ~*.doc nog wel in Mijn Documenten (volgens mij) en kun je weer verder gaan met waar je gebleven bent.

edwardus
door edwardus - Jul 22, 2007 om 13:37
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Klopt. Dat is bij Elena denk ik ook misgegaan.

De optie 'Always create backup copy' doet iets anders, deze maakt geen ~*.doc, maar een "Backup of *.wbk" bestand. Deze wordt dus extra naast je *.doc en evt. ~*.doc op schijf opgeslagen.

Helaas (in dit geval) staat deze optie niet standaard aan in Word, je moet het zelf activeren.

elenay
door elenay - Jul 22, 2007 om 20:04
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Om nog even duidelijkheid te verschaffen in dit geheel.

Ik had een brief geschreven van drie bladzijde en die was ook al eens opgeslagen. Omdat ik er nog in wilde werken heb ik dit document geopend. Uiteindelijk wilde ik een gescande andere brief hieraan toevoegen als bladzijde 4.

Tja, en de fout die ik blijkbaar heb gemaaktis , dat toen ik het document afsloot er werd gevraagd of ik datgene dat op het klembord stond ook wou bewaren? Maar ik drukte op nee. Wist ik veel dat mijn eerste brief naar dat klembord was verhuisd, dus zag ik alleen nog maar de gescande brief in het document en de eerste 3 bladzijde waren foetsie. Wel teruggehaald maar als bladzijde met warrige letters, dus niks meer aan te doen. Ik heb de brief direct opnieuw geschreven en een veel betere versie van gemaakt, dus ik ben alsnog toch nog tevreden hoor.

Maar wel bedankt voor het meedenken, ik heb toch weer wat geleerd, Elena