henson
door henson Sep 5, 2010 om 11:03
Elektronica & tv

Antenneversterker direct op kabelaansluiting werkt niet

Hallo,

Omdat het tv-signaal op de bovenverdieping nogal zwak is wil ik het signaal versterken. Het beste gaat dit bij mij door een versterker in de meterkast te plaatsen en deze direct aan te sluiten op de binnenkomende kabel......dacht ik dus, maar helaas, dan werkt de versterker niet; krijg geen beeld. Het vreemde is dat de versterker het wel doet als ik het tv-signaal versterk dat uit de wandcontactdoos in de huiskamer haal.., maar die afstand is wel veel groter en dus nog steeds slecht beeld boven. Is er dus een verschil tussen het signaal uit de wandcontactdoos in de huiskamer en het signaal in de meterkast dat naar de wandcontactdoos in de huiskamer gaat ( Dit omdat het daar wordt gesplitst in een radio- en tv- signaal).
Groet, Henson

29156 13 Rapporteer

stacey
door stacey - Sep 5, 2010 om 11:56
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Ik heb ook een versterker er tussen zitten maar prima beeld boven.
Zag ergens dat niet alles geschikt is voor digitale tv, kan dat het probleem zijn ?
Ik heb versterker direkt aangesloten met draad van aansluiting woonkamer naar versterkerkastje en in de versterker uitgang een dubbelplug met daarin beneden en bovenkabel tv.
Radio heb ik niet aangesloten, maar of dat wat zal uitmaken verwacht ik niet.

bobmalooga
door bobmalooga - Sep 5, 2010 om 11:58
229 Antwoorden / 7 Vragen

Het enige verschil dat ik kan bedenken is de signaalsterkte, maar een slecht signaal versterken heeft geen zin, dan versterk je ook de ruis.

Probeer het eens met een betere splitter, trafo ipv. weerstanden en probeer eens om het signaal te splitten naar boven voor de splitsing in radio/tv, ipv. erna.
De splitsing radio/tv geeft ook weer een verzwakking.

Als het een goedkoop versterkertje is uit de bouwmarkt, beschouw het dan als weggegooid geld daar is geen eer mee te behalen.

op
door opabertje - Sep 5, 2010 om 12:05
56 Antwoorden / 0 Vragen

Er zitten soms onderdeeltjes in de verdeel kastje aan de muur om signalen te splitsen.
Die zitten niet, daar waar het signaal je huis binnenkomt.
( kijk maar eens in zo kastje )

ro
door ron530 - Sep 5, 2010 om 12:35
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Een versterker bij een kabelsignaal is vaak niet nodig. Handiger is om de bekabeling en aansluitdozen/ splitters te controleren. Raar maar vaak is de laatste aansluiting de boosdoener. Inderdaad wordt ruis door de versterker ook groter.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 5, 2010 om 23:59
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Henson,

Vermoedelijk is het signaal direct van de kabel te sterk voor het versterkertje, dat daarmee overstuurd raakt. Daardoor krijg je allerlei vreemde mengproducten in het versterkertje waar de TV geen chocola van kan maken.

Heb je de kabel en de plugs van beneden naar boven al gecontroleerd op losse contacten en de kabelkwaliteit? De plugs moeten geheel van metaal zijn. De rest is inferieur. Soms wordt de kabel naar boven uit elkaar getrokken wanneer het een beetje moeilijk gaat. Was de kabel moeilijk in de buis te trekken, zal het dat zijn.

