atenias
door atenias Sep 24, 2008 om 15:10
Elektronica & tv

13 AMP Fuse bij buitenlandse apparaat

Ik heb recentelijk uit Hong Kong een DVD apparaat gekocht, deze heeft uiteraard een ander stekkerkop (nog steeds 220V). Dus, ik heb zo'n Nederlandse stekkerkop gekocht van een bouwmarkt om de stekkkerkop te wisselen. Echter, tijdens het openschrieven van de HK-stekker, zag ik dat er naast de bekende draadjes (bruin, blauw en geel/groen) ook nog een zogenaamde 13 amp fuse inzit, deze zat verbonden met het bruine draad.

Ik heb met succes de stekkerkoppen verwisseld en uitgeprobeerd (om te kijken of het stroom werkt), hierbij heb ik de fuse niet ingemonteerd. Mijn vraag is:

Is de fuse wel noodzakelijk? Als ik het apparaat voor langer tijd gebruik, loop ik dan het risico dat het apparaat niet meer werkt omdat ik de fuse niet heb teruggemonteerd?

539 5 Rapporteer

freya
door freya - Sep 24, 2008 om 15:40
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo atenias,

Het zal voor het goed funktioneren van het apparaat niets uitmaken of je die zekering gemonteerd hebt of niet.

Wat 'veiligheid' betreft is het natuurlijk een heel ander verhaal. Normaal gesproken zit zo'n zekering in het apparaat zelf. In geval van een kortsluiting brandt deze dan door. Nu je de zekering niet gemonteerd hebt, is er dus helemaal geen zekering meer aanwezig. Als er nu dus kortsluiting in het apparaat ontstaat zal deze kortsluitstroom dus net zolang blijven lopen tot de zekering van de 'groep' in de meterkast doorslaat. Je loopt in dit geval dus wel een risico op het ontstaan van brand. Ik zou dus toch een voorziening treffen om er op de één of andere manier een zekering tussen te monteren.

m.vr.gr. Freya

toolboy
door toolboy - Sep 24, 2008 om 16:14
965 Antwoorden / 40 Vragen

Geachte.In de 3poot stekkers van o.a. engeland en australie is het heel gebruikelijk dat er een extra fuse/bescherming in de stekker tegen (overspanning)zit. Alhier is dat niet verplicht(helaas).Hier willen wij graag overspannings beschermingen hebben en onnodige kosten maken.

T

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 24, 2008 om 19:46
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag atentias,

Met de reactie van freya ben ik het volkomen eens. In de landen welke tooboy noemt, is het verplicht ook de kabel deugdelijk te beveiligen tegen te hoge stroom door (bijna) kortsluiting in de kabel buiten het apparaat.

Als in het apparaat nóg een zekering zit, hoef je verder niets te doen dan er een andere stekker aan te zetten. Soms is de waarde van een zekering binnenin af te lezen op het typeplaatje, anders moet je er even binnenin kijken.
Zit er géén zekering in het apparaat, dan is het zaak er zelf één in te maken. Een losse zekeringhouder is zo gemonteerd. Garantie zal op een zelf uit Hong Kong geïmporteerd apparaat toch niet zitten.

Daar moet je dan geen 13 Amp. zekering voor nemen. Veeeel te zwaar. Het zal 1,3 Amp. of zelfs maar 1/3 Amp. zijn. Kijk maar eens goed.

Hardware ERror MAN.

atenias
door atenias - Sep 30, 2008 om 13:42
75 Antwoorden / 17 Vragen

Bedankt voor de reacties. Ik zal de zekering maar voor de zekerheid terugdoen.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 1, 2008 om 01:18
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ atenias:

Heel verstandig. Daar is een zekering ook voor: voor de zekerheid.;-)

H.