ra
door ra Dec 10, 2005 om 21:59
Computers & telefonie

WORM/Sober.Y

Beste Hutch,

Bedankt voor je tip. Ik heb even op Google gekeken, maar daar had ik al gekeken naar informatie over "Smtp mail failed". Helaas begrijp ik weinig van deze computertaal. Kan iemand me in gewoon Nederlands vertellen wat deze boodschap inhoudt en welke aktie van me verwacht wordt?

Als ik me niet vergis, is Antivir personal, Duitse versie, op het ogenblik zelf voorzien van een WORM/Sober.Y. Wie weet daar iets van?

Bij voorbaat dank voor het antwoord van degene die me verder wil helpen.

630 13 Rapporteer

hutch
door hutch - Dec 10, 2005 om 22:38
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Hoi Ra,

maar goed dat Freya weer bij springt...

Wel wil ik even kwijt, dat je beter op een antwoord kunt reageren, via de "reageer" button, die onder elk antwoord staat. Dat maakt het geheel wat overzichtelijker.

Succes verder, gr. Hutch

boy
door boy - Dec 11, 2005 om 08:17
92 Antwoorden / 44 Vragen

Als je huidige virusprogamma dit virus niet vindt, wat ik echter betwijfel, zou je onderstaande removal tool van symantec eens kunnen proberen.

http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/w32.sober.removal.tool.html

Boy

ra
door ra - Dec 11, 2005 om 10:41
6 Antwoorden / 7 Vragen

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie tips. Ik ben dus op onderzoek uitgegaan. Volgens AntiVir XP Personal Edition Classic zit er een WORM/Sober.Y in de file: Mail.zip .... File packed _datalinfo.exe. Als ik AntiVir XP goed begrijp, verwijdert dit programma voornoemd  virus niet. Met Ad-Aware wordt deze file niet verwijderd. "Moet" ik nu een verwijdertool van een ander programma gebruiken/welke aktie wordt er van me verwacht?

Al vast bedankt voor het antwoord.

freya
door freya - Dec 11, 2005 om 11:08
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Het mail.zip bestand is een ingepakt 'archief' bestand waarin zich dus verschillende bestanden bevinden, waarvan er kennelijk één of meer van besmet zijn. Zoek met de verkenner het mail.zip bestand op en verwijder dit bestand in z'n geheel. (Leeg daarna ook de prullebak!) Mocht het verwijderen niet lukken start de PC dan op in 'veilige modus' zoals hierboven omschreven om het bestand vervolgens te verwijderen. Freya

freya
door freya - Dec 11, 2005 om 13:42
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo ra,

SMTP staat voor Simple Mail Transfer Protocol. Die foutmelding is het gevolg van het virus, dat zich via e-mail probeert te verspreiden. (wat kennelijk niet lukt) Belangrijk is dus dat je je virusscanner helemaal up-to-date hebt en dat je van het virus verlost raakt.

Het beste is als je de PC in 'veilige modus' start en daarna de virusscanner op je PC los laat. Opstarten in veilige modus doe je door bij het opstarten van de PC op de <F8> toets te drukken (desnoods een paar keer). In het dan verschijnende menu kies je voor 'veilige modus'. Als de PC helemaal is opgestart kun je de scan uitvoeren.

m.vr.gr. Freya

ra
door ra - Dec 11, 2005 om 13:50
6 Antwoorden / 7 Vragen

Beste freya,

Via "verkennen" kan ik de file: Mail.zip ...... file-packed_datainfo.exe niet vinden. Via veilige modus heb ik een scan van Ad-Aware uitgevoerd zonder het gewenste resultaat, want AntiVir XP Personal Edition Classic geeft nog steeds de WORM/Sober.Y in voornoemde file weer." Weet jij of voornoemde file persé verwijderd moet worden? Zo ja, dan moet ik misschien toch een verwijdertool van een ander gratis virusprogramma gebruiken?

Al vast bedankt voor jouw reactie. Andere reacties zijn natuurlijk ook welkom.

ra

boy
door boy - Dec 11, 2005 om 14:53
92 Antwoorden / 44 Vragen

Ik zou een verwijderingstool van een ander progamma proberen Het kan geen kwaad.

Zie ook mijn eerder antwoord.

Boy.

freya
door freya - Dec 11, 2005 om 18:06
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Ga als volgt te werk om het bestand mail.zip te verwijderen. Ga naar Start -> Zoeken -> Naar bestanden of mappen... en klik op Alle bestanden en mappen vul in bij bestandsnaam: mail.zip en selekteer bij Zoeken in: Lokale vaste schijven (C: enz.) en klik vervolgens op Geavanceerde opties.

Zet een vinkje bij Systeemmappen doorzoeken, Verborgen bestanden en mappen doorzoeken en bij Submappen doorzoeken. Druk tenslotte op de knop Zoeken. Als het zoeken is voltooid zul je rechts in het venster waarschijnlijk het bestand mail.zip zien staan. Selekteer het met de rechter muisknop en kies verwijderen. Daarna ook even de prullebak legen. Freya

ra
door ra - Dec 11, 2005 om 21:10
6 Antwoorden / 7 Vragen

Beste boy en freya,

Via "zoeken" volgens het antwoord van freya heb ik Mail.zip niet kunnen vinden. Vervolgens heb ik de verwijdertool van Symantec toegepast. Hierbij wordt geen Sober.Y virus aangegeven. Via een scan van Adware verneem ik dat drie files besmet zouden zijn, maar Adware verwijdert deze niet. Ik krijg een melding over een product kopen. Liever niet. Een van deze drie bestanden heb ik wel teruggevonden via "zoeken". Dit zou een bestand van Toshiba zijn. Ik neem echter aan dat Toshiba geen virussen op mijn computer zet. Ik wil jullie beiden langs deze weg hartelijk bedanken voor jullie hulp. Voorlopig houd ik WORM/Sober.Y even voor gezien.

ra

redfloor
door redfloor - Dec 12, 2005 om 08:18
166 Antwoorden / 21 Vragen

Jij schrijft dat je met adware het virus niet verwijderd krijgt. Het zou een typfoutje kunnen zijn, maar adware is iets anders dan adaware. Voor adware moet je inderdaad betalen voor adaware niet.

ra
door ra - Dec 12, 2005 om 08:33
6 Antwoorden / 7 Vragen

Als ik me niet vergis, heb ik in mijn "verhaal" geen tikfout gemaakt. Ad-Aware is gratis en voor Adware-Remover moet je betalen.

ra

boy
door boy - Dec 12, 2005 om 18:21
92 Antwoorden / 44 Vragen

Nog een poging

Bekijk bijgaande link eens, of dit wat is. Je komt uitelidelijk uit bij Panda verwijderingstool.

http://www.hetnet.nl/netarchief/artikelcontent/multimedia/archiefc20059_3.htm

Boy

ra
door ra - Dec 13, 2005 om 09:05
6 Antwoorden / 7 Vragen

Beste box,

N.a.v. jouw berichtje ben ik nog eens op onderzoek uitgegaan. Volgens Planet zou Sober.X eerder beschreven zijn als Sober.Y. Voor verwijdering van dit virus verwijst Planet naar de verwijdertool van Symantec en HetNet naar Panda of naar de betaalde versies van hun E-mailvirusscanner. Succes allemaal, als je met virussen geconfronteerd wordt. Computeren is leuk. De beveiliging vind ik toch wel erg technisch worden! Bedankt voor alle tips.

ra