Beter kun je dan de oude coaxkabel weer uit de buis trekken en eerst in de lege buis van boven naar beneden een paar theelepeltjes talkpoeder gooien en die met kracht door de buis blazen. De buis wordt daardoor van binnen gladder en je blaast er meteen eventuele zandkorreltjes uit.
Dan de trekveer er in en de coaxkabel gestrekt uitleggen en ook wat intalken door deze door wat talkpoeder in de hand te trekken.
Daarna de coaxkabel over 20 cm van de buitenmantel ontdoen zonder het "breiwerk" te beschadigen. De isolatie van de binnenader en de koperfolie over 15 cm verwijderen. Dan de binnenader met het breiwerk strekken en1 (à 2 keer indien mogelijk) maal door het oog van de trekveer halen tot 1 cm van de plek waar de binnenisolatie verwijderd is. Het resterende stuk binnenader met breiwerk na het oog terugslaan en om de dikkere 5 à 6 cm draaien. Met een draadje op elkaar fixeren. Zo krijg je een geleidelijke overgang van de dunne veer naar de dikkere buitenmantel van de kabel.
Het makkelijkste is van boven naar beneden trekken: Iemand voert de ingetalkte kabel van boven af door geleidelijk duwen in de buis en beneden wordt met juist voldoende kracht getrokken dat het invoeren beneden gevoeld kan worden door het uittreden van de trekveer uit de buis. Dat vereist goede afspraak en teamwork! De trekker trekt dus met gevoel!
Gebruik goede kabel met "gebreide" afscherming en daaronder een koperfolie. Minstens 6 à 7 mm dik.

Of is de kabel in het zicht gelegd met scherpe knikbochten? Dat mag met coaxkabel niet! De radius van een bocht moet ongeveer 8 à 10 maal de kabeldiameter zijn, anders krijg je vreemde stootplaatsen in de kabel die het eigenlijke signaal tegen kunnen werken waardoor dit sterk kan verzwakken.

Mogelijk maken deze aanwijzingen een versterker al overbodig.

Hardware ERror MAN.

NatureTravel
door NatureTravel - Sep 6, 2010 om 13:12
646 Antwoorden / 8 Vragen

Eigenlijk hebben we wat te weinig informatie, want versterkertjes zijn in soorten en maten te koop.
Een paar ja/nee vragen en waar mogelijk, wat tips:

Heeft u een digitaal abonnement ipv analoog?
Ja? Dan heeft u een DVB-C decoder en mogelijk een Smartcard nodig om het signaal om te kunnen zetten naar een 'zichtbaar' signaal.
Nee?Heeft u op het aansluitpunt (in de meterkast) beeld zónder de signaalversterker?
Nee? Dan is de woning niet aangesloten op het kabelnet. Neem contact op met de leverancier van het signaal.
Ja? Heeft u beeld op de aansluiting boven, zonder dat de versterker geplaatst is?
Nee? Waarschijnlijk is de kabel kapot, of niet goed aangesloten. Controleer of u de plugjes juist gemonteerd heeft en de kabel zelf.
Ja? Als u nu de versterker ertussen plaatst, heeft u dan nog steeds beeld? (Zit de stekker wel in het stopcontact?)
Nee? Zijn de plugjes wel op de juiste poortjes aangesloten? (IN komt van buiten, UIT gaat naar uw televisie) Sluit ze goed aan
Nee? Het versterkertje is stuk.
Ja? Veel kijkplezier!

mo
door moetdat - Sep 6, 2010 om 13:17
104 Antwoorden / 19 Vragen

Gebruik een dikke kabel 7mm en speciale splitters geen mannetje of vrouwtje splitters. Vraag bij een speciaal zaak.

Ik heb drie tv's boven en de laatste zit op 28meter kabel en heb nog prima beeld,analoog.
Niks geen versterker nodig gehad.
2 TV's moest ik wel opnieuw de kanalen zoeken, waarom weet ik niet, misschien kwam het wel door deze splitters.

erik008
door erik008 - Sep 6, 2010 om 13:27
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Het signaal in de meterkast is ten eerste sterker als in de woonkamer.
De versterker kan daardoor overstuurt raken.
In de aansluitdoos zit een filter dat radio en tv scheid.
Als je dan slechts de TV versterkt krijgt de versterker een heel ander signaal.
Het is best mogelijk dat de versterker niet tegen de radio frequenties kan.
Zoals Hrdwererrorman al zij....een goede kabel is veel beter dan een versterker.
Ook is de kwaliteit van de splitter, van groot belang.

bb
door bbert - Sep 6, 2010 om 13:35
12 Antwoorden / 1 Vragen

Henson,
hrdwerrorman geeft een wat "gevaarlijk" advies om je coaxkabel te vernieuwen.
De juiste manier om een nieuwe kabel te trekken is om een trekveer zeer goed aan de oude coaxkabel te bevestigen. Als je dan de oude kabel er uit trekt,
dan trek je meteen de trekveer in de buis.
Doe het op deze manier, omdat het soms lastig is om de trekveer weer door de buis te duwen.
Nu kun je eventueel je kabel met talkpoeder in smeren.

Over de versterker:
Op je kabel komt een signaal binnen dat gaat van analoog tot digitaal.
Ik denk dat je een breedbandversterker nodig hebt. Die gaat van 40 Mhz - 800 Mhz. Deze versterker versterkt op jouw manier van plaatsen alle signalen. Radio en TV.
Het is altijd goed om een versterker zo dicht mogelijk bij de bron te plaatsen. Doe je dat op een verder gelegen plaats, dan versterk je ook de eventuele storingen. (b.v. ruis.)

Het is zoals hrdwerrorman schrijft belangrijk om al je aansluitingen te controleren.
Zorg er voor dat je goede afgeschermde stekkers en pluggen gebruikt. Deze geven minder verlies van de signaalsterkte.
Berrt

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 6, 2010 om 16:46
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ bbert:

Goed dat je mij met 55 jaar draad- en 45 jaar coax trekervaring nog leert hoe je draad moet trekken. Ik werk nog dagelijks met coaxkabel. Twee dingen kan ik je nog wel zeggen:

1: Wanneer een coaxkabel in de buis getrokken kon worden kan een goede veer (stalen, met binnendraad en messing appendages, niet zo'n plastic frutsel) er zeker door.
2: Je mag blij zijn dat je de coaxkabel, die al langer in een buis zit, er uit kunt trekken zonder dat je de veer er ook gelijktijdig en bij in moet trekken.

@ Henson:

Het verdient dan ook aanbeveling, wanneer de coaxkabel slecht terug te trekken is, eerst wat talkpoeder in de buis met de coax te blazen en eventueel aan het andere einde een trekpoging te wagen.
Ik prefereer om beneden terug te trekken, omdat dan meteen evt. zand/bouwrommel meekomt. Dat ben je dan alvast kwijt.

Zoals Erik ook al opmerkt:
Wanneer er een goede splitter, kabel en plugs gebruikt wordt, zal een versterker meestal meestal niet nodig zijn.

Je schrijft over de versterker:
"Op je kabel komt een signaal binnen dat gaat van analoog tot digitaal."

Dit gegeven heeft sec niets met frequentie te maken.
Wanneer het een analoog signaal is, kan een versterker van 80 MHz tot 900 MHz zinvol zijn, doch alleen in een metalen doos. Net als de kabel en de plugs, afgeschermd dus.

Wanneer het een digitaal signaal betreft, is een bandversterker zinvoller dan een breedband versterker. Alles onder de 470 MHz (Band 1,2 en 3)en boven de 900 MHz versterken is niet zinvol. Daar kun je alleen maar last mee krijgen. Dus een band 4 en 5 versterker in metalen behuizing is dan het beste.

H.

henson
door henson - Sep 7, 2010 om 11:09
338 Antwoorden / 36 Vragen

Hallo allemaal, bedankt voor de vele reacties. Allereerst: de kabel heb ik 22 jaarsgeleden zelf naar boven aangelegd, en loopt los door de kruipruimte en meterkast naar boven (er liep geen loze leiding....dus alle trekveer adviezen zijn helaas niet van toepassing). Deze kabel is van ouderwets dunne kwaliteit en zal dus vervangen moeten worden....(is netjes weggewerkt achter wanden en in plinten met scherpe bochten {fout dus.....} en het is een heel karwei dit te vervangen). Heb dus boven altijd wel beeld gehad, maar met een beetje sneeuw en wil dit er dus met dit nieuwe versterkertje eraf halen. Heb in het verleden wel al alle plastic aansluitingen vervangen door metalen, maar dit was niet voldoende. Afijn, zal nog wel even duren voordat ik aan het klussen ga en de boel kan vervangen door goede kwaliteit..(evenals het bouwmarkt versterkertje). Bedankt voor alle adviezen; ga er zeker mee aan de slag.

Groet, Henson

bv
door bv27 - Sep 7, 2010 om 13:08
5 Antwoorden / 0 Vragen

Voordat U een hele boel overhoop haalt zou ik eerst het volgende proberen:

- Koop een gode coax kabel en kwalitatief goede hulpstukken , splitters, versterker etc.

- leg de kabel tijdelijk en makkelijk , provisorisch aan over de trap(pen) , buiten om (door ramen en langs de gevel etc. Dit is meestal in relatief korte tijd te doen

- de kabel zou nu wel wat langer kunnen zijn bij een nette montage dit beinvloed e.e.a. negatief

- test nu of dat U beeld beter is geworden

Lukt dit dan is breken en opnieuw aanleggen de moeite waard zoniet dan zou ik mij de moeite besparen

Mij lijkt het logisch om uitsluitend het TV signaal te versterken dus na de "huiskamer"splitsing

Bij mij werd het beste resultaat bereikt door de signaalversterker halfverwege in de kabellengte te monteren, dicht bij de huiskameraansluiting was waarschijnlijk het signaal van voldoende sterke , gevolg oversturing signaalversterker.

Normaliter monteer je signaalversterker zo dicht mogelijk bij de bron.
Echter als het signaal daar te sterk is voor de versterker dan wordt deze overstuurd (clippen)

simon55
door simon55 - Sep 8, 2010 om 16:22
1556 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=henson schreef op zondag 5 sep 2010, 11:03]Hallo,

Omdat het tv-signaal op de bovenverdieping nogal zwak is wil ik het signaal versterken. Het beste gaat dit bij mij door een versterker in de meterkast te plaatsen en deze direct aan te sluiten op de binnenkomende kabel......dacht ik dus, maar helaas, dan werkt de versterker niet; krijg geen beeld. Het vreemde is dat de versterker het wel doet als ik het tv-signaal versterk dat uit de wandcontactdoos in de huiskamer haal.., maar die afstand is wel veel groter en dus nog steeds slecht beeld boven. Is er dus een verschil tussen het signaal uit de wandcontactdoos in de huiskamer en het signaal in de meterkast dat naar de wandcontactdoos in de huiskamer gaat ( Dit omdat het daar wordt gesplitst in een radio- en tv- signaal).
Groet, Henson[quote=henson schreef op zondag 5 sep 2010, 11:03]Hallo,

Omdat het tv-signaal op de bovenverdieping nogal zwak is wil ik het signaal versterken. Het beste gaat dit bij mij door een versterker in de meterkast te plaatsen en deze direct aan te sluiten op de binnenkomende kabel......dacht ik dus, maar helaas, dan werkt de versterker niet; krijg geen beeld. Het vreemde is dat de versterker het wel doet als ik het tv-signaal versterk dat uit de wandcontactdoos in de huiskamer haal.., maar die afstand is wel veel groter en dus nog steeds slecht beeld boven. Is er dus een verschil tussen het signaal uit de wandcontactdoos in de huiskamer en het signaal in de meterkast dat naar de wandcontactdoos in de huiskamer gaat ( Dit omdat het daar wordt gesplitst in een radio- en tv- signaal).
Groet, Henson...Beste Henson....ik heb al jaren vier aansluitingen.t werkt feilloos.maar een advies.koop eens ECHT coaxkabel.daar bedoel ik mee bij de ouderwetse betere handelaar i p v de goedkope kabeltjes van gamma praxis etc.dit is rommel..je moet de echte dikkere coaxkabel hebben die heet afgeschermde coaxkabel.....en dan ga je bij iedere volgende aansluiting n spliier er tussen zetten een kabel op in de ander op uit naar de volgende......vice versa.........en huppa t werkt als n speertje.............groetjes